גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביצועים אקזוטים במחיר משתלם: מה חשבנו על מכונית הדגל של XPENG

הספורט־סדאן החשמלית של המותג הסיני הצעיר XPENG מפתיעה עם עיצוב בוגר, טכנולוגיה עילית, שלדה נוחה וביצועים ספורטיביים ● היא לא מושלמת אבל מציעה תמורה מרשימה למחיר

XPENG P7 PERFORMANCE / צילום: יח''צ
XPENG P7 PERFORMANCE / צילום: יח''צ

בתחילת העשור הנוכחי עוד ניסו יצרני רכב סינים לייצא לאירופה כלי רכב חשמליים כמעט זהים לאלה שמשווקים בשוק הסיני. אבל הגישה הנאיבית בנוסח "מה שטוב למיליארד סינים יהיה מספיק טוב גם לאירופאים" לא צלחה את מבחן השוק. הגל השני כלל דגמים שעברו התאמה מסוימת לדרישות הקהל באירופה, אבל עדיין התבססו על מחירים נמוכים מאלה של מתחרים מערביים מקבילים. זאת כדי לפצות על נחיתות התדמית של "שחקנים חדשים מתוצרת סין".

השבוע בענף הרכב |בגלל המצור הימי: ספינות מטען מהמזרח פוסחות על נמלי ישראל

אולם הגל השלישי, שמתחיל כיום, כבר כולל מותגי פרימיום חשמליים מסין, ששואפים להתמודד מול טסלה ומותגי העילית של אירופה בלי רגשי נחיתות בזירה ההנדסית והשיווקית. חלקם מאמצים את המודל העסקי של טסלה, שכולל גיוס מיליארדי דולרים משוק ההון והשקעה מאסיבית במחקר, פיתוח וטכנולוגיית ייצור.

הנציג הראשון מהגל הזה, שנוחת בישראל, הוא המותג הצעיר XPENG, שנסחר בנאסד"ק ונמצא בעיצומה של התרחבות לפלח הפרמיום החשמלי באירופה. מכונית הדגל של המותג, ספורט סדאן החשמלית P7, ממוצבת ומתומחרת כמתחרה של טסלה 3, אולם ממדיה קרובים יותר לאלה של טסלה S עם אורך של 4.89 מ' מקצה לקצה ובסיס גלגלים באורך כ־3 מ'.

 

עיצוב חיצוני

למכונית עיצוב אווירודינמי־עתידני עם חרטום רחב ונמוך, פס תאורה דקיק לכל רוחב מכסה המנוע ופגוש עמוק. פרופיל הצד מזכיר מכוניות קופה בזכות גג קמור, שזורם לזנב בזווית חדה, וחיפויים רחבים ושריריים מעל הגלגלים האחוריים. העיצוב מסתיים בזנב דרמטי עם שמשה אחורית צרה וכמעט אופקית, שבתחתיתה כונס אוויר מורם ופס רוחבי של אורות קדמיים. המכלול כולו חלקלק, הדוק ובעיקר שונה מהמקובל, והצליח למשוך תשומת לב אפילו ברחוב הישראלי הטרוד, בעיצומה של מלחמה.

פנים הרכב

תא הנוסעים בסגנון מינימליסטי עם סביבה נטולת מתגים נוסח טסלה. העיצוב לא משדר פאר מוחצן אלא יעילות מודרנית ושקטה. הנהג והנוסעים מוקפים במשטחים קלילים ונעימים לעין בשילוב עור, מתכת ופלסטיק רך. יחד עם מכסה המנוע הנמוך, שממוקם מתחת לקו ההגה, וחלונות הגג המסיביים, נוצרת תחושה של ישיבה בבועת זכוכית.

המושבים הקדמיים מעוצבים היטב ותומכים בגוף תחת עומס, והם נוחים לנסיעות ארוכות. המושב האחורי רחב מספיק עבור שלושה מבוגרים ומציע מרחב רגליים בשפע, אבל המיקום הגבוה יחסית שלו מציב את ראשי הנוסעים הגבוהים בקרבת יתר לגג הקמור. זה לא נורא בחורף האירופי, אבל עלול להיות בעייתי בקיץ הישראלי, שבו חלונות גג כאלה נוטים להתלהט. כדאי היה לצייד אותם בווילון בידוד כלשהו.

תא המטען רחב אבל די רדוד, ללא מדף אחסון מתחת לרצפתו, והוא יכול להכיל כ־440 ליטר. הנפח שימושי מספיק עבור מטען משפחתי וכמה מזוודות, אבל קטן מהמקובל בכלי רכב באורך כזה. תא הנוסעים עצמו כולל כמות מכובדת של חללי אחסון שימושיים עבור חפצים ניידים.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד נשלט על ידי מסך מולטימדיה ענק בגודל כ־15 אינץ' ואף שאין לו עיצוב דקיק ונטול מסגרת, הוא אחד המתקדמים מסוגו שבהם נתקלנו עד היום. התצוגה שלו חדה, התפריטים מופיעים ללא השהייה, הסמלים גדולים ומאורגנים היטב וחווית המולטימדיה כוללת סטרימינג של וידיאו ואודיו ברמה של מחשב ביתי מהיר. למרבה הצער, לנהג אין שליטה פיזית מינימלית על מערכת הקול והאקלים, אבל כפיצוי מקבלים את אחת ממערכות הזיהוי הקולי (באנגלית) היעילות ביותר בשוק. לצד מסך המולטימדיה יש מסך נפרד בגודל מכובד על תקן לוח מחוונים, שמציג גרפיקה ברורה ונאה.

האבזור בדגם "פרפורמנס" שבו נסענו די מקיף וכולל מערכת קול עם איכות סאונד מקצועית, ריפוד עור איכותי, מושבים קדמיים חשמליים מחוממים ואפילו סגירת ואקום לדלתות. מנגד בולטת בהיעדרה שליטה נפרדת על העוצמה והטמפרטורה של פתחי המיזוג האחוריים הקטנים. בקיץ זו עשויה להיות בעיה לנוסעים מאחור. איכות הגימור וההרכבה סולידית ומכובדת ברמה מערבית ובידוד הרעשים מצוין. אפילו במהירויות גבוהות רק מעט רעשי רוח נכנסים לתא.

מנוע וסוללה

ה־P7 מגיע עם שתי תצורות הנעה. הבסיסית כוללת מנוע אחורי בודד בהספק 276 כ"ס, ולגרסת הביצועים שבה נסענו שני מנועים בהספק מרשים של 473 כוחות סוס ומומנט רציני של כ־77 קג"מ. אלה שווי ערך למכוניות ספורט עם מנועי טורבו בנזין עתירי נפח וצילינדרים, וכך גם נתון התאוצה - אפס ל־100 קמ"ש ב־4.1 שניות. לנהגים שאינם מורגלים מומלץ להתאמן על מצבי התכנות הרגועים יותר. במצב התכנות הספורטיבי הרכב מייצר תאוצות ברוטאליות עם כל ליטוף דוושה קל. הניגוד בין הפעולה השקטה לצבירת המהירות המסחררת מהנה, אבל דורש מהנהג בגרות כדי לא להסתבך עם החוק.

לכל הגרסאות סוללה מכובדת של כ־82 קילוואט־שעה, כשהטווח המוצהר של גרסת הבסיס הוא עד 576 ק"מ ושל גרסת הביצועים עד כ־505 ק"מ. במבחן בחורף הישראלי המתון הביצועים היו די קרובים לטווח המוצהר ואפשר להגיע לכ־450 ק"מ ריאליים. סביר שבקיץ הלוהט, עם מזגן פועל בעוצמה, הטווח בפועל יהיה נמוך ב־20%-30% מהמוצהר. היינו שמחים גם לקבל מערכת יותר חזקה ויעילה למיחזור האנרגיה בבלימה. הטעינה תומכת בקצב של עד 175 קילוואט, פחות מטסלה אבל מעל הממוצע.

על הכביש

השלדה מודרנית ומתקדמת עם יציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות, העברה חלקה של הכוח לגלגלים ותחושת ביטחון על כבישים מתפתלים עם נטיית גוף מזערית. בידוד הזעזועים הוא מהטובים בפלח, הישג מרשים עבור רכב נטול מתלי אוויר, שניצב על צמיגי ביצועים בעלי חתך נמוך. חבל שההיגוי לא חד ומדויק מספיק, אפילו בתכנות הספורטיבי. חבילת הבטיחות מקיפה ומתקדמת אם כי הסיוע להיגוי טורדני במיוחד.

מחיר

דגם הפרפורמנס עם אבזור תקני מקיף, עולה 267 אלף שקל, תמחור אטרקטיבי לרכב עם ממדים וביצועים כאלה, שחותך בעשרות אלפי שקלים מחירים של מתחרים סינים, שלא לדבר על המערביים. מי שלא זקוק לריגושי הכוח וביצועי הדגם הבכיר יחסוך כמעט 50 אלף שקל ברכישת הדגם החד־מנועי, שמציב יחס מרשים של ממדים ומפרט למחיר. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

NIO ET5

344 אלף שקל עולה הספורט־סדאן של מותג הפרמיום הסיני NIO. יש לה שני מנועים בהספק 489 כ"ס ועם סוללה של 75 קילוואט הטווח הוא עד 450 ק"מ.

NIO ET5 / צילום: יח''צ

BYD SEAL 4WD

לספורט־סדאן החדשה של BYD גרסה כפולת מנועים המייצרת 530 כ"ס, ועם סוללה של 82 קילוואט משיגה טווח של עד 520 ק"מ. באירופה היא זולה מה־P7.

BYD SEAL  4WD / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

7 פצועים מירי פצמ"רים מרפיח; גלנט: "סימנים שחמאס לא יילך למתווה"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים בולטים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"