גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העוצמה של הקהילה העסקית: כך מותגים יכולים להתגייס לעשייה

המלחמה באוקראינה סיפקה שורה של דוגמאות שבהן מותגים סייעו לאספקת ציוד חיוני, לתפקוד החברה האזרחית, בניית פלטפורמות טכנולוגיות והעלאת המורל הלאומי ● חלק מהמותגים הישראלים כבר פועלים בצורה דומה, אחרים מוזמנים להצטרף

עמדה של נסקפה טייסטרס צ'ויס לתורמי דם במד''א / צילום: נועה אוני
עמדה של נסקפה טייסטרס צ'ויס לתורמי דם במד''א / צילום: נועה אוני

נועה אוני היא בעלת סוכנות GOODVERTISING למהלכים חברתיים למותגים, וטל חן הוא סמנכ"ל אסטרטגיה בראובני פרידן

המלחמה שבה מצאה עצמה ישראל אחרי מעשי הטרור של חמאס האירה, לצד מעשי הזוועה והתמונות הבלתי נתפסות, גם את הפעילות החיובית יוצאת הדופן של החברה האזרחית הישראלית, ואת האחדות יוצאת הדופן בארץ שרק מתחשלת בזמן משבר.

חלק מהעוצמה הזו מתבטאת בפעולות של חברות ושל הקהילה העסקית, שהתגייסה גם היא כדי לסייע למי שנפגע מהקרבות בצורה חסרת תקדים.

כעת, על רקע המלחמה בעזה, עבור מותגים רבים עולה השאלה כיצד יוכלו לתת מענה לצרכים ולהתגייס לעשייה. במצב מלחמה, למותגים יש כוח אדיר לעזור במגוון דרכים, החל מהעלאת המורל הלאומי ועד לגיוס תרומות, אספקת ציוד ובניית פלטפורמות טכנולוגיות לתיאום בין צרכים שונים.

אם נסתכל על העבר הלא רחוק, נגלה שפעילות מותגים בעת המלחמה באוקראינה יכולה ללמד אותנו הרבה על מה שניתן לעשות פה בישראל עוד חודשים קדימה.

להזמין נהג ולתרום

אחד המהלכים המעניינים באוקראינה היה פרויקט where to settle של חברת מאסטרקארד. בעקבות המלחמה שם, יותר מ־10 מיליון פליטים שחצו את הגבול לפולין חיפשו עבודה ומחסה בערים הגדולות, מה שיצר בהן מצוקת דיור, תעסוקה ועוד.

האפליקציה של מאסטרכארד

מאסטרקארד השתמשה ביכולות הטכנולוגיות שלה, והקימה פלטפורמה שמציעה תמיכה אמיתית לפליטים, על ידי כך שהיא עוזרת להם למצוא אפשרויות למגורים בעיירות קטנות יותר ופחות מוכרות ומסייעת במציאת עבודה - מה שמאפשר לנתב את התנועה לערים קטנות יותר.

הדוגמה הזו היא רק אחת מיני רבות הממחישות את העוצמה של קהילה עסקית, ואת כוחו של מותג להשפיע ולשנות על חיים של אנשים. דוגמה אחרת ניתן לראות בפרויקט של חברת לגו, אשר זיהתה שעבור ילדים רבים, אחת הטראומות של המלחמה היא לראות את הערים והמקומות שהם אוהבים נהרסים.

לגו החליטו להחזיר להם את הזיכרונות המשמחים על ידי השקת Restore Ukraine - מהדורה מוגבלת שהופכת נקודות ציון הרוסות למערכות לגו, כך שניתן לבנות אותן מחדש - הן פיגורטיבית והן מילולית.

כשנה לאחר תחילת מלחמת אוקראינה, מסעדת היוקרה בלקנטו בליסבון ואמנסטי אינטרנישיונל חברו יחד במסר מפייס למלחמה. הן ערכו שולחן במסעדה עבור פוטין וזלנסקי, על מנת שינהלו שיח על שלום. עד סוף המלחמה השולחן יהיה שמור עבורם לטובת השלום, כמעין אנדרטה המזכירה לכל הסועדים את המטרה החשובה.

אוקראינה: השולחן שמחכה לפוטין וזלנסקי במסעדת היוקרה בלקנטו בליסבון / צילום: יוטיוב

המותגים שרגילים כל השנה למכור מוצרים ושירותים, יכולים לנצל את פלטפורמות המכירה לגיוס תרומות או לייעד מוצרים במהדורה מיוחדת שגם מעלות מודעות וגם מאפשרות לגייס כספים. כך עשתה, למשל, חברת UBER שסייעה בהעברת פליטים למקום מבטחים, לקחה רופאים לבתי חולים, מורים לבתי ספר, ציוד חירום לקהילות החזית, ומורשת אוקראינית למקום בטוח ושמור.

בנוסף, באפליקציה של החברה נפתחה אופציה למשתמשים ברחבי אירופה, כך שבכל פעם שהם מזמינים אובר הם יכולים גם לבצע תרומה על ידי תשלום נוסף - שמסייע ברכישת אמבולנסים, שנמצאים בחוסר באוקראינה. באמצעות היוזמה אובר הצליחה לגייס יותר מ־3 מיליון דולר שהופנו לטובת 50 אמבולנסים מצוידים בציוד מציל חיים.

תורמים גם למתנדבים

הנשק הכי סודי שיש למדינת ישראל הוא ככל הנראה האנשים שלה. ההתגייסות של העם, ושל מי שעומד בראש המותגים הגדולים, הייתה מיידית. מותגים פתחו את המחסנים, העמיסו משאיות ושלחו טונות של ציוד ותרומות, כל אחד לפי תחום עיסוקו.

כך, משפחות שנאלצו לברוח ולהתפנות והיו זקוקות לביגוד חדש, קיבלו משאיות מגולף, שמיכות וכריות מאיקאה או נעלי ילדים של נמרוד. בענף הרכב, סמלת וקבוצת יוניון נרתמו לשנע תרומות, להסיע חיילים לבסיסים, ולתרום רכבים להשכרה למשפחות מפונות. ראינו גם מותגים שמייצרים פלטפורמות קהילתיות, כמו יד2 שמאפשר לתושבי העוטף למצוא מקום להתארח בו.

תרומת כריות של איקאה / צילום: נועה אוני

ראינו מותגי מזון שתורמים ומשנעים אוכל למפונים ולחיילים, לצד מותגים שנותנים ערך מוסף גם למתנדבים עצמם - כמו נסקפה taster's choice שמעניק ערכות קפה לכל מי שתורם דם בתקופה הנוכחית. ראינו גם יוזמות יצירתיות, כמו כתובת הגרפיטי הגדולה בישראל למען החזרת החטופים, שנצבעה על ידי גלוני צבע שטמבור סיפקה.

הבנקים נרתמים בהטבות וסיוע לנוכח המצב - למשל בנק לאומי שמאמץ את קיבוץ בארי ומזרחי טפחות שאימץ את העיר שדרות ואת כפר עזה. מכל המקרים עולה התחושה שהנתינה היא אמיתית, ולא למטרות יח"צ.

כפי שאפשר להבין, יש עוד דברים רבים שמותגים יכולים לעשות - לעורר תקווה ולחזק את המורל, לעזור לאנשים לדמיין את היום שאחרי, לתת תקווה ולחזק, לבנות פלטפורמות וקהילות תומכות או למנף יוזמות מקומיות שיכולות ליהנות מכוח המותגים. אנו מאמינים כי בקרוב נוכל לראות עוד ועוד מותגים עושים דברים חשובים ועוצמתיים, דווקא בתקופה קשה זו, שהיא גם השעה היפה של הקהילה העסקית בישראל.

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הצהרת משפחות מירן וסיגל בכיכר החטופים / צילום: Paulina Patimer

בתו של קית' פרצה בבכי: "אל תמות שם במנהרות"

משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף