גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בענף נערכים לצמצום היבוא של רכבי פלאג-אין ב-2024 בגלל עליית המס בינואר

יבוא רכבי פלאג־אין צפוי להצטמצם ב-2024 עם ביטול הטבת מס הקנייה על רכבים אלה, שתעלה את תקרת המס על כלי רכב אלה מכ-55% כיום ל-83% ● סמארט חשמלית נחתה בארץ ● ועוד חדשות מענף הרכב

רכב פלאג־אין של וולבו בטעינה / צילום: יח''צ
רכב פלאג־אין של וולבו בטעינה / צילום: יח''צ

יבואני הרכב נערכים לצמצום משמעותי של היקף היבוא של דגמי הפלאג-אין בשנה הבאה, כולל ביטול יבוא של דגמים מסוימים. זאת בשל ביטול הטבת מס הקנייה על רכבי פלאג-אין, שייכנס לתוקף בתחילת ינואר ויביא לעליית תקרת המס על כלי רכב כאלה מכ-55% כיום ל-83% כמו על כל רכב.

אלפי מכוניות חשמליות חדשות היו צריכות להגיע לישראל עד ינואר. רובן כבר לא יגיעו
מספר הרכבים החשמליים הוכפל בתוך שנה. בענף פחות אופטימיים לגבי 2024
הושק בישראל: מותג הפרמיום החשמלי הסיני XPENG

רכבי פלאג-אין מונעים בבנזין ובחשמל, אך בניגוד לרכבים ההיברידיים, אפשר לטעון חיצונית את הסוללה, ולנסוע מרחקים ארוכים בכוח החשמל. גרסאות פלאג-אין לרוב יקרות משמעותית מגרסאות בנזין והייבריד מקבילות. לפיכך, העלאת מס הקנייה ב-28% תגדיל משמעותית את פער המחיר מול דגמי הבנזין הרגילים, וכדאיות הרכישה תקטן בהתאם.

רוב יבואני הרכב הרלוונטיים כבר צברו ברבעון האחרון בארץ מלאי משמעותי של דגמי פלאג-אין, שאמורים להשתחרר מהמכס לפני ינואר. לפיכך, בתחילת השנה מחירם עדיין לא יגלם את העלאת המס באופן מלא. ואולם, עם תום המלאי, שצפוי לקראת סוף הרבעון, או ברבעון השני של 2024, בוחנים מספר יבואנים להפחית למינימום את הכמויות, ואף להפסיק כליל את היבוא של דגמים מסוימים.

עיקר ההשפעה על דגמים "עממיים"

עיקר ההשפעה השלילית של עליית המס צפויה להיות מורגשת בדגמי פלאג-אין "עממיים", שמחירם צפוי לעלות משמעותית לאחר עליית המס, ואף לצאת "מגבולות הגזרה הטבעיים" של הפלח. על פי תחשיבים ראשוניים, מחירי המחירון של קיה נירו פלאג-אין ו-MG HS, שמובילות את המכירות בפלח, ועולות כיום כ-180-190 אלף שקל, עשויים לטפס לטווח של 210-220 אלף שקל. מחירים אלה יציבו אותן בתחרות מול דגמים גדולים ויקרים יותר עם הנעה חשמלית, כולל טסלה.

השפעת עליית המס צפויה לחול גם על פלח רכבי הפלאג-אין היוקרתיים, שבשנים האחרונות צברו פופולריות בישראל. רוב דגמי הפלאג-אין היוקרתיים נהנו עד כה מהטבת מס ממוצעת של כ-30 אלף שקל, שעתידה להתבטל עם עליית המס בינואר. כתוצאה מכך, יבואנים בפלח הפרימיום שוקלים מחדש את תמהיל היבוא ל-2024, וצופים כי הביקוש לגרסאות הפלאג-אין ידעך בהדרגה, ויעבור לדגמי בנזין ודיזל יוקרתיים ולדגמים חשמליים.

בקבוצת פריזבי מגלים אופטימיות

בין השאר, בוולבו נערכים לצמצום היבוא של דגמי מפתח עם הנעת פלאג-אין בשנה הבאה, ולצמצום היקף היבוא של המותג "ליק אנד קו", שנסמך על רכבי פלאג-אין, וזאת עד להגעת הדגמים החשמליים המלאים של המותג. גם חלק ממותגי הפרימיום הגרמניים נערכים לצמצם הזמנות מהיצרנים של דגמי פלאג-אין חדשים החל מינואר, אם כי על פי הערכות פנימיות, בכלים יקרים של כחצי מיליון שקל ומעלה השפעת ביטול הטבת המס לגרסאות הפלאג-אין תהיה זניחה יחסית לעלות הכוללת, ועדיין יישאר להן ביקוש, אם כי נמוך יותר.

מי שדווקא מגלה אופטימיות לגבי עתיד הפלח היא קבוצת פריזבי (קרסו מוטורס). במצגת למשקיעים, שפרסמה השבוע החברה, היא צופה כי ב-2024 יגיע לישראל ליין שלם של דגמי פלאג-אין חדשים מתוצרת צ'רי הסינית עם תקינה אירופית. ביניהם גרסת פלאג-אין לרכב הפנאי TIGGO 8, שמשווק כיום עם מנוע בנזין; גרסת פלאג-אין לרכב הפנאי הגדול עם שבעה מקומות "TIGGO 9", שעד כה לא שווק בישראל; ומכונית סדאן-מנהלים גדולה בשם ARRIZO 8, שגם היא חדשה בישראל.

הקרוס-אובר החשמלי FX של צ'רי ישווק בישראל החל מינואר 2024

חברת פריזבי (קרסו מוטורס) תתחיל לשווק בישראל בתחילת 2024 את רכב הקרוס-אובר החשמלי "צ'רי FX". זוהי גרסה חשמלית מלאה של ה-FX, ששווק עד כה בישראל עם מנוע טורבו בנזין והעלה על הכביש אלפי יחידות.

הרכב מיועד להתחרות בדגמים חשמליים פופולריים כמו ג'ילי "גיאומטרי", ATTO3 של BYD ודומיו. הוא יגיע לאירופה עם מערכת הנעה שכוללת מנוע קדמי בודד בהספק 201 כ"ס וסוללה של 64 קילוואט, שעל פי הערכות ראשוניות אמורה לספק טווח של עד כ-450 ק"מ בין טעינות בתקן WLTP.

ה־FX  של צ'רי / צילום: יח''צ

אורכו של הרכב 4.37 מטרים, רוחבו כ-1.83 מטרים, גובהו 1.58 מטרים והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.63 מטרים. יש לו אבזור תקני עשיר, כמקובל אצל המותג, ותא נוסעים עם מערך פיקוד דיגיטלי.

המחיר תלוי במועד ההגעה. משלוח מסחרי ראשון של הרכב אמור היה להגיע לארץ כבר בדצמבר, כדי להקדים את העלאת מס הקנייה ולהימכר במחיר אגרסיבי יחסית, בסביבות 150 אלף שקל על פי הערכות. אולם בשל השיבושים בקווי הספנות עקב המצב הביטחוני בים האדום, המשלוח עשוי להגיע רק בינואר ולהתייקר עקב עליית מס הקנייה.

משלוח ראשון של סמארט החשמלית נחת בארץ

משלוח מסחרי ראשון של מותג הרכב החשמלי SMART נחת בישראל, לקראת תחילת השיווק בינואר. המותג הוא שותפות בין מרצדס הגרמני לג'ילי הסינית, וכלי הרכב שלו מיוצרים במפעל של ג'ילי בסין ומיוצאים משם לכל העולם.

היבואנית כלמוביל תתמקד בשלב הראשון בדגם הקרוס-אובר הקומפקטי SMART #1, שאורכו 4.27 מטרים, גובהו 1.63 מטרים ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.75 מטרים, לטובת מרווח פנימי גדול. תצורת ההנעה העיקרית כוללת מנוע בודד בהספק 272 כ"ס עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.7 שניות וסוללה של 66 קילוואט-שעה, שאמורה לספק טווח של עד 440 ק"מ בין טעינות.

סמארט חשמלית החדשה כבר בארץ / צילום: יח''צ

הרכב מוצע גם בגרסת "ברבוס" ספורטיבי עם שני מנועים, 428 כ"ס וטווח של עד 400 ק"מ, ובאירופה נוספה לאחרונה גרסת "פרו" מוזלת, עם סוללה של 47 קילוואט וטווח של עד 310 ק"מ, אך לא ידוע אם היא תיובא.

בשלב מאוחר יותר ב-2024 יצטרף להיצע גם קרוס-אובר "מיינסטרים" גדול יותר בשם SMART #3 עם אורך של 4.4 מטרים וטווח של עד 455 ק"מ. בשלב הראשון ישווק הרכב באמצעות רשת אולמות התצוגה של מרצדס בישראל, ובהמשך ייפתח למותג אולם תצוגה ייעודי. המחירים טרם פורסמו אולם על פי הערכות אפשר לצפות לגרסת פתיחה בפחות מ-200 אלף שקל.

עוד כתבות

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

שיגור כטב''ם / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

סייברארק ירדה למרות הדוחות החזקים: מה עשו הישראליות בוול סטריט בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו מזנקת הבוקר ביותר מ-23% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עליי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה, אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%