גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יצחק הרצוג קרא לאחדות; גנץ: "הודעתי לרה"מ שאני מוכן לדון בהצטרפות לממשלה"

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר היום כי: "מדינת ישראל תנצח. אין לנו שום ברירה אחרת" ● גם יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ נתן הצהרה בה אמר כי יש לו נכונות להצטרף לממשלה במטרה להקים קבינט מלחמה ● "ניקח אחריות, ננצח ביחד, ונהפוך את יום שבת השחור, לרגע שיעצב את עוצמתה של ישראל ועליונותה הביטחונית באזור לשנים רבות קדימה" אמר גנץ

הנשיא יצחק הרצוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ
הנשיא יצחק הרצוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג ויו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ נתנו היום הצהרות מיוחדות לאומה. עיקר דברי השניים, שניתנו בהפרש של כ-30 דקות, היתה קריאה לאחדות העם, ואמונה בחוזק הרוח של ישראל.

בנאומו, אמר בני גנץ כי "אני מבקש לפנות אליכם, בסיומה של יממה קשה וכואבת.
המציאות הנוכחית מצריכה מכולנו להפנים - אנחנו ניצבים מול אירוע אסטרטגי מכונן עבור מדינת ישראל. זה לא מבצע - זו מלחמה. ובמלחמה, המאפיינים שונים, הכללים שונים, והתוצאות יהיו שונות. ב-75 שנות קיומנו, עמדנו מול אתגרים עצומים, ותמיד יכולנו להם. כך יקרה גם הפעם.

"מי שהחליט לחדור לשטח מדינת ישראל, לטבוח באזרחים, ולערער את יסודות קיומנו, יגלה שהבית שלו קורס, שבסיסיו מרוסקים, שהמציאות שלו השתנתה. מה שאנחנו רואים בעזה היום - לא יהיה. ביקרתי היום את האזרחים הגיבורים בעוטף עזה, ראיתי לצד הכאב והצער העמוק, גם את העוצמה שלהם. עבורם. עבור הילדים של כולנו - אנחנו נגבר על אויבינו. חיות האדם שחטפו את אזרחינו- יחוסלו. במערכה הזו - זה אנחנו או הם. וזה יהיה אנחנו.

"ההיסטוריה כבר הוכיחה שמדינת ישראל יודעת להשיב מלחמה, והעתיד, יצרוב את ההכרה הזו מעזה ועד טהראן. המטרה שלנו צריכה להיות שינוי מציאות עמוק ברצועת עזה, ומסר רחב לכל אויבינו עשורים קדימה.

"אני יודע היטב מה זה להילחם, כשהכדורים שורקים מעליך, כשחיילים תחת אחריותך נכנסים לעזה וללבנון ומסכנים את חייהם. זו העת לאחד את השורות בהנהגה לתקופת המלחמה, כדי שנוכל לאחד את העם ולנצח. לכן, כבר אתמול, הודעתי לראש הממשלה שאני נכון להתייצב למערכה ולדון על הצטרפות של המחנה הממלכתי ובתקווה של מפלגות נוספות באופוזיציה לממשלה, מתוך כוונה להקים קבינט מלחמה, שינהל את זירת הקרב מול עזה, ומול כל הזירות הנוספות. אם תינתן לנו אפשרות אמיתית להשפיע ולהשתתף בניהול המלחמה, אנחנו נתייצב עד לסיומה. ואם יבחר שלא, מערכת הביטחון והממשלה יקבלו מאיתנו כמחנה ממלכתי גיבוי מבחוץ לכל צעד נחוש ואחראי".

"חובתנו בעת הזו לתת את הגיבוי לדרג הצבאי והמדיני בכדי לספק אותן בשדה הקרב. לא להאמין ולא לתת יד לתיאוריות קונספירציה, שחוברות לתעמולת האויב. נהיה חזקים מבפנים - ונמחץ את אויבינו מחוץ", כך דברי בני גנץ.

הרצוג: הרוח הישראלית ניצחה תמיד והיא תנצח גם הפעם

נשיא המדינה פתח את דבריו באמירה: "אחיותיי ואחיי הישראלים. אנחנו בעיצומה של מלחמה עם עזה שהכריז עלינו אויב אכזר. אני פונה אליכם כשכוחות צה"ל לוחמים בחזית רחבה, כשרבים מאיתנו תחת אש ונמצאים בחוסר ודאות, כשמתינו מונחים לפנינו, וכשכוחות החירום, הרפואה וההצלה עושים מאמצים כבירים להצלת חיים, וגופים שונים פועלים לשקף לנו - באופן אמין ומדויק - את תמונת הקרב, הנפגעים והנעדרים.

