גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מעל עשרת אלפים עובדים כבר הוצאו לחל"ת כפוי. אלה הזכויות שלהם

ברשתות קמעונאיות, בהן מועסקים כ-300 אלף עובדים, כבר התחילו להודיע על הוצאה לחל"ת ● מהן זכויות העובדים המוצאים לחל"ת? והאם מותר לחייב עובדים להגיע למשרד במצב הנוכחי? מומחים לדיני עבודה מנתחים את המצב המשפטי בימי לחימה ● גלובס עושה סדר

משרד ריק. מהם זכויות העובדים בעת מלחמה ובזמן חופשה ללא תשלום / צילום: Shutterstock
משרד ריק. מהם זכויות העובדים בעת מלחמה ובזמן חופשה ללא תשלום / צילום: Shutterstock

אתמול דיווחו החברות פוקס, המשביר וגולף על הוצאה לחל"ת של אלפים מעובדיהן. הן לא היחידות. היום הודיעה גם קבוצת מולטי ריטייל, המפעילה רשתות שיווק למוצרי בית בהן רשת אייס, ביתילי ואוטו דיפו, כי בכוונתה להוציא לחל"ת חלק מעובדיה, שמספרם כ-1,200 אנשים. גם קסטרו הודיעה היום על הוצאה של עד 40% מ-4,250 עובדיה לחל"ת. 

כל אחת מהחברות האלו מעסיקה מאות ואלפי עובדים. לפוקס יותר מ-12 אלף עובדים, מתוכם, לפי הדיווח לבורסה אתמול, אמורים כ-6,000 לצאת בתקופה הקרובה לחופשה ללא תשלום. המשביר, המעסיקה כ-1,500 עובדים, הודיעה כבר ל-500. מגולף המעסיקה כ-2,200 עובדים, כ-1,100 יקבלו הודעות. ברשת קסטרו בה מועסקים כ- 4250 כ-2550 עובדים יוצאו לחל"ת. מדובר בלמעלה מ-10,000 עובדים שלפחות חלקם כבר יצאו לחל"ת, והשאר צפויים לאבד את מקורות הכנסתם כבר בתקופה הקרובה.

יו"ר התאגדות רשתות המסחר, מנכ"ל בריל שחר תורג'מן, אמר אתמול כי עוד בשבוע שעבר התריע כי לרשתות ולבעלי החנויות לא תהיה ברירה אלא להוציא לחל"ת, אם המדינה לא תציע מתווה בנוגע לשכר העובדים. עוד ציין כי "עד סוף השבוע למעלה מ-50 אלף עובדים של המסחר יוצאו לחל"ת אם לא יהיה מנגנון אחר".

תור'גמן ציין גם כי לחברות אין צורך בימים אלו ב-50% מכח האדם, כששעות המסחר הצטמצמו והחנויות פועלות בין השעות 10 בבוקר עד 18 בערב. "אני לא יודע מתי נזדקק למשמרת נוספת, ולצערנו לא נראה שנזדקק בקרוב. כשחברות ציבוריות מודיעות שהן מוציאות עובדים לחל"ת, זה הדבר הכי נורא שאפשר להודיע להם. אבל כשאנחנו מעריכים שלא נהיה מסוגלים לשלם שכירות בחודש הבא לבעלי הנכסים, הקניונים והמרכזים, ולשלם שכר עבודה יחד עם המסים, אנחנו נאלצים קודם כל להוציא עובדים לחל"ת כדי שתהיה להם כרית ביטחון, ואנחנו עושים זאת בראש ובראשונה לטובתם. בכל הכסף שלא משולם למרכזים לקניונים, קנינו סחורת חורף. הכסף על המדפים, כדי שנוכל לשלם לעובדים לאחר הפדיון".

ניתן להניח בצורה די ודאית שחברות נוספות יודיעו בימים הקרובים על הוצאת עובדים לחל"ת, ולא מדובר רק ברשתות קמעונאיות, בהן מועסקים כ-300 אלף עובדים. המשבר מחלחל לכל התחומים, ביניהם התיירות, המלונאות וענף המסעדנות, שבו לבדו מועסקים כ-200 אלף עובדים. איגוד המסעדות והברים הודיע בשבוע שעבר כי שלח הודעה למסעדנים והמליץ להם לפטר או להוציא לחל"ת את העובדים בענף. היום יצאה הודעה נוספת בה המליצו למסעדנים לקצץ בהתחייבויות ככל שניתן, לרבות הצאת עובדים לחל"ת.

"המתווה הרע והמנותק מהמציאות של משרד האוצר לפיצוי העסקים קרס היום בדיון בוועדת כספים. חמור מכך, למדנו היום שאין במדינת ישראל מנהיגות כלכלית", מסר שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות והברים. "לדאבוננו, נאלץ להמליץ היום לציבור המסעדנים לקצץ בהתחייבויות שלהם ככול שניתן, לרבות הוצאת עובדים לחל״ת, על מנת להציל את עצמם מאוזלת ידה של הממשלה".

הצד של המעסיקים:

השלכות המלחמה משפיעות על העסקים ומאלצות את בעליהם לקבל החלטות מהותיות. עו"ד אורלי אבירם, מומחית בדיני עבודה ושותפה במשרד נ.פינברג, מסבירה מה צריך לדעת כל מעסיק במצב הנוכחי.

מהן האפשרויות של מעסיק שלא יכול להפעיל את העסק?

הוצאה לחופשה ללא תשלום, הוצאה לחופשה שנתית, הפחתת שכר או היקף העבודה ופיטורים.

מהם הכללים במקרה שמוציאים עובד לחופשה?

ניתן לחייב עובד לצאת לחופשה עד לשבעה ימי עבודה, ללא הודעה מוקדמת. זאת בכפוף לכך שיש לעובד יתרת חופשה מספקת. לחופשה ארוכה יותר צריך התראה של שבועיים ויתרת חופשה מספקת.

בהסכמת העובד, ניתן להוציא לחופשה ארוכה יותר גם ללא התראה של שבועיים ולהכניס את העובד ליתרה שלילית של חופשה. יש לציין כי במקומות עבודה שבהם קיים הסכם קיבוצי, אם מדובר על הוצאה לחופשה של כמות גדולה של עובדים, נדרשת היוועצות עם נציגות העובדים.

עו''ד אורלי אבירם / צילום: אופיר אייב

מהם התנאים להוצאת עובד לחל"ת, ובאילו עלויות יישא המעסיק?

הוצאה לחל"ת אפשרית רק בהסכמת העובד. בתקופת החל"ת העובד אינו זכאי לשכר ולתנאים סוציאליים, והיא לא נחשבת לו עבור זכויות ותק (חופשה, הבראה וכו') .

המעסיק מחויב לשלם דמי ביטוח לאומי עבור החודשיים הראשונים של עובד שיצא לחל"ת, אותם הוא רשאי לנכות משכרו של העובד. לאחר חודשיים על העובד לשלם בעצמו דמי ביטוח לאומי.

על מנת שעובד יהיה זכאי לדמי אבטלה בחל"ת, נדרש ממנו היום (בשונה מתקופת הקורונה), לנצל את יתרת ימי החופשה שלו. כמו כן, לצורך הזכאות תקופת החל"ת צריכה להיות של 30 ימים רצופים לפחות, והעובד צריך להיות בעל ותק של שנה בעבודה שהתקיימו במהלך השנה וחצי האחרונה. עצמאיים אינם זכאים לדמי אבטלה.

איך ניתן להוציא לחל"ת במקומות עבודה עם הסכם קיבוצי?

במקומות שיש הסכם קיבוצי ומבקשים להוציא לחל"ת כמות ניכרת של עובדים, נדרשת היוועצות עם נציגות העובדים. ניתן להגיע להסכם קיבוצי עם נציגות העובדים ואז לא נדרשת הסכמה אישית מול כל עובד.

האם המעסיק רשאי להפחית שכר או היקף משרה?

ניתן להפחית אחוז משרה או לצמצם שכר רק בהסכמה מול העובד. במקומות שקיים הסכם קיבוצי ניתן להגיע להסכמה מול נציגות העובדים ואז אין צורך בהסכמה ספציפית מול העובד.

האם ניתן לפטר בזמן מלחמה?

ניתן לפטר בהתאם לדין הרגיל, הוראות הסכמים קיבוציים ככל שיש, ובכפוף למגבלות של איסור פיטורי עובדים במילואים. חל איסור בחוק על מעסיק לפטר עובד בגלל היעדרותו מהעבודה או בגלל אי־ביצוע עבודתו שנבעו כתוצאה מהוראה שניתנה בעת מצב מיוחד בעורף.

בנוסף, חל איסור על מעסיק לפטר עובד שנעדר מעבודתו לצורך השגחה על ילדו שנמצא עימו. הכוונה לילד עד גיל 14 או ילד עם צרכים מיוחדים עד גיל 21.

האיסור לפטר יחול רק במקרה שמתקיים אחד מאלה: הילד הוא בחזקתו הבלעדית של העובד ונבצר מבן הזוג להשגיח על הילד. במקרה שבו המעסיק מציע סידור נאות להשגחה על הילד לא יחול הסעיף, וככל שהעובד יחליט להיעדר מעבודתו הוא לא יהיה מוגן מפני פיטורים.

מה לגבי מעסיק שצריך לעבוד ביתר שאת במהלך המלחמה?

בהתאם להיתר מיוחד להעסקה בשעות נוספות שפורסם ב־9 לאוקטובר להגדלת מכסת שעות העבודה הנוספות, ניתן יהיה לבצע עד 67 שעות נוספות בשבוע, בכפוף למגבלות המפורטות בהיתר. תוקף ההיתר הוא ל־14 ימים. מעסיקים המתמודדים עם עלייה משמעותית בהיקף הפעילות, לצד מחסור בכוח־אדם, יכולים לפנות למשרד העבודה, להגשת בקשה להיתר עבודה.

אם החברה מוגדרת כמפעל חיוני או קיומי והתקבל באותה חברה "צו קריאה לשירות עבודה" לגבי תקופת המלחמה הנוכחית משר הכלכלה והתעשייה (ניר ברקת), ניתן לחייב את העובדים החיוניים שנכללו בצו להגיע לעבודה. אי־הגעה יכולה להיות עבירה פלילית.

הצד של העובדים:

המלחמה הביאה לפגיעה בעובדים רבים, שמקום עבודתם לא יכול לפעול או הפעילות ירדה בצורה דרסטית. מומחים בדיני עבודה, עו"ד חיה שפיגל, שותפה במשרד ש.פרידמן אברמזון, ועו"ד גדעון רובין ממשרד גדעון רובין ושות', מסבירים מהם זכויות העובדים בעת מלחמה וחל"ת.

האם מותר למעסיק לחייב עובד להגיע למקום עבודתו?

עו"ד רובין מסביר כי מבחינה חוקית, זכותו של המעסיק לדרוש מהעובד להגיע למקום העבודה כאשר יש מרחב מוגן, בהתאם להנחיות פיקוד העורף. יחד עם זאת, אם ניתן לעשות את העבודה מהבית, ויש למעסיק דרך לבדוק שהעובד נותן את התפוקות הנדרשות, אז ראוי להגיע להסדר מולו.

המצב שונה לגבי הורים לילדים מתחת לגיל 14, שהמסגרות החינוכיות שלהם נסגרו בשל המצב. לא ניתן לחייב את העובדים הללו להגיע לעבודה.

האם מעסיק יכול להוציא עובד לחל"ת בניגוד להסכמתו, ומהן הזכויות בחל"ת?

לפי עו"ד רובין, חופשה ללא תשלום מתבצעת בהסכמה הדדית. "העובדים צריכים להבין שאם המעסיק נמצא במצוקה כלכלית גדולה ואין עבודה, זו עילה לגיטימית לפיטורים", הוא מוסיף.

עו"ד שפיגל מסבירה כי "עד פרוץ הקורונה לא היה קיים מונח "חל"ת ביוזמת המעסיק", והמונח חל"ת התייחס לבקשה מצד העובד שהמעסיק נעתר לה. עד הקורונה גם לא הייתה זכאות לדמי אבטלה בשל יציאה לחל"ת, אלא רק בשל ניתוק יחסי העבודה, תוך הבחנה בין פיטורים להתפטרות, לעניין התקופה שצריכה לחלוף עד תחילת תשלום דמי האבטלה".

עובד שמוצא כיום לחל"ת יוכל לקבל דמי אבטלה בתנאי שהחל"ת יהיה ל־30 ימים לפחות וביוזמת המעסיקים, וכן שהעובד לא עבד כלל באותה התקופה. שפיגל מדגישה כי תשלום דמי האבטלה יתחיל רק לאחר ניכוי ימי החופשה שנותרו. עובד שיצא לחל"ת מיוזמתו אינו זכאי לדמי אבטלה.

האם עובדים המוצאים לחל"ת זכאים לדמי אבטלה?

על מנת שעובדים שהוצאו לחל"ת יהיו זכאים לדמי אבטלה הם צריכים לעבוד לפחות ב-12 מתוך 18 החודשים האחרונים.

איך מושפעות זכויות העובד בזמן החל"ת?

זכויות שקשורות בוותק, כמו צבירת ימי חופשה, מחלה והבראה לא יספרו בתקופה זו. גם הפרשות הנגזרות משכר העובד לא יבוצעו בתקופה זו - תשלום לקרן הפנסיה, קרן השתלמות או ביטוח מנהלים.

האם העובד צריך לשלם דמי ביטוח לאומי בתקופת החל"ת?

בחודשיים הראשונים לחל"ת משולמים דמי הביטוח הלאומי על ידי המעסיק, מסבירה עו"ד שפיגל. "לאחר פרק זמן זה משלמים העובדים את דמי הביטוח הלאומי באופן עצמאי. אם העובד זכאי לדמי אבטלה במהלך החל"ת, הביטוח הלאומי ינכה אוטומטית את דמי הביטוח מדמי האבטלה".

האם מותר למעסיק להפחית שכר לעובד נוכח המצב?

עו"ד רובין מציין כי התשובה לכך היא לא. "זכותו של העובד לסרב. אבל הדרך הנכונה היא להגיע להסכמה כזאת", הוא מזכיר.

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים