גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרצדס GLC300e פלאג אין: חיסכון לאלפיון

ביטול הטבות המס על רכבי פלאג־אין ישאיר בעיקר רוכשי רכבי פאר ליהנות מהטכנולוגיה. מרצדס GLC300e תעניק לבעליה פטור משמעותי מתדלוק לצד פינוקי מרצדס המוכרים

מרצדס GLC300e פלאג אין / צילום: יח''צ
מרצדס GLC300e פלאג אין / צילום: יח''צ

השבוע התקיים בוועדת הכספים דיון סוער בנושא העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, שתיכנס לתוקף בינואר הקרוב. הנוכחים מכל קצוות הקשת הפוליטית קראו לאוצר לעצור את העלאת המס מ־20% ל־35% בשם הפחתת זיהום האוויר והחיסכון בדלק. רק לקראת תום הדיון נזכר מישהו לשאול את נציגת אגף התקציבים באוצר מה יעלה בגורל רכבי הפלאג־אין, שהטבת מס הקנייה עליהם עתידה להתבטל בינואר והמס יזנק מ־56% ל־83%, זהה לרכבי בנזין רגילים.

מבחן דרכים | ביצועים אקזוטים במחיר משתלם: מכונית הדגל של XPENG
מבחן דרכים | סרס 5 חשמלי: בן הדוד של טסלה מתברר כמציאה

לנציגה הייתה תשובה מוכנה: מבחינת האוצר רכבי פלאג־אין הם לא כלי רכב "ירוקים", כי אם נהגיהם לא טוענים אותם מרשת החשמל באופן סדיר, הם מזהמים אפילו יותר מרכבי בנזין מקבילים. כלומר, ההנחה היא שלרוכשי הפלאג־אין אין מודעות לסביבה ולחיסכון, אלא הם מעוניינים רק בהטבת המס.

אלא שמדינות מפותחות רבות, חלקן עם מדיניות סביבתית הרבה יותר מתקדמת מזו של ישראל, ממשיכות לתמרץ את כלי הרכב הללו. הצריכה והפליטה הממוצעות שלהם נמוכות בעשרות אחוזים ממקביליהם, וגם תעשיית הרכב ממשיכה להשקיע בהגדלת היעילות והטווח של הטכנולוגיה הזו.

אבל העובדות לא משנות לאוצר. עליית המס והמחירים של רכבי פלאג־אין בינואר היא עובדה מוגמרת, וכתוצאה הפלח הזה ייכחד בהדרגה בישראל. זאת למעט בנישת רכבי הפלאג־אין היקרים והיוקרתיים, שהטבת המס עליהם הייתה זניחה ביחס למחירם הכולל. למשפחה האליטיסטית והמצומצמת הזו שייכת גרסת הפלאג־אין של הדור החדש של הקרוס־אובר מרצדס GLC-300, שנחת בישראל ב־2023 עם נתונים כמו טווח חשמלי של עד 119 ק"מ וצריכת דלק משוקללת של כ־166 קילומטר לליטר (!) לצד פליטה משוקללת כמעט אפסית.

 

עיצוב חיצוני

הרכב שומר על דמיון לדור היוצא של ה־GLC, עם פרופורציות מאוזנות, קווים עגלגלים, שמשות גדולות בצדדים, גלגלים ענקיים ובחרטום צמד פנסי חזית דמויי טיפה וביניהם גריל ענק. העיצוב מעט יותר אווירודינמי מקודמו וכולל עיטורים פלסטיים ומתכתיים מבריקים, ובסך הכל מחצין את הממדים ומקרין את הסטטוס של המותג ושל הנהג.

פנים הרכב

תא הנוסעים בגובה אופטימלי ובשילוב עם קו גג גבוה יחסית, קל להיכנס לרכב ולצאת ממנו. פנים התא מרווח ואוורירי בזכות חלונות צד גדולים, עד קו המרפקים. הראות טובה אפילו ללא סיוע ממערכת המצלמות ההיקפיות היעילה.

המושבים הקדמיים נוחים מאוד ובגרסה המאובזרת מתכווננים לכל זווית. המושב האחורי מרווח דיו לשלושה מבוגרים גדולים, עם מרחב ראש שופע ותנוחת ישיבה גבוהה יחסית, שתורמת להרגשה בטוחה.

מולטימדיה ומצלמות

המסך עצמו חד, מהיר ומאורגן היטב, גם המסך של לוח המחוונים גודל וחד מאפשר קריאה אפילו אם שכחתם את משקפי הקריאה. בתחתית המסך יש כמה מתגים פיזיים זעירים לשליטה בפונקציות חיוניות, אבל מערכת הפיקוד מבוססת הקול חוסכת את הצורך להשתמש בהם. ההגה הוא תענוג לעיניים ולידיים, אם כי מרצדס עדיין שומרת אמונים למוט ההילוכים הפלסטי הדקיק הממוקם לצדו. אולי הגיע הזמן לעבור הלאה.

רמת הגימור גבוהה ואם מוסיפים לתמונה "תאורת אווירה" עתירת גוונים, שמכסה כמעט כל משטח בתא, כמו גם מערכת קול רצינית ובידוד רעשים אבסולוטי בזכות שמשות אקוסטיות (אופציה ברכב המבחן) - מקבלים תחושה של בידוד מההמונים אפילו בפקקים.

תא מטען

תא המטען משלם את המחיר על הסוללה הנטענת הגדולה ומערכת הקירור שלה, ונפחו בגרסת הפלאג־אין עומד על 470 ליטר בלבד לעומת 620 ליטר בגרסאות הבנזין והדיזל הרגילות. אמנם הדלת האחורית רחבה וניתן להגדיל את שימושיות ההטענה באמצעות קיפול מהיר של המושב האחורי, אבל זו עדיין מגבלה עבור רכב המיועד להובלת משפחות פעילות על מטענן.

בעידן שבו כל יצרן סיני אלמוני יודע לעצב תאי נוסעים שנראים מתוחכמים ואיכותיים, עם מסכי ענק וממשקי אנוש מתקדמים, יצרני היוקרה הגרמנים צריכים להתאמץ כדי לשמור על בידול יוקרתי. ניכר שמרצדס השקיעה הרבה משאבים במטרה. התא כולו מפוסל בקווים נקיים עם חומרים איכותיים למראה ולמגע ונראה יוקרתי, ואפילו מסך הפיקוד האנכי הגדול והדקיק מזכיר עבודה של מעצב פנים מהאלפיון העליון ולא תוספת חיצונית אקראית.

מנוע וצריכת דלק

גרסת הפלאג־אין המחודשת מאמצת טכנולוגיה שהפציעה בסין, "הנעת פלאג אין מאריכת טווח" (EREV). במסגרתה מנוע הבנזין משמש גיבוי למנוע חשמלי חזק ולא להפך, וסוללה נטענת תומכת בטעינה מהירה המאפשרת נסיעה לטווח משמעותי על חשמל בלבד.

מרצדס נוקבת בנתונים מרשימים של טווח חשמלי וצריכת דלק, אבל הם תיאורטיים ומתייחסים לתנאים אופטימליים. אולם, מי שיקפיד לטעון את הסוללה באופן סדיר יוכל להשיג טווח של 70-80 קילומטר בתנאים ריאליים, די והותר לנסיעה יומית במסלולים קבועים. במצב כזה הביקורים בתחנת דלק יהיו מזעריים. ניתן להשתמש במנוע הבנזין בנפח 2 ליטר כדי לטעון את הסוללה תוך כדי נסיעה או כתוספת כוח במצב ספורט, אם כי הוא לא מעודן ביותר. מנגד, ברוב התנאים המקובלים העברת הכוח לארבעת הגלגלים חלקה והתאוצות מכובדות לכלי, ששוקל כמעט 2.3 טון לפני נוסעים ומטען.

על הכביש

ה־GLC מכויל היטב לנסיעה נינוחה ונטולת ריגושים ברוב התנאים. היציבות הכיוונית מרשימה גם במזג אוויר סוער וחבילת ה־AMG מגיעה עם חישוקים גדולים ומסייעת לשפר את האחיזה, לחדד את ההיגוי ולהקטין את נטיית הגוף בפניות הדוקות. עם זאת הרכב לא נותן לשכוח את משקלו הרב ומי שינסה לדחוק אותו יקבל התנהגות די מגושמת. נוחות הנסיעה על מתלי האוויר טובה מאוד ברוב התנאים.

מחיר

המחיר, שמתחיל ב־575 אלף שקל ומפליג עד 655 אלף לדגם המאובזר, עוד לפני עליית המס, ממחיש היטב את הגישה הצינית של האוצר ביחס למיסוי. לקוחות "רגילים" שרוצים ליהנות מחיסכון ונסיעה למרחקים ללא תלות במטען, יגלו שהאופציות כמעט נעלמו. האלפיון, עם תקציב של חצי מיליון, יוכל להמשיך ולחסוך. מיסוי חברתי לתפארת. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X3 30e פלאג־אין

474 אלף שקל עולה הרכב בגרסה הבכירה, ולו עיצוב אתלטי ותא נוסעים איכותי. להנעה אחראי מנוע 2 ליטר ומנוע חשמלי בהספק 292 כ"ס אבל לסוללה טווח של עד 44 ק"מ.

ב.מ.וו X3 45e פלאג־אין / צילום: יח''צ

לקסוס RX 450H

480 אלף שקל עולה הרכב, עם תא נוסעים מפואר ועדכני. ההנעה משלבת מנוע 2.5 ליטר בנזין, מנוע חשמלי וסוללה עם טווח של כ־67 ק"מ.

לקסוס RX 450H / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור