גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האיום בים האדום כבר שלח חמש ספינות בבעלות ישראלית מסביב לאפריקה והזניק את מחירי ההובלה

מתקפות החות'ים על אוניות בים האדום נמשכות ומאלצות את חברות הספנות לבצע סיבוב פרסה מנתיבי השיט הרגילים, ולייקר מאוד את מסען ● בין היתר הסיטו את מסלולן עד כה אוניות בבעלות עידן עופר ורמי אונגר

אונייה של צים / צילום: Shutterstock
אונייה של צים / צילום: Shutterstock

מתקפות הטרור של החות'ים, השלוחה האיראנית בתימן, נמשכות כבר שלושה שבועות ברצף, ונראה שהדבר נעשה באין מפריע. יתר על כן, מתקפות של טילים אף גברו בתחילת השבוע, ופגעו בשלוש אוניות באותו היום: אוניית המשא "יוניטי אקספלורר" של חברת דאו שיפינג הבריטית בבעלות חלקית של דני אונגר, בנו של רמי אונגר; אוניית המשא "סופי 2", בבעלות החברה היפנית אימאברי, שלה אין כל קשר לישראל; ואונייה בשם "נאמבר 9" בבעלות החברה הגרמנית ברנרד שולטה, שהושכרה ל-OOCL הסינית, אשר גם לה אין כל זיקה לישראל.

המשבר בענף ההייטק הישראלי: היקפי האקזיטים נחתכו ב-56% בשנת 2023 
ניתוח | למה יש התרעות שווא על חדירת כלי טיס בצפון? 

לפי ההערכה, החות'ים ייחסו לאונייה קשר לישראל בגלל העובדה שצים נהגה לשכור אותה בעבר מהחברה הגרמנית, אלא שההסכם ביניהן פג כבר לפני שלוש שנים. תחילה דווח כי האונייה נפגעה באופן קשה - קריאות החות'ים לאונייה לעגון בחוף נענו בשלילה. קברניט האונייה הודיע כי דליפת מים לתוכה לא תאפשר לה להמשיך מאותה הנקודה, אך לאחר מספר ימים התברר כי האונייה משייטת במסלולה הרגיל וכעת היא נמצאת בפתחה של תעלת סואץ.

ישראל אומנם פנתה לכמה מדינות מערביות וערביות על מנת להקים כוח משימה ייעודי, ומדי פעם מסתייעת בפעולות צבאיות אמריקאיות על מנת להשיב מלחמה, אך נראה שהאיום רחוק מלהיות מוסר.

 

היועץ האמריקאי לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, קרא להקמתו של כוח משימות ימי ייעודי, ונראה שלאזור מיצר באב אל-מנדב שבין תימן לג'יבוטי מגיעות גם אוניות קרב בריטיות ויפניות. על פי ההערכה, השיחות של סאליבן עם מדינות בעלות עניין בכוח שכזה מתקיימות, והן צפויות להימשך עוד זמן מה.

חברות הספנות, כך נראה, לא מחכות לכוח המשימה ובינתיים הוסטו אוניות רבות ונתיבי שיט מסואץ והים האדום אל עבר כף התקווה הטובה ומערב אפריקה, במסלול המאריך את דרכן ב-13 אלף ק"מ, מוסיף לו בין 10 ל-14 יום, ומייקר את מסען.

על פי חברת הטכנולוגיה פרייטוס (Freightos), שעוסקת בתמחור מחירי שילוח ימי ואווירי באמצעות שימוש באלגוריתמים, לפחות חמש אוניות ישראליות או בעלות קשר לישראל החליטו להסיט את נתיב השיט שלהן מתעלת סואץ להקפת יבשת אפריקה דרך כף התקווה הטובה. בהן שתי אוניות מכולות בבעלות עידן עופר שהושכרו לחברת התובלה הדנית מארסק (Maersk), שתי אוניות הובלת רכבים בבעלות רמי אונגר, ולפחות אוניית מכולות אחת של צים.

צים הסיטה את "יורופ"

בסוף חודש נובמבר הסיטה צים את אוניית המכולות "יורופ" ממסלולה. האונייה, שמסוגלת לשאת 5,600 מכולות, יצאה מבוסטון בחוף המזרחי של ארה"ב בדרכה אל מלזיה, ובמקום להיכנס לתעלת סואץ דרך הים התיכון היא ביצעה פניית פרסה בסמוך לאלג'יר ובמקום זאת עקפה את אפריקה מצידה המערבי בדרכה מזרחה במהירות של 30 קמ"ש.

שינוי מסלול השיט נעשה בהפתעה מפני שאוניית "יורופ" איננה עוברת דרך נמל ישראלי ואיננה נוהגת להפליג לישראל. היא חלק משירות ZXB של צים המפעילה קו קבוע של 14 אוניות המשייטות בין ארה"ב למלזיה דרך מקסיקו, קולומביה וסין, ועוברות דרך תעלת פנמה במערב ותעלת סואץ במזרח. שירות נוסף של צים, ZMP, המקשר בין נמלי סין לישראל וטורקיה באמצעות קו הכולל 12 אוניות משא, כבר הודיע כי אוניותיו לא יעברו בים האדום וכי ייווצרו עיכובים באספקה. ההערכה היא כי הקו כולו הוסט להקפת אפריקה.

גם "ליסה" ו"פנגני" סטו

שתי מיכליות ישראליות נוספות שמסלולן שונה הן האוניות "ליסה" ו-"פנגני" של XT בבעלות עידן עופר. שתיהן הוחכרו למארסק (Maersk) הדנית. אוניית "פנגני" עשתה את דרכה לנמל סלאלה בעומאן אך בעקבות המתקפות החליטה לעגון בהודו ולהעביר את המכולות המיועדות למדינות המפרץ באמצעות אונייה אחרת של מארסק. בדרכה חזרה למערב אפריקה, דילגה גם על עגינה בנמל דובאי. אוניית "ליסה" המקשרת בין מזרח אפריקה להודו, פרקה את כל מכולותיה בעומאן באופן מיידי והמשיכה בדרכה למזרח הרחוק בהמתנה להצבה מחדש.

עוד נודע כי שתי אוניות נושאות רכבים של ריי קארס, החברה בבעלות רמי אונגר, הסיטו את מסלולן והחליטו שלא לעבור את תעלת סואץ.

"התעלה אחראית על כ-30% מהמסחר הימי במכולות", אומר לגלובס יהודה לוין, ראש תחום המחקר בפרייטוס. "עוברות בה בין 50 ל-60 אוניות ביום, או כ-19 אלף בשנה. האירועים בים האדום מסיטים אוניות אל עבר מערב אפריקה על חשבון תעלת סואץ, אך עדיין לא שמנו לב לירידה משמעותית בתנועת המסחר בים האדום במסחר הגלובלי שאיננו קשור בישראל".

יחד עם זאת, חברות ספנות עשויות להקטין את הנזק שייגרם להן מההקפה של אפריקה: הן יחסכו את עמלת המעבר בתעלה, שנעה בין 400 ל-700 אלף דולר, ויוכלו להתמודד ביתר קלות עם עודפי האוניות שנוצרו להן בעקבות הקורונה, באמצעות הסטתן לנתיבים איטיים יותר, רק כדי להשאיר אותן פעילות.

"קודם לעימות עם החות'ים, חלק מהאוניות היו מאיטות כדי לחסוך בדלק, אבל הפעלתן בכל זאת אפשרה לחברות הספנות שלא להשבית כלי שיט", אומר לוין.

עם זאת, עלויות ההובלה כבר עלו בעקבות העימותים בים האדום, ורגיעה איננה צפויה כל עוד הלחימה נמשכת. על פי נתוני פרייטוס, לאחר ירידה מתמשכת במחירי ההובלה, בעקבות העודף במספר המכולות והספינות שרכשו חברות הספנות לאחר הקורונה, היא נבלמה עם האירועים במיצר באב אל-מנדב. את עיקר הנזק ספג המסחר הבינלאומי עם ישראל: בעוד שמחירי ההובלה בקווים בין אסיה לים התיכון עלו ב-9% בין סוף אוקטובר לסוף נובמבר, עלו מחירי ההובלה בין נמלי סין לישראל בשיעור שנע בין 16% ל-36%.

גם מחירי הביטוח עלו

גם מחירי הביטוח על שילוח סחורות לישראל עלו: צים הוסיפה בין 20 ל-100 דולר על הביטוח עבור כל מכולה, וכעת נודע כי גם החברה הגרמנית הפג-לויד (Hapag-Lloyd) העלתה את דמי הביטוח לכל מכולה ב-80 דולר מנמלי הים התיכון לישראל. "אין ספק שכל אלה ייקרו את מחירי המוצרים והסחורות בישראל - והעלייה לכיוון 2,000 דולר למכולה שמגיעה לים התיכון היא עניין ריאלי. עם זאת, אלה הם עדיין מחירים נמוכים ביחס למחירים שנצפו כאן בשנות הקורונה: בינואר 2022 עלות ההובלה של מכולה מאסיה לים התיכון עמדה על 15 אלף דולר ובינואר השנה היא עמדה על 4,000 דולר".

עוד כתבות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי