גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוס ידלין: זה התרחיש הכי מסוכן של המלחמה, וכך יש להיערך אליו

ישראל צריכה להיערך בכל הרצינות למלחמה עם חיזבאללה ובו בזמן להרתיע את חסן נסראללה מלפתוח במתקפה נגדה ● ראש אמ"ן לשעבר משרטט שלושה תרחישים אפשריים להתנהלות חיזבאללה, וגם ארבע המלצות למה ישראל צריכה לעשות

חייל צה''ל בגבול לבנון, השבוע / צילום: Reuters, Ammar Awad
חייל צה''ל בגבול לבנון, השבוע / צילום: Reuters, Ammar Awad

אלוף (במיל') עמוס ידלין הוא ראש אמ"ן לשעבר וכיום נשיא מיינד ישראל, גוף שמייעץ לגופים ביטחוניים ומדיניים בנושאי הביטחון הלאומי של ישראל ומקיים רשת השפעה בינלאומית

מאז "שומר החומות" תרחיש של מלחמה במספר זירות במקביל נכנס ביתר שאת למערכת השיקולים של הדרג המדיני והצבאי. גם במלחמה הנוכחית בולטת האפשרות של התרחבות המערכה לתוך ישראל וליו"ש ובתרחיש הכי מסוכן, ללבנון. חמאס אומנם גבה מחיר כבד וכואב מאוד מישראל, אך הוא לא האיום הצבאי המשמעותי ביותר עליה, אלא חיזבאללה, ממנו חמאס "העתיק" ומימש את תוכניתו - פשיטה לתוך ישראל של כוחות מיוחדים מובחרים. 

ישראל מתגייסת: גלובס מציג את היוזמות האזרחיות והעסקיות לסיוע בזמן המלחמה
דעה | "אירוע תקדימי כל קנה-מידה": האלוף שבטוח - כך המלחמה צריכה להסתיים
גיורא איילנד: אם רוצים אי פעם לראות את החטופים בחיים - זה מה שצריך לעשות 

חיזבאללה כבר התערב במלחמה באמצעות תקיפת מוצבים בהר דב ולאחר מכן לעבר מוצבים בגליל, לאחר הרג לוחמיו מתגובת צה"ל לפרובוקציות מלבנון. לאור השלכות פתיחת חזית צפונית, אסור לעשות טעויות בהתנהלות מול חיזבאללה. 

סביב שאלת ההסלמה בצפון קיימות שלוש אפשרויות לגבי התנהלותו והגיונותיו של חיזבאללה:

1 נסראללה חושש מעימות אך חייב להראות סולידריות עם חמאס: נסראללה מבקש להימנע ממלחמה כוללת עם ישראל. זאת לאור החשש מהמחיר שתשלם לבנון והאשמתו כמי שהמיט עליה חורבן בזמן שהיא גם כך בקריסה כלכלית ותשתיתית מתמשכת. הערכה זו משתלבת בתפיסה לפיה חיזבאללה הינו נשק יום הדין של איראן להרתעה מפני תקיפת מתקניה הגרעיניים והיא לא תרצה "לבזבז" אותו על הזירה הפלסטינית. 

במסגרת ההיגיון הזה נסראללה יזהר מפעולות שיכולות להסלים לעימות לא רצוי עם ישראל. הירי לעבר המוצבים בהר דב ובגליל עשוי לשקף ניתוח מסוג זה לפיו נקרתה לחיזבאללה הזדמנות לרתק כוחות של ישראל לצפון ולהקשות על המאמץ בדרום, וזאת במחיר וסיכון נמוכים. ייתכן וחיזבאללה עדיין מעריך שפעולותיו לא יגררו את ישראל לתגובה מסלימה. 

2נסראללה מחפש הזדמנות "להכות בקורי העכביש": נסראללה מזהה בעימות אליו נקלעה ישראל בעזה הזדמנות להנחיל לה מכה קשה ותבוסה צורבת. הישגי חמאס בתחילת המלחמה מייצרים לו "תיאבון" להשתתף ומחזקים את הערכתו שהקרע הפנימי גורם לישראל להיות חלשה כמו "קורי עכביש". מבית, קריסת לבנון עשויה לצמצם את החשש של הארגון מפגיעה בתשתיות המדינה ומהמחיר הפוליטי שהארגון ישלם.

תמריץ נוסף הוא הרצון לסכל נורמליזציה בין ישראל וסעודיה ולמנוע קואליציה אנטי-איראנית באזור ולהראות למשטר האיראני שהוא משתתף פעיל בציר ההתנגדות, במענה לדרישות האיראניות בחודשים האחרונים. מבחינת תזמון, ייתכן שהארגון מחכה לשעת כושר לאחר שחיקת הכוח הצבאי ההתקפי וההגנתי של ישראל בעימות בעזה. 

אם נסראללה יבחר בדרך זאת יש להניח שינסה לחקות את מהלכי ההטעיה של החמאס ולהשיג הפתעה. ישראל מחויבת להניח שלא תמיד תוכל לקבל התרעה ולוודא מוכנות מבצעית מול התקפה בחזית הצפונית ללא התרעה וסימנים מעידים. 

3 "מקסימום גיבוי במינימום סיכון": תפישת ביניים גורסת שנסראללה חותר להישג מוגבל. לפי תפיסה זו חמאס לא ייצא למבצע צבאי עם כל יכולותיו ללא הבטחה, לכל הפחות עקרונית, שיש לו גיבוי מנסראללה. תפישה זו מגובה בפגישות מהחודשים האחרונים בין חסן נסראללה, בכיר חמאס סלאח אלערורי ומזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נ'חאלה, בהן הדגישו את חשיבות התיאום בין ארגוני ההתנגדות. חשוב לציין את ביקורו של שר החוץ האיראני בביירות בספטמבר, במהלכו נפגש עם נסראללה ובכירי חמאס וג'יהאד.

חיזבאללה עלול לסייע לחמאס באמצעות איום על ישראל מפני כניסה מסיבית לרצועת עזה. במילים אחרות, חיזבאללה ייצר משוואה מול ישראל - כל עוד היא תישאר בחוץ, גם נסראללה יימנע מכניסה; אך אם צה"ל ייכנס עמוק לעזה, גם חיזבאללה יצטרף למלחמה - תחילה על ידי מתן היתר לירי פלסטיני מתוך לבנון, ובהמשך אף לכניסה אקטיבית של חיזבאללה לעימות. 

 ישראל לא יכולה לקחת סיכונים

ישראל חייבת לבחון כל העת את ההיגיון על פיו פועל נסראללה והאם הוא משתנה. עד היום הניתוח הרווח היה כי הוא פועל על פי האפשרות הראשונה. אבל, לאור הכשל המודיעיני בחיזוי מהלכי חמאס ולאור האיום הכבד הגלום בתרחיש מלחמה בצפון, ישראל לא יכולה לקחת סיכונים או לטעות. עליה להניח שכל היגיון שאיננה יכולה לשלול הוא בספר התרחישים האפשריים. על כן על ישראל להיערך באופן מלא להחלטה של נסראללה להתערב בלחימה. במקרה של מידע מודיעיני קונקרטי על ישראל להפעיל מכה מקדימה ללא היסוס.

מעבר לכך על ישראל לבצע ארבעה מהלכים:

1 צריך למוטט את שלטון החמאס בעזה: עוד לפני כל מהלך מול חיזבאללה בעת הזו, חייב להיות מהלך צבאי מסיבי למיטוט שלטון חמאס בעזה ולגביית מחיר גבוה מאוד ממנהיגיה. ישראל לא תוכל לשקם הרתעתה ללא הישג הנראה לעין ובאופן ברור מול חמאס. אם נסראללה כבר החליט שייקח חלק במלחמה - אולי מהלך כזה יגרום לו לחשב מסלול מחדש. אם נסראללה טרם החליט על כך - מדובר במסר הרתעתי קריטי: מהלך ישראלי נחוש יאותת לו כי הסף הישראלי נמוך משנסראללה העריך ושהמחיר שישלם גבוה ממה שהעריך.

2 להגיב בחומרה על כל פרובוקציה מלבנון: על ישראל להבהיר במילים ויותר מכך בעשייה צבאית כי תגיב בחומרה מול כל פרובוקציה מלבנון. בנוסף על ראש הממשלה להכריז כי ישראל תראה את מדינת לבנון כאחראית לכל התקפה היוצאת משטחה ותגיב בהתאם נגד תשתיות המדינה הלבנונית וכל מקום שממנו תצא מתקפת טרור נגד ישראל.

3 להקים קבינט חירום מאוחד: על ראש הממשלה להקים קבינט חירום שמורכב מכל מפלגות המרכז בישראל ולהיות מאויש ע"י פוליטיקאים מנוסים ששירתו כרמטכ"לים ראשי ממשלה ושרי ביטחון, כמו בני גנץ, יאיר לפיד וגדי אייזנקוט. בפני הקבינט עומדות דילמות אסטרטגיות ומוסריות כבדות משקל ועל כן מוטב שהוא יכלול אנשים הראויים לעמוד בפני אתגר היסטורי זה.

4קשר הדוק עם ארה"ב: יש לנהל שיח הדוק עם הממשל האמריקאי בנוגע לתרחיש של התדרדרות לעימות בזירה צפונית כדי שארה"ב תבהיר כבר היום כי היא תעמוד לצידה של ישראל. ההצהרה של הנשיא ג'ו ביידן כי הוא מחויב לביטחון ישראל והדיווחים על שליחת כלי טיס וכלי שיט למרחב הישראלי חשובים. יש לגבות זאת בתאום בכל הרמות בין הצבאות וההנהגות ובשליחת סיוע אמריקאי צבאי, שיאפשר לישראל לנהל לחימה מוצלחת בשתי חזיתות לאורך זמן.

חוסן חברתי אמיתי

למרות הכישלון הקטסטרופלי בשמחת תורה, החברה הישראלית מפגינה עוצמה וחוסן וגדולת נפש שמתאימה לגודל השעה. צה"ל מתעשת, טיהר את הנגב המערבי וייצב את הגדר ומכה את החמאס בעוצמה. סיפורי הגבורה של מפקדים ואזרחים מצביעים על אומץ לב ודבקות במשימה מהדרגה הגבוהה ביותר. גם ידידיה של ישראל בעולם, בראשות הנשיא האמריקאי ביידן, מפגינים תמיכה גורפת. עתה על ההנהגה הישראלית להתעשת, לשדר אחדות ולהבטיח כי בסוף המערכה ידה של ישראל תהיה העליונה באופן שלא משתמע לשני פנים.

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; אפל קופצת ביותר מ-3%

השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● דומינו'ס פיצה קופצת אחרי שפירסמה דוחות שעלו על ציפיות האנליסטים ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי