גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגלל השיבושים ביבוא: בענף הרכב מבקשים לדחות את העלאת מס הקנייה

בענף הרכב מבקשים לדחות את העלאת מס הקנייההשיבוש בנתיבי התובלה הימית מהמזרח הרחוק לישראל עתיד לעכב את הגעת מלאי הרכב בדצמבר, ולגרום לאלפי כלי רכב חשמליים לספוג עלייה של 15% במס הקנייה בינואר ● כתוצאה, התחרות בין היבואנים צפויה להיפגע, ובינתיים באוצר לא נענים לבקשות להתערב

מכוניות חדשות ממתינות בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות ממתינות בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

ענף הרכב הישראלי עבר הרבה תהפוכות בעשורים האחרונים אך ספק אם הוא היה אי פעם קרוב להגדרה "כאוס" כפי שהוא כיום. בחודשיים האחרונים הוא חשוף לשינויים כלכליים וגאו־פוליטיים קיצוניים, שמאיימים לשבש את אופק החיזוי בטווח הקרוב. וכל זה קורה בתקופה קריטית בה נערך הענף לתקופת שיא המכירות של הרבעון הראשון.

סערה בהולנד: דרישות לא לספק לישראל חלקים למטוסי F-35
שאלות ותשובות | הסיכוי למלחמה אזורית עלה? ארה"ב מאיימת ישירות על איראן בעקבות המתקפות בים 

ראוי לציין שחוסר היציבות החל עוד לפני המלחמה. כבר בתחילת הרבעון השלישי התמודד ענף הרכב עם היחלשות דרמטית של השקל ביחס למטבעות היבוא; חווה צונאמי של מותגי רכב חדשים, שהפכו את הסביבה התחרותית לצפופה מתמיד; ונאלץ להסתגל למעבר מהיר מהצפוי לכלי רכב חשמליים - מעבר שקיבל זריקת מרץ מ"הפלישה הסינית" ומהעלאה חדה של מיסי קנייה שצפויה בינואר הקרוב.

בשבועיים האחרונים נוסף לתמונה המורכבת הזו גם "המצור הימי" על אוניות עם שיוך ישראלי, שמובילות מכוניות מהמזרח הרחוק לישראל. המרכיב הזה עשוי לשנות את מאזן הכוחות בין היבואנים ב־2024 ולאלץ אחרים לשנות תוכניות אסטרטגיות.

עורק החיים הלוגיסטי נסתם, הפלגות בוטלו

המלחמה פקדה את ענף הרכב בעיצומה של תנופת הצטיידות חסרת תקדים ברכב חדש, ובמיוחד בדגמים חשמליים ובדגמי פלאג־אין. קרוב־80 אלף כלי רכב חדשים כבר גדשו את הנמלים כאשר החלה המלחמה והסיבה לכך די מובנת: אם בינואר יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי ב־15% והמס על רכבי פלאג־אין ב־28%, הרי שכל רכב משתי הקטגוריות שיגיע לארץ לפני העלאת המס וישוחרר מהמכס, יהפוך למעין "השקעה נושאת תשואה מיידית".

כלומר יבואנים שישחררו את הרכב ב־2023 במס הנמוך יוכלו לתרגם את קפיצת המס בתחילת 2024 לשיפור הרווחיות שלהם (לפחות עד גמר המלאי) ו/או להשתמש בה כדי לשפר את התחרותיות מול המתחרים באמצעות מבצעים והנחות. גם הלקוחות המוסדיים מרוויחים: חברות הליסינג יכולות לקנות כלי רכב עם הנעה חשמלית ופלאג־אין לפני עליית המס ולמכור אותם ברווח נאה כיוון שעליית המס מתורגמת גם לעליית מחירוני המכוניות החשמליות המשומשות.

אבל באוקטובר החלו התוכניות להשתבש. "בהלת רכישות הרכב" של הצרכנים בסוף השנה, לה ציפו רבים בענף לקראת עליית מס הקנייה, לא התממשה. מנגד שערי החליפין של היורו והדולר נסקו לשיאים חדשים וייקרו את הרכישה של מלאים חדשים מהיצרנים ואת השחרור מהמכס. כתוצאה, יבואנים נקלעו ל"פאניקה של מלאים" וביטלו הזמנות קיימות ועתידיות מהיצרנים.

אלא שאז חלה עוד תפנית בלתי צפויה ושערי החליפין, במיוחד של הדולר, צנחו בחדות לרמה אף נמוכה יותר מזו של לפני המלחמה. במקביל החלו חלק מחברות הליסינג להזרים הזמנות גדולות מהצפוי מתוך הנחה שההתאוששות בביקוש לרכב בתחילת 2024 תהיה מהירה.

בשלב הזה היו יבואנים שניסו "לבטל את הביטולים" ולהאיץ את ההגעה של מלאים חדשים שכבר הוזמנו - עד סוף דצמבר. בעיקר של מכוניות חשמליות ופלאג־אין מהמזרח הרחוק. אלא שאז ספינת הובלת הרכב "גלקסי לידר" נחטפה על ידי החות'ים בתימן, ובעקבותיה אירעו עוד מספר ניסיונות לפגוע באוניות עם קשר ישראלי ששטות באזור. כתוצאה שובשו כמעט כל נתיבי הובלת הרכב מהמזרח, שהם עורק החיים הלוגיסטי של הענף בשגרה.

בענף מעריכים כי במהלך דצמבר היו אמורים להגיע לישראל בין 8,000 ל־12 אלף כלי רכב חדשים מאסיה, רובם עם הנעה חשמלית, שהוזמנו לפני חודשים ואמורים היו להשתחרר ממכס לפני עליית מס הקנייה בינואר. רובם לא יספיקו להגיע במועד.

אז הנה תמונת מצב מסכמת של כל הזיגזגים בשבועות האחרונים: שערי המטבע כרגע נוחים יחסית, הביקוש לרכב של חברות הליסינג ער וגם ההזמנות הפרטיות מתחילות להתניע לקראת 2024. אבל כתוצאה מהמצור הימי תקועים כיום בנמלים בסין ובמזרח עוד מלאים משמעותיים של אלפי כלי רכב, ייתכן שגם עשרות אלפים, שאמורים היו להגיע לפני דצמבר וכעת ספק רב אם יצליחו להגיע בזמן.

כך למשל, אוניה של צים שהייתה אמורה להביא אלפי כלי רכב חשמליים מסין דרך נמל אילת בדצמבר, יצאה לדרך בימים האחרונים במסלול עוקף אפריקה כך שהיא תגיע כנראה רק ב־2024. היבואנים מדווחים כי בוטלו הפלגות מתוכננות של אוניות רכב אחרות של צים מהמזרח, כולל מקוריאה, והחברה לא מוכנה להתחייב מתי הם יתממשו. גם המובילה השנייה בחשיבותה של רכב מהמזרח לישראל, NYK היפנית, ביטלה הפלגות שעליהן היו אמורה להגיע החודש ארצה עוד אלפי כלי רכב, רובם חשמליים.

מי שלא הספיק לייבא הפסיד

המצב המורכב הזה עשוי לשנות את מאזן הכוחות התחרותי בענף בתחילת 2024. חלק מיבואני הרכב יפתחו את השנה עם מלאים מכובדים של כלי רכב חשמליים ושל רכבי פלאג־אין, ששוחררו מהמכס לפני עליית המס ואמורים להספיק לרבעון אחד או שניים של מכירות ברווחיות נאה.

מהצד השני ניצבים יבואנים שהמשלוחים שלהם יגיעו כנראה רק בתחילת השנה הבאה, אחרי עליית המס, ולכן "יענשו" במס גבוה יותר. כתוצאה, המיצוב התחרותי שלהם ייפגע משמעותית בהשוואה לדגמים של מותגים מתחרים, ששוחררו בדצמבר במס קנייה נמוך. המשמעות היא יכולת מוגבלת יותר לתת הנחות והפסד מכירות למתחרים.

הפגיעה תהיה קשה במיוחד הרבה במותגים ובדגמים חדשים עם הנעה חשמלית או פלאג־אין, בעיקר מסין, שאמורים היו לערוך את השקת הבכורה שלהם בישראל בסוף 2023 ואסטרטגיית חדירת השוק הראשונית של רובם התבססה על מחירים עם המס הנמוך. ביניהם אפשר למצוא את המותג הסיני החשמלי הצעיר NETA, את הקרוס־אובר החשמלי החדש והאסטרטגי של המותג הסיני צ'רי מבית קבוצת קרסו, את המותג הווייטנאמי VINFAST ועוד. לכולם יש מלאים שמועד ההגעה שלהם בלתי ידוע כרגע.

התייקרות חדה של כלי רכב חשמליים

מי שבכוחו לשחרר את הפלונטר התחרותי שאליו נקלע הענף בעקבות המלחמה והמצור הימי הוא משרד האוצר, או ליתר דיוק רשות המסים. ההיגיון אומר, שבעיצומה של מלחמה, כאשר ישראל לא מצליחה למצוא פתרון למצור הימי שמוטל על יבוא מהמזרח, אין היגיון לממש העלאה דו־ספרתית של מס הקנייה על שני סגמנטים של כלי רכב, שבשנה החולפת תפסו ביחד כמעט רבע מהשוק.

בענף הרכב טוענים כי אקט כזה יהיה סוג של "ענישה קולקטיבית" של הצרכנים ועל הדרך גם התערבות רגולטורית כמעט חסרת תקדים בתנאים התחרותיים בשוק. ספק רב אם המשק, שיזדקק לשיקום ממושך, צריך כעת עוד התייקרות חדה דווקא של כלי הרכב החסכוניים והירוקים ביותר. אבל נכון לעכשיו רשות המסים מתבצרת בבונקר, לא מגיבה לפניות בנושא ומניחה לענף להבין שברירת המחדל היא העלאת מס אוטומטית בתחילת ינואר. אלא אם יחול שינוי בדקה ה־90.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "הרשות בוחנת את המתווה מעת לעת, בתיאום עם שאר הגורמים הרלוונטיים בממשלה".

עוד כתבות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה