גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכתב מעזה, לאמא: "תבקרו בקבר של אור, תגידו לו שישמור עליי מלמעלה"

חיילי יחידת הסיוע המנהלית של חטיבה 460 נכנסים ויוצאים מעזה מדי לילה ● בהלוך הם מספקים ציוד לכוחות בשטח, ובחזור מביאים מכתבים מהלוחמים למשפחות שנותרו בעורף ● רס"ר אלישב, חובש ולוחם ביחידה: "אימהות אמרו לי 'המסר הקטן הזה מציל אותנו'"

חיילי המילואים של יחידת סיוע מנהלית עם מכתבים של חיילי הסדיר. במרכז: רס''ר אלישב / צילום: צילום פרטי
חיילי המילואים של יחידת סיוע מנהלית עם מכתבים של חיילי הסדיר. במרכז: רס''ר אלישב / צילום: צילום פרטי

מאז תחילת הכניסה הקרקעית של צה"ל לרצועת עזה, בני המשפחות שנשארו בעורף מתמודדים עם חוסר ודאות ביחס ליקיריהם הנמצאים בשטח. מיזם מרגש של חבורת מילואימניקים נועד להקל במעט על השבועות מורטי העצבים: הם אוספים מהחיילים שבשטח מכתבים בכתב יד, ומעבירים למשפחות.

ראיון | התעשיין שעובד סביב השעון כדי לעזור לצה"ל לנצח
ראיון | עמוס גלעד מעריך: זה מה שחמאס מנסה להשיג בעסקת החטופים

המילואימניקים של יחידת סיוע מנהלית בחטיבה 460 נכנסים ויוצאים מעזה בשיירות מדי לילה. הגדוד אחראי על פינוי פצועים, ניוד כוחות, הובלת מבצעים לוגיסטיים ואבטחת שיירות שבהן מכניסים ציוד לכוחות בשטח, כמו סולר, אוכל ותחמושת.

לכל זה הם החליטו להוסיף את העברת המכתבים - הקשר היחיד שאפשרי לחיילים סדירים בימים אלה. בשל הרגישות הביטחונית, אין לחיילים אפשרות להכניס איתם סמארטפון או מצלמות, ולכן הם מנותקים לחלוטין מהעורף.

"אנחנו למעשה הגשר בין שטח ישראל לבין שטח עזה", מסביר רס"ר (במיל') אלישב, חובש ולוחם ביחידה, נשוי ואב לחמש בנות, שבימי שגרה עוסק בייעוץ פיננסי.

30 מכתבים בלילה

עבור החיילים בשטח, המפגשים הם לעתים ההזדמנות היחידה שלהם להתעדכן בנעשה ולקבל חדשות מהארץ. "בפעמים הראשונות לקחנו מהם מספרי טלפון והתקשרנו כשיצאנו משטח הרצועה", מספר אלישב. כבר אחרי הלילה הראשון, הוחלט לעשות את הדברים בצורה מסודרת יותר, ולהביא מחברות. "סיפרנו לחיילים שהורים שכבר קיבלו שיחות עפו על זה, וזה עודד אותם לכתוב. בלילה הראשון שבו חזרנו עם יותר מ־30 מכתבים, הבנו שיש לנו אוצר ביד".

לפי אלישב, יש חיילים שמבינים את גודל השעה, וכותבים מכתבי השראה כמו "מאז שאני פה קיבלתי פרופורציות לחיים, ואני מעריך כל דבר קטן הרבה יותר. וגם דברים גדולים, כמו רגעים איתך ועם המשפחה והחברים".

אחר כתב: "אנחנו נלחמים בשביל משהו חשוב. בקשה אחת קטנה - תבדקו איפה קבור אור מזרחי ז"ל, ותבקרו בקבר שלו. תגידו לו שאני אוהב אותו ומתגעגע אליו, ושישמור עליי מלמעלה". שלישי ציין, "שמעתי שעם ישראל הפך להיות מאוחד שוב סוף סוף, ואני שמח שזה קרה".

מכתבים שחיילים שלחו למשפחותיהם / צילום: צילום פרטי

חלק מהחיילים בוחרים לכתוב הודעות מצחיקות או עם בדיחות פנימיות של המשפחה, כאילו מדובר בוואטסאפ. מ"אימא אני מת לחמין שלך!" ועד ל"מקווה שבנות ישראל יראו את שינוי האישיות שעברתי".

אחד החיילים תיאר במכתב את הפעילות של אלישב וחבריו: "פגשנו מילואימניקים מלאכים, ששאלו אם אנחנו רוצים לכתוב להורים, אז ישר אמרתי כן. אני בסדר, אפילו בסדר גמור, רק השהייה הארוכה בעזה שוחקת. אבל תמיד חושבים על הבית.

"מתגעגע אליכם ברמות, ובאמת רוצה להרגיע אתכם, רוב מה שאנחנו עושים זה (צונזר)... ועוד כמה פרויקטים משמעותיים שאני לא יכול לפרט עליהם. אבל אני אספר לכם כשאחזור, מקווה שבקרוב. אוהב אתכם... נ.ב. התקלחתי היום בפעם הראשונה".

"חשוב לנו להרגיע"

החיילים כותבים את המכתבים בלילות, אלישב וחבריו לוקחים אותם לבסיס בשטח ישראל, ובבקרים הם מתקשרים למספרי הטלפון שהחיילים משאירים. "ניסחנו הודעה מראש, בסגנון 'אני מילואימניק, פגשתי את הבן שלך בשטח ויש לנו משהו משמח ממנו', בדרך כלל עם אימוג'י משמח", הוא מספר. "חשוב לנו במיוחד שבהודעה הראשונה תהיה תחושה קלילה, שלא תהיה חס וחלילה דפיקת לב אחת".

בנוסף, הוא מציע למקבל המכתב להתקשר אליו, כדי לקבל פירוט מהשטח. לדבריו, התגובות של ההורים מרגשות במיוחד. "ברגע שאני אומר שאני זמין, האימהות תוך דקה מתקשרות בבכי והתרגשות ענקית, ואני מספר מה שאני יכול. מה שעולה בבירור זה שהן רוצות כל פיסת מידע.

"אימא אחת סיפרה לי שנתנה ללקוחה שלה שירות חינם, בתנאי שהיא תתפלל עבורה כדי שתקבל אות חיים מהבן שלה. והנה על הבוקר התקשרתי אליה. תגובה אחרת הייתה 'אני בוכה מאושר, אתה לא מבין'.

"אימא נוספת כתבה לי 'אין לי מילים לומר לך מה עשית הבוקר. לא רק שהשיחה אתך הייתה טובה, היא בגדר פיקוח נפש! אנחנו לא יודעים כלום, חיים מרסיסי מידע, אבל לקבל מסר ממך נותן רגע של מנוחה לנפש. המסר הקטן הזה מציל אותנו'.

"במקרה אחר, מישהי אמרה לי שהיא כל כך רוצה לשאול עוד, אבל חשוב לה לעדכן את אימא שלה שלא ישנה שבועיים, כדי להרגיע אותה. בסוף היא עדכנה, וחזרה אליי לשמוע עוד.

אלישב וחבריו הבינו את החשיבות האדירה שבדבר, ולכן הם מרגיעים את ההורים: "כל אימא חושבת שהילד נלחם במחבלים מדלת לדלת, אבל הרבה מהחיילים במצב הרבה יותר מוגן. מה שלא ידוע הרבה יותר מפחיד.

"אנחנו מספרים על האווירה הטובה שיש בשטח, על הרוח ועל האחווה שבין החיילים. בין אם זה לבשל ארוחת ערב ביחד, לתקן יחד טנק שפרס זחל, ובין אם זה החיבור איתנו המילואימניקים. חשוב לנו להרגיע, ולהגיד שלילד שלהם יש את הכול ושהוא בתחושה טובה. אפילו זה שהגיעו מקלחות, והבן שלהם נהנה ממים זורמים".

"יש ערך היסטורי"

לצד מסרי הגעגוע, עולה מהמכתבים מסר נוסף: לא רוצים לחזור עד שלא נסיים את המשימה. "החיילים מבינים את החשיבות של העשייה שלהם, ואני רואה את זה בכל השיחות", מספר אלישב. "את זה אנחנו מתווכים הביתה, וזה ממלא בגאווה".

איך מתמודדים עם המחשבה שזה יכול להיות המכתב האחרון של החיילים האלו?
"זה לא בסמכותי להכניס את החיילים לרגשות כאלה. אנחנו בסך הכול עוברי אורח כאן, דוורים שבעיקר רוצים לעשות טוב למשפחות שממתינות בדאגה בבית. בפינה קטנה בלב אני מאמין שיש לדברים גם ערך היסטורי, כשבעוד 30 שנה יפתחו את המכתבים האלו.

"יש לנו זכות גדולה להיות שם בנקודת החיבור המיוחדת והרגישה הזו, שבין החזית לעורף, ולפגוש עוד רבדים של החיילים הגיבורים שנלחמים עבורנו".

עוד כתבות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון