גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בן 42 עם "קו פתוח" לחמאס: האיש שמאחורי העסקה להשבת החטופים

קטאר, אחת המממנות העיקריות של ארגון הטרור חמאס, ממצבת את עצמה כמתווכת העיקרית לשחרור החטופים בעזה ● בראש המערך עומד ככל הנראה ראש ממשלת קטאר ושר החוץ שלה, מוחמד אל ת'אני ● המדינה מגדירה את עצמה בתור "היחידים שיכולים לדבר גם עם חמאס וגם עם ישראל"

ראש ממשלת קטאר, מוחמד אל ת'אני / צילום: Reuters, Murat Gok
ראש ממשלת קטאר, מוחמד אל ת'אני / צילום: Reuters, Murat Gok

ראש ממשלת קטאר, מוחמד בין עבדולרחמן בין ג'אסים אל ת'אני, התייצב בסוף אוקטובר מול מצלמות התקשורת כדי להתייחס למצב בעזה ולעדכן על מאמצי התיווך של קטאר.  היום המאמצים צפויים לשאת פרי, כאשר הערב הממשלה צפויה לאשר את תנאי העסקה. לפי דיווחים, התנאים המסתמנים הם: שחרור של לפחות 50 חטופים בפעימות, בדגש על ילדים ואימהות; על כל חטוף ישראלי, ישוחררו שלושה מחבלים; הפסקת אש של ארבעה ימים; ישראל תאריך את ימי הפסקת האש - בתמורה לחטופים נוספים; שחרור אסירות ופעילי טרור מהכלא הישראלי; הכנסת כמות משמעותית של דלק וציוד. 

בדרך לעסקת חטופים? זה מה שיקרה מרגע הסיכום עם חמאס 
המומחה שמסביר: זה האיש שמקבל החלטות בעניין החטופים וכדאי להיזהר ממנו 
"כשאנחנו רצים לקטאר בנושא החטופים, אנחנו מבזים את בעלת מנוף הלחץ האמיתי מול חמאס"
"אנחנו יכולים לדבר עם שני הצדדים": קטאר חשפה - כך מתנהלים המגעים להחזרת החטופים  

המדינה המפרצית, אחת המממנות העיקריות של חמאס, מנסה מאז תחילת הלחימה למצב את עצמה כ"מתווכת הוגנת", השמה את הנושאים ההומניטריים - שחרור כל החטופים הישראלים ומנגד העברת סיוע לעזה - במרכז פעילותה. היא עושה זאת בין היתר כדי להדוף ביקורת על המעורבות שלה במעשי הזוועה של חמאס, שעשויה להיתרגם לעונשים כלכליים, ולהמחיש שוב את חשיבותה בעולם הערבי, אחרי ניסיונות תיווך מוצלחים בעבר.

במסיבת העיתונאים בסוף אוקטובר, לצד שר החוץ הטורקי, ראש הממשלה הקטארי גינה בחריפות את המתקפה הישראלית על עזה, ולא את מעשי הטבח של חמאס. הוא הביע תקווה כי "בקרוב" ישוחררו החטופים הישראלים המוחזקים בעזה, אך לא סיפק פרטים נוספים על המגעים המתנהלים מאחורי הקלעים, בתיווך קטאר. "מספר הילדים שנהרגים בעזה גדול ממספר הילדים שנהרגים באוקראינה, אבל לא ראינו תגובה דומה לכך מצד העולם", התלונן. "קטאר מגנה את מדיניות העונש הקולקטיבי (נגד עזה)", הוסיף.

אבל במקביל לכך, דווקא הסימנים מהצד הישראלי היו מעודדים יותר. "אני שמח לבשר שקטאר הופכת לצד משמעותי בניסיון להגיע לפתרונות הומניטריים", כתב ראש המל"ל צחי הנגבי באנגלית ברשת החברתית X, "המאמצים הדיפלומטיים של קטאר הם מכריעים בנקודת הזמן הנוכחית", הוסיף.

ראש הממשלה, שר החוץ ובן למשפחת המלוכה

מבין כל הנושאים והנותנים והבכירים הקטארים, נראה כי מעמדו של ראש הממשלה הוא הרם ביותר, בין היתר משום שהוא מכהן במקביל כשר החוץ. בן 42, ראש הממשלה מוחמד אל ת'אני הוא בן למשפחת המלוכה המקומית, השולטת במדינה. קטאר היא אחת המדינות העשירות ביותר בעולם, בחישוב לפי אוכלוסייה.

הוא בעל תואר ראשון בכלכלה מאוניברסיטת קטאר, לפי הפרסומים הרשמיים של בית המלוכה, ומכהן בתפקיד ראש הממשלה בחצי השנה האחרונה. הוא נחשב למי ש"צמח מלמטה", וכיהן בין היתר כמנהל חברת הכרייה הקטארית, שלה עסקים ענפים ברחבי העולם. הוא קיבל עליו את תפקיד ראש הממשלה בנוסף לתפקיד שר החוץ, אותו הוא ממלא מאז 2016. הוא גם עומד בראש הקרן הקטארית לפיתוח, התורמת מאות מיליוני דולרים למטרות הומניטריות ברחבי העולם, בשיתוף פעולה עם ארגון הבריאות העולמי וארגוני או"ם.

אריאל אדמוני, דוקטורנט המתמחה בקטאר באוניברסיטת בר-אילן, אומר לגלובס כי לפי ניסיונות תיווך קודמים, הקרדיט שניתן לראש הממשלה והדינמיקה של קבלת ההחלטות בשלטון הקטארי, "ייתכן מאוד" כי ראש הממשלה מוחמד אל ת'אני מעורב ישירות במשא־והמתן בין הצדדים. "בגישה הקטארית מעגל שותפי הסוד וקובעי המדיניות הינו מצומצם, ומוגבל לאנשי אמונו של האמיר. גם בפגישות חשאיות מוקדם יותר השנה, דוגמת פגישה קטארית עם מנהיג הטליבאן, דווח על הימצאותם בחדר של ראש הממשלה וראש שירותי המודיעין".

משחק כפול

משרד החוץ הקטארי נחשב למנופח ביחס לאמירויות ואפילו למדינות אחרות, כחלק מהמדיניות של המדינה המפרצית הקטנה לנסות ולצבור כוח על ידי תיווך בינלאומי. היא תיווכה בין יתר בעסקאות לשחרור חטופים שנלקחו על ידי דאעש, חטופים שהוחזקו על ידי אל קאעדה, באחרונה היתה מעורבת בשחרור ילדים אוקראינים שנחטפו על ידי הכוחות הרוסיים וכן היתה הגורם המתווך בעסקה שבו שוחררו אמריקאים שהוחזקו באיראן תמורת הפשרת שישה מיליארד אירו בכספים איראניים שהוחזקו בארה"ב.

לפי מומחים וכן לפי עדותה שלה, קטאר מובילה את הניסיון הזה מתוך מטרה להיות בעלת השפעה רבה יותר מאשר הנתונים הגיאוגרפיים מאפשרים לה, וזו אחת הסיבות שהיא גם הקימה את רשת אל ג'זירה, המשמשת כדי להטות את דעת הקהל בעולם הערבי בהתאם לאינטרסים של משפחת המלוכה הקטארית. המשחק הכפול הקטארי הוביל לקשרים טובים גם עם ישראל (ראש המוסד ובכירים אחרים ביקרו בה בעבר, ונציגות סמי-רשמית פעלה בדוחא) וגם עם ארה"ב (המפעילה את אחד מהבסיסים הגדולים ביותר שלה במפרץ הפרסי בשטח האמירות). במקביל, היא העבירה מיליארדי דולרים לחמאס בשנים האחרונות, בתיאום מלא עם ישראל כפי שהבהירה בעבר, ומארחת את בכירי חמאס במלונות הפאר בדוחא.

"אנחנו יודעים שיש להם קו פתוח לחמאס", אמר בסוף אוקטובר דובר משרד ההגנה האמריקאי בתדרוך לעיתונאים. "אנחנו היחידים שיכולים לדבר גם עם חמאס וגם עם ישראל", אמר לתקשורת המערבית מג'יד אל אנסארי, "יועץ מיוחד" של שר החוץ. במהלך גביע העולם בכדורגל שהתקיים בה, למשל, העניקה קטאר לישראלים אישור כניסה מיוחד.

ההשקעה הרבה שלה בספורט, בארגונים לא ממשלתיים, וגם בחברות אירופיות הם חלק ממדיניות "הכוח הרך" של האמירות, כלומר צבירת השפעה גלובלית באמצעים חוץ מנשק וביטחון. היא עושה זאת בין היתר על ידי רשות ההשקעות של קטאר, שראש הממשלה מוחמד אל ת'אני עמד גם בראשה מ-2018 ועד שמונה לתפקיד השנה. הרשות מנהלת כחצי טריליון דולר, שנובעים מכספי הנפט והגז הרבים שנכנסים למדינה.

באירוע הנוכחי, גם האמיר עצמו, תמים בן חמד אל ת'אני, דן באופן אישי בנושא החטופים עם קנצלר גרמניה אולף שולץ במהלך ביקור במדינה, וראש הממשלה נפגש אישית עם שר החוץ האמריקאי בלינקן. לאחר מכן הודה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במלים חמות למדינה המפרצית, וגם שר החוץ בלינקן שיבח את תפקידה לאחר שחרור שתי חטופות בעלות אזרחות אמריקאית. גם שר החוץ הישראלי אלי כהן הודה למדינה וכתב "אני מלא תקווה שבהתחשב במורכבות של האתגרים, קטאר בהדרגה תקח על עצמה תפקיד בונה ואפקטיבי". לאחר כמה דקות מחק כהן את הציוץ.

עוד כתבות

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

ירידות בוול סטריט; טבע מזנקת ב-10%, בשיא של חמש שנים

הדאקס עולה ב-0.5% ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? המניה יורדת ב-4% ● רדיט מזנקת ב-10%, ליפט ב-5% ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת