גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השיבה האלימה הביתה של אסירים רוסים ששוחררו כדי להילחם באוקראינה

גל של פשעים חדשים ואכזריים פרץ ברוסיה, כאשר אסירים לשעבר מסיימים את השירות הצבאי וחוזרים הביתה ● "אלפי פושעים מסתובבים ברחובותינו"

חיילים אוקראינים בזירת קרב קשה שהתרחש בין הכוחות האוקראינים לכוחות הרוסים במחוז דונייצק / צילום: ap, Alex Babenko
חיילים אוקראינים בזירת קרב קשה שהתרחש בין הכוחות האוקראינים לכוחות הרוסים במחוז דונייצק / צילום: ap, Alex Babenko

בתחילת אוגוסט הוזעקו שוטרים בצפון מערב רוסיה לזירת רצח המוני. בשרידים המפוחמים של שני בתים שהועלו באש שעות קודם לכן, הם מצאו את הגופות השרופות והמרוטות של שישה תושבים מקומיים.

החדשות על הטבח הרעידו את דרוויאנויה, כפר של 1,200 נפש, הנמצא במרחק של שלוש שעות נסיעה מהגבול עם פינלנד, ובו סירות מפרש שטות באגם אונגה. הפרט המזעזע ביותר בפרשה היה זהותו של אחד משני החשודים: עבריין חוזר ששוחרר מכלא מאובטח במיוחד כדי להילחם באוקראינה.

WSJ | חיילים אוקראינים עייפים נלחמים כדי לעצור את ההתקפה הרוסית: "הם באים כמו זומבים"
WSJ | פוטין מהמר על משאבי רוסיה לניצחון באוקראינה. האם המערב יוכל להשוות?
השבוע בתעשיות הביטחוניות | מכונת המלחמה הרוסית משומנת על ידי מדינה שלא חשבתם עליה

איגור סופונוב נכנס ויצא מהכלא במשך 20 שנה עד שהצטרף ל-Storm Z, יחידה של מורשעים שנוצרה כדי לחזק את המאמץ המלחמתי של רוסיה. לו, ולאחרים כמותו הובטחה חירות באמצעות תוכנית סודית של חנינות נשיאותיות, אם ישרדו מספיק זמן כדי להשלים חוזה שירות בן שישה החודשים.

סופונוב שרד, וחזר לרוסיה כששארית עונשו בגין סחר בסמים נמחק. הוא נמנה עם כ-30 אלף אסירים לשעבר שהתגייסו, שרבים מהם ריצו תקופות מאסר ארוכות על פשעים אלימים, וחזרו הביתה לחירות.

איגור סופונוב / צילום: הרשת החברתית vkontakte

רבים מהם סובלים מטראומה בעקבות חוויות המלחמה שלהם, שכללה שימוש שגרתי ביחידות המורשעות, כמו Storm Z, בהתקפות כמעט אובדניות וללא ציוד מספק. אחרים אוזרים אומץ בחסות הנרטיב של הקרמלין, שמציג אותם כגיבורים.

אי אפשר לספור את הפשעים

קהילות ברחבי רוסיה נפגעו על ידי עשרות פשעים שבוצעו על ידי מורשעים חוזרים אלה, על פי סקירה של וול סטריט ג'ורנל של מסמכי בית המשפט, ראיונות עם חברים וקרובי משפחה של חשודים וקורבנות, ודיווחים בתקשורת הרוסית. פעילי זכויות אדם אמרו כי עשרות מקרים נוספים אינם מדווחים.

אדם אחד ביצע קרב יריות בבית קפה, הרג אדם אחד ופצע אחר באורח קשה, לפי מסמכי בית המשפט. אחר מואשם באונס שתי ילדות. שלישי, שהורשע ברצח שלוש פעמים, שפך בנזין על אחותו הישנה ושרף אותה בחיים, כך לפי לשכת העיתונות של בית המשפט.

העבירות שביצעו החיילים המורשעים עלולות לנפץ את הנרטיב של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפיו המלחמה מגינה על רוסיה מפני אויביה.

"אני לא מרגישה בטוחה. אלפי פושעים מסתובבים ברחובותינו", אמרה אנה פקריובה, שסבתה יוליה בוסקיך נרצחה במרץ על ידי הרוצח המורשע איבן רוסומכין. הוא שוטט ברחובות הכפר שלה 600 קילומטרים מזרחית למוסקבה - מניף גרזן ונושא קלשון - לאחר שנלחם עבור כוח וגנר באוקראינה וחזר אדם חופשי. "כבר אי אפשר לספור כמה פעמים קרו פשעים כאלה".

התג של כח Z המזוהה עם יבגני פריגוזין וחייליו נראה על חייל רוסי / צילום: Shutterstock

אוכלוסיית בתי הסוהר מצטמצמת

אסירים נגררו באופן שגרתי לצבאות במשך מאות שנים עד מלחמת העולם השנייה, אז הושם דגש חדש על דיני המלחמה והתמקצעות השירות הצבאי שדחקו הצידה את הנוהג והפכו אותו לטאבו בעולם המערבי.

בעידן המודרני, נפוליאון השתמש ביחידות עונשין של פושעים מורשעים כשהגדיל את היקף הלחימה ברחבי אירופה במאה ה-19. להיטלר היה את הסטרפבאטיילון שלו, והצבא האדום של סטלין גייס פושעים ואסירים פוליטיים ממחנות העבודה של הגולאג.

מעטים שרדו. גם צבא המורשעים של פוטין ספג אבדות כבדות - תחילה תחת כוח וגנר, בפיקודו של סגנו של פוטין לשעבר יבגני פריגוז'ין, ולאחר מכן ביחידות העונשין של הצבא הרוסי עצמו, שהוקמה לאחר שפריגוז'ין מרד בהנהגה הצבאית, זמן קצר לפני מותו בהתרסקות מטוס בחודש אוגוסט.

כוח וגנר איגד אסירים ביחידות עונשין חד-פעמיות שנזרקו למערכה על ידי מפקדים שהתעלמותם מאבידות זעזעה אפילו את החיילים האוקראינים הקשוחים ביותר. לוחמי וגנר לשעבר אמרו כי פריגוז'ין אימץ מדיניות שהייתה קיימת תחת סטלין של הוצאה מיידית להורג של מי שנסוגו.

כשהחל גיוס האסירים, המבצע של פוטין באוקראינה נתקע ברובו, וצבאו נזקק לכוחות נוספים. הצעת חירותם של מורשעים הייתה דרך להרחיב את השורות מבלי להורות על גיוס לא פופולרי של חיילי מילואים נוספים.

חיילים רוסים ששוחררו לרוסיה בהחלפת שבויים בין אוקראינה לרוסיה / צילום: ap, משרד הביטחון הרוסי

ביוני אישר פוטין כי הוא חונן מורשעים לשעבר, והודה כי חלקם עברו עבירות חוזרות. "זה בלתי נמנע," אמר. "אבל ההשלכות השליליות הן מינימליות".

בשנת 2021, נשיא רוסיה חנן רק שישה אנשים, לפי הקרמלין, שלא חשף את מספר האנשים שקיבלו חנינה מאז הפלישה לאוקראינה.

רוסיה לא אישרה את המספר הכולל של מורשעים שגויסו על ידי וגנר ומשרד ההגנה, אך נתונים משירות בתי הסוהר מראים ירידה של יותר מ-35 אלף איש באוכלוסיית הכלואים הכוללת במדינה בין מאי 2022 לינואר 2023, בתקופת שיא הגיוס של וגנר. לא פורסמו נתונים נוספים מאז.

הקרמלין נשאל בנובמבר על ידי עיתונאים אם הוא ישקול מחדש את מדיניות החנינה שלו עבור אנשים שהורשעו בפשעים הנוראיים ביותר, כמו חבר בכנופיית קניבלים שחזר לרוסיה באותו חודש לאחר קיצור תקופת מאסר בגין רציחות מרובות.

המדיניות נשארת ללא שינוי, השיב דוברו של פוטין דמיטרי פסקוב. הוא אמר שגברים ששוחררו מבתי הכלא כדי להילחם באוקראינה "מכפרים על פשעיהם בשדה הקרב בדמם".

בספטמבר, בית משפט ברוסטוב סמוך לגבול עם אוקראינה גזר את דינו של הרוצח המורשע סרגיי רודנקו בן ה-34 ל-11 וחצי שנים מאחורי סורג ובריח בעוון חנק אישה למוות לאחר ויכוח על שכירת דירה, על פי התובעים. לפני המלחמה הוא ריצה 11 שנות מאסר בגין רצח וגניבה, ושוחרר לאחר שנלחם עבור וגנר, כך נכתב בדיווחים בתקשורת המקומית.

חלק מהפושעים ששוחררו מוכרים לציבור. סרגיי חדז'יקורבנוב, שנידון ל-20 שנות מאסר ב-2014 לאחר שהורשע כשותף ברצח העיתונאית החוקרת אנה פוליטקובסקיה, קיבל חנינה לאחר שירות צבאי של חצי שנה בשטח אוקראינה בחורף שעבר. פוליטקובסקיה נורתה למוות במעלית בניין מגוריה במוסקבה ב-2006 לאחר שכתבה סיפורים שמתחו ביקורת על מלחמת הקרמלין בצ'צ'ניה.

סרגיי קציקורבנוב שהורשה ברצח העיתונאית אנה פוליטקובסקייה ושוחרר מהכלא הרוסי ע''י חנינה של הצבא הרוסי / צילום: ap, PAVEL GOLOVKIN

פוטין מהלל את החיילים, אך אין תוכנית לשילובם מחדש בחברה

משמעות החנינות יכולה להיות גם מחיקת הרישום הפלילי של עבריינים חוזרים. אולגה רומנובה, ראש הארגון הלא-ממשלתי לזכויות אסירים, "רוסיה מאחורי הסורגים", אמרה כי בתי המשפט ברוסיה מסירים ממאגרי מידע את הרישומים הפליליים של גברים רבים שקיבלו חנינה כדי להילחם באוקראינה.

"אף אחד לא מעוניין בסטטיסטיקה הזו", אמרה רומנובה.

אם הם מבצעים פשעים נוספים, הם לא נשפטים כעבריינים חוזרים, כלומר לא ניתן להעניש אותם במלוא היקף החוק. וחלקם זוכים ליחס קל יותר מצד שופטים מכיוון שלחמו באוקראינה, לפי רישומי בית המשפט וראיונות עם עורכי דין המייצגים את הנאשמים.

מבול הפשעים מותיר את המדינה הרוסית במצוקה. פוטין מהלל את הרוסים הנלחמים באוקראינה. מלחמה נותנת לפושעים מורשעים הזדמנות להצטייר כפטריוטים האולטימטיביים, דיוקנאותיהם מוצגים במוזיאונים מקומיים המוקדשים לגיבורי מלחמה. חלקם מוזמנים לשאת הרצאות בבתי ספר רוסיים, שיותר מ-60 מהם שינו את שמם לכבוד החיילים.

ברגע שמתגייסים מורשעים חוזרים לרוסיה, הם חופשיים לחיות את חייהם כגברים חנונים. רובם נאבקים למצוא עבודה ורבים מחפשים דרכים להילחם שוב באוקראינה על ידי הרשמה ליחידות של משרד ההגנה, לדברי יאנה גלמל, פעילה ב-"רוסיה מאחורי הסורגים" שמדברת בקביעות עם אסירים משוחררים ואסירים המשרתים בחזית.

לא קיימת תוכנית ממשלתית של שילוב מחדש בקהילה או כדי להחליק את המעבר שלהם לחיים אזרחיים, היא אמרה, מה שמותיר עשרות כפרים כמו דרוויאנויה מודאגים לגבי מה שיבוא בהמשך.

"הם קראו לנו כלבים"

גיוסי האסירים החלו בקיץ 2022, כאשר פריגוז'ין, יזם קייטרינג בעברו, שריצה תשע שנים בכלא בתקופת ברית המועצות, הבטיח חנינה ממלכתית לאסירים שלחמו לצד כוחות רוסים סדירים עבור קבוצת וגנר שלו באוקראינה.

כאשר הקבוצות הראשונות של מקבלי חנינה חזרו מאוקראינה בינואר, פריגוז'ין שיבח את מעלליהם ואמר שהחברה צריכה להתייחס אליהם בכבוד רב. "אמרתי לכם שאני זקוק לכישרונות הפליליים שלכם כדי לחסל את האויב במלחמה", אמר בנאום ששודר בתקשורת הרוסית כשהוא עומד על המסלול ליד כלי טיס צבאי שהטיס את הגברים הביתה. "עכשיו אין צורך בכישורים הפליליים האלה".

יבגני פרוגוזי'ן ואנשי כוח ואגנר באוקראינה / צילום: Associated Press

עד יוני, זמן קצר לפני מותו, אמר פריגוז'ין ש-32 אלף מהמורשעים ששכרה קבוצת וגנר חזרו לרוסיה, הרישומים הפליליים שלהם נמחקו. במקביל משרד ההגנה החל להגדיל את הגיוס של האסירים בכלא.

סופונוב, בן 37, המואשם ברציחות בדרביאנויה, הצטרף לצבא רוסיה באוקטובר אשתקד, כאשר נציגי משרד ההגנה ביקרו בכלא סנט פטרסבורג, שם הוא ישב תשעה חודשים מתוך ארבע שנות מאסר באשמת סחר בסמים, לפי רישומי בית המשפט וחבריו אסיריו וקרובי משפחתו של סופונוב.

הוא יצר חשבון חדש בפלטפורמת המדיה החברתית הרוסית VK, תוך שימוש בשם משפחתו ובסימן הקריאה הצבאי החדש שלו, "הקרליאני", על שם אזור הולדתו. אחת התמונות הראשונות שפרסם מציגה אותו עם שלושה גברים נוספים, כולם במדי צבא עם רובים בידיהם.

"כולם כאן מהמחנה", כתב סופונוב, תוך שימוש במונח סלנג רוסי להכלא.

הוא עזב לאוקראינה בדצמבר. "זהו זה. אני יוצא לדרך", כתב בעמוד ה-VK שלו, לצד תמונה שלו במעיל ירוק זית עם טלאים צבאיים. "מחכה לשובך הביתה, בחיים!" הגיבה אמו, לודמילה סופונובה, לפוסט.

סופונובה, אם חד הורית לחמישה, המתגוררת מספר שעות נסיעה צפונית לדרוויאנויה, בכפר קטן שכבר איבד שלושה תושבים בחזית האוקראינה, אמרה שהיא מתנגדת להחלטת בנה להילחם. "אמרתי לו, 'אתה יודע שזה כרטיס לכיוון אחד?'", אמרה בראיון טלפוני. "הוא ענה 'כן, אבל זה עדיין עדיף מלשבת בכלא'".

אנטולי מסלוב, חייל שפגש את סופונוב בדצמבר במהלך המתקפה של רוסיה על סולדר, עיירה במזרח אוקראינה, אישר שסופונוב הצטרף ל-Storm Z, יחידת המורשעים של משרד ההגנה. פוסטים של סופונוב עצמו ב-VK מאששים זאת. ב-26 בפברואר הוא כתב: "Storm מתנתקים". מאוחר יותר הוא החליף את תמונת הפרופיל שלו בסמל של היחידה: גולגולת עם סימן של ברק על מצחה.

עשן מיתמר מהעיירה סולדר שבתוך מחוז דונייצק בה התרחשו קרבות קשים בין אוקראינה לכוחות הרוסים / צילום: ap, Roman Chop

המורשעים הם הדרגה הנמוכה ביותר בהיררכיה הצבאית של רוסיה, והם נתונים ללעג באופן שגרתי. יש משמעת קפדנית - מי ששותה, לוקח סמים או נתפס בניסיון לעזוב מוצא להורג, אומרים לוחמים לשעבר. חיילים מה-Storm Z, שנתפסו על ידי הכוחות האוקראיניים, והתראיינו ל-וול סטריט ג'ורנל סיפרו שהונפקו להם רובים מתקופת ברית המועצות ושהם נשלחו לגלי תקיפה חסרי תוחלת נגד עמדות אוקראיניות מוגנות היטב.

לוחם וגנר לשעבר שהתראיין לעיתון אמר שחבר ביחידת העונשין ששירת עימו, הוכה באכזריות בדצמבר, נקשר לעץ והושאר לקפוא למוות לאחר סכסוך עם קצין. הלוחם אמר שראה אחרים נורים בגלל סירוב פקודות.

החיילים המורשעים היו שותפים גם לפשעי מלחמה. הלוחם לשעבר מסר שחזור מפורט של טבח באזרחים שלדבריו ערכה יחידתו בסולדר לאחר ההשתלטות הרוסית על העיר. "הם קראו לנו כלבים", אמר על מפקדיו. הוא ברח בינואר והסתתר בשטח שכבשו הרוסים.

'גילה את עצמו' במלחמה

עבור רבים, הצעת המזומן והחנינה גברה על הפחד ממוות. אחד הלוחמים ב-Storm Z אמר שהוא קיבל משכורת של 70 אלף רובל בחודש, כפול מהשכר הממוצע באיזור ממנו הוא מגיע. "היתה לי ברירה: להירקב בכלא עוד שמונה שנים, או לנסות לשרוד שישה חודשים באוקראינה", אמר. "בחרתי באפשרות השניה".

משרד ההגנה הרוסי מעולם לא הודה ביצירת יחידות Storm Z. הוא לא הגיב לבקשת תגובה על היקף הגיוס של מורשעים, על היסטוריית הגיוס מהכלא או על היחס כלפי למורשעים.

הפעם האחרונה שמסלוב ראה את סופונוב הייתה במרץ, בערך בזמן שסופונוב חזר מאוקראינה לרוסיה. "שחרור", כתב סופונוב ב-VK באותו חודש. אלכסיי, חבר של סופונוב, אמר לוול סטריט ג'ורנל כי "הוא גילה את עצמו" במלחמה, ומצא סוף סוף תחושת מטרה.

בסרטון וידאו ששלח לאלכסיי ב-22 ביולי, סופונוב אמר שהוא נשאר עם אמו ועוזר בעבודות מזדמנות. הוא אמר שהוא רוצה להתחתן עם חובשת שפגש בזמן שהחלים מפציעות רסיס קל בלוהנסק שבכיבוש הרוסי.

סופונובה, אמו, אמרה שבנה היה שקט לאחר שובו, וסירב לדבר על תקופתו במלחמה. הוא נפצע כאשר מזל"ט אוקראיני הטיל פצצה לתוך השוחה שלו. בהתקפה נהרגו כמה מחבריו החיילים.

היא אמרה שהוא איבד את הדרכון שלו ובגלל זה לא הצליח למצוא עבודה כשחזר לרוסיה, והיה מדוכא. ושהיחס שקיבל עם שובו היה רחוק מזה של גיבור מלחמה, סופונוב שבר את הלסת שלו כאשר נשדד בזמן ביקור אצל אחיו בפטרוזבודסק, בירת האזור. התוקפים לקחו את השעון שלו, את ארנקו ואת המסמכים הצבאיים שלו, אמרה סופונובה.

בסוף יולי נסע סופונוב להתארח אצל אחותו בכפר במרחק של 30 דקות נסיעה מדרוויאנויה. ערב אחד הוא קיבל טלפון מחבר שישב איתו בכלא, סיפרה סופונובה. החבר ביקש ממנו לבוא לדרוויאנויה, לדברי סופונובה, ולהביא קצת אלכוהול.

גלמל, פעילת "רוסיה מאחורי הסורגים", אמרה שלגברים כמו סופונוב יש לעתים קרובות אשליות של תהילה. אחרי שנים שהרגישו שאף אחד לא צריך אותם, הם פתאום מאמינים שהם נבחרו על ידי המדינה להגנת המולדת ויכולים לבצע פשעים חדשים ללא השלכות.

"הם ישבו במערכת שהוקמה כדי לשלוט בהם", אמרה על בתי הכלא שבה גברים רבים כאלה מבלים את רוב חייהם. "ועכשיו לאף אחד אין שליטה עליהם יותר".

באותו לילה עם חברו לכלא, ב-1 באוגוסט, החל סופונוב לשתות בכבדות. בסביבות השעה 2 בצהריים, סיפרו התושבים, שני הגברים פרצו לבית בדרביאנויה, דקרו והרגו את הבעלים ואת אביו שניסו להדוף את הפולשים.

לאחר מכן הם נכנסו לבית שני שבו התגוררה מכרה, ונקלעו לריב עם בעלה. לדברי אדם שמכיר את מסמכי התיק, סופונוב צעק שכל מי שגר בבית הוא "אוקרופיה", כינוי גנאי לאוקראינים. "אנחנו צריכים לנקות את המקום," הוא אמר, תוך שימוש בז'רגון צבאי. החוקרים אמרו שהגברים הרגו ארבעה אנשים בבית הזה, לפני שהציתו את שני הבתים כדי לכסות את הראיות לפשעיהם.

סופונוב נמצא כעת במעצר לפני משפט כאשר החוקרים אוספים ראיות. מאחר שרשומיו הקודמים נמחקו, לדברי קרובי משפחה והאדם המכיר את המקרה, הוא לא יישפט כעבריין חוזר.

רומנובה מ"רוסיה מאחורי הסורגים" אמרה שככל שהפשעים שביצעו עבריינים חוזרים מתגברים, הממשלה מנסה למנוע ממתגייסים מורשעים לחזור הביתה. בספטמבר אמר ראש ועדת ההגנה של הפרלמנט הרוסי, אנדריי קרטפולוב, שגיוס לוחמים על ידי משרד ההגנה הוא "תהליך מתמשך" ואנשי השירות יחזרו הביתה רק לאחר שהמלחמה תסתיים. מורשעים שגויסו על ידי משרד ההגנה מאז אפריל אמרו שהם נאלצו לחדש חוזים שהיו אמורים להסתיים לאחר שישה חודשים.

אמו של סופונוב אמרה שגברים כמו בנה לא היו צריכים להשתחרר מהכלא, "אם הם הגיעו לאוקראינה" אמרה, "הם צריכים להישאר שם עד הסוף".

בדרביאנויה, שם המקומיים גייסו בעבר כספים למאמץ המלחמתי ושיתפו את תקוותיהם ש"הגיבורים" שעזבו לאוקראינה יחזרו בחתיכה אחת, רבים נתונים כעת תחת מתח רב. אחד התושבים אמר שאנשים מתקינים אמצעי אבטחה נוספים וממעטים לצאת מהבית בערב.

"אנחנו חושדים בכולם", אמר התושב. "נהגנו לישון בשקט. עכשיו אנחנו מקשיבים לכל רשרוש אחרי רדת החשיכה, ומגיבים לכל נביחה של כלב".

יש גם פחד אחר, ספציפי יותר, שמחלחל בכפר - החשש שסופונוב, אם יורשע ויוחזר לכלא, יוכל לבקש שוב את חירותו בלחימה באוקראינה. 

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?