גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין נסראללה לאסקפיזם: הדילמות של ערוצי הטלוויזיה בזמן המלחמה

מתקפת הפתע של ארגון הטרור חמאס חידדה את תפקידם של גופי התקשורת כמפוגגי חוסר ודאות וכמקור מידע מוסמך ● חודש לתוך הלחימה, עדיין צפות שאלות כמו לפי מה מכריעים מה לשדר, איך לנצח את הלוחמה הפסיכולוגית, וגם כיצד מתמודדים כלכלית עם שידורים אינסופיים

אולפני החדשות של קשת 12, ערוץ 14, רשת 13 וכאן 11 בימי המלחמה / צילום: צילומי מסך
אולפני החדשות של קשת 12, ערוץ 14, רשת 13 וכאן 11 בימי המלחמה / צילום: צילומי מסך

מאז מתקפת הפתע האכזרית של ארגון הטרור חמאס נגד אזרחי המדינה, התחדד תפקידם של גופי התקשורת כמפחיתי חוסר ודאות. בימים הראשונים הם היו מקור המידע העיקרי של רבים, כשלא היה ברור מי מוביל את החזית ההסברתית, ובאולפני החדשות ניסו להוריד את ווליום הפאניקה.

כמו כולם, גם הם לא היו ערוכים מראש לתרחיש כה קיצוני, ומאידך, העובדה שכבר התמודדו בעבר עם שידורים מזירות לחימה ותחת מתקפות טילים, סייעה לתפקודם במערכה הנוכחית. "מתוך כל המערכות שקרסו בישראל, המערכת היחידה שתפקדה כמו שצריך אלו ערוצי הטלוויזיה", אומר גורם בכיר בענף.

למרות זאת, לא מעט דילמות עלו על השולחן, בשאלות כמו לפי מה מכריעים מה לשדר ומה לא, איך לא ליפול לתוך הלוחמה הפסיכולוגית, וגם כיצד מתמודדים כלכלית עם אירוע כה רחב שנמשך זמן כה רב. 

נובמבר הגיע: כך מתכננות החברות הגדולות במשק לקיים את ימי הקניות 
הדילמה של מנהלי השיווק: איך נכון לקדם מותגים בזמן מלחמה
לסובב את גלגלי המשק: הפתרונות של מנהלי השיווק לפעילות בזמן מלחמה

איך מחליטים מה לשדר?

מאז פרוץ המלחמה, הדילמות האתיות, המוסריות והערכיות של חברות החדשות בערוצים הגדולים מתחדדות כל הזמן. לצד הרצון לספק חדשות אמינות ולתת אותן כהווייתן, חשוב לוודא שלא מייצרים בהלה או פאניקה ולשקול כל דיווח.

בכירים בערוצים מדברים על התמודדות עם שאלות קשות כמו האם משמיעים את קול זעקת התושבים כשלא בטוח מה יכול לעלות בשיחה, והאם יישמע בשידור משהו רגיש או קיצוני. ההחלטה הכמעט גורפת הייתה לתת במה למציאות העגומה בשטח, והייתה לכך משמעות אדירה ביחס לדעת הקהל בנושא. במקרים מסוימים הוחלט להימנע משידור חי, להקליט ולוודא שהתוכן לא רגיש מדי.

גופי החדשות נאלצים לסנן תמידית את המידע שמגיע אליהם ממקורות שונים, בהם גם וואטסאפ, ולהכריע בכל פעם מה ראוי לשידור ומה אסור שישודר - מעין צנזורה עצמית, בלי קשר לצנזורה הצבאית.

גורם בכיר בענף מספר לגלובס כי אם בימי שגרה נוהגים להתווכח עם הצנזורה בניסיון להכריע מה מותר לשדר, בימי המלחמה מקבלים כל גזר דין כדי לא לפגוע בחיי אדם. "על כל פיסת מידע יש שבעה זוגות עיניים, ולכן חשוב להעביר צנזורה כדי לא לסכן את הכוחות", הוא מסביר.

העורכים והמנהלים הבכירים בערוצי החדשות תופסים חלק פעיל יותר בהחלטות האלו ומנהלים דיונים בלתי פוסקים ביחס למדיניות לגבי התכנים. "אנחנו לא מהאו"ם, מאוד ברור איזה צד אנחנו", מציין אחד מהם. המשמעות היא שלעתים שמים בצד חלק מהערכים האבסולוטיים של מקצוע העיתונות.

נקודה נוספת נודעת למתרחש באולפן ולדיווחים מהשטח: לא פעם נשמעו בשידור התבטאויות שחורגות מה"מכובדות" הרגילה, ושלאחר מכן הופצו ותפסו תאוצה ברשתות החברתיות. בין הדמויות המוערכות במיוחד והובלטות במיוחד בז'אנר זה נמצא מגיש חדשות 12, דני קושמרו.

הלוחמה הפסיכולוגית

בערוצי החדשות הבינו שחלה עליהם חובת ההסברה, הן פנים-ישראלית והן כלפי חוץ. בקשת, לדוגמה, מתרגמים כתבות לשפות אחרות ומפיצים ברחבי העולם. יתרה מכך, פעילות הערוצים ברשתות החברתיות מקבלת דגש משמעותי, בשל חשיבות הנושא.

מבחינה פנים-ישראלית, לערוצים ברור כי אסור לשתף פעולה עם הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס או של חיזבאללה, ולכן גם לא שודר נאומו של חסן נסראללה בזמן אמת. במקרים אחרים, דוברי החמאס מוציאים סרטונים ומידע לא מבוסס, כשהם סותרים את עצמם מדי יום.

דוגמה טובה לכך היא שביום השישי הראשון, אחרי שישה ימים של לחימה, יצא סרטון של המחבלים מטפלים בילדים החטופים. באחד מערוצי הטלוויזיה זיהו כי מדובר בסרטון ישן שצולם בכלל בשטח ישראל, ולכן החליטו שלא לשדר אותו, למרות שבתחילת המהדורה הובטח כי ישודר.

אחד הנושאים הבוערים ביותר נוגע לעניין החטופים והחטופות. מצד אחד ישנה חשיבות להראות סימני חיים של חטופים, ומצד שני המסרים שחמאס שותלים בסרטונים נועדו לפלג את העם. כזכור, בכאן 11 החליטו שלא לשדר את סרטון החטופה מיה שם, בניגוד להחלטת ערוצים אחרים. בסרטון שאחריו, של שלוש החטופות, כל הערוצים כבר יישרו קו והחליטו להציג תמונת סטילס בלבד. אחת הסיבות לכך היא שהיה ברור שחמאס שתל מסרים שנועדו לפלג ולעורר סערה בישראל.

מתי חוזרים ל"שגרה"?

בערוצי הטלוויזיה מקיימים באופן קבוע ויומיומי דיונים על התכנים שמתאימים להלך-הרוח. מתחילת המלחמה הם במתכונת גל פתוח של חדשות בלתי פוסקות, אבל הדעות חלוקות ביחס למקום של תכנים שאינם חדשותיים, ומייצרים אסקפיזם.

בקשת משדרים את תוכנית הדגל "ארץ נהדרת" פעם בשבוע (השבוע נרשם רייטינג שיא של 29.1%) ואת תוכנית התחקירים "עובדה" עם אילנה דיין. בשבוע שעבר היו אמורים בערוץ לעלות עם תוכנית מיוחדת ומותאמת של "הכוכב הבא", ולדברי גורם בחברה, השיקול לעשות זאת לא היה כלכלי. "היה רצון להחזיר את החוסן ואת המורל לעם", הוא מסביר. בסופו של דבר נדחה שידור הפרק בשל הטרגדיה של לוחמי גבעתי שנפלו במלחמה, אבל ייתכן כי הוא ישודר בהמשך.

ברשת לא מעוניינים לשדר תוכניות שאינן חדשות או אירוח, אך נמצאים עם היד על הדופק כדי לזהות את הסנטימנט הציבורי. בכאן 11 בחרו כבר בשבוע השני של המלחמה לעלות עם תוכן ייעודי שאינו חדשותי, אך התכנים מותאמים לימי הלחימה. בין היתר מדובר ב"יהיה טוב" עם עמרי אסנהיים, "זהו זה", "מה שתגידו", "זמן אמת", "גואטה בדרך", שי שטרן ועוד. בקרוב אף תעלה תוכנית של "סיירת סטנד-אפ". בנוסף הוציאו בתאגיד קולות קוראים כדי לחזק את היצירה הישראלית.

האם וכמה לקצץ

ערוצי הברודקאסט מפסידים המון כסף בימים האלו, כאשר השידורים הם ארוכים, בעוד דקות הפרסום מעטות. העלויות של כל חברות החדשות עלו בשל הצורך בציוד רב וגיוס כוח-אדם רחב, והמשמעות היא הוצאות גבוהות יותר. גורם בכיר אומר לגלובס כי גם אחרי חזרת חלק מהפרסומות "זה לא קרוב לכסות או להחזיר את מה שקורה במלחמה, ההפסדים נערמים".

למרות שנתוני הרייטינג בקשת הם הגבוהים ביותר בתקופת המלחמה, ובפער ניכר המתחרות, היא הייתה הראשונה שהודיעה על קיצוץ רוחבי של 7% בשכר החודשי (בפועל, כרגע: הפחתת ימי חופשה), לצד קיצוץ ביתר תקציבי החברה.

המצב של רשת יותר מורכב: עוד לפני המלחמה, נתוני הרייטינג לא היו טובים. כעת הודיעו בערוץ על קיצוץ של 10% בשכר העובדים למשך חודשיים, החלטה שתקפה לכל מי ששכרו עומד על יותר מ-10,000 שקל בחודש.

בערוץ 14 לא הודיעו על מהלך כזה, ונכון לעכשיו אפילו לא מאותתים על קושי, שכן המודל העסקי של הערוץ רזה במיוחד.

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?