גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"שוק הנדל"ן יתאושש": קבוצת גבאי רואה סיבות לאופטימיות אחרי המלחמה

המלחמה הובילה לירידה משמעותית בעסקאות, הישראלים עסוקים בהישרדות - אבל אלי גבאי, מבעלי קבוצת הנדל"ן גבאי, מאמין שהשוק יחזור לעצמו - אפילו בדרום הארץ: "יש הרבה ביקושים כבושים, ויהודים מחו"ל מתעניינים בפרויקטים בשל המצב בתפוצות"

בכירי קבוצת גבאי / צילום: יח''צ
בכירי קבוצת גבאי / צילום: יח''צ

הכתבה מטעם קבוצת גבאי

מאז 7 באוקטובר 2023, אולי היום הקשה ביותר שידעה מדינת ישראל מאז שהוקמה, כולנו מצויים בדאגה מתמדת: כואבים את האבדות העצומות שאנו סופגים, מייחלים להצלחת כוחות הביטחון ולניצחון במלחמה שנכפתה עלינו. רבים מאיתנו או מקרובינו מגויסים לשירות מילואים - ונדמה כי הדבר האחרון שרובנו רוצים לעשות עכשיו הוא צעדים גדולים שבמציאות רגילה יתכן שהיינו עושים.

דוגמה טובה לכך היא רכישת נכס למגורים. ישנם יחידים וזוגות שהתעניינו לפני המלחמה בקניית דירה או נכס מסוג אחר, בין אם למגורים ובין אם להשקעה. הנתונים מראים ירידה בביקושים, ולכן סביר שרבים ממי שהתעניינו עד לא מזמן ברכישה, מתאזרים בסבלנות לפני ביצועה. אנו מצויים במצב הישרדותי מסוים, שבו חלקנו מנסים בסך הכל 'לעבור את התקופה'.

עברו למעלה מחודשיים מאז השבת השחורה, ובתחומים מסוימים רואים ניצני יציאה מההלם, או חזרה לשפיות כלשהי. כך למשל, בברים ובמסעדות שעמדו ריקים בימים הראשונים לאחר מתקפת הטרור, מרגישים תנועה ערה יותר של לקוחות. חנויות שהיו סגורות או פעלו במתכונת חלקית בלבד, חזרו לשעות הפתיחה הרגילות. ומה קורה בשוק הנדל"ן הישראלי?

קבוצת גבאי, שהיא חלק בלתי נפרד משוק הנדל"ן המקומי, גם היא מושפעת ממצב המלחמה המתמשך. בקבוצה צופים כי מצב זה והשלכותיו על השוק עוד יורגשו במהלך החודשים הקרובים לכל הפחות. בשיחה על עתיד שוק הנדל"ן בישראל, אלי גבאי, מבעלי הקבוצה, דווקא משדר אופטימיות זהירה לגבי הבאות: "כיום קשה מאוד לדבר על כך, כי יזמים וקבלנים נמצאים בתקופה מורכבת במיוחד. הלקוח הפוטנציאלי לא חושב מה יקרה בעוד כמה חודשים, אלא עסוק ביומיום ובהישרדות; הוא דוחה צעדים גדולים לתקופה שקטה שתאופיין בקצת יותר ודאות".

אלי גבאי: ''ביקושים כבושים בשוק'' / צילום: יח''צ

דבריו של גבאי על אותה זהירות כלכלית, מתכתבים עם הנתונים שהתקבלו בשבועות האחרונים, ולפיהם, לראשונה מאז משבר הקורונה, נרשמה באוקטובר האחרון ירידה בהוצאות בכרטיסי האשראי ברמה החודשית לעומת השנה שעברה (בהיקף של כ-7.4%); גם המשיכות מכספומטים התמעטו בכמעט 9%. בנובמבר, היקף הירידה לעומת השנה שעברה עומד על כ-5.5% ומעיד על התאוששות מסוימת. בשוק הדיור, נרשם קיפאון מובן למדי בעסקאות, בשבועות הראשונים למלחמה.

הירידה בביקושים תיבלם?

השיחה עם אלי גבאי נערכת בימים שבהם קבוצת גבאי עוסקת בבנייה של למעלה מ-1,500 יחידות דיור במספר פרויקטים בישראל, כמעט מחצית מהם הם פרויקטים של התחדשות עירונית. הייחוד שלנו, מסבירים בקבוצת גבאי, נטוע בעובדה שאנו מתפקדים כחברה יזמית וגם כקבלן - מה שפותר במקרים רבים, בעיות רבות לאורך הדרך ומקל על הדיירים להתקשר עם גורם אחד ולא עם יזם מסוים וקבלן אחר שבונה עבורו את הפרויקט.

"ברור שגם אנחנו מושפעים במידה מסוימת מכל מה שקורה מסביב, אנחנו לא חיים בבועה", מסביר לנו גבאי. "התפוקה שלנו עומדת על כ-70 אחוזים, ואני יודע לומר שזה ממש לא רע ביחס למה שקורה בשוק כיום. אף אחד לא צפה את המלחמה שבאה עלינו כרעם ביום בהיר, אבל אני יכול לומר שבאופן הדרגתי צמצמנו בקבוצה את התלות שלנו בעובדים פלסטינים. גם לפני 7 באוקטובר רק כ-8 אחוז מכלל עובדי הקבוצה נמנו עליהם".

אז מי מבצע את הבנייה בפועל?
"מדובר בעובדים ממדינות כמו סין או מולדובה. אנחנו גם מעסיקים ערבים ישראלים".

למה בעצם צמצמתם את התלות בעובדים מהרשות הפלסטינית?
"בימי שישי, פלסטינים לא מגיעים לעבודה. זה די מובן. אבל גם התפוקה שלהם לרוב היא לא אותה תפוקה של עובדים ממולדובה ומסין, או ערבים ישראלים . עלויות ההעסקה שלהם הן באותה מסגרת עלות".

יש עובדים שמעוניינים לעבוד כיום, במצב מלחמה?
"יש, אבל הבעיה היא אחרת. העלויות מטורפות. לפני המלחמה, העלות היומית של פועל עמדה סביב 700 שקל. במציאות הנוכחית העלות הזו הוכפלה. היזמים נמצאים במילכוד - הם רוצים לסיים את ההתחייבויות שלהם בפרויקטים ולאכלס אותם. המילכוד הזה מוביל אותם לשלם מחירים שלא דמיינו".

הדמיית רובע המייסדים שבונה הקבוצה בהוד השרון / צילום: יח''צ

לצד כוח העבודה בשוק הנדל"ן, מתייחס אלי גבאי גם לכמות העסקאות החדשות ולמחירי הנדל"ן. לדבריו, בתקופה הזו שמאופיינת בחוסר ודאות ובסימן שאלה גדול גם לגבי החזית הצפונית, קשה מאוד להעריך איך יגיבו מחירי הדירות לכל שינוי. "מה שבטוח הוא שכיום הביקושים נמוכים לעומת אלו שלפני המלחמה, אבל זה לא משקף בדיוק את המצב בשוק. כבר לפני המלחמה רמת הביקושים לא הייתה גבוהה. אלו יותר 'ביקושים כבושים' של רוכשים פוטנציאליים שמחכים לירידת הריבית או להיווצרות של תנאים נוחים יותר לרכישה".

"בכל מקרה", הוא ממשיך, "אנחנו בקבוצת גבאי מעריכים שהמצב ישתנה לאחר הלחימה. בדרום למשל, יש לא מעט דירות שמוצעות למכירה, אבל אין רוכשים כיום. מי שרוצה לקנות דירה בפחות מ-2 מיליון שקל, יהיה חייב לעשות את זה בדרום הארץ, בטח שלא במרכז שהוא אזור ביקוש והמחירים בהתאם. קשה לראות את זה היום, כי עיר דרומית מרכזית מאוד כמו אשקלון נמצאת בעין הסערה, אבל אנחנו צופים שהמצב הזה עוד ישתנה. מגמה אחרת היא ביקוש מסוים בערים כמו נתניה והוד השרון".

"אנחנו לא צפויים לראות עצירה בביקושים ואכן לא רואים כזו, בקרב מי שכבר 'ננעלו' על דירה מסוימת בפרויקט נקודתי", מסביר גבאי. "גם בקרב מי שמעוניינים לשפר דיור, יש פחות עצירה בעסקאות. מנגד, אנחנו כן רואים את העצירה המוחלטת בקרב משקיעים. לא רק המלחמה משפיעה, אלא גם הריבית הגבוהה שאפיינה אותנו עוד לפני המלחמה - ועומדת בעינה. משקיע ממוצע ימתיןלירידת הריבית. כל עוד היא גבוהה, הוא יכול להשקיע את כספו באפיקים אחרים".

התעניינות של יהודים מחו"ל

המלחמה ונגזרותיה לא פוסחות גם על יהדות העולם, ובמדינות כמו צרפת ובריטניה, מרגישות הקהילות היהודיות את שינוי האווירה, את התסיסה ואפילו את גילויי האנטישמיות. "כבר עכשיו רואים התעניינות מסוימת של יהודים מחו"ל בדירות עבורם או עבור ילדיהם אם כי עדיין לא מבוצעות עסקות", מעיד אלי גבאי. "זה די טבעי, סביר שהם ממתינים לסיום המלחמה או להתייצבות המצב פה בארץ כדי לבצע צעד כלשהו. כמו כולנו, גם הם ממתינים שהסיטואציה הלא נעימה הזו תגיע לסיומה".
תל אביב. הביקושים לא יתמקדו רק בה / צילום: Canva

ההתעניינות מחו"ל קיימת, מבהירים בקבוצת גבאי, אבל היא לא כזו שתהפוך את הקערה על פיה בשוק הדיור, ומוסיפים כי לא מדובר בגל עלייה שישטוף את ישראל, אבל בהחלט יש מחשבה של חלק מיהודי התפוצות לקנות דירה כאן לכל צורך שיגיע או לא. גם ההתחזקות של הדולר והאירו תורמת לכך שרכישת נכס בארץ תהיה זולה יותר עבורם. בערים מרכזיות, כמו ירושלים, תל אביב ונתניה, יתכן שרכישת נכסים על ידי יהדות התפוצות, תשפיע על המחירים. זו הייתה אחת הסיבות שבגינן עלו המחירים לפני קצת יותר מעשר שנים, מזכירים שם.

אנחנו מדברים על יהודים מחו"ל, אבל מה צפוי לקרות למשל עם מי שפונו מבתיהם?
גבאי: "זו נקודה מעניינת. ביקושים תמיד יש. אם לא נראה אותם היום, נראה אותם בהמשך. אבל מה שקורה עכשיו הוא שעשרות אלפים לא נמצאים בבתיהם, בצפון ובדרום. אני מעריך שאחת ההשלכות של המלחמה תהיה התעניינות מוגברת באזורים שאינם סמוכי גבול. ולאו דווקא ערי גוש דן".

כלומר קו גדרה-חדרה יתרחב.
"משהו כזה. גם ערים כמו נתניה, חדרה, או פרדס חנה כרכור - צפויות להפוך מבוקשות יותר".

"בכל מקרה", מסכם אלי גבאי, "הראייה צריכה להיות ארוכת-טווח. המלחמה הזו קשה וכואבת, היא עלולה להימשך זמן רב, אבל בסוף היא תסתיים. הביקושים הקיימים כיום ימשיכו להתקיים גם אחריה. אנחנו באמת מאמינים שדירה היא צורך אמיתי, היא לא מותרות. לכן אנחנו עוסקים ביזמות ובבנייה. בסופו של יום, כל אחד זקוק לקורת גג ראויה למגורים. מי שרץ למרחקים, רואה את התמונה המלאה. אני משוכנע שהמצב הנוכחי ישתנה ושוק הנדל"ן יתאושש לאחר המלחמה".

* פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון