גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסלול עוקף תקציב: כל הדרכים של סמוטריץ' להעביר את הכספים ליו"ש

בתום קרב בוועדת הכספים על תקציב 2023 נאלץ שר האוצר לוותר על רוב הסכום שדרש ליהודה ושומרון ● אך במשרד מעריכים: סמוטריץ' יצליח להסיט את הכספים להתנחלויות בדרך עוקפת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בתום מרתון של דיונים ועיכובים, אישרה ביום שלישי ועדת הכספים של הכנסת, בראשות משה גפני, את השינויים בתקציב 2023 לקריאה שנייה ושלישית במליאה ביום חמישי. מה שאמור היה להיות הליך חקיקה מזורז רגע לפני סוף השנה, הפך למסובך וממושך, בגלל קרב המאסף של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', על הכספים הקואליציוניים לבייס המצביעים שלו ביהודה ושומרון.

ועדת הכספים אישרה את תוספת התקציב ל-2023 לקריאה שנייה ושלישית
מכה לסמוטריץ': תקציב 2023 יאושר בלי הכספים הקואליציוניים ליו"ש

הצורך בקביעת תקציב חירום לאור הוצאות המלחמה הוא ברור. ואולם, המריבות בוועדה לא היו על תקציבים לתושבים שפונו, לשיקום העוטף או לחיזוק הביטחון. החלק שהעסיק את חברי הכנסת בוועדה יותר מכל לאורך הדיונים, הוא דווקא תקציב משרד ההתיישבות של השרה אורית סטרוק, שהיא מספר שלוש ברשימת הציונות הדתית של סמוטריץ'.

סמוטריץ' ניסה להרוויח זמן ולעכב את ההצבעות בוועדה, כדי שיספיק להכניס פנימה עוד מאות מיליוני שקלים בכספים קואליציוניים למשרד של סטרוק. הוא הצליח למשוך כמה ימים, בתקווה שעד אז יקבל את חוות הדעת הנדרשות להעברת הכספים הקואליציוניים מאגף התקציבים והייעוץ המשפטי באוצר. כשזה לא קרה, הטיח שר האוצר האשמות חסרות תקדים בפקידיו המקצועיים. "אנטישמים", כינה אותם לפי הדיווחים.

בשורה התחתונה, הצליח סמוטריץ' להעביר בינתיים 200 מיליון שקל "בלבד" מתוך סך של כ-550 מיליון שקל שלחץ לאשר ליהודה ושומרון. הוא הספיק לקבל את האישורים להגדלה זו, שהגיעה בתחילת השבוע לוועדה. זו יותר ממכפילה את תקציב הכספים הקואליציוניים של משרד ההתיישבות לכ-365 מיליון שקל, עד סוף השנה הנוכחית.

סיכוי לא רע להצליח

על יתר הסכום, שגם הוא עומד על כ-365 מיליון שקל ליו"ש, נאלץ סמוטריץ' לוותר, לפחות לעת עתה. מתוך סכום זה, כ-110 מיליון שקל ביקש שר האוצר להעביר למשרד של סטרוק, ועוד כ-255 מיליון שקל היו אמורים ללכת אל מעבר לקו הירוק דרך משרד הפנים.

אבל לסמוטריץ' יש עדיין עוד תרגיל אחד לנסות, ויש לו סיכוי לא רע להצליח. גורמי מקצוע בתוך האוצר מעריכים שהוא ינסה להספיק עד סוף השנה להעביר חלק מהכספים, בהליך עוקף אישור תקציב המדינה.

לפי הערכות אלה, סמוטריץ' יבקש בשבועיים הקרובים מוועדת הכספים לערוך הסטות תקציבים אל הסעיפים של יהודה ושומרון. על פניו, הוא עדיין יעמוד בפני אותה חומה. גם להליך שכזה הוא צריך חוות דעת מקצועיות מאגף התקציבים והייעוץ המשפטי, שכאמור מתנגדים.

ואולם, אגף התקציבים וגם היועץ המשפטי אינם שחקני וטו. הם יכולים להגיש חוות דעת שליליות שפוסלות את המהלך, אבל סמוטריץ' יכול להתגבר על זה בדרכים שונות. למשל, באמצעות הצעת מחליטים בממשלה.

סמוטריץ' כבר ניסה לעשות זאת במחטף לילי, כשביקש לאשר הצבעה טלפונית של השרים השונים. אולם הובהר לו שאישור בממשלה דורש תהליך מורכב יותר, כולל חוות דעת רלוונטיות של משרדי הביטחון, הפנים, ביטחון הפנים ועוד. הוא החל בתהליך, אבל עדיין לא קיבל התייחסויות מכל המשרדים.

העמדה של משרד הפנים

אחת הסיבות שבאוצר מעריכים שסמוטריץ' יצליח לקבל לפחות חלק ממבוקשו היא עמדת משרד הפנים. במשרד הפנים כתבו שיש הצדקה לפחות לחלק מהסכום.

סמוטריץ' הגיע לאחד הדיונים הקודמים בוועדת הכספים והתרעם על חברי הכנסת מהאופוזיציה על התנגדותם לאשר את הכספים הקואליציוניים ליהודה ושומרון. הוא טען שאלה כספים המיועדים לביטחון היישובים והזהיר שעיכוב הכספים עלול להביא לסיכון בחיי אדם. אלא שבדיון ביום שלישי, התברר שהמציאות שונה לגמרי.

לבקשת חברי כנסת, נציגי האוצר פירטו את הכספים הקואליציוניים שאושרו במסגרת משרד ההתיישבות: למנהלת "זהות יהודית" הוקצו 98 מיליון שקל, לפעילות גרעיני משימה אושרו כ-70 מיליון שקל, כ-94 מיליון שקל נוספים יועדו לחטיבה להתיישבות, 71 מיליון שקל יילכו לתמיכה בשטחי C ומעקב אחר בנייה לא חוקית ביו"ש, ועוד שלל סעיפים שהקשר בינם ובין המלחמה וצורכי הביטחון רופף ביותר.

כספים לצורכי ביטחון?

על רקע הפירוט תקפו באופוזיציה: "שר האוצר אמר שהכסף לצורכי ביטחון, הוא שקרן". גפני הגן על סמוטריץ': "אני לא מוכן לשיח כזה, הכסף לביטחון הינו בסעיף אחר".

ואכן, סעיפים הקשורים לביטחון מופיעים בכספים שמבקש סמוטריץ' להעביר ליו"ש דרך משרד הפנים. אלא שגם אז, עולה השאלה מדוע להעביר את התקציב דרך כספים קואליציוניים ולא דרך התוספת הנדיבה שאושרה למשרדים הרלוונטיים, כמו משרד הביטחון והמשרד לביטחון פנים? ולמה לא לתת כספים קואליציוניים גם לאזורים נפיצים אחרים, כמו ליישובי הדרום והצפון?

בתחילת המלחמה, היו באוצר תקוות שהאירוע משנה-המציאות הזה יאלץ גם שינוי בסדרי העדיפויות התקציביים של ההנהגה. בדרג המקצועי דמיינו פתיחה מוחלטת של התקציב, תוך סינון כל הכספים המיותרים וחיזוק ההוצאות התומכות בצמיחה. ואולם, כרגע לא מסתמן שזה יקרה, גם לא בתקציב 2024, ולא רק בגלל קוצר לוחות הזמנים, אלא גם בגלל שהפוליטיקאים ממשיכים להעדיף להעביר כספים בשיטה הקואליציונית, שבה יש הרבה פחות פיקוח ובקרה על הכסף, שזורם לא פעם לעמותות מקורבות לעסקנים פוליטיים.

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים