גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המומחים מסמנים אותן כרכיב "חובה" בתיק. האם המניות האלה באמת אטרקטיביות?

מנהלי השקעות מסמנים שוב ושוב את מניות הבנקים הישראלים כאטרקטיביות, אבל אחרי טלטלות פוליטיות וביטחוניות, התשואה שהן מציגות השנה סולידית, והמדד הענפי מתאפיין בתנודתיות גבוהה ● אז האם הבנקים, שהפכו ל"מניות העם" החדשות בת"א, נסחרים כיום בתמחור זול או יקר?

אבי לוי, סמדר ברבר-צדיק, משה לארי, חנן פרידמן ודב קוטלר / צילומים: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, שלומי יוסף. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אבי לוי, סמדר ברבר-צדיק, משה לארי, חנן פרידמן ודב קוטלר / צילומים: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, שלומי יוסף. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכל הנוגע למצבם בבורסה, הבנקים נמצאים השנה ברכבת הרים. אמנם מתחילת השנה מדד חמשת הבנקים הגדולים הניב תשואה יפה לעומת מדד תל אביב 125, אבל מאחורי עלייה של כ־6.5% מסתתרת שנה של תנודות חדשות. כך למשל, עם פרוץ המלחמה, המדד התרסק בכ־20% בתוך כשבועיים.

היא הייתה הכוכבת של התעשייה הקיבוצית. איך היא איבדה 5 מיליארד שקל בשווי? 
מה צפוי לכלכלת ישראל אחרי המלחמה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

התנודתיות הגבוהה הזו מתקיימת למרות שהסקטור הבנקאי מגלה איתנות ויציבות גם בתנאי מאקרו קשים ובזמן מלחמה. בתחזית בנק ישראל למשל, מתחילת הלחימה, נכתב שהמערכת הבנקאית נבחנה תחת תרחישי קיצון וכי "בתרחישים אלו המערכת צפויה לשמור על חוסנה".

דוחות הבנקים, שפורסמו החודש, מגלים ירידה של יותר מ־20% ברווח הנקי במערכת, ועדיין - הסקטור נהנה מרווחיות גבוהה. התשואה להון בחמשת הבנקים הגדולים נעה בין 12% (דיסקונט) ל־16.8% במזרחי. הירידה ברווחים מגיעה ברובה מהפרשות להפסדי אשראי, כריות הביטחון של הבנקים למקרה בו הלווים לא יעמדו בהתחייבויותיהם, אבל במערכת מבהירים כי לפי שעה מדובר רק בהיערכות למקרה קיצון, ולא בהרעה ממשית בשיעור כשלי האשראי.

"לא בטוח שמניות הבנקים הגיעו לתחתית"

לדברי אלון גלזר, סמנכ"ל בלידר שוקי הון, הרבעון השלישי של השנה עשוי להיות ההתחלה של רצף רבעונים פחות מוצלחים מבחינת תוצאות הבנקים. "אנחנו בדרך לראות כמה רבעונים עם תוצאות פחות טובות והסיכון בהשקעה במניות הבנקים, בתקופה הזו, עלה משמעותית", הוא אומר. "כך שלא בטוח שראינו את התחתית בהשקעה במניות הבנקים". התחזית הזו מגיעה גם משורה של אנליסטים בשוק.

ובכל זאת, מנהלי ההשקעות איתם דיברנו בתקופה האחרונה ממליצים שוב ושוב על מניות הבנקים וטוענים שהם נסחרים במחיר נמוך מהמחיר הריאלי שלהם, כלומר שמדובר במניות זולות ביחס לפוטנציאל התשואה שלהן. מבט על מכפיל ההון (היחס בין שווי החברה להון העצמי שלה) מגלה שמרבית הבנקים הגדולים בישראל נסחרים במכפיל הון של פחות מ־1 - כלומר בפחות מההון העצמי שלהם. לאומי נסחר במכפיל הון של 0.84, הפועלים ב־0.85 ודיסקונט ב־0.83. לעומתם, מזרחי טפחות והבינלאומי הם החזקים במערכת מבחינה זו עם מכפילים של 1.33 כל אחד.

הסיבה לכך שמכפילי ההון של שני האחרונים גבוהה יותר, נעוצה ביכולת שלהם לייצר תשואה להון גבוהה יותר, כלומר להרוויח יותר על הנכסים. מזרחי טפחות מצליח להציג על פני זמן את התשואה על ההון הגבוהה במערכת (16.8% ברבעון השלישי) והבינלאומי נתפס כבנק עם סיכון נמוך יותר ובשנים האחרונות גם השתפר ברווחיות ובתשואה על ההון (16% ברבעון). זאת, בעוד תשואת יתר הבנקים עמדה על 13.6% בלאומי, 13% בפועלים ו־12% בדיסקונט.

 

המניות עדיין בתמחור זול?

עידן אזולאי, מנהל ההשקעות הראשי של סיגמא, מייחס את המכפיל הנמוך של רוב הבנקים לתקופה המאתגרת בה אנחנו נמצאים. "כשהיינו בתקופות טובות יותר המכפילים היו שונים ומחירי המניות היו שונים. זה סוג של דיסקאונט על המניה כי אף אחד לא יודע איך התקופה הזו תסתיים וכמה הפרשות הבנקים יידרשו לעשות בגינה", הוא אומר.

גלזר לעומתו מסביר כי מכפיל ההון של הבנקים לא שונה מהותית מזה שנרשם בין השנים 2015 ל־2020, כשהכלכלה הישראלית בכלל והבנקים בפרט התמודדו עם הרבה פחות סיכונים. "אם מסתכלים על התשואה להון ארוכת הטווח של הבנקים, היא נמוכה בהרבה ביחס לזו שראינו בשנתיים האחרונות. בעוד שברבעונים האחרונים, להוציא האחרון שהושפע מהמלחמה, הבנקים רשמו תשואה להון של בין 15% ל־20%, הרווחיות ארוכת השנים קרובה יותר ל־10%. העובדה הם עדיין נהנים מההשפעה המדהימה של עליית הריבית על התוצאות, זו הסיבה העיקרית לרווחיות הגבוהה (כמעט 15 מיליארד שקל הכנסות מריבית ברבעון השלישי, ר"ו). אך מנגד, ישנו סיכון שנראה עוד הפרשות להפסדי אשראי בקרוב. לכן בעיניי דווקא התוצאות של עכשיו, המגלמות חזרה לרמת רווחיות של 12%־16%, עשויה לייצג טוב יותר את רמות התמחור של הבנקים".

יובל באר אבן, מנהל השקעות העמיתים במגדל ביטוח ופיננסים, אומר כי התמחור בו נסחרים הבנקים כמערכת, ב־0.94 על ההון, הוא זול. "בארה"ב הבנקים נסחרים באזור מכפיל של 1 ובאירופה של 0.65. זאת בעוד התשואה להון בארה"ב עומדת באזור ה־13% ובאירופה על 12%. בסביבה החדשה של אינפלציה מתמנת וריבית קצת יותר נמוכה, הבנקים הישראליים יתכווננו לאזור הזה, של 12%, כי כנראה שזו התשואה הנכונה כעת".

בעונת הדוחות הנוכחית, חמשת הבנקים הגדולים בישראל הציגו תשואה להון ממוצעת של כ־14%. "הביצועים כאן לא רעים והבנקים לא נסחרים בצורה קטסטרופלית. כי אם הם הנסחרים ב־0.94 (מכפיל ההון, ר"ו) ומציגים תשואה להון של 12%, המשקיעים רואים תשואה של 14%־15% על ההשקעה וזה מספר לא רע, בעיקר כשיש דיבידנדים ותוכניות רכישה עצמית שהם לא רעים בכלל", מוסיף באר אבן.

 

אבל לא כולם משוכנעים שמניות הבנקים נסחרות במחירים זולים. גורם נוסף בשוק ההון טוען כי תמחור מתחת להון לא בהכרח מעיד שמניית הבנק זולה או יקרה. "יש פה עוד פרמטרים כגון תשואה מייצגת להון העצמי (תשואה שהבנק צפוי להציג בממוצע בשנים הקרובות), רמת סיכון ואלטרנטיבות השקעה. לכן גם ניתן לראות שונות גבוהה יחסית בין בנקים. אני לא חושב שבנקים כיום הם זולים באופן מיוחד, אבל כן רואה בהם השקעה טובה", הוא אומר.

מה הבנקים יכולים לעשות כדי לשפר את מכפיל ההון שלהם? גלזר אומר: "אני לא חושב שיש לבנקים מה לעשות, כי ללא ספק הם ביצעו מהלכים טובים בכל מה שקשור להתייעלות וכבר התייעלו מספיק. אולם, סימני השאלה שבאים לידי ביטוי בתמחור נוגעים לשאלה כמה תיק האשראי שלהם ייפגע בשל השילוב בין ריבית גבוהה למלחמה וכשאנחנו מגיעים לנקודת הזמן הזו אחרי חודשים ארוכים של אירועים פוליטיים פנימיים. המשקיעים שואלים את עצמם כמה שילוב האירועים הזה יביא להפרשות גבוהות יותר בשנים הבאות מעבר למה שראינו עד עכשיו".

הבנקים תפסו רבע מהשקעות המוסדיים

אם בשנות ה־80 טבע כונתה "מניית העם" כשהייתה מרכיב משמעותי בתיק ההשקעות של כל ישראלי, נראה כי בשנים האחרונות אמנם אין מניה אחת בולטת, אך אלה של הבנקים בהחלט זוכות לייצוג מהותי בתיקי ההשקעה והחיסכון של הציבור. לפי נתוני חברת סמארטבול, קופות החיסכון ארוך הטווח של הגופים המוסדיים החזיקו בסוף הרבעון השני של השנה מניות ישראליות הנסחרות בבורסה בתל אביב בהיקף של 192 מיליארד שקל. כמעט רבע מהם, 47.6 מיליארד, הם במניות הבנקים. רק סקטור הנדל"ן (21%) והטכנולוגיה (18.6%) מתקרבים לכך, אך שם ההשקעה מתפזרת בין הרבה יותר גופים.

לפי נתוני הבורסה, בחודש אוקטובר התנודתי שלוש המניות בעלות מחזור המסחר היומי הממוצע הגבוה ביותר היו של בנקים - לאומי (142.6 מיליון שקל), הפועלים (94.8 מיליון) ודיסקונט (72.1). אין בכך פלא, מאחר שהבנקים נתפסים כברומטר של הכלכלה הישראלית, בין היתר כיוון שהם הראשונים לספוג את שינויי מצב הרוח הלאומי. כך למשל, ביום חמישי, עם הידיעה על הפיגוע הקטלני בירושלים והירי לצפון, מדד הבנקים צנח בכ־2.7% עד שעות הצהריים.

מוצר חובה בכל תיק השקעה?

אז האם לנוכח התנודתיות הגבוהה עדיין מומלץ להחזיק במניות הבנקים בכל תיק השקעות. המומחים תמימי דעים. "באופן כללי אני חושב שבנקים חייבים להיות בתיק השקעות בישראל", אומר אזולאי. "הם כנראה האינדיקטור המהימן ביותר לכלכלה הישראלית ובתור מי שמאמין שנצלח את התקופה הקשה הזו - במחירים הנוחים בהם הבנקים נסחרים ומתוך הנחה שהמחירים ישובו להיות גבוהים יותר - הם אכן צריכים להמשיך להיות חלק מהתיק".

הגורם בשוק מציין כי גם לדעתו יש בהחלט הצדקה שהבנקים יהוו מרכיב חשוב בתיק ההשקעות של כל ישראלי. לדבריו, הביצועים העודפים על מדד ת"א 125 שהם מציגים לאורך זמן; היותם חלק משוק ללא תחרות גבוהה שנהנה מהגנה של הרגולטור; והמשך הצפי שבפרמטרים הקיימים הם יציגו תשואה דו־ספרתית לאורך שנים - כל אלו הן סיבות טובות להחזיק במניות הבנקים.

לדברי גלזר, אם מסתכלים על ביצועי הבנקים לאורך זמן, למרות התנודתיות, הם השקעה טובה. "הם לא נסחרים עכשיו במחירי מציאה לנוכח המצב… אבל גם אם תהיה תקופה רעה, הם ימשיכו להרוויח בעתיד כסף כך שזו מניה ראויה בהחלט הן בתיקים של המוסדיים והן באלו של הציבור".

גם באר אבן מסכים. "בסוף הבנקים הם המאקרו הישראלי. מי שמחפש להשקיע בישראל צריך להחזיק שלושה סקטורים - בנקים, טכנולוגיה ונדל"ן. אלו שלושת הסקטורים המשמעותיים במדינה והבנקים נמצאים בכל פינה בפעילות המשקית. אז מי שרוצה להיחשף לישראל צריך להיחשף לבנקים. הם גם תופסים כ־20% מהמדדים המובילים כך שמעבר לזה שהם חלק מהותי בכלכלה, הם גם חלק גדול מהמדד עצמו. צריך לזכור שעל פני זמן התשואה של הבנקים היא טובה ומשקפת את הכלכלה. אם בסביבה כזו עוינת עם הפרשות גדולות, ציפיות ריבית שהולכות ויורדות ומעבר מעו"ש לפיקדונות עם ריבית, הם השיגו תשואה של 14% להון - כמערכת אלו מספרים מאוד יפים".

עוד כתבות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 קופץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.2% ות"א 90 מטפס בכ-1.1% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

מודיעין: פרויקט תעסוקה חדש יוקם בהשקעה של יותר ממיליארד שקל

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

וול סטריט ג'ורנל: ישראל רוצה להיכנס לרפיח, וזה יכול להיגמר רע

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים