גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרב הסמכויות באוצר מקשה על בנייתו מחדש של תקציב 2024

בימים אלה מתחילים באוצר לבנות מחדש את התקציב לשנה הבאה, וקשה שלא לתהות איך תיראה התוצאה כאשר חצי מהעוסקים במלאכה לא מדברים האחד עם השני ● גל המריבות הנוכחי התחיל בשבוע שעבר, כשסמוטריץ' שיגר מכתב להנהלת האוצר, שעשוי היה להיראות כניסיון שלו לשבור את ההיררכיה העדינה באוצר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בזמן ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' וצמרת משרדו אמורים להיות מגויסים במאת האחוזים לטיפול בהשלכות הכלכליות הדרמטיות של המלחמה, נראה שבאוצר עסוקים לא פחות ב"מלחמות היהודים" - כפי שהגדיר בכיר במשרד את המצב הנוכחי. 

האם חיילי מילואים מקבלים פחות מ-10 שקלים לשעה? בדקנו
החוקר שבטוח: נגד האיום הזה לא נוכל אפילו להקים ועדת חקירה

בימים אלה, כשבאוצר מתחילים לבנות מחדש את תקציב 2024, קשה שלא לתהות איך תיראה התוצאה כאשר חצי מהעוסקים במלאכה לא מדברים עם החצי השני. 

גל המריבות הנוכחי התחיל בשבוע שעבר, כשסמוטריץ' שיגר מכתב להנהלת האוצר בו הודיע כי "כדי לתת מענה אפקטיבי לצרכים האזרחיים הנובעים ממצב המלחמה, החלטתי לגבש צוות משימה מיוחד בראשות מנכ״ל המשרד ובו יהיו שותפים ראש אגף התקציבים והחשב הכללי". 

בקריאה ראשונה, ההחלטה נראית תמוהה. על פניו, מה הטעם בהקמת צוות מיוחד שמורכב משלושה אנשים שממילא נפגשים מדי יום ומשוחחים על אותם הנושאים בדיוק? איך בדיוק זה מייעל תהליכים? 

אלא שבאגף תקציבים לא פספסו את המהות שעלתה בין השורות: ניסיון של סמוטריץ' לשבור את ההיררכיה העדינה באוצר, שבה ראשי האגפים מוקבלים למנכ"ל - והכפפתם תחתיו. המשך המכתב של השר מפרט את סמכויותיו של הצוות, שהן נרחבות בצורה יוצאת דופן וכוללות סמכות על גיבוש תקציב המדינה החדש ל-2024. 

אלה הן בסמכויות שנמצאות בליבת האחריות של אגף התקציבים. בתוך אגף התקציבים הרגישו שהמכתב של סמוטריץ' "משפיל אותם" ודרשו תיקון. 

הדירקטיבה של סמוטריץ' בפועל נותנת למנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, את המילה האחרונה בכל מחלוקת מקצועית שעלולה לעלות בתוך המשרד סביב התקציבים האזרחיים של הממשלה. הייזלר הוא מינוי במשרת אמון של סמוטריץ', שאמור לנצח על ראשי אגפים בעלי ניסיון של שנים רבות במסדרונות האוצר. 

אבל הפעם, לא מדובר במקרה קלאסי של הצבת איש שלומו של פוליטיקאי מעל הפקידות המקצועית. הייזלר נראה כמי שנקלע שלא בטובתו למשחקי הכוחות בין סמוטריץ' לדרג המקצועי. ניכר עליו שלא ניחן בשיכרון הכוח או ביצר ריב ומדון הנדרשים להשתלטות אמיתית מטעם השר על אגף התקציבים או על אגף החשב הכללי. 

בשיחה שהתקיימה בין הייזלר לבין ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, הבהיר המנכ"ל שאין בכוונתו להפקיע סמכויות מאנשי המקצוע בכל הקשור להכנת התקציב. הייזלר מפרש את הנחיית השר באופן מצומצם. לראייתו, הסמכות של הצוות המיוחד תהיה רלוונטית כמעט בבלעדיות לניהול קופת רזרבה שמיועדת לפתרון בעיות. 

בקופה הזו יעמדו כ־2־3 מיליארדי שקלים, סכום צנוע במונחי המלחמה. הבקשות שיגיעו אל הצוות הן בסכומים לא גבוהים, של עשרות מיליוני שקלים, בנושאים כמו שיפוץ מרחבים מוגנים למשל. 

אולם, גרדוס לא התרצה. לפי גורמים באוצר, תחילה הוא ביקש מהייזלר שיוציא מכתב הבהרה, שאין בכוונתו להשתמש בסמכויות שהשר הקנה לו. בהמשך עלה הרעיון שהיועץ המשפטי של האוצר, אסי מסינג, יבהיר את חלוקת הסמכויות בין קודקודי האוצר. 

הפך למבודד במשרדו

גורמים העובדים מקרוב עם משרד האוצר מספרים שהם רואים כיצד סמוטריץ' הופך עם הזמן למבודד יותר ויותר בתוך משרדו. מול אגף התקציבים, היחסים היו דואליים מההתחלה. מצד אחד, גרדוס הנפיק אזהרות כלכליות מפני השלכות המהפכה המשפטית שהוביל סמוטריץ' לפני המלחמה ונגד חלוקת הכספים הקואליציוניים למטרות שלא מעודדות צמיחה, כמו קצבאות לאברכים ומימון מוסדות חינוך חרדיים ללא לימודי ליבה. 

גם אחרי שפרצה המלחמה, סמוטריץ' מתעקש עדיין להעביר כספים הקואליציוניים למפלגות החרדיות, ומתעכב בעצירת תקציבים קואליציוניים שהובטחו למפלגות הדתיות־לאומיות. כל זה, בתוספת המכתב האחרון, יוצר התנגשויות בין שר האוצר לבין שומרי הסף שיושבים על הברז התקציבי. מצד שני, גרדוס מצליח לשמור עד כה על יחסים קורקטיים מול סמוטריץ'. 

אפילו המנכ"ל הייזלר, שהיה המינוי הראשון של סמוטריץ' באוצר, כבר מתקשה להכיל את ההתנהלות. בתחילת השבוע, רגע לפני דיון בוועדת הכספים על מתווה הפיצויים לעסקים של האוצר, החליט סמוטריץ' להכפיל את טווח הזכאות לקבלת מענקים מוגדלים ל-40 ק"מ מהגדר עם עזה, לאחר שהופעלו עליו לחצים פוליטיים מהליכוד. 

הייזלר לא האמין להנחתה, שמשמעותה תוספת עלות של 3 מיליארד שקל בחודש וקשיים משפטיים ליישום המתווה כולו. הוא התנגד מול סמוטריץ' לגחמתיות שאפיינה את ההחלטה. לא בצעקות ולא באיומים, אבל בטון נחרץ וברור. עובדים אחרים במשרד האוצר נכחו במקום, הסיפור דלף החוצה, והפך לעימות הפומבי הראשון בין השר למנכ"ל. 

שאלות הרות גורל

לתקציב 2024, המגובש בימים אלה, תהיה חשיבות מכרעת בשאלות הרות גורל כמו שיקום העוטף והטיפול בנפגעים, השבת הביטחון לאזרחי ישראל והסיוע לעסקים. התקציב החדש יחליף את זה שכבר אושר לפני חצי שנה והפך לבלתי רלוונטי על רקע השלכות המלחמה. 

התנאים להכנת התקציב מסובכים ודורשים עבודה מדויקת. הוצאות המדינה מזנקות לצרכי השעה, ההכנסות ממיסים יורדות בגלל הפגיעה בפעילות המשק, סביבת הריבית גבוהה ומייקרת את עלויות מימון הגירעון, וכל סוכנויות דירוג האשראי הגדולות כבר הודיעו שהן בוחנות הורדת דירוג לישראל. 

החזית הכלכלית של המלחמה, כמו זו הצבאית, דורשת מיומנות גבוהה ותיאום הדוק בין כל העוסקים במלאכה. היעלה על הדעת שצה"ל ייכנס לתמרון בעזה בזמן ששר הביטחון מתכתש עם הרמטכ"ל ועם אלוף פיקוד הדרום, שמתדרך נגד ראש אמ"ן? תרחיש בלהות שכזה, אסור שיקרה גם במשרד האוצר. 

בינתיים, נראה שכל אגף נערך עצמאית להכנת התקציב החדש. לצד העבודה של אגף תקציבים, החשב הכללי יהלי רוטנברג מינה צוות מייעץ כדי למפות מקורות תקציביים במשרדי הממשלה אשר ניתן להסיט לצרכים דחופים יותר. כפי שפורסם בגלובס, לצוות זה מייעצת החשכ"לית לשעבר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו. 

עוד כתבות

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

יורשים לא צורפו להליך שהכריע בזכויות על קרקע. מה קבע העליון?

העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי סיירת גבעתי נפלו בלחימה בעזה

נועם בטאן ונחמן מאיר חיים וקנין ז"ל נהרגו בקרב בדרום הרצועה, 4 לוחמים נפצעו ● חילופי אש בגבול הצפון: 10 רקטות שוגרו לגליל המערבי, כטב"ם של חיזבאללה התפוצץ בקיבוץ יפתח • קרובי חטופים מחוץ לקריה: "הרחבת הפעולה ברפיח משמעותה הפקרת חטופים חיים" • עדכונים בולטים 

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10%