גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סטארט-אפ קטן מאילת הכריז על פתרון יבשתי לבעיית החות'ים. האם הוא משתלם?

חברת טראקנט הודיעה כי תפעיל "גשר יבשתי" בין דובאי לחיפה, שיעבור דרך איחוד האמירויות, סעודיה, ירדן ובחזרה ● המהלך נועד לספק חלופה בטוחה ומהירה יותר לנתיב הימי, שהתייקר בגלל נטישת האוניות את הים האדום, אבל לאחר חזרתן לא בטוח שזה יהיה כלכלי

משאית של חברת טראקנט / צילום: באדיבות חברת טראקנט
משאית של חברת טראקנט / צילום: באדיבות חברת טראקנט

"נמצא הפתרון לאיום החות'י על ישראל", כך הכריזה חברת סטארט-אפ ישראלית בתחילת החודש, ועוררה סערה זעירה במזרח התיכון. החברה, טראקנט (Trucknet)  מאילת, הודיעה כי תפעיל באישור משרד הביטחון נתיב תעבורה מיוחד, או "גשר יבשתי" כפי שהוא מכונה על ידיה, בין נמל דובאי לנמל חיפה - באמצעות משאיות שינועו דרך איחוד האמירויות, סעודיה וירדן, ובחזרה.

המניה הקטנה שמזנקת בבורסת תל אביב בעקבות המתקפות של החות'ים
ניתוח גלובס | בטרם ההודעה על ההיערכות לחידוש השיט: מארסק הכפילה את המחירים מהמזרח לישראל פי 4

הטכנולוגיה של טראקנט מפגישה בין יבואנים לחברות תובלה על גבי שוק דיגיטלי, במטרה להוזיל עלויות תובלה ולהגדיל את תפוסת הסחורות על המשאיות. טראקנט חתמה על הסכם עם חברת לוגיסטיקה אמירתית בשם פיורטראנס, המאפשר לזו להוביל מכולות הנפרקות בדובאי או בבחריין אל נמל חיפה, מתוך כוונה שהטכנולוגיה של החברה הישראלית תקל עליה למצוא יצואנים שיסכימו למלא את אותה המכולה, בדרכה חזרה אל המפרץ הפרסי.

ההודעה עוררה הדים בעולם הערבי, לאחר שהזכירה מעבר של סחורות לישראל דרך מדינות ערביות בעיצומה של המלחמה בעזה, וצוטטה ביתר כלי התקשורת בעיקר לאחר שירדן פרסמה הכחשה על קיומו של גשר יבשתי שכזה, המחבר בין ישראל למפרץ הפרסי דרכה.

צירפה חברה מצרית

ביום שני צירפה טראקנט כשותפה חברת הובלות מצרית שעושה את מסעה משני נמלים לאורך סואץ, דרך חצי האי סיני ועקבה ועד לג'בל עלי - הנמל הגדול באיחוד האמירויות. יחד עם זאת, מסלול זה מוגבל ביכולותיו מכיוון שהמעבר הגדול הדרומי איננו כולל משקף מכולות.

האם מדובר בפריצת דרך גיאופוליטית, או שמא בגימיק שיווקי של חברה בורסאית זעירה? טראקנט מעסיקה 35 עובדים באילת, בתל אביב, בפריז ובעיר פיטש ברומניה. היא נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי שוק של 48.2 מיליון שקל, שווי שהוכפל תוך חודש בלבד, בין השאר לאור ההודעות האחרונות ששחררה.

הכנסות החברה למחצית השנה הראשונה עומדות על 162 אלף שקל, או הכנסות של כ-27 אלף שקל לחודש בלבד. בין בעלי המניות המרכזיים שלה: המנכ"ל והמייסד חנן פרידמן (אין קשר למנכ"ל בנק לאומי), עופר גלזר, בן זוגה לשעבר של שרי אריסון, שהשקיע בחברה כתושב אילת, קרן "הון הטבע", הפניקס ואבי ארדיטי.

החברה הייתה פעילה עד כה בעיקר באירופה. היא החלה בצרפת ולאחר מכן פתחה סניף ברומניה, והיא פועלת לפי הצהרותיה עם כחצי מיליון משאיות המעבירות סחורה בין מזרח אירופה למערבה. לאחרונה החלה לפעול גם במדינות המפרץ.

עד השנה עמדו הכנסותיה על פחות מ-100 אלף שקל בשנה, ולדברי המנכ"ל חנן פרידמן, התבססו בעיקר על פיילוטים, ככל הנראה במטרה לרכוש נתחי שוק. השנה החלה לגבות עמלה של 5% מכל הזמנה, והיא מקווה שהכנסותיה יעלו בשל כך.

טראקנט לא "המציאה" את נתיב ההובלה היבשתי בין דובאי או בחריין וישראל. הנתיב מאפשר העברת סחורות דרך סעודיה וירדן עוד לפני החתימה על הסכמי אברהם, אם כי נפח התעבורה גדל משמעותית לאחריה.

יחד עם זאת, החברה ניצלה את רשת הקשרים שטוותה עם חברות ספנות על מנת לאפשר ללקוחותיה להוביל את אותה המכולה מדובאי ועד ישראל על גבי משאיות. חברות תובלה אחרות נאלצות להעביר את התכולה ממכולה למכולה בנקודות הגבול, ולהחליף את הסחורה באמצעות העברת משטחים ממשאית למשאית. לפיכך, מאפשרת טראקנט לחברות הלוגיסטיקה להזדכות על מכולות שהגיעו מהמזרח בתוך גבולות ישראל מול אותן חברות הספנות.

בחברה מקווים כי כאשר המשאית תגיע לנמל חיפה, יהיה מי שישכור אותה עבור המסע בדרך ההפוכה, מה שיוזיל את ההובלה בשני הכיוונים ברבע, אם כי אין דרך לדעת האם הדבר ייצא אל הפועל.

גם ההודעה שיצאה לבורסה הייתה מסויגת יותר מזו שיצאה אל התקשורת: החברה עדיין מנהלת מגעים עם שותפיה במפרץ עבור הלקוחות הישראלים המחפשים פתרון מיידי בשל המשבר בים האדום. עוד פרסמה החברה כי אינה יכולה להעריך בשלב זה את מועד תחילת פעילות הובלת המטענים בנתיב הגשר היבשתי במסגרת שיתוף הפעולה, את היקף הביקוש הצפוי לו ואת עיתוי והיקף ההכנסות שיתקבלו מפרויקט זה.

המורדים החות'ים, שליחיה של איראן בתימן, שלחו עד כה יותר ממאה טילים וכלי טיס בלתי מאוישים לעבר אוניות משא, והביאו חברות רבות, בהן בריטיש פטרוליום, אוורגרין, MSC ומארסק, להורות על ביטול המעבר בתעלת סואץ ועל עקיפת יבשת אפריקה, מסע שמייקר את השיט במיליון דולר ומאריך אותו בעד שלושה שבועות.

בינתיים, מארסק הודיעה כי תחזור לשוט בים האדום, אך מחירי התובלה למכולות מאסיה לישראל הוכפלו פי ארבעה. מחיר מכולה בת 40 רגל מנמל שנגחאי לישראל זינק בתוך ימים ספורים מ-1,600 דולר ל-7,600 כיום, בשל המעקף של אפריקה והוצאות הכרוכות בנטילת סיכון במעגן בזמן מלחמה.

מימין: עבדול אבן עדל פאקרו, שר המסחר והתעשייה של בחריין, אלי כהן, שר החוץ וחנן פרידמן, מנכ''ל טראקנט

האם זה יותר זול?

האם המסדרון היבשתי בין מדינות המפרץ לישראל אכן מוזיל את העלויות ליבואנים? עלות הדלק לנסיעה מאיחוד האמירויות למשאית עומדת על כ-3,200 דולר, ומבחריין על כ-2,200 דולר. לכך יש להוסיף את דמי האגרה בסך 300 דולר בסעודיה, 300 דולר בירדן ועוד 70 דולר בישראל, את עלויות הנמלים במפרץ ובישראל, שמסתכמות בכ-400 דולר למכולה, ואת עלויות השיט הנוספות לדובאי או לבחריין ממדינות המקור - כמו סין, הודו או קניה - שנעות בין 200 ל-1,600 דולר. כך, מכולה שיוצאת משנחאי לחיפה עשויה באמצעות משאיות לעלות כ-5,800 דולר דרך האמירויות, או 4,800 דולר דרך בחריין.

ביחס למחירי המכולה הגבוהים שהטילה מארסק על ישראל בימים האחרונים, מדובר בתעריף הובלה נמוך יותר, אלא שד"ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, סבור שמדובר בבעיה זמנית: "מארסק כבר הודיעה שתחזור לשוט דרך תעלת סואץ. במצב נורמלי אנחנו אמורים לראות עלות של הובלת מכולה מסין לישראל של 1,200-1,500 דולר בלבד. מחיר של 7,000 כפי שרואים בימים האחרונים הוא אנמוליה. יחד עם זאת, הובלה של מכולות במשאית דרך היבשה לוקחת כארבעה ימים בלבד בין דובאי לחיפה, ויומיים מבחריין - כך שהדבר יכול להתאים למטענים יקרים יחסית, שמהירות ההגעה שלהם חשובה".

"יש לנו קו מהיר שיודע לחסוך עשרה ימים בנסיעה אל היעד", מסביר פרידמן, מנכ"ל טראקנט. "הוא יהיה יקר יותר ב-25%, אבל מגיע מהר יותר לאירופה מאשר אונייה, ויתפקד כמעין מסלול אקספרס. איננו באים להתחרות בתעלת סואץ, אלא להוות אלטרנטיבה יבשתית עבור חלק מהסחורות".

לפי נתוני רשות המסים, הייבוא דרך היבשה מאיחוד האמירויות עמד בשנת 2023 על 23.2 מיליון שקל נכון לתחילת השבוע, כ-2% מכלל הייבוא מהמדינה. לשם השוואה, שווי הייבוא מאיחוד האמירויות דרך הים עומד על 1.11 מיליארד שקל. למעשה, שיעור הייבוא דרך היבשה מכלל הייבוא מהמדינה, ירד בשנים האחרונות: בשנה שעברה הוא היווה כ-2.4% ובשנה שלפניה - 2.8% מסך הייבוא מאיחוד האמירויות.

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בתל אביב; אופקו הלת' צוללת בכ-9%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 משיל מערכו 0.5% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול" בישראל יבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל