גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבורסה בת"א ושוק המט"ח מתמחרים תפנית אופטימית, עם כוכבית

אחרי שמתחילת השנה התנתק השוק בת"א מהמגמות בוול סטריט, בשבועיים האחרונים הבורסה והשקל שוב מתנהלים בקורלציה עם מדדי ארה"ב ● המומחים מסבירים כי בניגוד למשבר הפוליטי, הסיכון הביטחוני מוכר למשקיעים, אבל מזהירים: "לא להיכנס לאופוריה"

בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר
בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר

במשך שנים הבורסה המקומית נעה במקביל לשוק האמריקאי. כשהמסכים בוול סטריט נצבעו ירוק, המסכים בתל אביב סימנו גם הם עליות. עד השנה. 2023 הייתה שנה ירוקה במיוחד בוול סטריט והמדדים המובילים זינקו בה בשיעורים דו ספרתיים. אבל הבורסה בתל אביב לא נהנתה מההתאוששות בשוק האמריקאי, בלשון המעטה. בזמן שמדד ה־S&P 500 עלה בכ־15% מתחילת השנה, ומדד הנאסד"ק מוטה מניות הטכנולוגיה זינק בכ־31% - מדד תל אביב 125 ירד בכ־4%.

7 ימים של עליות: מה עומד מאחורי התחזקות השקל והאם זה ימשך?
וול סטריט עולה, הנפט יורד. אז למה משקיעי העל כל כך פסימיים?

וזהו לא הקשר היחיד שניתק בחודשים האחרונים בין הכלכלה הישראלית לעולמית. לאורך השנים היה מתאם ישיר בין חוזקו של השקל מול הדולר לבין התנודות במדדים האמריקאים, ובעיקר הנאסד"ק. כך, שככל שהמדדים בוול סטריט עלו, השקל התחזק, וכשהם ירדו הדולר התחזק אל מול המטבע הישראלי. אבל השנה, למרות העלייה בנאסד"ק, השקל נחלש בכ־8.7% מול מקבילו האמריקאי.

האנליסטים תמימי דעים שהסיבה המרכזית לפערים הללו נעוצה בקידום הרפומה המשפטית והסערה סביבה, שטלטלה את המדינה במהלך רובה המוחלט של השנה, למרות שנתוני התוצר, האינפלציה, סחר החוץ, התעסוקה והגירעון בישראל, שהיו טובים בהשוואה לרוב מדינות ה־OECD.

 

גם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון התייחס לנושא בחודש ספטמבר, כשאמר ש"אין ספק שהשקל התנתק מהקשר ההדוק שהיה לו לשווקים הפיננסיים בחו"ל מתחילת השנה". הוא תלה את השינוי ברפורמה המשפטית: "הוא (השקל) משקף את האי־ודאות שגדלה במשק ואת פרמיית הסיכון שנובעת מהתהליכים החוקתיים", ואמר כי היא "הביאה לפיחות עודף של מעל 10%".

עם פרוץ המלחמה אפשר היה לצפות שחוסר הוודאות הביטחוני רק יחריף את הפסימיות של המשקיעים לגבי השוק הישראלי. ואכן, השבועיים הראשונים למלחמה נצבעו אדום בוהק הן בבורסה בת"א והן בשער השקל. הדולר הגיע לשיא של יותר מ־4 שקלים והבורסה צנחה בעקביות יום אחרי יום. אבל אז חלה תפנית.

החל מה־27 באוקטובר, המדדים בת"א שינו כיוון והמתאם שאפיין את הימים שקדמו לרפורמה המשפטית התחזק. מדד S&P 500 התחזק בכ־6.5% והציג את רצף העליות החזק מאז 2021, ומדד תל אביב 125 עלה ביותר מ־7%. גם בשוק המט"ח עולה אותה המגמה, כשהשקל התחזק באותה תקופה בכ־5.7% ולמעשה תיקן את כל הירידות של תחילת המלחמה. האם זו תחילתה של התאוששות בשוק המקומי? מדוע השווקים מציגים לכאורה אופטימיות דווקא במהלך המלחמה?

ראשית נסביר את מקור המתאם המרכזי בין וול סטריט לת"א בשנים האחרונות - הגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור בישראל. הללו שמחזיקים בחשיפה גדולה למדדים בחו"ל (בחלק מהם, יותר מ־50% מהכספים מושקעים מעבר לים) וכן בגידור שהם מבצעים, בניסיון לאזן את הסיכון שבהשקעה בחו"ל.

לכן, כשוול סטריט נצבעת ירוק, המוסדיים מוכרים דולרים במטרה לאזן את החשיפה שלהם לשוק המט"ח, ובכך למעשה מחזקים את השקל. השנה, בעקבות חוסר הוודאות סביב החקיקה המשפטית, הגופים המוסדיים הגדילו את החשיפה שלהם למט"ח ובפרט לדולר, ובכך למעשה המתאם התנתק.

"התלקחות בצפון יכולה לשנות את התמונה"

אז מה גרם לשינוי של השבועיים האחרונים? המלחמה הובילה לחיזוק הלכידות החברתית, והחקיקה המשפטית נדחקה הרחק מחוץ לסדר היום, לפחות למראית עין. לאלו, הצטרפה גם אופטימיות בזירה הביטחונית. ביום שישי שעבר נאם חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה. החששות המוקדמים בשוק היו שהוא יכריז על הצטרפות ללחימה נגד ישראל, אך הללו פחתו לאחר שהמשקיעים פירשו את דבריו כמי שמנסה להימנע מהכרזת מלחמה.

יש גם סיבות חיצוניות לתפנית. הראלי בוול סטריט בשבועיים האחרונים מגיע על רקע הערכות גוברות בשוק ההון שהעלאות הריבית בארה"ב מאחורינו. זו גם הסיבה להיחלשות הדולר לא רק מול השקל, אלא גם מול מטבעות אחרים בעולם. נתוני מאקרו שפורסמו החודש הציגו התרופפות בשוק העבודה, והאינפלציה במדינה מתמתנת בעקביות כבר חודשים.

אבל למרות השינוי, מנהלי ההשקעות נזהרים מלקבוע שהמגמה החדשה־ישנה כאן כדי להישאר. "יש עדיין אי ודאויות והקשר הוא עוד לא חד־ערכי", אומר ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות במור גמל ופנסיה. "יש ציפייה כזו שאחרי המלחמה, כשהיא תיגמר וככל שהיא תסתיים בהצלחה, שכל הנושא של החקיקה ירד מהפרק ושהעם יהיה מאוחד יותר והממשלה תעסוק בדברים יותר אקוטיים התקציב יהיה יותר מחולל צמיחה, הכספים יושקעו בפיתוח תשתיות ובעסקים שנפגעו ופחות בדברים פוליטיים.

"כך שיש אופטימיות בנושא החקיקה ולכן המתאם הולך יותר לכיוון מה שקורה בעולם. עם זאת, יש אי ודאות בשני מישורים - הראשון הוא שאף אחד לא יודע מה יהיה מבחינה פוליטית והשני הוא אי ודאות לגבי המלחמה, אם היא תשאר בחזית אחת ותסתיים מהר ובהצלחה, נחזור למתאם יותר גבוה עם וול סטריט".

גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי במיטב גמל ופנסיה אומר: "זה נראה קצת כמו מאניה דיפרסיה. כשהשוק ירד חזק הזרים מכרו (שקלים, ר"ו) ועכשיו נראה שהכל שוב בשליטה וחוזר לקדמותו. אבל התלקחות בצפון יכולה לשנות שוב את התמונה, ולכן לא צריך להיכנס לאופוריה ולחשוב שהשוק בוחן שוב הכל לפי וול סטריט".

גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי במיטב דש / צילום: יח''צ

רוברט כרמלי, מנהל חטיבת ניהול העושר בארבע עונות מקבוצת אי.בי.אי, אומר כי ייתכן ונחזור לקורלציה שהתאפיינה בין וול סטריט לשקל, זאת בהינתן והמלחמה לא תתפשט לגזרות נוספות. "במקביל לעליות חזקות בשוק האמריקאי סביר כי נצפה במגמה של ייסוף השקל, שיחשוף את המתאם הישיר המתקיים בין השניים", הוא מעריך. "כמו כן, שיווי המשקל החדש בשוק עשוי לנוע באזורים של 3.8־3.9 (שקלים לדולר, ר"ו), כאשר התנודתיות תהיה קורלטיבית לתנועת השווקים בחו"ל".

האם המשקיעים מעדיפים חוסר ודאות ביטחוני על חוסר ודאות פוליטי? כרמלי מסביר כי המשקיעים בישראל "התרגלו" לסיכון הביטחוני. "בשל ניסיון העבר במערכות צבאיות וכושר ההתאוששות שהפגינה ישראל, השוק המקומי יעדיף להתמודד כעת עם מלחמה, בתנאי שזו מתוחמת ומוגבלת לחזית הדרומית, מצב שאנו מכירים היטב ונקלענו אליו מספר רב של פעמים בשנים האחרונות", הוא אומר. "על אף שהפעם מדובר במערכה ממושכת ועמוקה יותר מאלו שהורגלנו אליהן, ההשלכות הכלכליות מתחילות להתבהר, פחות או יותר, וכל עוד המצב יישאר כפי שהוא, האי־ודאות תתפוגג בהדרגה".

"בטווח הארוך הכלכלה הישראלית תתחזק"

ולבסוף, מנהלי ההשקעות מספקים קצת אופטימיות. "אם אנחנו הולכים לתרחיש אופטימי גם בנושא הפוליטי וגם בנושא המלחמה, אז אני צופה לא רק מתאם גבוה לעולם, אלא ביצועי יתר של הבורסה בת"א כדי לחפות על ביצועי החסר המשמעותיים מתחילת השנה", אומר קלינסקי.

מני מוסיף כי "לאורך זמן, בטווח הארוך, הכלכלה הישראלית תתחזק ותצמח יותר. תחת ההנחה שחלק מהאיומים הביטחוניים ירדו מהפרק והממשלה תיטה להעביר כספים לסקטורים מוטי צמיחה, ותחת הדרישה לשנות את סדרי העדיפויות שלה, חלק מהפער שראינו בשנה האחרונה בבורסה בת"א אל מול הבורסות בעולם ייסגר".

עוד כתבות

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל