גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

״בנק ישראל אף פעם לא בכיוון״: מנהל ההשקעות שסולד מתחזיות ממליץ איפה לשים את הכסף

ליאור גרינהויז, מנכ"ל מור ניהול תיקים, מסרב לספק תחזיות לעתיד שער השקל מול הדולר או לשוק המניות: "בשביל מה לספק תחזית שלא תפגע? אפילו בנק ישראל אף פעם לא בכיוון" ● למשקיעים הוא קורא לנצל את האפיק הסולידי: "נותן תשואה גם באפס סיכון"

אפילו בנק ישראל עצמו לא מסוגל לחזות מה תהיה הריבית שלו בעוד שנה / צילום: Shutterstock
אפילו בנק ישראל עצמו לא מסוגל לחזות מה תהיה הריבית שלו בעוד שנה / צילום: Shutterstock

מדי סוף שנה מנהלי ההשקעות מספקים תחזיות על שוק המניות, שיעור האינפלציה והיכן יהיה הדולר־שקל בעוד שנה. התחזיות הללו כמעט תמיד מפספסות, לעתים משמעותית, ולא רק בארץ. בדיקת גלובס הראתה שבשנתיים האחרונות עשרות אנליסטים, מגופי ההשקעות הגדולים בעולם, טעו לחלוטין. כך, בשנת 2022 הם צפו עליות של יותר מ־10% בשוקי המניות האמריקאיים אבל ה־S&P 500 איבד כ־20% והנאסד"ק מחק כשליש מערכו. בשנה האחרונה הם צפו עליות מתונות אבל ה־S&P 500 עלה ב־24% בשעה שהנאסד"ק זינק ב־55%. גם תחזיות האינפלציה והריבית של הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקאי, וגם של בנק ישראל, פספסו בגדול.

● ניתוח | השנה שהבורסה בתל אביב תעדיף לשכוח
ניתוח | 4 אתרי מכירות אונליין ישראליים נסגרו בשבוע אחד. למה זה קרה?
מי הייתה הישראלית הכי רווחית בוול סטריט השנה?

ליאור גרינהויז, מנכ"ל מור ניהול תיקים, סולד מהניסיון לספק תחזיות: "בשביל מה לספק תחזיות שלא יפגעו", הוא אומר בראיון לגלובס. "זה נכון גם לשקל־דולר, גם לאינפלציה וגם לשאלה מה יעשה שוק ההון בטווח הקצר. אפילו בנק ישראל עצמו לא מסוגל לחזות מה תהיה הריבית שלו בעוד שנה.

"באפריל 2022, כשהריבית רק התחילה לעלות, בנק ישראל צפה שיעור של 1.5% שנה אחרי. אבל הריבית זינקה תוך פחות משנה מ־0.1% ל־3.25% ומאז עלתה בעוד 1.5%. עכשיו הבנק המרכזי מדבר על ירידה של 0.75%-1%, אבל אני מזכיר שאפילו כשהוא זה שנותן את התחזית לריבית שהוא עצמו קובע - היסטורית הבנק אף פעם לא פוגע ואפילו לא בכיוון".

אז מה כן? גרינהויז סבור שצריך להסתכל על המגמות ארוכות הטווח ולמשל בכאלו שתומכות בהתחזקות השקל. "אין טעם לנסות לחזות את שער החליפין לטווח הקצר, אך חשוב להבין ששום מספר אינו קדוש". במילים אחרות, השקל בהחלט יכול להתחזק מול הדולר גם לרמה של מתחת ל־3 שקלים, אולם גרינהויז נזהר מלנקוב במספר ספציפי. נציין כי ביום שישי האחרון שער הדולר ירד מתחת ל־3.6 שקלים. אחרי שכבר הגיע ל-4.08 שקלים בסוף חודש אוקטובר, בעקבות הטבח בעוטף עזה ומלחמת חרבות ברזל.

למעשה, מדובר במגמה שנמשכת כבר שני עשורים. עד תחילת שנות ה־2000 השקל נחלש מול הדולר, עד ל־5.01 שקלים לדולר בימי האינתיפאדה השנייה, ביולי 2002. אבל מאז הכיוון התהפך. בשנת 2003 מדינת ישראל עברה למצב של עודף יצוא, ולדברי גרינהויז זו הסיבה העיקרית להתחזקות השקל: "במשך 50 שנותיה הראשונות, ישראל הייתה יבואנית נטו ולכן המטבע הלך ונחלש. אבל מאז תחילת שנות ה־2000 המדינה הפכה ליצואנית נטו, כלומר מייצאת כל שנה יותר ממה שהיא מייבאת. המטבע של מדינות שהן יצואניות מתחזק לאורך זמן. זה נכון באופן מובהק לשוויץ, לסינגפור וגם לישראל. יש קורלציה בין המטבעות הללו. לא סתם השקל מתחזק מול הדולר".

 

עוד דוגמה שהוא נותן: רק לפני כמה שנים הליש"ט נסחרה תמורת 8 שקלים. היום היא בשער של 4.57 שקלים, כשלפני שנה אף ירדה מתחת ל־4 שקלים.

"ככל שהמגמה של עודף יצוא תימשך, השקל ימשיך להתחזק. זה לא נובע רק מההייטק אלא גם מכך שישראל הפכה להיות עצמאית אנרגטית הודות למאגרי הגז. במקום להוציא מיליארדי דולרים בשנה על יבוא אנרגיה, היום זה מאוזן ואפילו יש הכנסות. זה שינוי פרמננטי. היום יש עודף של יותר מ־20 מיליארד דולר בחשבון השוטף. כשהייתי ילד אמרו שיש לישראל חוב חיצוני שלא נסגור לעולם. היום החוב החיצוני של ישראל (חוב למדינות העולם, נ"א) הוא שלילי - מינוס 200 מיליארד דולר. העולם חייב לישראל הרבה כסף".

אבל גרינהויז חוזר ומדגיש כי כל זה "לא אומר כלום על מצב השקל־דולר בעוד חודשיים. מט"ח זה הכי רחוק מסולידי. במשך 20 שנה הדולר ירד ב־15%, אבל בדרך הוא עלה לא מעט פעמים ב־20%. זה המתקן הכי מפחיד, רכבת הרים מטורפת, ובתמורה לזה אתה מקבל השמדת ערך. לכן אנחנו ממליצים למשקיעים להיזהר. התחזיות על איפה יהיה הדולר עשויות לגרום נזק אדיר לציבור, ולכן אני נמנע מזה".

איפה לשים את הכסף?

כשאנחנו מבקשים מגרינהויז לבנות תיק השקעות, הוא מצביע על כך שהחלוקה לא צריכה להיות בתוך התיק הנזיל אלא בין התיק הנזיל לחיסכון לטווח ארוך: יותר סיכון בכספים שחוסכים בקרן הפנסיה ופחות בכספים שאולי המשקיע ירצה להשתמש בהם בקרוב. "הסיכון צריך להיות בכסף האחרון שתיגע בו. בכסף הנזיל ירוכז הסיכון הנמוך יותר.

 

"אפשר לראות מה אנשים עושים בפועל - רובם נמצאים במסלול הכללי, כלומר 40% מניות ו־60% אג"ח, זה מסלול שלא יורד בכמעט אף שנה", אומר גרינהויז. שנת 2022 הייתה חריגה בכך שזו הפעם השישית במאה השנים האחרונות שהתיק הזה ירד. בעיקרון, כשאג"ח פועלות טוב המניות פחות, וכן להיפך. מי שמחפש כלל אצבע, אז בארה"ב מקובל להגיד שצריך לחסר מהמספר 100 את הגיל שלך וזה אחוז החשיפה שמומלץ למניות".

האג"ח עדיין אטרקטיבי?

בנק ישראל כבר רמז, ספק הכריז, שהריבית כנראה לא תעלה יותר וכי צפויות מספר הורדות ריבית בשנה הקרובה. אלו בשורות טובות מבחינת שוק האג"ח, שכבר שינה כיוון והחל לטפס בחודשים האחרונים, ומנגד התשואות בו בירידה.

כך, מדד תל גוב שקלי 10+ שמאגד את האיגרות הממשלתיות הארוכות, עלה בחודש האחרון ביותר מ־6%. גם בשוק הקונצרני נרשמו עליות נאות.

אז האם השוק כבר 'ברח' או ששוק האג"ח עדיין אטרקטיבי? כשמסתכלים אחורה, האג"ח הארוכות עדיין בתשואות שלא נראו כמותן מאז שנת 2014, אבל ברור שככל שהריבית תרד כך גם האטרקטיביות של שוק האג"ח תיפגע, ולכן לדעת גרינהויז משקיעים צריכים לפעול עכשיו כדי לקבע את התשואה באג"ח לשנים הבאות.

"הבשורה היום היא שלא צריך לקחת הרבה סיכון כדי לקבל תשואה. זה שינוי מבני בעולם ההשקעות.

ליאור גרינהויז, מנכ''ל מור / צילום: יח''צ

"האפיק הסולידי נותן היום תשואה שלא ראינו כבר הרבה שנים, גם ברמות של אפס סיכון - באג"ח ממשלתית, וגם באפיק של חברות, מקבלים פיצוי מאוד גבוה. מקבלים ריבית שמתחרה עם שוק המניות לאורך זמן", אומר גרינהויז. "הריבית הנוכחית היא בשורה מאוד גדולה לחסכונות ארוכי הטווח.

"כדי לשכנע אותנו היום לקנות דירה או כל השקעה אחרת - צריך לראות שהחלופה תהיה מספיק טובה, האם אפשר לקבל בה 5% בשנה. כל השקעה היום צריכה להניב יותר".

הריבית היום בישראל היא 4.75% אבל גרינהויז לא מסכים עם הטענה שהיא גבוהה בטווח הארוך. "היינו בריבית אפסית, כעת אנו בעולם של ריבית מלאה, אולי מעט גבוהה אבל לא חריגה. כשמסתכלים על 150 השנים האחרונות, ריבית של 3%־4% היא נורמלית לגמרי. זה לא 8%-10%, שגם זה היה לפני כמה עשרות שנים".

מה אתה אומר למי שיש לו כספים בחשבון העו"ש בבנק?
"תוודא שאתה מקבל ריבית. כסף בעו"ש שאתה לא מקבל עליו ריבית זו בעיה. יש בישראל 500 מיליארד שקל, 10% מהנכסים, שלא מושקעים כלל. בריבית הנוכחית המשמעות היא שהציבור מוותר על 2 מיליארד שקל ריבית בחודש. לשם השוואה, עם הכסף הזה אפשר היה להקים בית חולים חדש. אם אתה צריך את הכסף בעוד שנה או שנתיים, אפשר לשים בינתיים בקרן כספית ולקבל תשואה".

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד