גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טנק עם בינה מלאכותית ומערכת ליירוט טילים: האקס פקטור החדש של צה"ל בעזה

התמרון הקרקעי בעזה מתקדם למרות כמות עצומה של נ"ט מצד חמאס, בין היתר בזכות דגם המרכבה החדש "ברק" ● הטנק מצויד בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, אך מחירו נמוך כמו של קודמו, מרכבה 4 ● אילו גורמים עיקריים סייעו לכך?

טנק מרכבה ''ברק'' / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון
טנק מרכבה ''ברק'' / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

מלחמת "חרבות ברזל" חריגה בתולדות מדינת ישראל לא רק בשל היקף הנרצחים והחטופים, אלא גם בעקבות מספר שיגורי הרקטות ההיסטורי ב-7 באוקטובר וכמות טילי הנ"ט שמפעיל חמאס ברצועת עזה. אולם למרות זאת, התמרון הקרקעי מתקדם, ואחת הסיבות לכך היא ההפעלה של הפלוגה הראשונה של טנקי מרכבה ברק. 

השירות הסדיר יתארך וגם ימי המילואים: כך ייראה צה"ל ביום שאחרי המלחמה
הקמת חיל טילים ושילוש כמות הטנקים: הצעות המומחים לשדרוג צה"ל

את הטנקים, שמהווים דור חמישי לסדרת המרכבה, החלו בצה"ל לקלוט בספטמבר - וספק גדול אם ציפו כי המבחן הגדול שלהם יחל כבר בתוך כחודשיים. זוהי כנראה הסיבה שבניגוד לתהליכי הטמעה של טנקים בצבאות כמו של ארה"ב, שאורכים זמן רב וכוללים שלבים רבים, כאן הטנק קודם כל מופעל - ואת ההתאמות עושים תוך כדי תנועה בשדה הקרב.

צוותים של מנת"ק (מנהלת המרכבה והרק"ם במשרד הביטחון) נמצאים בשטח, ובאים במגע פיזי עם כל טנק. המטרה שלהם היא ללמוד מכל איום או ניסיון פגיעה, להעלות את כשירות האמל"ח ולשוחח עם הלוחמים כדי לשפר הן את הטנק והן כשירות מפעיליו.

"אנחנו בתחרות למידה לאורך שנים מול אויב שמנסה לאתר את נקודות התורפה באמל"ח הצה"לי, זה לא קורה ביום אבל אנחנו מנסים כל הזמן להיות מספר צעדים לפניו", אומר לגלובס ראש מנת"ק, תא"ל אורן גיבר.

"זה תהליך עמוק, חכם וארוך שנים והיום הלמידה ממשיכה גם תוך כדי מלחמה והיא מאוד רלוונטית".

מה המחיר לצבא זר?

סוגיה מעניינת שקשורה לברק היא שעלותו, לפי משרד הביטחון, דומה לזו של מרכבה סימן 4. כלומר, לפי פרסומים זרים, מדובר בכ-3.5 מיליון דולר עבור צה"ל (המחיר של מרכבה לצבאות זרים מוערך בכ-5 מיליון דולר).

כיצד קורה שהמחיר הוא אותו מחיר? בראש ובראשונה, מנת"ק בראשות תא"ל אורן גיבר "פירקה" את הטנק ליותר מ-150 ערכות שמרכיבות אותו. ניהול כזה של התהליך מאפשר לשמור על מסגרת תקציבית מסודרת בקלות רבה יותר.

גורם נוסף שמסייע לשמור על מחיר הטנק דומה לזה של הדגם הקודם הוא הסתמכות על חברות ישראליות. החברות שמוצריהן כלולים בייצור - מלואו-טק ועד הייטק - הן כולן מישראל, דבר המאפשר לשלוט יותר בעלויות ולהשיג מחירים נמוכים יותר. דוגמה אחת לכך היא חברת מיזוג האוויר "בית אל".

הקדמה הטכנולוגית גם היא מסייעת בהפחתת העלויות. כיום ניתן למצוא מחשבים ואמצעים טכנולוגיים שנותנים מענה טוב יותר מקודמיהם, שהיו מיטב הטכנולוגיה לפני כ־20 שנים, כשהכניסו את מרכבה 4 לשירות.

אבל אחד הגורמים הקריטיים בצמצום העלויות קשור בחברות הביטחוניות הישראליות הגדולות, אלביט, התעשייה האווירית (תע"א) ורפאל, שמסייעות מאוד במתן פתרונות טכנולוגיים מובילים בקנה־מידה עולמי, אך במחירי עלות.

לגלובס נודע כי לעתים מחירי מערכות עבור טנק ברק מגיעים לרבע מהמחיר שבו אותן מערכות נמכרות ללקוחות זרים. לצד הפטריוטיות עומד גם שיקול נוסף: המערכות מוכיחות את עצמן בעצימות גבוהה בזמן אמת במדינת ישראל, והופכות למוצרים מבוקשים אף יותר בזירה הבינלאומית.

שר הביטחון יואב גלנט, לשעבר מפקד פיקוד דרום, קיים אירוע קבלת פנים עם בכירי התעשייה, במטרה להודות על ההצלחה. הוא גם עסק בעתיד, שלפיו צפויים לקלוט עשרות נוספים ברמה השנתית. בהתחשב בעובדה שפלוגת טנקים מונה כעשרה כלים, גדוד כ-30 וחטיבה כ-100, מדובר בשנים ספורות עד שמרכבה 4 תופעל בעיקר על ידי מילואימניקים.

קפיצת מדרגה טכנולוגית

טנק ברק הוא אומנם מהמובילים ברמה הטכנולוגית בעולם, אבל עדיין רחוק מאוד ממחירי הטנקים היקרים ביותר בעולם: מחירו של לקלרק AMX-56, מתוצרת צרפת, עומד על כ-9.3 מיליון דולר; בלק פנתר K2 מתוצרת קוריאה הדרומית עולה כ-8.5 מיליון דולר; ובמקום השלישי נמצא ארג'ון מתוצרת הודו, שמחירו כ-7.8 מיליון דולר.

ברק ניחן בשלל תכונות שמציבות אותו בצמרת העולמית, אבל הבולטת שבהן היא קפיצת המדרגה בכל הנוגע לשימוש בבינה מלאכותית (AI). בדומה לקסדות מטוסי ה-F-35 מתוצרת אלביט, שמספקות לטייס ניתוח מידע בזמן אמת - אירוע דומה מתרחש בטנקים.

מערכת Iron Vision של אלביט מאפשרת לחימה משופרת במדפים סגורים, וכוללת מערכת ראייה היקפית משולבת AI ומשקף מתקדם למפקד הטנק, המציג אל מול עיניו את המתרחש מחוץ לטנק תוך שילוב המידע הרלוונטי על גבי התמונה - ותוך יכולת הפניית כל אמצעי בטנק אל עבר כיוון עיניו בלחיצת כפתור.

מערכות הטנק קולטות מידע מסביבת הלחימה, מקרוב ומרחוק, מבצעות לו עיבוד ומתרגמות אותו למידע רלוונטי ללחימה.

אחת הסוגיות המעניינות בברק היא שעיבוד המידע מתבצע באופן מותאם לבעל התפקיד. לדוגמה, נקודת המבט של מח"ט היא רחבה יותר, ופחות עוסקת במיקרו-טקטיקה. מנגד, כשיורים נ"ט על טנק בודד - האירוע שדורש פיענוח מיידי הוא אותו נ"ט. הגיוון בין מצבי הלחימה והתפקידים השונים, הוא מפתח משמעותי. בקרב אנשי המקצוע מגדירים את הברק כקפיצה בכל הנוגע לחישה, היתוך והנגשה של המידע תוך חיבור כלל מערכות הנשק.

היעילות של "מעיל רוח"

לצד מערכות אלביט, מופעל מכ"ם מתוצרת אלתא, חברה בת של התעשייה האווירית, ואחד המותגים המפורסמים ביותר של צבא היבשה הישראלי: מערכת ההגנה האקטיבית "מעיל רוח" מתוצרת רפאל. אותה מערכת מהווה סיבה מרכזית למספר הנפגעים הנמוך ביחס להיקף ירי הנ"ט חסר התקדים, באזור האורבני הצפוף בעולם. מעיל רוח מבצעי כבר כ-13 שנה, והוא מאפשר לטנק הגנה של 360 מעלות עם שיעורי יעילות גבוהים במיוחד. זו הסיבה כי כ־2,000 מערכות כאלו נמכרו עבור 16 פלטפורמות בעולם, בהן ארבע חטיבות של "אברמס" האמריקאי, וכן ליאופרד הגרמני וצ'אלנג'ר הבריטי.

"כשאנחנו מוסרים לחיילי צה"ל את הטנק, הנמר או האיתן שפיתחנו עבורם, יש תחושה ששמת בידיהם את האוצר הכי גדול שלך", מסכם תא"ל גיבר. "אנחנו מסתכלים על הרק"ם הזה בחרדת קודש כי אנחנו מייעדים אותו ללוחמי צה"ל. לכן, אנחנו לא חוסכים שום מאמץ ועושים כל מה שניתן, על מנת לוודא שנתנו בידיהם את הכלי הכי טוב והכי ממוגן שאפשר. צריך להבין, כמות איומי הנ"ט שמופעלת למול הרק"ם במלחמה הנוכחית היא עצומה, אני לא חושב שמישהו ראה כזאת בעבר. ההחלטה של צה"ל, להעמיד ללוחמיו פלטפורמות עם רמת מיגון ושרידות שאין להן אח ורע בעולם, מוכיחה את עצמה".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו