גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רופאים ישראלים מפגינים נגד הצלב האדום: "הם לא עושים מספיק, מרגישים שזה לא דחוף להם"

הערב מתקיימת הפגנה של צוותי רפואה נגד הארגון הבינלאומי ● רק היום הגביר הצלב האדום את הקשר עם ארגון הרופאים למענם שמוביל את ההפגנה ועם מטה משפחות החטופים ● פרופ' חגי לוין: "אני לא חושב שיש להם מניע פוליטי או חלילה אנטישמי, אבל עדיין היו יכולים לעשות יותר"

הפגנה הערב מול משרדי הצלב האדום / צילום: רונן טופלברג, עמותת למענם
הפגנה הערב מול משרדי הצלב האדום / צילום: רונן טופלברג, עמותת למענם

הערב מתקיימת הפגנה של צוותי רפואה - רופאים, אנשי סיעוד, אנשי מקצועות הבריאות ופסיכולוגים - מול משרדי הצלב האדום בישראל. לטענת המפגינים, הארגון אינו עושה מספיק כדי לבקר את החטופים הישראלים בעזה ולדאוג לבריאותם. בין החטופים אנשים עם דמנציה, אוטיזם וכאלה הזקוקים לתרופות מסוגים שונים. כרגע לא ידוע דבר לגבי מספר החטופים, התנאים בהם הם מוחזקים, או מצבם הרפואי.

הפגנה הערב מול משרדי הצלב האדום / צילום: רונן טופלברג, עמותת למענם

פרופ' חגי לוין, ראש תחום רפואה במטה החטופים, מסביר: "התחושה שלנו היא שהצלב האדום לא מתעדף את האירוע הזה, ולא ברור איך זה יכול להיות כי זה הרי תפקידם. אבל גם מבחינת תדירות השיחות שלהם איתנו, כמות המידע שאנחנו מקבלים מהם, וההתבטאויות הפומביות שלהם, אנחנו לא מקבלים את התחושה שהם עושים כל מה שהם יכולים. אני לא חושב שיש להם מניע פוליטי או חלילה אנטישמי, אבל עדיין היו יכולים לעשות יותר".

"אפשר אפילו לראות בפרסומים הפומביים שלהם, למשל בטוויטר, כמה פעמים הם דיברו על הצורך להביא עזרה הומנטירית לעזה, שזה לא מפריע לי, אבל לעומת זאת כמה פעמים כתבו לגבי החטופים שלנו - מעט ציוצים ובטון מאוד מינורי. לעומת זאת ארגון הבריאות העולמי, גם מתייחס לעזה אבל גם מדבר עלינו, ואנשי צוות שלהם נמצאים איתנו בקשר כל הזמן.

לא הסכימו לקחת שקית תרופות לחטופים 'אין לנו גישה'

"המפגשים עם הצלב האדום נותנים את אותה התחושה שזה לא דחוף להם. במקרה אחד הגיע אליהם אורי רביץ, בנה של החטופה אלמה אברהם. הוא נתן להם שקית של תרופות שאמא שלו צריכה, ואמר 'תנו לה את זה', והם לא הסכימו לקחת את השקית ואמרו 'אבל אין לנו גישה'. היא הייתה יכולה לקחת את השקית ולהגיד 'נעשה כל מה שאפשר', ולהתכוון לזה".

ובאמת הם טוענים שהחמאס לא מאפשר להם את הגישה לחטופים, שכל מידע שיש להם הוא סודי וחשיפתו תפגע ביכולת שלהם לפעול למען החטופים, ושהם לא יכולים להתבטא בעניין מחשש שיתפסו כבלתי ניטראליים.

"שלחנו להם מכתב לפני כמה ימים שעסק בהתבטאויות הפומביות שלהם, והראינו איך אל מול הדלות של ההתבטאויות שלהם בנושא החטופים, הם כן מדברים בחריפות ובצורה בוטה על צרכי הילדים בעזה. אמרנו להם - תדברו ברור, תנקטו עמדה.

"הם אומרים 'סיכנו את החיינו כדי להביא את שתי החטופות הראשונות ששוחררו', וזה נכון. אבל יש להם עוד הרבה מה לעשות, כדי לעשות את התפקיד שלהם".

המסר של ההפגנה הוא לגמרי לא פוליטי, אלא רפואי

ד"ר תמרה קוליץ- מייסדת עמותת למענם- רופאות ורופאים למען שורדי שואה ויוזמת ההפגנה, מספרת כי: "אנחנו ארגון גדול מאוד של רופאים שמעניקים טיפול רפואי חינם לניצולי שואה, ולפעמים מתגייסים גם למטרות אחרות, כמו למשל משלחת שהוצאנו לאוקראינה לפני שנתיים, וכמובן בתקופה הזו התנדבנו במלונות המפונים.

"לפני כמה ימים בקבוצה של רופאות בפייסבוק בשם 'חדר רופאות', שבה חברות אלפי נשות רפואה, עלה הרעיון להפגין מול הצלב האדום ואני בתור 'למענם' הרמתי את הכפפה כי אני מייצגת רופאים רבים. המסר של ההפגנה הוא לגמרי לא פוליטי, אלא רפואי, ואומר 'תטפלו בהם. תפגשו אותם עכשיו".

בנוסף להפגנה בתל אביב, צפויות הפגנות תמיכה נוספות של רופאים ישראלים ולא ישראלים מול משרדי הצלב האדום ברחבי העולם, בין היתר בלונדון, טורונטו ופריז, שישודרו בשידור חי למוקד ההפגנה בישראל. היום במהלך היום פנו נציגי הצלב האדם למארגני ההפגנות בישראל ובמדינות נוספות כדי לבקש להיפגש וללבן את הדברים. הוחלט להיפגש אחרי ההפגנה. "מה לעשות", אומר לוין. "הלחץ התקשורתי עוזר".

ממשרד הועד הבינלאומי של הצלב האדום הכחישו מכל וכל כי הארגון אינו עושה ככל יכולתו כדי להגיע למידע או למפגש עם החטופים. "העברנו דרישה לחמאס בכל הערוצים, מהיום הראשון, לשחרור מיידי של כל בני הערובה, כי החזקתם נוגדת את המשפט הבינלאומי ההומניטרי. קיימנו פגישות עם גורמים בינלאומיים כדי להעביר את המסר והדהדנו את הדברים גם בכלי התקשורת הבינלאומיים. כשדרישה זו לא נענתה, דרשנו לכל הפחות לתת לחטופים טיפול רפואי ולהעביר מסרים לבני משפחותיהם, אבל גם זה לא נענה.

"לא קיבלנו שום מידע על החטופים. אם היה לנו, היינו מעבירים אותו לבני המשפחה קודם כל, כי הם הגורם שלו אנחנו מחויבים, ואולי היינו שומרים זאת בסוד, אבל נוכל להגיד לכם חד משמעית הפעם - לא קיבלנו שום מידע".

הארגון כן הצליח להגיע לתקשורת מספקת עם חמאס כדי להוציא מעזה ארבע בנות ערובה, שתי אזרחיות אמריקאיות שאינן מתגוררות בישראל, יהודית ונטלי רענן, ושתי נשים מבוגרות ששוחררו מסיבות הומניטריות, יוכבד ליפשיץ ונורית קופר.

כלומר יש לכם קשר כלשהו עם חמאס
"יש לנו צוות שנמצא בעזה באופן קבוע, וגם עכשיו, ויש לו קשר עם חמאס שלא התחיל היום. כדי לקיים קשר כזה, אנחנו חייבים להיות גורם ניטראלי. הרי אין לנו כוח צבאי. כל מה שיש לנו זה את האמון ששני הצדדים לסכסוך נותנים בנו. הצוות שלנו בעזה נמצא עכשיו בתנאים נוראיים, ותוך כדי כך הוא סייע לחלץ את בנות הערובה בשני מבצעים מסכני חיים"

הארגון גם מכחיש את הטענות כי חבריו לא הרבו להיפגש עם הגורמים בישראל הפועלים למען החטופים עד  הלחץ התקשורתי. "מתחילת ה-7.10 נפגשנו ועמדנו בקשר עם מספר אינסופי של גורמים במדינת ישראל, החל מהמשפחות דרך מטה המשפחות, החמ"ל הממשלתי בראשות גל הירש וגם משרד הבריאות. קיימנו מפגשים אצלנו במשרד, אצלם במטה, בכל הדרגים. היו מספר פגישות בז'נבה של בכירים בצלב האדום ומטה המשפחות, בין היתר כדי לראות איך אנחנו תומכים בבריאות הנפשית של המשפחות.

"הקמנו מוקד שמה-7.10 עובד כל יום, 7 ימים בשבוע כדי לתת מענה למשפחות, שרוצות לדווח על נעדרים או לקבל תמיכה, ואנחנו מסבירים להם את התפקיד שלנו ומה אנחנו כן או לא יכולים לעשות. זה לא מחליף את הדיווח לחמ"ל הממשלתי. אנחנו גם מפנים לחמ"ל הממשלתי, אבל אנחנו מציעים את המוקד שלנו בנוסף.

"היום, יום ההפגנה, הוא לא היום שבו נזכרנו לפנות לארגוני הרופאים שארגנו אותה. מתחילת השבוע שלושה אנשים אצלנו במשרד מנסים בכל הערוצים ליצור קשר עם המארגנים, לא כדי לבטל את ההפגנה, כי זכותם להפגין, אבל כן כדי להסביר את מה שהסברתי לך עכשיו. אני לא זוכרת פעם אחת שבה מישהו ביקש מאתנו להיפגש, ולא הסכמנו".

ההפגנה פוגעת במוטיבציה שלכם?
"לא. אנחנו ארגון עזרה הומניטרית ורגילים לעבוד בתנאים מאוד קשים, מול אנשים במצב קשה שמביעים את כל טווחי הרגשות. אז זה לא מפריע לעבודה שלנו. זה סתם חבל".

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