גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הברחת הענק והתקיפה האווירית: כך ירדן נלחמת בסם שמתדלק את הטרור

ירדן תקפה לאחרונה בעומק סוריה בתגובה לניסיון הברחה של קפטגון - הסם הממריץ שמכניס לאסד מיליארדי דולרים, ושימש גם את מחבלי חמאס ● אסד התחייב לעצור את הפצתו בתמורה לכספי סיוע ונורמליזציה עם המפרציות, אך בפועל הסם ממשיך להציף את המזרח התיכון

חייל סורי מציג שקים של סם קפטגון שנתפסו / צילום: ap, SANA
חייל סורי מציג שקים של סם קפטגון שנתפסו / צילום: ap, SANA

צבא ירדן עצר בשבוע שעבר הברחת ענק של סם הקפטגון בגבול עם סוריה, והוסיף לתקוף אווירית במחוזות סווידא ודרעא שעוסקים בהפצתו. בד בבד, לפי עיתון א־שרק אל־אווסט, התקיימו חילופי אש חריגים בין משמר הגבול הירדני לבין חמושים בצד הסורי שזוהו כפעילי חיזבאללה, וכן מיליציות פרו־איראניות נוספות.

מיוצר בסוריה ומסיר עכבות: זה הסם שנתפס אצל מחבלי חמאס  
3 טילים על בית בדמשק: כך חוסל אחד מראשי השליחים של איראן 

ארגונים אלה נוטלים חלק בסחר של קפטגון - תעשייה שמגלגלת מיליארדים רבים ומתפשטת ברחבי המזרח התיכון. אותם הסמים מגיעים לבסוף ליעדים כמו ארגוני הטרור הפלסטיניים, מדינות אירופה, ואף לממלכות המפרץ שנאבקות במגיפת התמכרות לקפטגון. הממריץ שזכה לכינויים כמו "סם האומץ של דאעש" ו"קוקאין לעניים", הגיע להכרת הכלל בישראל לאחר ששימש את מחבלי חמאס בטבח ה־7 באוקטובר.

לפי ממשלת בריטניה, 80% משוק הקפטגון העולמי מיוצרים בסוריה, ועד היום גייס משטר אסד לא פחות מ־57 מיליארד דולר באמצעות הסם. עיתון הדר שפיגל העריך שבשנת 2021 הכניס משטר אסד כ־5.7 מיליארד דולר. ירדן, על הגבול באורך 370 ק"מ שלה עם סוריה, היא אחד מנתיבי ההברחות העיקריים, לצד לבנון.

"הקפטגון מאפשר לאסד להמשיך לתחזק את הצבא והמדינה", אומרת לגלובס ד"ר כרמית ולנסי, חוקרת בכירה וראש תוכנית הזירה הצפונית במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אוניברסיטת תל אביב.

בשאר אל־אסד, נשיא סוריה / צילום: ap

"בשיטה האסדית, כך הוא מממן את הפעילות של עצמו ושל אנשיו. אנשים מספרים לי שאין להם מה לאכול, עד כדי כך שהם שורפים קליפות פיסטוקים כדי להתחמם. הקפטגון מייצר בסוריה מקורות פרנסה, אם זה בתהליך הייצור, האריזה, השינוע וההעברות. כמו כן, יש אנשים שבגלל שהקפטגון זול בסוריה אומרים לעצמם 'אין לנו כסף לאכול, אז אנחנו מעדיפים לקחת קפטגון'. הם לוקחים קפטגון, כי הוא מדכא את תחושת הרעב".

מתרופה לדיכאון לגלולת מלחמה

הקפטגון הוא כינוי לתרכובת התרופה פנטילין הידרוכלוריד, שנוצרה במערב גרמניה בשנות ה־60 לטובת טיפול בהפרעות קשב, נרקולפסיה ודיכאון. בשנות ה־80 נאסר השימוש בתרופה בשל היותה ממכרת מאוד, אבל לאחר שירדה מהמדפים סוחרי סמים במזרח התיכון זיהו בה הזדמנות, והחלו להפיק אותה בעצמם.

אותו מערך בינלאומי בסוריה מיועד להבטיח זרימת הון למשטר אסד, שמאז יוני 2020 נתון לסנקציות של חוק "קיסר" בגין פשעי מלחמה.

מי שמוביל את המערך הוא אחיו הצעיר של בשאר אסד, מאהר, שמכהן כמפקד הדיוויזיה הרביעית של הצבא. אותה דיוויזיה בפיקוד מאהר היא לא פחות מדיוויזיית הקפטגון, שהרי מכל קונטיינר מלא בקפטגון שיוצא מנמל לטקיה - הם מרוויחים כ־300 אלף דולר.

מאהר אינו בן משפחת אסד היחיד שמהווה גורם משמעותי במערך הקפטגון, שכולל גם את בן דודו, סאמר, שמפעיל מתקני ייצור קפטגון משמעותיים בלטקיה, ואת וואסים, בן דוד נוסף שמעורב עמוקות במערך הסחר.

"עד כמה שאנחנו יודעים, איראן לא מעורבת בקפטגון", אומרת ד"ר כרמית ולנסי. "זה התגלגל בסוריה, כאשר חיזבאללה בשלבים המוקדמים התעסקו עם חשיש. זהו אירוע סורי, עם מעורבות של חיזבאללה בסוריה ובלבנון עם מעבדות קפטגון".

בנוגע למעורבות בשאר, מוסיפה ד"ר ולנסי כי "ברגע שמאהר מעורב, מבינים שבשאר מעורב. הוא פשוט יודע לא להשאיר טביעות אצבע. על בסיס מידע מודיעיני ומקורות גלויים, יודעים שיש מעורבות ישירה של המשטר. אחת האינדיקציות היא הפעילות הענפה של הקפטגון באזור לטקיה".

 

מדינות המפרץ מוצפות, אסד גורף מיליארדים

העולם כולו מוטרד מהסם הסינטטי והממכר במיוחד. כינוס הליגה הערבית במאי בג'דה שבערב הסעודית, היה הראשון שאליו הוזמן בשאר מאז 2011 - אז הושעתה חברות סוריה בארגון בשל פשעי המשטר במלחמת האזרחים במדינה.

הסעודים, איחוד האמירויות ויתר מדינות המפרץ דרשו במסגרת נרמול היחסים התחייבות מצד בשאר לבלום את הפצת הקפטגון, בתמורה לכספי סיוע לשיקום סוריה. אסד קיבל את דרישתם ברמה ההצהרתית, אבל כפי שהוכח מאז - זה לא קרה.

סביר להניח שסוריה לא רוצה לוותר על מקור ההכנסה העיקרי מקפטגון - מדינות המפרץ. בעת שעלות הכנת כדור של הסם עומדת על סנטים ספורים ומחירו בסוריה נמוך מאוד, אותו כדור נמכר אחר כך במפרץ בכ־25 דולר.

לפי "פוריין פוליסי", בין החודשים אפריל ליולי השנה, המשטר הסורי הכניס מיליארד דולר מהפצות קפטגון לערב הסעודית, איחוד האמירויות, עומאן, כווית, עיראק, טורקיה וירדן.

אדרבה, הרשויות בגרמניה איתרו בדרום המדינה מתקן ייצור קפטגון בבעלות ממשלת סוריה, שבו נלכדו כדורי קפטגון בשווי כ־20 מיליון דולר ולא פחות מ־2.5 טונות של כימיקלים שמשמשים להליך הייצור.

ככלל, היקף הממצאים באיחוד האירופי גדול מאוד. מאז 2018, נלכדו ברחבי מדינות האיחוד כ־127 מיליון כדורים ועוד 1,773 ק"ג חומר (מספיק לכ־10.6 מיליון כדורים נוספים), שחלק גדול מהם יועדו למדינות המפרץ. כלומר, משטר אסד שיודע כי בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות יש ביקוש לקפטגון, שולח את אותם הכדורים בכמויות גדולות גם דרך מדינות אירופה - במטרה שאלו יגיעו אל היעד.

"יש תפיסה, בעיקר בערב הסעודית ובירדן, שיש פה ניסיון של אסד לפגוע באיזון החברתי בהתחשב בכמות הצעירים שצורכים את הסם", מסבירה ד"ר ולנסי. "במדינות אלו יש שמעריכים כי זו נקמה על כך שהמדינות הערביות ניתקו יחסים עם אסד בשלבים המוקדמים של מלחמת האזרחים והביעו תמיכה במורדים. חשבו שהנורמליזציה עם אסד תניב הכנסות והשקעות, בהתחשב בהערכות כי לשיקום יידרשו חמש שנים עם השקעה כוללת בסך כ־250 מיליארד דולר. חוק הקיסר מגביל זאת, ולא רואים מוצא".

חיילים שמצאו "השלמת הכנסה"

מצבה הכלכלי של סוריה לאחר כ־12 שנות מלחמת אזרחים מזין את הפצת הקפטגון. לפי הערכת האו"ם, לא פחות מ־90% מאזרחי סוריה חיים מתחת לקו העוני, כולל אפילו חיילים בצבא סוריה שמרוויחים שכר חודשי זעום של כ־150 אלף לירות סוריות (כ־60 דולר). זה מוביל למצב שחיילים מוצאים "השלמת הכנסה" בתחום הקפטגון.

לא מן הנמנע כי המצב הכלכלי החמור מוביל חיילים סורים "להתגייס" לשורות מערך הסמים בתפקידים שונים החל מהובלות בתוך סוריה, דרך תצפיתנים ועד למבריחים. לבסוף, מי שנפגעת עיקרית מהסוגיה זו ירדן בשל מיקומה האסטרטגי במסגרת הברחות הסמים.

המלך עבדאללה ואנשיו מבינים היטב כי אותם הסמים ואמצעי הלחימה הרבים שמוברחים בשטחם, עלולים להתהפך כנגדם דרך האוכלוסייה הפלסטינית הגדולה בירדן. לכן, הירדנים נראים ככאלו שהחליטו לפתוח במלחמת חורמה נגד הקפטגון, תוך גיבוי ישראל שבא לידי ביטוי ביום שישי כאשר צבא ירדן יירט מל"ט ששוגר מעיראק בדרכו לאילת.

עוד כתבות

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר