גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אי הוודאות בשוק הנדל"ן: "מי שזכה במכרז במחיר גבוה מנסה לבטל"

עליית הריבית והקשיים שהביאה איתה המלחמה לענף מראים את אותותיהם, וברמ"י מתמודדים עם ניסיונות של יזמים לבטל זכיות במכרזים ● ינקי קוינט: "יש כבר עורכי דין שנהיו מומחים לתחום"

פרויקט השכרה לטווח ארוך ברמת אפעל. בקשת הביטול של חנן מור הוגשה כמעט שנה וחצי לאחר הזכייה / הדמיה: 3DVISION
פרויקט השכרה לטווח ארוך ברמת אפעל. בקשת הביטול של חנן מור הוגשה כמעט שנה וחצי לאחר הזכייה / הדמיה: 3DVISION

אי הוודאות והקשיים שבהם נתקל ענף הנדל"ן הובילו לשורה של בקשות מצד יזמים לבטל זכויות במכרזי קרקע של המדינה, בעיקר עקב עלויות המינוף והמימון ברכישת הקרקעות. הבקשות לביטול העסקאות הן בעיקר באזור המרכז שבו מחיר הקרקעות גבוה במיוחד, אולם בכל המקרים היזמים לא מציינים את הנסיבות בשוק בבקשות לביטול הזכייה, אלא נסיבות אחרות. 

בית בגליל העליון עלה מיליוני שקלים. מה יקרה עכשיו למחירים?
הקביעה של בית המשפט שעשויה לעלות לקבלנים מאות מיליוני שקלים

מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ינקי קוינט מספר כי "בשנה האחרונה אנחנו מתמודדים עם גל של בקשות לביטול זכויות - מי שזכה במחיר גבוה מנסה לבטל, בעיקר במכרזי שכירות. יש כבר עורכי דין שנהיו מומחים לתחום".

מקרה מעניין הוא של מכרז להשכרה ארוכת־טווח - סגמנט שנפגע משמעותית מעלויות המינוף. בדוחות הרבעון השני של קבוצת חנן מור מתוארת בקשה לביטול הזכייה בפרויקט להשכרה לטווח ארוך ברמת אפעל הכולל 298 יחידות דיור (יח"ד) ו־700 מ"ר מסחר. הבקשה הוגשה כמעט שנה וחצי אחרי הזכייה. הפרויקט בשותפות של חנן מור (60%) עם חברת הביטוח הראל.

בדיווח נכתב כי בגלל זיהום אוויר שנודע עליו במאי האחרון, הם מבקשים לבטל את הזכייה. "נכון למועד אישור הדוחות הכספיים, החברה ממתינה לתשובת רמ"י. להערכת הנהלת החברה ויועציה המשפטיים יש לחברה טענות טובות לביטול המכרז", נכתב בדוח.

"אי נכונותם של נתונים": מבטלים גם בגליל ים

בדומה לכך, חברת אשדר דיווחה ב־12.11 על ביטול מכרז וביקשה לקבל את כספה בחזרה מרמ"י. בדוח הרבעון השלישי ציינה החברה כי "ביום 26 בדצמבר 2022 נודע לחברה על זכייתה במכרז לחכירת מקרקעין בשכונת גליל ים בהרצליה המיועדים לבנייה רוויה של 195 יחידות דיור וזאת בתמורה לסך של 282.75 מיליון שקל ובתוספת הוצאות פיתוח בסך של כ־25.44 מיליון שקל אשר שולמו בחודש מרץ 2023.

"ביום 9 בנובמבר פנתה החברה לרמ"י בבקשה כי רמ"י תודיע על ביטול ההסכם תוך השבת הקרקע לרמ"י והשבת מלוא הסכומים ששולמו על ידי החברה, בתוספת ריבית כדין, וזאת בשל אי נכונותם של נתונים ומצגים שצוינו במסמכי המכרז אשר פרסמה רמ"י כעורכת המכרז", כתבה החברה.

נציין כי חברת גינדי החזקות, שזכתה במתחם בגליל ים באותו מכרז להקמת 156 יח"ד, לא ביקשה לבטל את הזכייה.

בין הביטולים הנודעים של מכרז קרקע בעקבות עליית הריבית הוא זה של חברת אשל הירדן ושותפות. הן זכו במכרז להקמת 460 יח"ד באלעד. החברה זכתה במכרז לראשונה ביוני 2022 בהקמת הפרויקט בעלות של כ־600 מיליון שקל לקרקע כולל עלויות הפיתוח. הטיעון לביטול המכרז היה משום שלאחר הזכייה הוכנס התיקון בחוק המכר, שמאפשר להצמיד את מדד תשומות הבנייה רק ל־40% ממחיר הדירה.

בעקבות כך עתרו היזמיות לביהמ"ש וביקשו לבטל את הזכייה במכרז ולהשיב את כספי הערבות שניתנו על ידה. לבסוף בינואר 2023 הגיעו רמ"י והיזמיות לפשרה, ולאחריה פורסם מחדש המכרז והחברה ושותפות אחרות זכו בו שוב עם ההצעה הגבוהה ביותר מתוך שלוש, בכמעט מחצית המחיר, כ־327 מיליון שקל כולל הוצאות הפיתוח.

מכרז נוסף שרמ"י ביטלה את הזכייה בו הוא מכרז שבו זכה היזם מיקי נעימי ביולי 2021, להקמת קניון ומשרדים בבית שמש תמורת כ־145 מיליון שקל. המכרז בוטל לאחר שהתעכב בהעברת ערבות הביצוע הנדרשת בזכייה. לאחר תהליכים, היזם קיבל את כספו בחזרה.

מכרז "מחיר מטרה" שהסתבך ביבנה

מכרז נוסף שהסתבך, הפעם של "מחיר מטרה", הוא מכרז ענק להקמת 2,509 יח"ד ביבנה, הכולל דירות בהנחה לזוגות הצעירים ולזכאים. הסיבות לבקשות לביטול קשורות בעקיפין לעלויות המימון, אך בעיקרן קשורות לעיכובים במסירת הקרקע.

מדובר במכרז מורכב, שנחשף בגלובס כאשר שמונה חברות התאגדו בו לעתירה: י.ח דמרי, בוני התיכון, מגידו י.ק, עמרם אברהם, גשם למשתכן, עופר אהרון, מבנים ונתיבים וחברת טריסון ייזום ובנייה. העתירה הוגשה בחודש מרץ לבית המשפט המחוזי מרכז, נוכח שינויים משמעותיים בחוזה התשתיות והנספחים לעומת הצגתם בחוברת המכרז. בעקבות כך הוצא צו ביניים של בית המשפט שעצר את התשלומים על המגרשים והצדדים ניהלו מו"מ. במקרה זה החברות לא נדרשות לשלם ועדיין חלקן ביקשו לבטל את זכייתן.

באשר למכרז ביבנה אומר קוינט כי "יש בעיה בפיתוח ויש בעיה במועדי המסירה של הקרקע במקום".

"ציפינו לביטולים נרחבים יותר בגלל המלחמה"

קוינט אומר כי "אם יש נסיבות ספציפיות בעייתיות אז יש אפשרות לבטל, אבל העמדה העקרונית שלנו היא לא לבטל. זה מתחבר להחלטה לדחיית תשלומים במכרזים. כשהמלחמה פרצה חששנו, כי כבר היינו במצב מורכב. כתוצאה מכך חילטנו ערבויות רק ל־14 אלף יח"ד ולא תשלומים. צריך להבין שבענף אין עובדים והבנקים שינו לגישה יותר נוקשה. רצינו לתת שהות וזמן להתאפס.

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י / צילום: יוסי זמיר

"ציפינו לביטולים יותר רחבים עם פרוץ המלחמה, אך אנחנו רואים פחות מכפי שחשבנו. אנחנו מקווים שהדחיות שאפשרנו יסייעו. חשוב להבין - אנחנו רוצים שייבנו הפרויקטים. חשוב לנו שהמכרזים ימומשו, והדגש הוא לא על העניין הכלכלי ואובדן ההכנסות. היו מכרזים בעכו, בדימונה ובקריית גת של הרבה מאוד דירות שדחינו בהם את התשלומים. אלה מכרזי מחיר מטרה וחשוב לנו לשמר אותם".

אך נראה שביחס למכרזים האחרים יש קשר למצב השוק בכללותו שמוביל לזרם בקשות ביטולים. לדברי קוינט, "היו בעבר מקרים דומים. תמיד כשמתחילה ירידת מחירים מתחילים ביטולים. הגרף התהפך - אם פעם חטפו כל מכרז בפטור ממכרז - היום פחות".

בנוגע לכך שהמועדים לסגירת המכרזים הפתוחים כעת לשיווק נדחו, השיב קוינט: "יש מאות אלפי אנשים במילואים. כמו במקרה של דחיית התשלומים, אנחנו רוצים שהמכרזים יצליחו ולכן הארכנו את מועדי הסגירה. אין סיבה למנוע מהם להתמודד ואנחנו גם לא מעוניינים שהמכרזים ייסגרו ללא מציעים. בפריפריה אנחנו עובדים על החלטה שתיתן סבסוד פיתוח".

"נוצר שוב מצב שההיצע והביקוש לא מאוזנים"

רם גפן, מנהל מחלקת המחקר במדלן, סבור שההיצע והביקוש אינם מאוזנים ומשום כך נוצרים הביטולים. לדבריו, "במצב של אי־ודאות, ירידות במחירים וריביות גבוהות, יזמים מתחילים לוותר על מכרזים. ראינו את זה אצל חנן מור באופן ברור. אלה יזמים שמגיעים לאיזה קושי בפירעון כחלק מהמינופים שהם לקחו.

"נוצר שוב מצב שההיצע והביקוש לא מאוזנים. חברות יזמיות הגיעו לנקודה בזמן של אי־ודאות על אי־ודאות - לא יודעים מתי תיגמר המלחמה ומה יקרה בשוק, לא יודעים מתי יגיעו עובדים זרים, לא יודעים מה יהיה עם הריבית. כל אלה מביאים חברות ממונפות לפעול לביטול כי זו הדרך המהירה ביותר להציל את עצמן. אני חושב שהמלחמה תביא חברות למצב הזה כי אין להן את היכולת לצאת לשיווקים.

"היזמים בדקו איתנו במדלן מה צריך לעשות כדי לקדם לידים, כי עוד לפני המלחמה אנשים ישבו וחיכו על הגדר. התייעצו איתנו לגבי אסטרטגיות שיווק ובמלחמה מן הסתם זה נדם. אף אחד לא מחפש דירות בכלל".

גפן חושב שהתקופה הנוכחית שונה משמעותית מתקופת הקורונה. לדבריו, "כנראה שלא יהיה מצב כמו בקורונה שהסנטימנט היה לצאת החוצה לשפוך כסף. צריך לראות מה יהיה מצב הרוח ומה יעשו הבנקים. אולי יורידו את הריבית במס הרכישה וזה יזרים כסף ויכניס משקיעים. הנטייה שלי לחשוב שיהיה בום בסוף, אבל קשה להגדיר את סוף המלחמה. אני מעריך שיורידו את הריבית במשק וגם אנשים ירצו למגן את עצמם. זאת תהיה תקופה של מעין רביזיה כללית".

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, העיר הדרומית בארץ פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי