גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פישינג ואיומי סייבר במלחמה: איך להתנהל במרחב הדיגיטלי

בשבוע האחרון מופצות הודעות מטעם גורמים רשמיים שחלקן כוללות מידע שקרי, ובמקביל מתקיימות מתקפות פישינג או סייבר ● הנה כמה דברים שכדאי לעשות כדי להישמר מפניהן

סכנות ופייק ניוז בזמן מלחמה / אילוסטרציה: גלובס
סכנות ופייק ניוז בזמן מלחמה / אילוסטרציה: גלובס

 

הרשתות החברתיות התמלאו בשבוע האחרון בסרטונים מזעזעים, בפייק ניוז, בניסיונות למתקפות פישינג וסייבר ובסכנות נוספות, כחלק מהמלחמה מול הפלסטינים.

גורמים רשמיים ופרטיים מנסים להילחם בכך הן כדי להגן מגניבת פרטים או השתלטות על חשבונות, הן כדי למנוע כוזב או להגן על צעירים מפני סרטונים קשים, והן כחלק מהמאבק על התודעה העולמית.

זוהי חזית לא פשוטה, בנוסף למה שקורה בשטח, ולכן נציג כאן כלים חשובים להתמודדות עם המצב.

"זו מלחמת העצמאות השנייה": כך מתנהל הקרב על דעת הקהל העולמית
דעה | דילמת הפייק ניוז: להפיץ במהירות או להמתין ולוודא אמינות 

 

ערנות וחשדנות לוודא אבטחה

אם בימי שגרה מומחים מזהירים מלחיצה על קישורים, קל וחומר שכך הדבר בימות מלחמה. כל הודעה שאתם מקבלים בקבוצות כלליות וכל הודעה שאתם לא בטוחים בה - אין ללחוץ על הקישורים המופיעים בה.

אם אתם לא בטוחים שבאמת מדובר בהודעה מהביטוח הלאומי או מקרן הלוואות פעילה, ניתן לחפש את המידע בגוגל באופן אקטיבי, לפנות לגורמים רשמיים בשיחת טלפון ולקבל מידע רלוונטי.

במערך הסייבר הלאומי מחדדים את הדברים: "קיבלתם בקשת סחיטה או בקשה למסור מידע אישי, סיסמה או קוד בוואטסאפ? התעלמו! צריך לחסום את השולח, ולדווח עליו לוואטסאפ בכפתור 'דווח' שבהגדרות איש הקשר".

המחשות שיצר מערך הסייבר הלאומי לזיהוי תכנים אמיתיים ומזויפים / צילום: מערך הסייבר הלאומי

יתרה מכך, החשש לפריצות ולמקרי סייבר קיים, ולכן כדאי לוודא שאתם לא משאירים את הדלת פתוחה. במערך מציעים לבחור סיסמה קשה לניחוש, לא להשתמש באותה סיסמה פעמיים, ולהטמיע אימות דו שלבי - קוד נוסף ברשתות שלכם שתקבלו בכל פעם שתתחברו, כדי להוסיף עוד שכבת הגנה לחשבונות שלכם.

לצד זאת, אם יש לכם מוצרים נוספים בבית כמו מצלמת אבטחה, ודאו כי הסיסמאות אינן ברירת המחדל, אלא סיסמאות אישיות שלכם.

פייק ניוז להיצמד למידע מהימן

בימים כאלה חשוב לגלות אחריות ולהסתמך אך ורק על מקורות מידע מהימנים ואפליקציות מוכרות. יש להימנע מהפצת שמועות ומידע לא מאומת, או העברת קבצים וקישורים שמקורם לא ברור.

הלחיצה על כפתור השיתוף קלה במיוחד, אך יש לה משמעויות הרסניות. לא רק מתקפות פישינג להוצאת מידע חסוי או רגיש של משתמשים, אלא גם יצירת מצב שבו אנשים יקבלו את ההודעות על יקיריהם מהרשת, בגלל חוסר אחריות של אחרים.

יתרה מכך, אל תשתפו מידע שעשוי לשמש את האויב. בקבוצות גדולות שאינכם מכירים את המשתתפים בהן, היו ערים לשיתוף מידע רגיש או אישי. אם זיהיתם שאחד המשתתפים מפיץ הודעות שטנה, הוציאו אותו מהקבוצה וחיסמו את מספרו.

זו גם ההזדמנות להוריד מחנויות האפליקציות הרשמיות את האפליקציה הרשמית של פיקוד העורף. כל חיקוי או דבר אחד לא שווה ערך למסרים רשמיים שאפשר לקבל מהגורמים המוסמכים.

דאגה לצעירים להשתמש בבקרה הורית

הנהגת ההורים הארצית בישראל הוציאו הודעה להורים כי "קיים חשש שמא יופצו סרטונים מהאירועים הקשים בדרום, מהחטיפות ומהשבי. אנו מציעים לכם למנוע מראש את הסיכון בחשיפת הילדים לסרטונים על ידי הסרת אפליקציות הטיקטוק והאינסטגרם לתקופה הקרובה, ומעקב צמוד מהרגיל על התכנים אליהם נחשפים הילדים".

ההודעה הזו עוותה על ידי גורמים נגד ישראל, שאמרו כי הנהגת ההורים הארצית מסרה להורים כי החוטפים ישתמשו בסמארטפונים של אלו שנחטפו, כדי להעלות סרטונים של אלו שנחטפו. מדובר בפייק ניוז.

במערך הסייבר הלאומי מבהירים כי מדובר בעיוות מוחלט. ההמלצה העיקרית היא להשתמש באפשרויות של Parental control במכשירי גוגל (באתר הרשמי מוסבר בצורה מפורטת איך להפעיל את האפשרויות הללו) וחברות רשמיות נוספות, כדי להנמיך את החשיפה של ילדים ונוער לתכנים בעייתיים באפליקציות - ולנטר את צריכת התוכן שלהם.

כללי התנהגות חוקי הרשתות החברתיות

במערך הסייבר הלאומי מפצירה בתושבים לפנות למוקד 119, כדי לדווח על כל מתקפת סייבר או לכל בירור שמועות הקשורות לסייבר. לצד זאת, ענקיות הטכנולוגיה והרשתות החברתיות פועלות כדי להסיר תוכן גרפי אלים, שנאה, פרסומי טרור או קמפיינים מתואמים של דיסאינפורמציה.

נטלי זיו, ראש מערך התקשורת והדוברות במדינות צומחות באירופה בטיקטוק, פרסמה ברשתות החברתיות שלה כמה הנחיות. בין היתר, יש להיזהר מפרסום סרטונים עם נשק, וכן יש להוסיף לסרטוני הסברה את המילים counter speech, כך שלא יסירו את התכנים הללו.

מעין שריג, סמנכ"לית התקשורת בחברת מטא (פייסבוק) ישראל, מספרת לגלובס כי הוקם "כוח משימה ייעודי שכולל צוותים גלובליים ובהם דוברי ערבית ועברית כשפת־אם, שמנטרים מקרוב את הסיטואציה. אנחנו מתמקדים באכיפה של הכללים שלנו, במטרה לשמור על הקהילה בטוחה, ועדיין לוודא שאנשים יוכלו להמשיך ולשתף את מה שחשוב להם".

במטא אף אומרים כי לפי המדיניות שלהם אסור להראות פנים של חטופים, ולכן חשוב לטשטש את פניהם בפרסומים השונים. המדיניות הזו נובעת מתוך כבוד למי שנחטפו, וכדי שאנשים לא יעשו שימוש בתמונות כדי להשמיץ או ללעוג. אפשר להשתמש בתמונה של החטוף, אך לא ברגע החטיפה עצמה.

בגוגל מסרו לגלובס כי הם פועלים כדי לספק מידע אמין ומדויק למי שמשתמש במוצריהם. הצוותים שלהם עובדים מסביב לשעון כדי להבטיח שרק מידע רשמי ומאומת יעלה מתוך מנוע החיפוש של החברה ומיוטיוב.

לצד זאת, בגוגל אומרים כי "מומחי אבטחת הסייבר שלנו חולקים את הממצאים שלהם בזמן אמת עם יחידות אבטחה גדולות יותר. לדוגמה, יחידת האבטחה שלנו, Mandiant, זיהתה חשבונות מזויפים הקשורים לאיראן שמקדמים נרטיבים אנטי־ישראליים בשירותים שונים.

"היחידה גם חוקרת דיווחים על התקפות מניעת שירות מבוזרות (DDoS) בהובלת גורמים מקצועיים, החשודים כהאקרים אקטיביסטיים שמזוהים כפרו־חמאס ופרו־רוסיה, אשר מטרגטים אתרים של ממשלת ישראל".

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

דיווח: ארה"ב עצרה משלוח נשק לישראל - מחשש למבצע נרחב ברפיח

לפי הדיווח משלוח הנשק היה אמור להיות מורכב מ-1,800 פצצות במשקל טון ו-1,700 פצצות במשקל 250 ק"ג • לאחר רצף אזעקות ביישובי הצפון: גל תקיפות של צה"ל בלבנון • מטרה אווירית חשודה יורטה סמוך לאילת • רה"מ נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • עדכונים שוטפים

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דירוג האשראי של ישראל עומד שוב למבחן ובינתיים עלויות הגיוס מטפסות

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש מרץ, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

העליון דן בשאלה מתי זוג יחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא לא מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"