גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ניהול השקעות? שרלטנות": האיש הכי קרוב לוורן באפט מדבר ללא מעצורים

צ'רלי מאנגר (99), שותפו הוותיק של באפט בענקית ההחזקות ברקשייר הת'אוויי וסגן יו"ר החברה, סיפר לכתבת וול סטריט ג'ורנל מה דעתו על מקצוע ניהול ההשקעות בימינו, על שוק הקריפטו ועל ענקיות הטק ● הוא לא צינזר את עצמו, ואנחנו הבאנו את מיטב הציטוטים מהראיון

וורן באפט וצ'ארלי מאנגר / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט וצ'ארלי מאנגר / צילום: Associated Press, Nati Harnik

צ'רלי מאנגר עדיין לא חושש להגיד את הדברים כהווייתם.

סגן היו"ר והשותף הוותיק של וורן באפט בענקית ההחזקות ברקשייר הת'אוויי הקדיש שעתיים לשוחח עם כתבת הוול סטריט ג'ורנל בביתו בלוס אנג'לס, לקראת פרסום דוחות הרבעון השלישי של החברה בשבת (ראו מסגרת נפרדת).

השותף של באפט: "כאילו אלוהים פשוט פתח תיבה ושפך אליה כסף" 
ברקשייר האת'ווי של באפט: זינוק של 40% ברווח התפעולי 

מאנגר ובאפט, שנחשבים לשניים מהמשקיעים הטובים ביותר בכל הזמנים, הפכו את ברקשייר לחברת ענק עם תיק בשווי כ־350 מיליארד דולר וקופת מזומנים של 150 מיליארד דולר.

ישוב בספריה שלו, מאנגר בן ה־99 דיבר על הכול - מקרנות עוקבות מדדים ומטבעות קריפטו ועד איך עולם ההשקעות השתנה.

להלן קטעים נבחרים מהראיון:

האם אתה חושב שברקשייר הת'אוויי תעשה עוד רכישה גדולה?
"הסיכויים הם לפחות 50/50. הבעיה היא שההון סיכון הפך את זה לקשה עבור כולם. המחירים רק עולים ועולים, וזה גורם לתוצאות לרדת עוד ועוד".

קריפטו? "לקלקל מתכון שעובד טוב הרבה זמן"

לו היית מתחיל היום כמשקיע, האם יש דברים שהיית עושה אחרת מכפי שעשית בשנות ה־60?
"התנאים היו מאוד שונים אז. היה פי 2-3 ערך בנכסים פר מניה בהשוואה לערך בשוק המניות פר מניה. בן גרהאם (אחד הכלכלנים המשפיעים בארה"ב וממציא שיטת השקעות הערך. הספר שחיבר "המשקיע הנבון", נחשב ל"תנ"ך" של עולם ההשקעות שגם באפט מתבסס עליו רבות לאורך השנים) לימד אותנו לקנות מניות שמתומחרות נמוך להחזיק בהן כל עוד זה מתומחר כך, ואז למכור כשהמחיר נעשה נורמלי יותר, ובתמורה לרכוש נכס אחר שמוערך נמוך מדי. וכך נהגנו במשך ארבעה עשורים לאחר השפל הכלכלי הגדול של שנות ה־30. התקופה הזו בשוק חלפה.

"המשקיע המודרני היום, כדי להקדים את השוק, נאלץ לקנות כמה מניות שהן הרבה מעל הממוצע... כולם צריכים שיהיו להם אפל או גוגל וכדומה, כי ידוע ששיעור משמעותי מכל הרווחים שעושים כיום בעלי מניות מגיע מהכמה ענקיות הבודדות האלה".

 

לו היית מקים היום עסק, מה הוא היה?
"אני אוהב לבחור מניות כי זה מזכיר לי ציד או דיג. אבל אני חושב שנחוצים פחות ופחות אנשים לתפקיד של "בחירת מניות" (stock picking). זה יותר נראה לי שרלטנות לגבות 3% לשנה כדי לנהל את הכסף של מישהו אחר.

"רוב האנשים צריכים פשוט להחזיק קרנות על מדדים. למי שלא רוצה להתעסק בזה ואין לו שום יתרון בבחירת מניות, למה שיתעקש לבחור בעצמו את המניות שלו? הוא הרי לא מעצב את המנועים החשמליים או את מקציף הביצים שהוא משקיע בו".

יכול להיות שההצלחה ממנה נהניתם אתה ושותפך באפט תרמה להתחזקות מקצוע 'בוחרי המניות'?
"אני חושש שכן. אני לא הבן אדם שמשתמש בכסף שלו לרכישת יאכטה גדולה, שטס במטוס פרטי ליעדים אקזוטיים בעונה. אני לא בזבזן גדול. ואני מעדיף את סגנון החיים הצנוע יחסית שלי. איזה בעל הון את מכירה שעדיין גר בבית שבנה לפני 70 שנה?".

מחיר הביטקוין מתחיל שוב להרקיע שחקים. האם זה מטריד אותך?
"כמובן שזה מטריד אותי. יש כמה רעיונות בסיסיים ופשוטים שאני מאמין שכל אדם בעל חינוך צריך להחזיק בהם. הרעיונות האלה כוללים את מה שאדם סמית' (פילוסוף וכלכלן סקוטי, שיש הרואים בו את אבי הכלכלה המודרנית) לימד את כולם… למדנו שאנשים שומרים טוב יותר על הרכוש שלהם ממה שישמרו על הרכוש של מישהו אחר. וכדי להגיע לתוצאות בסגנון סמית', צריך מטבע שמקל על טרנזקציות. על מנת לגרום למטבע להיות כזה שרבים מכבדים אותו, הטריק שבו השתמשנו היה שהריבון מנפיק אותו.

"קיומו של מטבע חזק הוא הדרך היחידה שאנו מכירים להתקדם מלהיות ציידים־לקטים לציוויליזציה. כשאתה מתחיל ליצור מטבע מלאכותי... אתה זורק פצצה לתוך מתכון שכבר קיים הרבה זמן ושעבד היטב עבור הרבה אנשים".

"זה בסדר שיש כמה ווינרים שהצליחו בטעות"

רשויות רגולטוריות תבעו לאחרונה את אמזון בטענה שלחברה יש כוח מונופוליסטי, בעוד שגוגל ניצבת מול תביעה בנושא הגבלים עסקיים. הם לדעתך הממשלה צריכה לפרק אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות?
"לא הייתי מפרק אותן. זה לא כזה משמעותי. יש להן הנישות שלהן. למיקרוסופט יש נישה נחמדה אבל היא לא מחזיקה בידיה את כדור הארץ. אני אוהב את חברות הטכנולוגיה הגדולות האלה. זה בסדר שיהיו בקפיטליזם כמה 'ווינרים' גדולים שמצליחים בטעות".

דיברת על החשיבות של פסיכולוגיה בהשקעות. האם קיימת הטיה קוגניטיבית שלדעתך נפוצה במיוחד בשווקים היום?
"יש הרבה הטיות קוגניטיביות רבות משקל. אחת מהן היא הנטייה הקבועה להעריך יותר מדי את האינטליגנציה והכישורים שלנו בבואנו להחליט מה לעשות ומה לא לעשות".

עוד כתבות

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות ההתחממות בדרום ובצפון, ירידות בבורסה; מדד הבנקים יורד ב-1%

ת"א 35 יורד ב-0.3% ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ההפגנות בקמפוסים בארצות הברית העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

משדרגת טנקים של צה"ל: החברה שעברה מקשיים תזרימיים לזינוק של 230% בשנה

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה