גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבכיר שסבור: "ישראל מפתיעה את חמאס, חייבים גם לחסל את הבכירים"

צה"ל מעמיק את האחיזה בעזה ומחריף את הקרבות, אך תא"ל במיל' יעקב נגל, ראש המל"ל בפועל לשעבר, מתאר כי המלחמה רחוקה מלהסתיים ● לטענתו, חיסול הדרג הבכיר בחמאס הוא בגדר חובה ודרישות האמריקאים להפוגה הומניטרית, הם גם אינטרס ישראלי

יעקב נגל, לשעבר ראש המל''ל בפועל ועמית בכיר ב־FDD / צילום: לע''מ
יעקב נגל, לשעבר ראש המל''ל בפועל ועמית בכיר ב־FDD / צילום: לע''מ

מאז פרוץ הקרבות והטבח הנורא של ה־7 באוקטובר, נראה שצה"ל מחריף את הטון ומעמיק את עוצמת הפגיעה בחמאס מידי יום. לוחמי צה"ל נמצאים בתוככי הרצועה, ולפי הודעות דובר צה"ל מתנהלים קרבות עזים, חלקם פנים אל פנים, נגד מחבלי חמאס כשידם על העליונה.

בתוך כך, חלקים מהציבור כבר חשים כאילו המלחמה קרובה לסיום, וכי הניצחון מעבר לפינה. תא"ל במיל' פרופ' יעקב נגל, עמית בכיר ב־FDD (הקרן להגנת הדמוקרטיות) ולשעבר היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל בפועל, רואה את הדברים אחרת.

דעה | החוקר שבטוח: נגד האיום הזה לא נוכל אפילו להקים ועדת חקירה 
ראיון | מלחמה גם בצפון? החוקר שבטוח - נסראללה איבד את הקלף שלו נגד ישראל 

"צה"ל מחזיר לעצמו חלק מהכבוד האבוד שלו שנפגע קשה ב־7 באוקטובר, אבל 'אל יתהולל חוגר כמפתח', עוד לא ניצחנו, יש עוד הרבה מאוד עבודה לפנינו", הוא אומר בראיון לגלובס. "נראה שצה"ל עושה את הדברים הנכונים, החשובים ומצליח לשמור על ערפל קרב. צה"ל נמצא עם הרגליים על הקרקע, זה נותן לו הרבה מאוד מודיעין ומקרב אותנו ליותר מידע על החטופים. וככל שנהיה יותר קרובים אליהם, כך גדל הסיכוי שנדע יותר על מקום הימצאם".

"התפקיד האמריקאי הוא הרתעת איראן"

נגל מתאר כי עד כה, אופי הלחימה אינו תואם את ציפיות חמאס, "הצבא לא נכנס למנהרות כפי שחמאס תכנן, אלא מושך את המחבלים החוצה ומטפל בהם מעל הקרקע. עד כה צה"ל הרג מג"דים ובעלי תפקידים בכירים אחרים, אבל למעט במקרה אחד עדיין לא הצליח להגיע לדרג השני או הראשון בחמאס".

לדבריו, האתגר בלמצוא ולחסל את הדרג הבכיר בארגון הטרור הוא אדיר. "כנראה שרבים מהבכירים ברחו מצפון הרצועה, לדרומה, או בכלל עזבו את עזה כפחדנים. למעשה, אנו לא בטוחים היכן מסתתרים מוחמד דף, ויחיא סינוואר ועוזריהם הקרובים. המלחמה אמנם לא תוכל להיגמר בלי השגה מלאה של מטרות המלחמה כפי שהוגדרו בקבינט, אבל חייבים את הראשים של הבכירים. כולם בני מוות, את כולם צריך להרוג".

סוגיה נוספת אליה נגל מתייחס היא הלחץ הבינלאומי. "אנחנו צריכים להתחשב רק בגורם אחד - ארה"ב. מול חמאס בדרום והחיזבאללה בצפון אנחנו יכולים להתמודד לבד. כך שעיקר התפקיד האמריקאי צריך להיות בהרתעת איראן שבעצמה מהווה איום על ארה"ב. הנשיא והקונגרס מקדמים חבילת סיוע בגובה של למעלה מ־14 מיליארד דולר". נגל ממחיש את היקף הסיוע האמריקאי, "בזמנו חתמתי בשם ישראל על חבילת סיוע בשווי של 38 מיליארד דולר לעשור. הסיוע הנוכחי יוצא דופן בהשוואה לכל מה שהכרנו".

בנוסף לסיוע, קיימת התערבות צמודה של ארה"ב, אך נגל לא ממהר להתלונן על כך. "עד כה הדרישות התמקדו בנושאים הקשורים לסיוע ההומניטרי. אני לא אהבתי את זה בהתחלה, אבל זה מתחבר לאינטרס שלנו. אין לי אין בעיה עם הפוגה הומניטרית להכנסת מזון, תרופות וציוד לדרום הרצועה כדי לשכנע אנשים לעבור לשם. כולם מצהירים שביידן מבקש הפסקת אש, אבל הוא בעצם מבקש הפוגה הומניטרית - ויש הבדל גדול בין הפוגה להפסקת אש. הפוגה כזו תתקיים בצפון עזה, כפי שהצהיר ראש הממשלה נתניהו, רק עם שחרור חטופים, וגם אז מדובר בכמה שעות של הפוגה, שלא תאפשר לחמאס להתחמש".

הפצצות חיל האוויר בעזה / צילום: ap, Abed Khaled

"אסור ש'היום שאחרי' ישפיע על הלחימה"

נגל מתייחס גם לדיבורים שנשמעים על 'היום שאחרי' ברצועה. "אנחנו רחוקים מהשגת מטרות המלחמה ומתחילים לדבר שטויות על היום שאחרי. התוכנית שלי, עליה כתבתי בהרחבה במגוון מקומות, מתחילה רק אחרי השגת כל מטרות המלחמה ואסור שהיא תשפיע על אסטרטגיית המלחמה או תשמש כבלם להשגת המטרות. עיקרי תוכניתי הם שלישראל תהיה שליטה ביטחונית מלאה על הרצועה והיא תתנתק לחלוטין מכל אחריות ושליטה אזרחית. אז מי יכן שלוט על הרצועה מבחינה אזרחית? לזה נדאג יחד עם הקהילה הבינלאומית לאחר סיום המלחמה.

"לצערי, חלק מהפתרונות שמועלים מגיעים מאנשים שטעו בעבר והביאו לתוצאות הרסניות. אני בשום אופן לא מקבל את התפיסה שהרשות הפלסטינית תהיה חלק מהפתרון ותקבל את האחריות על עזה. זה נבלה וזה טריפה ולכן זה רעיון גרוע שאסור שיקרה. עשינו את הטעות באוסלו ובהתנתקות, אסור לטעות שוב".

לאחרונה פורסם שיש ויכוח בצה"ל בשאלה עד כמה מהר להתקדם וכיצד לנהוג בעניין המנהרות, מה דעתך בנושא?

"קודם כל אני לא חושב שזה נכון או ראוי שוויכוחים מבצעיים יתנהלו בתקשורת, ולכן אני מקווה שזה לא נכון. לדעתי התשובה ברורה. לא להיכנס למנהרות, אלא אם כן יש מודיעין קונקרטי שבפנים יש שבויים. זה המקרה היחיד שבו הייתי נכנס למנהרה".

בימים האחרונים ראינו פחות שיגורים מעזה, מהי הסיבה לכך לשיטתך?

"הם חושבים שהמלחמה תהיה ארוכה והם רוצים לשמור לעצמם טילים לאורך זמן. הם מודעים שרוב הרקטות מיורטות והמטרה שלהם לדעתי היא להראות שהם עדיין יכולים, שלא השבתנו אותם לחלוטין ולגרום לתושבי ישראל לתסכול מהאזעקות ומהטילים. בחלק גדול מהטילים האלה הם לא שולטים אלא הם מתופעלים על ידי טיימרים או בשלט רחוק. מצד שני הם כנראה באמת איבדו חלק מהיכולות, צה"ל הרס משגרים רבים ושולט בשטח לא קטן ברצועה".

האינטרס המוזר והמשותף של כל הצדדים

איך נדע שניצחנו בעצם?

"התשובה ברורה, כשאין בעזה חמאס יותר. כשנראה את מנהיגיו תלויים או הרוגים. האם להגיד לך שכל מנהרה תטופל? ממש לא. האם יכול להיות שיש כמה טרוריסטים במנהרות? יכול להיות. אבל חמאס כארגון לא יהיה קיים. מנהיגיו לא יהיו קיימים, לא יהיו לו יכולות שליטה".

מה לגבי הצפון, מה הסיכוי למלחמה עם חיזבאללה?

"נסראללה יכול להפתיע בכל רגע, כבר הופתענו בדרום, כדאי לא לטעות שוב. הוא צריך להבין שאם יעשה טעות הוא באופן אישי, ובעיקר לבנון, ישלמו מחיר כבד מנשוא. לגבי מה צריכים לעשות כעת, יש מחלוקת ודעתי ברורה. נוצר כנראה אינטרס מוזר של איראן, חיזבאללה, ארה"ב וישראל - לא לעבור למלחמה מלאה בצפון.

"אני לא יודע כמה זמן זה יימשך, אבל בתוך תקופת המלחמה, אפילו אם תסתיים בהצלחה מלאה בדרום, אם לא פעלנו בצפון, תהיה לנו בעיה עצומה.

"איך נוכל להסתכל בעיניים של תושבי הצפון ולהגיד להם 'תחזרו לבתים שלכם' כאשר על הגבול יושב כוח רדואן, שחזק בהרבה ממחבלי החמאס? אם לא נרחיק אותם מהגבול ונחזור לשגרה, כאילו כלום לא קרה בדרום, זו תהיה טעות גדולה".

למרות הדרישה לפעולה בצפון, נגל מבהיר, "אני רוצה להישאר במסגרת של יעדים ריאליים, אנחנו לא נשמיד עכשיו את חיזבאללה אבל בהחלט צריכים לעשות פעולות משמעותיות כדי לטפל באיום על הגדר בצפון. כך שנוכל להסתכל בעיניים למי שמתגורר שם ולומר לו: 'תחזרו, אתם בטוחים'".

עוד כתבות

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות