גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אינפלציה וריביות גבוהות? הצרכנים האמריקאים מוציאים כסף כאילו אין מחר

הופעות, נופשים ונסיעות ותיקי מעצבים מקבלים עדיפות על פני חיסכון לדירה או ליום גשום ● ייתכן שהמגפה לימדה את הציבור בדבר השבריריות של תוכניות לטווח ארוך, ובמקום זה אנשים מוציאים כספים על חוויות של פעם בחיים, שהם חוששים כי לא יוכלו לעשות מאוחר יותר

מסיבת רווקים באיביזה במקום רכישת הדירה בברוקלין / אילוסטרציה: Shutterstock
מסיבת רווקים באיביזה במקום רכישת הדירה בברוקלין / אילוסטרציה: Shutterstock

צרכנים אמורים להוציא הרבה פחות כסף בימים אלה. שהרי הריביות עלו, האינפלציה נותרת גבוהה, חסכונות ימי הקורונה התמוססו, ושוק העבודה מתקרר.

אבל ההוצאות של משקי בית, המנוע העיקרי של הצמיחה הכלכלית בארה"ב, נותרות חזקות. אמריקאים הוציאו באוגוסט 5.8% יותר מאשר שנה קודם לכן, והצליחו להתמודד בקלות עם אינפלציה של עד 4%. כלכלת הפנאי והחוויות פרחה בקיץ, כשדלתא איירליינס דיווחה על הכנסות שיא ברבעון השני והאתר Ticketmaster מכר יותר מ-295 מיליון כרטיסים לאירועים בששת החודשים הראשונים של 2023, עלייה של כמעט 18% מתקופה מקבילה.

ניתוח גלובס | מדוע הדולר מתחזק, ואיך זה קשור לזינוק בתשואת האג"ח האמריקאיות
יואב קרני, פרשנות | משבר המשילות בארה״ב מגיע אל שיאו: הימין הקיצוני מדיח את יושב ראש בית הנבחרים

כלכלנים ויועצים פיננסיים אינם מופתעים מכך שצרכנים מתעדפים צרכים ומטרות של הטווח הקצר על פני הטווח הארוך, שכן זה נורמלי. אולם יש לדבריהם משהו שונה ברגע הנוכחי.

שוק דיור קשוח גורם ליותר צרכנים לוותר מראש על משהו שבעבר היו חוסכים עבורו, לאחר שהמגפה לימדה באשר לאי יציבות של כל תוכנית לטווח ארוך הקשורה לבריאות, עבודה או חיי היומיום. אז במקום זה, צרכנים מוציאים כספים על חוויות של פעם בחיים, שהם חוששים כי לא יוכלו לעשות מאוחר יותר.

"זו לא החלטה של הרגע, שאחר כך מלווה בחרטות", אמר מייקל לירש, מנהל הייעוץ בבנק וולס פרגו, "אלא ההיפך - משהו שאתחרט שלא עשיתי".

לירש מזהיר שמוקדם מדי לומר אם שטף ההוצאות הוא טרנד רגעי או "הנורמלי החדש". והצרכנים נותרים מתוסכלים לגבי אינפלציה בגלל שהמחיר של מוצרים רבים נותר גבוה משמעותית לעומת מחירם לפני שנים מעטות בלבד.

איבי חוסיין, שעובד בשיווק בחברת תקשורת פיננסית, אומר שהדירה שהוא וארוסתו שוכרים בברוקלין תמורת 3,000 דולר בחודש הייתה עולה להם מיליון דולר לרכישה. בריביות של היום, המשמעות הייתה החזר משכנתה חודשי של 5,000 דולר, לאחר מקדמה של 200 אלף דולר, וזה לפני מיסי הקרקע. "וזו אפילו לא דירה כזו טובה", הודה.

אז במקום לחסוך לתשלום ראשוני על בית, כפי שחשב שיעשה אחרי שהגיע לגיל 30 והתארס בשנה שעברה, הוא מבזבז כסף. תחילה על כרטיסים להופעה של טיילור סוויפט ב-1,600 דולר, ואחר כך הוציא 3,500 דולר על נסיעה למסיבת רווקים באיביזה, ספרד. "עדיף שאיהנה ממה שיש לי עכשיו", הסביר.

לנסוע לראות קרחונים לפני שלא יישארו

בנק ALLY, שבאתר שלו מאפשרים ללקוחות להרכיב סלי חסכונות למטרות שונות מאז 2020, מדווח כי משתמשים יוצרים בערך פי 1.5 יותר סלים באוריינטציה של חוויות, כמו "נסיעות" או "חסכונות כיף" לעומת חסכונות שקשורים לתכנון לטווח ארוך יותר.

לינדזי ודארל ברדשו נכנסו לחוב בכרטיס האשראי כדי לממן חופשה במאווי, הוואי, באביב האחרון. בני הזוג קבעו את הנסיעה רק שבועות ספורים אחרי שלינדזי, בת 37, התפטרה מעבודתה כדי להתפנות לטיפול בבנם בן ה-8 שהוא בעל צרכים מיוחדים. "לא היה לנו כסף וחשבנו 'בוא נעשה את זה בכל זאת", אמר דארל ברדשו, קבלן בן 39 מסיאטל.

הנסיעה עלתה כ-10,000 דולר, כולל שלושה כרטיסי טיסה של הרגע האחרון ב-1,000 דולר, 10 לילות באתר נופש 4 כוכבים במחיר של 385 דולר ללילה, וכמה ארוחות ברמה גבוהה.

למרות שהמשפחה החליטה לבטל מינויים ולקצץ בסעודות בחוץ כדי לנסות לצמצם הוצאות, הם מבהירים שאינם מתחרטים - בייחוד בגלל שיצא להם לראות את להאינה חודשים ספורים לפני שאתר הנופש נהרס בשריפות חורש בקיץ האחרון.

חששות מפני שינויי האקלים גורמים לחלק מהאנשים לרצות לראות מקומות לפני שהם נעלמים. בסקר חודשי של פירמת ראיית החשבון דלויט, שהקיף 19 אלף צרכנים בכל העולם, שינויי האקלים היה הנושא הבולט מבין 19 חששות שונים שמשיבים אמרו שהם מודאגים בגללו יותר באופן משמעותי בשנה האחרונה.

ג'וש ריכנר מספר שהפחית מאוד את ההפקדות שלו לפנסיה כדי להיות מסוגל להרשות לעצמו טיול חוצה מדינה שכלל מסע שיט באלסקה ב-7,000 דולר, כדי שמשפחתו תוכל לראות את הקרחונים, הנמסים בקצב מהיר. "מעולם לא הוצאתי כל כך הרבה על טיול בעבר, סיפר בן ה-35, שקיבל דחיפה להרפתקה היקרה הזו בעקבות הקורונה ואירוע בריאותי מבהיל שחווה.

לפני כשישה חודשים, ריכנר ואשתו החליטו למכור את ביתם בקולומבוס, אוהיו, כדי לטייל ברחבי ארה"ב עם שני ילדיהם הקטנים. מאחר שהוא עובד במשרד עורכי דין שעוזר ללקוחות לסגור חובות, הוא יודע היטב מה ההשלכות האפשריות של "לחיות את היום", אבל הוא לא מודאג.

"פשוט הגענו לנקודה שמה שדיברנו עליו שאולי נעשה מתישהו - אנחנו הולכים לעשות אותו עכשיו", אמר. "אני לא הולך לדאוג יותר בגלל כסף. אין בי את זה".

במקום לחסוך - ליהנות מהכסף כשצעירים

אבל ההוצאות האלו ייתכן שלא יוכלו להימשך לנצח. שביתות עובדים במגזרים שונים וסוגיית החזרי ההלוואות של סטודנטים עשויים לגרום לצריכה לסגת, כשגם העלייה במחירי הדלק יכולה לגרום לצמצום בנסיעות.

אך למי שחוקרים הוצאות, החוסן עד כה כבר מפתיע.

בסקר ההוצאות של משקי בית באוגוסט שעשה הפדרל ריזרב של ניו יורק, דווח על עלייה של 5.5% בהוצאות לעומת השנה שעברה. כמות משקי הבית שאמרו שעשו לפחות רכישה גדולה אחת בארבעת החודשים הקודמים עלתה מ-57% ל-64%, הנתון הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2015.

"במצב נורמלי, בתקופה שיש לך אינפלציה גבוהה יותר, אבל גם ריביות גבוהות יותר, אתה לא מצפה שההוצאות יישארו כל כך חזקות", אמר ווילבר ואן דר קלאו, יועץ למחקר כלכלי על משקי בית ומדיניות בפדרל ריזרב.

במקום להעביר את כל הכסף העודף שלהן לטובת רכישת בית או חשבון פרישה, קנדיס וג'סמין קלי פתחו לעצמן "חשבון משאלות" לאחר שהלכו ליותר מדי הלוויות בזו אחר זו לפני כמה חודשים. בנות הזוג מעבירות לקרן כמה מאות דולרים מהמשכורות שלהן מדי חודש, ומשתמשות בה כדי ללכת לערבי טעימות במסעדות יקרות או כדי לקנות לג'סמין את תיק המעצבים שחלמה עליו.

במקום לחכות לעשות חיים כשיפרשו, לדברי קנדיס, אנליסטית ניהול בת 26 משרלוט, צפון קרוליינה, השתיים מנסות לעשות ההיפך - ליהנות מהכסף שלהן בעודן צעירות. אפילו אם המשמעות של זה היא לעבוד שעות ארוכות יותר.

"כל הכללים לגבי כסף וסגנון חיים הם פשוט דברים שאנשים המציאו, אז אנחנו משחקות משחק אחר, ובכנות אני חושבת שאנחנו נהנות יותר", אמרה קנדיס.

עוד כתבות

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

"ניסיונות נואשים": כך מנסה איראן לשכנע את אזרחיה שניצחה את ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

רוב הבורסות באירופה סגורות; AMD פרסמה תחזית פושרת, המניה ירדה ב-7% במסחר המאוחר

מדד ניקיי ירד ב-0.4% ● באירופה רוב הבורסות סגורות לרגל האחד במאי ● גם סופר מיקרו צוללת ב-10% בעקבות הדוח הרבעוני ● המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

המניה שהטריפה את וול סטריט פרסמה תחזית חיובית, אך ירדה במסחר המאוחר

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?