"הרגעים האלה קשים מנשוא. כולנו אבלים ודואבים. כולנו ראינו את אויבינו שתוקפים באכזריות לא אנושית - קשישים, נשים, משפחות, תינוקות; מכל רקע, מכל אמונה; בקיבוצים, במושבים, בערים ובעיירות.

"אלה אויביך ישראל - ועליהם אנחנו נגבר, בכוח צבא ההגנה לישראל וכוחות הביטחון שלנו ובכוח רוחנו. כפי שכבר נאמר: "זו ברירת חיינו - להיות נכונים וחמושים, חזקים ונוקשים; או כי תישמט מאגרופנו החרב - ויכרתו חיינו".

"מעשה התועבה הזה, שהחל בעיצומם של שבת וחג תוך חציית קו הגבול, והמשיך בתקיפת קו המחרשה, הוא חטא בל יכופר. חטא שמובל לא רק בידי ארגון מחבלים רצחני אלא בידי ציר רשע שבסיסו באיראן וגרורותיו פועלות שוב ושוב לערער אותנו; את רוחנו, את ריבונותנו, את מי שאנו כעם וכמדינה. אחיי ואחיותיי: אנחנו במלחמה על הבית. ואנחנו ננצח!

"רוחנו בלתי-שבירה"

"מדינתנו נאבקת משחר קיומה על עצם החיים, על עצם הזכות להיות עם חופשי בארצנו. ואל מול כל צר ואויב, פעם אחר פעם, אנחנו מגלים את חוסננו ואת רוחנו הבלתי-שבירה, מתגברים כארי, מוצאים תעצומות נפש, קמים מתוך תהומות האבל והיגון, ומסתערים. מכריעים את האויב ומכים בו עד חורמה. מבהירים שאנחנו פה לתמיד. על אדמתנו. במדינתנו. מנצחים, ובונים עוד ועוד קומות, במקום אלה שחרבו.

"מאורעות הימים האלה הם חלק ממלחמה רבת פנים ורחבת היקף. מלחמה כזו לא נגמרת כהרף עין. למלחמה כזו יש גם מאפיינים פסיכולוגיים שאני מבקש להדגיש בפניכם. אויבינו עושים כעת מאמצים פסיכולוגיים כבירים, באמצעות מתקפות סייבר והפצת סרטים ודיווחים שקריים - כדי לטעת בלבנו פחד וחרדה. הם מעריכים שזה מה שיחליש אותנו. הם טועים! יש פה עובדה שלא ניתנת לערעור - גם הפעם מדינת ישראל תנצח. אין לנו שום ברירה אחרת.

"אזרחי ישראל היקרים והאהובים, אני יודע כמה קשה. אני יודע כמה כואב. אבל הרוח הישראלית ניצחה תמיד והיא תנצח גם הפעם. ביקרתי לפני שעות אחדות פצועים ומשפחותיהם וראיתי שם גדלות נפש כלל ישראלית. ראיתי, והאמינו לי כשאני אומר זאת: אויבינו טעו מרה באומדן עוצמת הרוח הישראלית. כי גם בתוך הכאב המפלח - אפשר לראות את הכוח הישראלי במלוא עוצמתו. בזכות ההירתמות והאחריות. בזכות רוח ההתנדבות והערבות ההדדית המפעימה שאנחנו רואים מכל עבר. בזכות תמיכת יהדות התפוצות וידידינו ברחבי העולם. בזכות האור הגנוז הישראלי שפרץ כאן באחת והוכיח איזה עם נפלא ומופלא יש לנו. בזכות כוחות הביטחון, החירום וההצלה, בסדיר ובמילואים גם יחד. אזרחים ולוחמים מופלאים, מכל החברה הישראלית, שביותר מ-100 אחוזי התייצבות - הניחו את כל המחלוקות בצד, ובפעולות גבורה דמיוניות תוך חירוף נפש ממש, קמו "בְּלִי מָתַי וּבְלִי אָן וְכַמָּה", ויצאו להגנה על הבית.

"אני מבקש - בואו נשמור על רוח הגבורה הזאת ועל היחד הזה. זה הנשק הכי עוצמתי שלנו. ננהג באחריות. נימנע מהפצת סרטונים ושמועות לא מבוססות שמשרתות את מלחמת התודעה של האויב; נמלא בקפידה אחר הוראות פיקוד העורף; ונזכור - המסע שלנו לניצחון עובר רק בנחישות, רק באמונה בצדקת הדרך, רק יחד, כאיש אחד בלב אחד. בל נשגה באשליות - ימים קשים לפנינו. זה הזמן להתאחד מול האויב - להתאחד - ולפעול כאגרוף נחוש. זה צו השעה, והוא צו חירום - אחדות ישראלית. הן בעם, והן בכנסת והן בממשלת חירום".

עוד כתבות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

לאחר דברי פאוול אתמול ולפני הדוח של אפל הלילה: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה