גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הישראלים מוצאים נחמה במכוני הקעקועים: אלה הפופולריים ביותר

את אחת התרופות לנפש מוצאים הישראלים בימים אלה במכוני הקעקועים, שמדווחים על עומס בפניות מאז 7 באוקטובר ● רבים מבקשים להנציח את האסון ואת האובדן על עורם ● "אני מקעקע בכל יום לפחות שישה תאריכים וחמישה מגני דוד, ניצולים מנובה, הורים שילדיהם נחטפו, חיילים שאיבדו חברים"

ידו המקועקעת של תושב בארי, חיים ילין. ''מבחינתי זו הייתה שואה'' / צילום: ארז כגנוביץ
ידו המקועקעת של תושב בארי, חיים ילין. ''מבחינתי זו הייתה שואה'' / צילום: ארז כגנוביץ

 

יום או יומיים אחרי 7 באוקטובר, כשמדינה שלמה הוכתה בהלם ובאבל, החלה עלייה לרגל למכוני קעקועים ברחבי ישראל. על הגוף נחרתו התאריך 7.10.23, תמונות של אהובים שנרצחו וסמלים. אמנות של צלקות ודיו זעקה את הכאב ללא קול.

ממנעולנים ומסגרים ועד רישיון לחץ וקשת: אלה העסקים שפורחים במלחמה
כך הפכו החות'ים ממטרד מקומי לאיום אזורי

"כשהוקפצנו באותה שבת, עדיין לא הבנו מול מה אנחנו עומדים. בשבע בבוקר נסענו לחסום את צומת גילת כי מחבלים נעו בכביש על אופנועים, אלא שאחרי 20 דקות טיל גראד נפל לידינו ואיבדנו את השמיעה לשעתיים. התמונה החלה להתבהר כששמענו שוטרים נפצעים וכשחברים בקשר אמרו 'תגידו לאשתי שאני אוהב אותה'", מספר א', ראש צוות בילוש ביחידת יואב במשטרה. "כשהבנו שיש בלגן ברעים, נסענו לשם. לקח לנו שעתיים להגיע כי בכל 100 מטר היו היתקלויות עם מחבלים, מכוניות מפויחות וגופות מוטלות על הכביש. ברעים חילצנו את השוטרים, והפנו אותנו למסיבה", שם הצילו א' וצוותו כ-150 צעירים, ושבו לקיבוץ. "נשכבתי על הדשא, הכדורים שרקו סביבי. ראיתי אופניים זרוקים וגופות של ילדים".

התפקיד של א' לא הסתיים באותה השבת. מאז הוא מטפל במקרי הביזה שהתרחשו בימים שאחרי מתקפת חמאס, שבהם נגנבו מערכת ההגברה של המסיבה, תכשיטים וארנקים. את כל אלה הוא הצליח להחזיר לבעליהם. אבל הוא לא מצא מנוח.

חודשיים אחרי א' קעקע על ידו דובי עצוב, חבול וחבוש. לרגליו חרב ועל בטנו חקוק התאריך 7.10.23. "הסיבה שעשיתי את הקעקוע היא הילדים. דיברתי על מה שעברתי עם חבר שמתעסק בעיצוב גרפי ו-AI, ויום אחרי הוא שלח לי את הסקיצה. זה היה בול. רציתי להעניק כבוד לכל התינוקות והילדים שנרצחו. זה בשביל הנפש שלי".

אילו תגובות אתה מקבל?
"אשתי אומרת שהוא יפה כציור, אבל מזעזע כקעקוע. היא לא סובלת אותו. גם לי קשה להסתכל עליו כי הוא מטלטל, אבל בסוף זו המטרה. את הטלטלה הזאת חשוב לי להעביר, כל מי שרואה את הקעקוע שלי מיד משתתק. לעצמי אני לא אצטרך אי פעם להזכיר. מה שחוויתי ילך איתי עד סוף ימי חיי".

"לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל ישנה התעוררות בקרב הציבור המבקש להנציח את האסון הכבד באמצעות קעקוע", אומרת תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת המידע העסקי CofaceBDi. "שוק מכוני הקעקועים בישראל גם כך מציג צמיחה עקבית לאורך השנים, ומגלגל כ-130 מיליון שקל בשנה. בעקבות המלחמה צפוי השנה גידול של 3%-5% מעבר לגידול הרגיל".

קעקועי מלחמה. ''דרכם של אנשים לספר סיפור במקום שבו נגמרו המילים'' / צילום: סתיו כהן, אלבומים פרטיים

ליאב פורר, מקעקע מסטודיו פורר טאטו ממודיעין, מרגיש היטב את העלייה בביקוש. "יום אחרי המלחמה כבר הגיעו המון אנשים, ושבוע אחרי כבר קעקעתי יותר מ־60 ניצולים מנובה. לא הצלחנו לעמוד בעומס. בכל יום אני מקעקע הורים שילדיהם נחטפו, חיילים שאיבדו חברים, הורים שאיבדו ילדים. הייתה פלוגה שהתקשרה בבוקר אחרי שאיבדה את חברם בעזה וביקשו שאקעקע את כולם.

"בחודשיים וחצי האלה אני מקעקע בכל יום לפחות שישה תאריכים וחמישה מגני דוד, עם כל הקעקועים האחרים, ולחלק מהאנשים לא הייתי מסוגל לקחת כסף. כשמישהו יושב מולי רועד כולו ומספר שאיבד את החברים שלו, לא יכולתי לקחת ממנו תשלום.

"שניים מהחטופים גם זיהיתי באותה השבת באמצעות הקעקועים, ונאלצתי להתקשר להורים ולהגיד להם".

פורר לא חווה את הכאב רק דרך האנשים שמגיעים אליו לסטודיו. הוא עצמו קורבן של המלחמה הזאת. אחיו אבשלום נרצח במסיבה, וחברים קרובים שלו נרצחו או נחטפו. בהם גם מייה שם, שעובדת איתו בסטודיו, ונחטפה לעזה ומאז חזרה. "כל יום שעבר בלי שהייתה פה היה לי קשה מאוד. לא ציפיתי שאחרי שבוע היא כבר תגיע אליי, וזה היה פשוט מרגש. היא חזקה ורצתה לעשות את זה. זה עשה לה טוב".

מייה שם עם ליאב פורר / צילום: צילום מסך אינסטגרם

אתה שומע את הכאב של כולם, בזמן שאתה מתאבל ומתמודד בעצמך. איך אתה מצליח?
"אני מרגיש שקיבלתי שליחות מאלוהים. המטרה שלי היא לעזור לאנשים לספר את הסיפור שלהם. ואני חלק מהסיפור הזה. כל מקעקע בארץ חווה את זה. אנחנו ספוגים בסיפורים אבל באים ממקום של נתינה. זה מעבר למקצוע, מעבר לכסף. קעקוע זה גם סוג של הסברה. רואים את התאריך מקועקע עליך, שואלים מה המשמעות, למה".

מקעקע הוא סוג של פסיכולוג

ניצן תורג'מן, שקעקעה את א', מתגוררת במושב גילת, לא רחוק מאופקים. זה ארבע שנים היא עובדת כמקעקעת. היא מספרת שבימים הראשונים לאחר השבת השחורה הגיעו אליה לסטודיו אנשים שבורים ובוכים. "מקעקע הוא סוג של פסיכולוג. נוצרת אינטימיות בינו לבין המקועקע. בתקופה שאחרי 7 באוקטובר בעיקר הקשבתי ותמכתי, ואז חזרתי הביתה והתפרקתי. את אחת הנשים שנרצחו זיהו לפי קעקוע שאני עשיתי לה. אמרתי אז לאבא שלי שאני לא רוצה להיות חלק מזה, והוא ענה: אבל בזכותך זיהו אותה. זה משהו טוב".

ניצן תורג׳מן / צילום: תמונה פרטית

ד"ר קרן מינץ־מלחי, מומחית לטיפול בטראומה ונפגעי תקיפה מינית ומורת EMDR, מסבירה את התופעה: "הקעקועים שאנחנו מטביעים בעורנו הם תקשורת בין העולם הפנימי לחיצוני שלנו. הגוף הוא אנדרטה מהלכת, סוג של 'נזכור ולא נשכח'. יש אנשים בוחרים לקעקע את הייצוג של הטראומה, ויש כאלה שמקעקעים את ייצוג התקווה. אני מניחה שזה מתכתב עם מה שהאדם מרגיש. ישנו ניסיון להחלים, לעכל דברים, לייצר מהם משמעות שנוכל לחיות איתה. הקעקוע הוא חלק מזה, הוא דרכם של אנשים לספר סיפור במקום שבו נגמרו להם המילים".

אחד מהם הוא חיים ילין, תושב קיבוץ בארי וראש המועצה האזורית אשכול לשעבר, שקעקע את התאריך 7.10.23 על זרועו, במקום שבו במלחמת העולם השנייה סימנו הנאצים את היהודים בספרות. "משהו בתוכי התפרק. הרגשתי שאני צריך להיבנות בחזרה", הוא אומר בעצב. "הבינוי הזה יכול לקרות אך ורק אם אזכור את היום הזה לעולמים. המוח שלנו נוטה להדחיק ולשכוח. כשנכנסתי לכנסת נכנסתי עם קסאם. הוא נשאר איתי בכנסת, כדי שלא אשכח מנין באתי ומה אני מייצג. כעת חקקתי על היד שלי את התאריך שלא אשכח עד יום מותי.

"מבחינתי זו הייתה שואה. היה חוסר אונים, ובמושגים של כמויות והעם היהודי השואה הייתה דבר שאין כדוגמתו בעולם. אבל הדבר הזה שגדלנו עליו, מדינת ישראל, הצבא, כל המוסדות שהיו אמורים לשמור עלינו, הכול קרס. זו שואה. ואת זה רציתי להנציח על הזרוע שלי. אני לא צריך את זה היום, אלא בעוד 20 שנה, כדי שהנכדים שלי יידעו".

"הקעקוע יתקן את הנפש"

שיר ירון ז"ל אהבה קעקועים. בגיל 15 שכנעה את אמה יערה להתקעקע יחד. שתיהן קעקעו חלקי פאזל ובתוכם המילים אמא ושיר, האחת את השנייה. ב־7 באוקטובר נרצחה שיר כשהיא בת 21 עם בן זוגה דן וחברה ליד הבית, בצומת מבטחים, כשניסו להימלט מהטבח במסיבה. לאחר השבעה קעקעו בני משפחתה את הקעקועים שקישטו את גופה של בתם. יערה לא עצרה שם. מאז התקעקעה שלוש פעמים. "לכל אחד יש את הסיבות שלו, למה להתקעקע ולמה דווקא עכשיו, מה זה מסמל עבורו. מבחינתנו עכשיו יהיה חיבור לשיר, לתמיד". היא אומרת. "שיר אהבה שעל גופה יש ציורים בעלי משמעות עבורה. כל אחד מאיתנו בחר קעקוע שלה שהתחבר אליו".

לצד חלק הפאזל קעקעה כעת יערה את הכיתוב שמופיע על המצבה של שיר. "נומי קטנה שלי, את כל העולם שלי. זכרי שאת חלק ממני". במקום אחר חרתה על גופה משפטים מכרטיס הברכה שכתבה לה שיר ביום ההולדת האחרון שלה, ואז יונקי דבש, כמו שהיו לשיר. "זה מחבר ומקרב אותי אליה. זו הדרך להנציח, לשמר את זכרה בדברים שהיא אהבה - משפטים, תמונות, חוויות. אנחנו די בהכחשה. כך יותר קל".

מימין: קעקוע שעשתה יערה לאחר רצח שיר: הכיתוב שמופיע על המצבה משמאל: קעקועים תואמים שעשו שיר ואמה יערה

דמותה של שיר הונצחה על עורו של מישהו נוסף. רבש"ץ צוחר חיים בן חמו קעקע אותה מרחפת על זרועו בדמות מלאכית. לצדה גיסו הצעיר דן, בן זוגה שנרצח לצידה, וחברם דודי. "יד אלוהים מדממת יוצאת מהאדמה ולוקחת אותם. אבל יש עליה שתיל. מהלקיחה הזאת יצמח משהו חדש", מספר בן־חמו על הקעקוע. "לא רציתי לקעקע דגל ישראל כי על המדינה אני כועס. אבל מגן דוד הוא של היהודים". לבן־חמו יש קעקוע אחד נוסף, שעשה לאחר שפונה מביתו בגוש קטיף. גם הוא מסמל תקווה לצד ההרס. "דברים נהרסים כדי שדברים טובים יותר יוכלו לצמוח. אני מביא את הטראומה על הגוף שלי. אני לא מוציא אותה החוצה, אלא נזכר בה כל הזמן. הילדים האלה שהלכו הם חלק מהחיים שלי, ולכל אחד מהם יש חתיכה ממני בגוף. באמצעות הקעקוע אני מוציא את הרגשות שלי, כדי לא לשקוע לדיכאון. זה מה שירפא אותי. מה שקעקעתי על גופי יתקן את הנפש".

עוד כתבות

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם