גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תמ"א 38 תימשך עד אוגוסט: האם צריך להאריך אותה עוד כדי להוסיף ממ"דים

התוכנית שהוארכה עד אוגוסט 2024, מוסיפה יחידות דיור ממוגנות במהירות גבוהה בהרבה מפרויקטים של פינוי בינוי, אבל יו"ר המועצה הארצית נתן אלנתן מתנגד להארכתה: "זה מסע של טלאי על טלאי"

פרויקט תמ''א 38 ברמת גן. ''צריך להתאים לצורכי על שכונה'' / צילום: טלי בוגדנובסקי
פרויקט תמ''א 38 ברמת גן. ''צריך להתאים לצורכי על שכונה'' / צילום: טלי בוגדנובסקי

בפברואר הקרוב הייתה תמ"א 38 אמורה להסתיים, אולם בעקבות חוק הארכת מועדים במלחמת "חרבות ברזל" שכולל תוכניות שפג תוקפן, התכנית הוארכה בחצי שנה עד אוגוסט.

תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה אושרה ב־2005 ובהדרגה הפכה לאחת הספקיות המרכזיות ליחידות דיור חדשות בהתחדשות עירונית, במיוחד באזור המרכז. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), מיזמי תמ"א 38 היו עיקר ההתחדשות העירונית במחצית הראשונה של השנה.

הריבית גבוהה ואין רוכשים, אז למה מחירי הדירות לא יורדים?
כ-7,000 דירות יוגרלו ב"דירה בהנחה": באילו ערים וכמה כבר נרשמו?
למרות הקיפאון במכירת דירות: עלייה בהיקף התחלות הבנייה ברבעון השלישי

במסגרת תמ"א 38/1 (תוספות בנייה וחיזוק) נבנו 1,320 יח"ד, בתמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש) נבנו 3,277 יח"ד ואילו בפינוי בינוי נבנו סה"כ 847 יח"ד, מה שחושף את הקושי בקידום הפרויקטים הללו שיכול להימשך שנים רבות. גם במהלך שנת 2022 תמ"א 38 הייתה עיקר ההתחדשות העירונית: בתמ"א 38/1 נבנו 2,993 יח"ד, במסגרת תמ"א 38/2 נבנו 6,831 ובפינוי בינוי 3,588 יח"ד.

השאלה אם נוכח הצורך הדחוף בתוספת ממ"דים בכל הארץ, לא נכון להאריך עוד את התוכנית.

ראש מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הרב נתן אלנתן, מתנגד להארכת תמ"א 38. לדבריו, "כשאושרה תמ"א 38, הייתי חבר במועצה הארצית וחבר מועצה בת"א וכבר אז אמרתי שהיא לא הפתרון הנכון. הגרסה הראשונה הייתה תוספת של קומה אחת ואחרי זה הוסיפו עוד קומה ואחרי זה הריסה ובנייה וכל מיני דברים. מסע של טלאי על טלאי.

נתן אלנתן, יו''ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה / צילום: אביגיל מתתוב

"זו תוכנית בעייתית במהותה, משום שזו תוכנית מתאר ארצית מלמעלה ומורידים לרמת ההיתר עד למטה בלי מאפיינים של המקום. יש מקומות שבהם הכפילו ושילשו את מספר יחידות הדיור בלי פתרון למצוקה של מוסדות הציבור. בתוכניות שמחליפות את תמ"א 38, ברמת כל עיר בודקים ספציפית כל שכונה ומרכיביה ומתאימים לצרכים של שכונה.

"הדבר המומלץ הוא לעשות תוכניות התחדשות עירונית שנותנות פתרון יותר טוב והכוונה למתחמי פינוי בינוי".

על תיקון 139 לחוק התכנון והבנייה, המכונה "חלופת שקד", שנועד להחליף את התמ"א 38 אומר אלנתן: "התקנות לתיקון אושרו לאחרונה ומאפשרות להגיש תוכנית והיתר ביחד. צריך לזכור שיש ערים שאף פעם לא עשו תמ"א 38 כי זה לא היה כלכלי. התוכניות המחליפות שהעיריות מקדמות מאפשרות היתר בנייה מיד, ללא תוכנית".

התוכניות של הרשויות המקומיות, שייכנסו במקום תמ"א 38, יזרזו הליכים?
"במקום שלא רוצים התחדשות עירונית, לא יעזור כלום. אבל למקומות שכן רוצים, אנחנו מביאים מסלולים חלופיים. גם 'חלופת שקד', היתרון שלה הוא לא בגוש דן שממילא התקדמו שם פרויקטים של תמ"א 38, אלא במקומות שהם לא כלכליים. תיקון 139 מאפשר לשר הפנים להגדיל עד 550% את אחוזי הבנייה, ובנוסף גם שטחי השירות, הניתנים מתוקף התיקון.

"אמרנו לוועדות המקומיות שיגישו תחשיב כלכלי במקומות שבהם זה דרוש ונאפשר זאת, ולא נתנו באופן גורף לכולם. אני פונה מעל דפי העיתון ואומר לרשויות שיגישו לנו תוכניות כלכליות ונבדוק ונאפשר להן בהתאם.

"בסופו של דבר התפיסה שלי היא שאנחנו צריכים לאפשר את כל הפתרונות האפשריים. לא נמנע ממי שרוצה למגן את הבית שלו לעשות ממ"ד, ומי שירצה לחזק ילך להתחדשות עירונית".

עורכי הדין בתחום לא מזהים עדיין התעוררות משמעותית בניסיון לנצל את התמ"א לפני שתפקע - וגם לא הזדרזות מיוחדת מצד הרשויות.

עו"ד ענת בירן: "אני לא מרגישה תנופת בקשות בתמ"א 38 שלא הייתה קודם. ייתכן שבחודשים הקודמים הוגשו יותר בקשות אבל לא רואים קצב של אישורים. קיים קושי בירוקרטי בכל הוועדות. אני חושבת שצריך להאריך את תוקפה של תמ"א 38, וגם לקבוע שהמיגון יהיה אחת המטרות. צריך להגדיל את הממ"דים כי אנחנו רואים שכל המשפחה יושבת שם שעות. זה לא יכול להיות מזווה, אלא חדרים גדולים עם שירותים ומקלחת".

ענת בירן / צילום: נדב יהונתן כהן

"כולם בוועדות המקומיות עבדו פחות בתקופה הזו"

עו"ד סימון טוסון ממשרד הרטבי בורנשטיין בסון ושות' מעיד: "בתקופת המלחמה איננו רואים שום שינוי במדיניות הרשויות המקומיות לאשר תמ"א 38 בצורה מהירה יותר. להיפך, בתקופה האחרונה כמו בכל המגזר הציבורי, כולם גם בוועדות המקומיות עבדו פחות. התרשמותנו היא שלא משנה לוועדות המקומיות שהתמ"א עומדת לפוג - אולי מתוך הנחה בקרב מקבלי ההחלטות ברשויות שיהיו פתרונות אחרים והוראות אחרות מכוחן אפשר לעשות תמ"א 38 - אם זה בתכנון מתחמי או בחישוב זכויות אחר - ולכן הן לא מזדרזות". לעומת זאת, הוא מזהה האצה של תהליכים לחתום על חוזים - "הן מצד יזמים והן מצד דיירים שמתארגנים".

 

"49 ימים בלבד לאישור תוכנית ארצית"

בשבוע שעבר אושרה תמ"א 40, המאפשרת בניית ממ"דים בהליך מזורז בכל רחבי הארץ. זוהי הרחבה של תוכנית המתאר הארצית (תמ"א 40/א/1) שאושרה ב־2019 וחלה על יישובי גבול הצפון ואיפשרה הליך מזורז למיגון בטווח של כתשעה קילומטרים מהגבול הצפוני.

עד היום, הקמת ממ"ד הייתה אפשרית רק בהתאם להוראות התוכנית החלה על המגרש, ותמ"א 40 שאושרה אמורה להקל על הליך הרישוי מאחר שהיא מגמישה את הוראות הבינוי, בחריגה מקו בניין הן במבני מגורים והן עבור מבני ציבור, בלי שהמהלך יחייב תביעות פיצויים על ירידת ערך את הרשות המקומית.

תמ"א 40 מאפשרת הליך מהיר להוספת ממ"דים. היא לא תוביל להזנחה של התחדשות עירונית?
אלנתן: "תמ"א 40 אושרה בפרק הזמן הכי קצר בתולדות המדינה - 49 ימים. היא מאפשרת לבנות ממ"דים בבניינים בגובה של עד 9 קומות ברישוי מקוצר - חודש־חודשיים לקבלת היתר בנייה. קודם כול הדיירים צריכים להתיישב ולהסכים שכל הטור רוצה לבנות ואחרי זה לקחת אדריכל שמתכנן, ומוסיפים תוספת חיצונית לבניין".

קח לדוגמה מבני רכבת ישנים משנות ה־50. לחבר להם ממ"ד?
"יש פתרונות קונסטרוקטיביים. הנקודה החשובה היא שעד המלחמה אנשים לא רצו להוסיף ממ"ד כי זה עולה 200 אלף שקל.

"היום דירות עם ממ"ד שוות הרבה יותר מתוספת של 200 אלף שקל. מבחינה כלכלית שווה להוסיף ממ"ד. ערכתי שיחה עם מתווך בפלורנטין ושאלתי מה קורה בדירות 3 חדרים? הוא ענה שדירות עם ממ"ד נחטפות ואלו שבלי ממ"ד אף אחד לא מסתכל עליהן. סיפר לי שיש דירות ריקות שאף אחד לא לוקח. בעבר הן היו בשכירות של 6,000־7,000 שקל בחודש ועכשיו הן ירדו ל־4,000 שקל בחודש.

ביחס לתמ"א 40 והאפשרות שאולי התוכנית יכולה לסייע בקידום מיגון ומנגד לפגוע בקידום התחדשות עירונית, השיב אלנתן: "במזרח ת"א מקבלים בפינוי בינוי תוספת משמעותית של 25 מ"ר וגם 30 מ"ר בפינוי בינוי. במקרה שבבניין עשו ממ"דים והולכים לפינוי בינוי, יתקבל 12 מ"ר על מה שכבר קיים, כך שזה לא גורע מהממ"ד אם הוא היה קיים בטרם החתימה. גם שעושים פינוי בינוי ואדם הרחיב את ביתו, ויש תוכניות הרחבה, אז נותנים לו עוד 12 מ"ר בפינוי בינוי - על הקיים ולא גורעים מהתוספת.

"בסופו של דבר התפיסה שלי היא שאנחנו צריכים לאפשר את כל הפתרונות האפשריים. לא נמנע ממי שרוצה לחזק את הבית שלו לעשות ממ"ד, ומי שירצה ילך להתחדשות עירונית. אני לא יכול להתייחס ברצינות לטיעון שהוספת ממ"ד תפגע בהתחדשות עירונית. 12 מ"ר שיוסיפו לא יפיל את הפרויקטים.

"אגב, יש דיירים סרבנים שלא רוצים התחדשות עירונית, יש מבוגרים שלא רוצים ולא מעניין אותם ורוצים לחיות את חייהם. לפחות לאלה יהיה ממ"ד".

אין חששות שיוותרו על התחדשות עירונית אם אפשר פשוט להוסיף ממ"ד?
אלנתן: "אני חושב שיהיו מזה רק דברים טובים. בהתחלה התלבטתי אם להחיל את התוכנית על מבנים שיש בהם תהליכי התחדשות עירונית. מה קורה למשל בבניין שהתב"ע להתחדשות אושרה - אפשר לעשות ממ"ד או לא? בדקנו והגענו למסקנה שכן.

"למשל, יש תוכניות שאושרו לפני שנים כמו תוכנית הרבעים בת"א שהיא סוג של התחדשות עירונית אבל המימוש יכול לקחת 40 שנה. בינתיים אנשים רוצים למגן ואני לא אתן בגלל התחדשות עירונית? אין סיבה למנוע. אם יש תוכנית מתקדמת לקראת היתר בנייה, גם אין בעיה כי בדרך כלל כולם כבר חתומים וסגרו מה התמורות שמקבלים, ואם מוסיפים ממ"ד הוא לא יקבל מהיזם תמורה נוספת".

בפיקוד העורף מזכירים כי הקושי המרכזי בתמ"א 40 הוא שתוספת הממ"ד נעשית מכיסו של הפרט ולא כחלק מפרויקט שהיזם מממן. "החלום שוועדי בתים משותפים יתאגדו ויקבלו הסכמה 100% להקמת פיר ממ"דים, הוא חלום", אומר גורם בפיקוד העורף. "בחלק מהמקומות מדובר בבתי רכבות עם אוכלוסייה חלשה שיש לה בעיה לממן את הפרויקטים הללו".

עוד כתבות

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הקבלן שבטוח: החרם הטורקי יתהפך על ארדואן

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל