גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי שצנחה ב-30%: האם מניה זו תהפוך לאחת האטרקטיביות השנה?

בזמן שהמדדים המובילים בוול סטריט מגרדים שיאים היסטוריים, בחטיבת המחקר הישראלית של בנק ההשקעות אופנהיימר מעריכים שהשנה החדשה תיפתח בירידות בשל "אופטימיות יתר" ● בתחזית לשנת 2024, מסמנים בבנק שלושה סקטורים מומלצים, מעריכים שהענקיות שהובילו את העליות בבורסות השנה ייחלשו מעט, ומסמנים מניות אטרקטיביות - אחת מהן היא ישראלית שצנחה ב־30% השנה

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

את שנת 2023 התחילו רוב מנהלי ההשקעות הגדולים בוול סטריט בפסימיות. הבנקים הגדולים צפו ירידה דו־ספרתית במדדים המובילים כמו S&P 500 ונאסד"ק, ציפייה שהתנפצה ככל שנמשכה השנה. במקום מסכים אדומים, הבורסה האמריקאית נצבעה ירוק בוהק בסיכום השנה כש־S&P 500 ומדד נאסד"ק קרובים לשיא כל הזמנים. כעת השאלה הגדולה היא האם המומנטום יישמר, או שהמשקיעים יגלו שהראלי של 2023 הוא בעצם בועה.

10 הישראליות בוול סטריט שכבר שוות יחד יותר מ־130 מיליארד דולר
מי פיספס עם מניה שצנחה ב-70%? חמישה מנהלי השקעות חושפים מה עשה התיק שלהם

סקטור הטכנולוגיה יעלה, אבל לא הענקיות

סקירת מחלקת המחקר של אופנהיימר ישראל, שחיברו המנכ"לית המשותפת, אביבית מנה־קליל והאנליסט סרגיי וסצ'ונוק מזהירה כי ייתכן שהראלי הנוכחי בוול סטריט כבר הגיע למיצוי: "שוק המניות כבר מגלם מידה רבה של אופטימיות יתר, במיוחד בנוגע לטווח הקצר". לדבריהם, בתחילת שנת 2024 צפויות ירידות במדדים המובילים, אבל בהמשך תגיע התאוששות. באופנהיימר גם מסמנים את הסקטורים החמים של השנה שבפתח, מזהירה מפני ענפים שעלולים להתרסק ב־2024 וממליצה לא להסתנוור מהעלייה המטאורית השנה של "7 המופלאות" שהובילה את הזינוק בבורסה האמריקאית.

ישנם 3 סקטורים שעליהם נעצו באופנהיימר המלצת "תשואת יתר" (Overweight). כלומר כאלה שיהיו אטרקטיביים יותר בביצועים שלהם בשנה הקרובה: טכנולוגיה, שירותי תקשורת (בעיקר חברות מדיה) ופיננסים. כולם קשורים בראש ובראשונה לתחזית הריבית בארה"ב ל־2024, ולפי אופנהיימר היא צפויה לרדת בחדות השנה.

לפי תחזית הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי של ארה"ב), הריבית החציונית בסוף 2024 תעמוד על 4.6% (לעומת 5.5% היום). השווקים אופטימיים יותר ומתמחרים הורדת ריבית במהלך השנה לרמה של 4%. ובאופנהיימר צופים אף ריבית נמוכה יותר: "מתוך החשש מהאטה כלכלית ניכרת, הפד עשוי להוריד את גובה הריבית מעבר לתחזית הנוכחית של חברי הפד וכן לעומת הקונצנזוס של הכלכלנים".

חברות הטכנולוגיה, הן המלצה כמעט קבועה של אופנהיימר העולמי והחטיבה הישראלית שלו. למרות שמדובר בענף ששבר שיאים חדשים השנה, בבית ההשקעות משוכנעים שזו רק ההתחלה. הם מסבירים כי מנועי הצמיחה של החברות הפועלות בתחום נובעים מצמיחה ארוכת טווח, ומציינים לחיוב את גלי הפיטורים, הקיצוצים, ותוכניות ההתייעלות בהייטק השנה שתרמו לאטרקטיביות שלנו. "ביצועי סקטור הטכנולוגיה לא הושפעו באופן חריג רק מביצועי מניות גדולות בודדות", נכתב בסקירה. "וגם מניות החברות הקטנות נהנו מעוצמה רבה. אנו מעריכים כי להורדת הריבית בארה"ב תהיה השפעה חיובית על ביצועי הסקטור גם בשנת 2024".

אבל אי אפשר להתעלם מטרנד הבינה המלאכותית שסחף את השוק השנה וצירף את אנבידיה למועדון החברות ששוות יותר מטריליון דולר. מתחילת השנה מניית ענקית השבבים יותר משילשה את מחירה ועלתה ב־240%, ובאופנהיימר מעריכים שאנבידיה  תשמור על מעמדה בשוק גם ב־2024, אבל מטילים ספק באופק של המניה לעליות. "התלהבות המשקיעים מתחום ה־AI הובילה לרדיפת מניות שבבים, בראש ובראשונה מניית אנבידיה", כותבים בבנק ההשקעות. "אנו צופים המשך השקעות בתחום ה־AI במהלך 2024 וביצועים חזקים לעסקי אנבידיה, אך מעריכים כי הדבר כבר מקבל ביטוי ראוי בשווי השוק של אנבידיה המוערך בכמעט 1.5 טריליון דולר".

למעשה, באופנהיימר ממליצים באופן כללי על חברות התוכנה הארגונית על פני חברות השבבים. המשמעותית שבהן היא מיקרוסופט , החברה השנייה בגודלה בוול סטריט, שעלתה השנה ביותר מ־56%. בשיחה עם גלובס המנכ"לית המשותפת של אופנהיימר ישראל, אביבית מנה־קליל, סימנה אותה בתור אחת המניות המעניינות לשנת 2024: "היא חוד החנית בעולם הבינה המלאכותית (AI), זאת לצד פעילות בריאה וצומחת בתחום הענן".

אבל באופנהיימר לא אופטימיים לגבי שאר המניות ברשימת שבע המופלאות המונה את אפל , מיקרוסופט , גוגל  (אלפאבית), אמזון , אנבידיה , מטא  (פייסבוק) וטסלה . בשנה החולפת שבע המניות הללו היו המנוע של הראלי בוול סטריט, והנתח שלהם משווי המדדים המובילים עצום - 26% ממדד S&P 500 ו־40% מהנאסד"ק. באופנהיימר סבורים כי מניות אלה יתקשו להמשיך בעליות בשנה החדשה. "אנו צופים בחירה סלקטיבית יותר של מניות, תוך בחינת פוטנציאל להמשך צמיחה במקביל לדגש חזק יותר על נושאי מאקרו ולאו דווקא על סוגיות ספציפיות שהובילו את העליות בשנה החולפת (כמו הבינה המלאכותית)".

 

מי שצפויות לקחת את המושכות בשוק הטכנולוגיה בשנה הבאה, לפי אופנהיימר, הן "חברות צמיחה קטנות יותר". ביצועים חזקים של החברות הללו "יפצו על חולשה יחסית במניות החברות המובילות". מנה־קליל צופה כי שבע המופלאות "יפחיתו להערכתנו את 'מופלאותן' ב־2024. עיקר התשואה, תגיע ממניות קטנות יותר".

הסקטור השני עליו ממליצים באופנהיימר לקראת השנה החדשה קשור גם הוא לשבע המופלאות: ענף שירותי התקשורת (Communication Services) והוא מונה את ענקיות האינטרנט והמדיה הדיגיטלית, כמו גוגל (אלפבת) ופייסבוק (מטא), שאחראיות על כמחצית משוויו. אמנם החברות הללו מושפעות משינויים מאקרו כלכליים ונשענות במידה רבה על שוק הפרסום הדיגיטלי, אבל בשנה החולפת נרשמה התאוששות חדה של המניות הגדולות והסקטור בכלל, ובאופנהיימר סבורים שמגמה זו תימשך גם בשנה החדשה. זאת, לנוכח שיפור בסביבת המאקרו, לצד פתרונות ה־AI במודל העסקים של החברות בתחום.

סקטור הפיננסים ירוויח השנה בגדול?

הסקטור השלישי המומלץ הוא תחום הפיננסים. בשנה הבאה, לפי במחלקת המחקר, הוא צפוי לצמוח הודות להתאוששות בסביבת המאקרו, הקלה על הצרכן כתוצאה מהורדת הריבית הצפויה בארה"ב ושיפור בפעילות האשראי במדינה. "הבנקים צפויים להציג ביצועי יתר בשנה הקרובה, כאשר התמחור שלהם נמוך היסטורית (דיסקאונט של 50% ביחס למדד S&P 500, למול דיסקאונט 'רגיל' של 20%־30%), ותשואות הדיבידנד הגבוהה מספקת כרית ביטחון למשקיעים".

סקטור הפיננסים בכלל, ומגזר הבנקים בפרט, מתנהג היסטורית במתאם הפוך לריבית במשק. כלומר, ככל שהריבית גבוהה יותר הוא מרוויח יותר, ולהפך. בשנתיים האחרונות, במקביל לרצף העלאות ריבית שלא נראה כמותו לפחות עשור, הציגו מניות הבנקים דווקא ביצועי חסר. לכן באופנהיימר מעריכים כי "למהלך הורדת הריבית הצפוי בארה"ב בשנה הקרובה עשוי להיות השפעה מטיבה על סנטימנט המשקיעים כלפי מניות הבנקים כאשר התמחור הנמוך של הסקטור הפיננסי מספק, לדעתנו, תמיכה לתיזת ההשקעה, גם בסביבת צמיחה כלכלית מתונה". כלומר, גם אם ארה"ב תיקלע להאטה ואפילו למיתון, תרחיש לא בלתי־סביר לפי אופנהיימר, מדובר בסקטורים משתלמים לדעתם.

באופנהיימר מדגישים כי סקטור הפיננסים בארה"ב כבר אינו נשען על מגזר הבנקאות בלבד. בין החברות שנכללות בתחום הפיננסים נמנות ענקית ההשקעות ברקשייר האת'אוויי  של וורן באפט, חברות כרטיסי האשראי, בנקי השקעות, חברות מידע פיננסי, קרנות השקעה פרטית ועוד. מנה־קליל ממליצה על שני שמות נוספים מהסקטור, ענק הבנקאות ג'י.פי מורגן צ'ייס וחברת כרטיסי האשראי ויזה . "ג'יי פי מורגן ממוצב היטב בכדי להנות מהתאוששות עסקי הבנקאות. וויזה תהנה מהריבית הנמוכה, ריבית (יורדת) טובה לצריכה וזה מה שצפוי לנו ב־2024".

התחומים הפחות מומלצים: נדל"ן ותשתיות

מנגד, תחומי הצריכה הבסיסית, התעשיייה, ענף הנדל"ן, התשתיות והסחורות, זוכים להמלצת חסר (underweight) מטעם אופנהיימר. "אחת מהטעויות הגדולות של המשקיעים בתחומי הצריכה היא קשירת קשר בין גורמי המאקרו המשפיעים על הצרכן האמריקאי לבין ביצועי סקטור הצריכה, ובמיוחד צריכת המותרות. אנו סבורים כי הצרכן האמריקאי ימשיך להפגין עוצמה יחסית גם בשנה הקרובה, אך הדבר לא בהכרח צפוי להטיב עם ביצועי הסקטור. הסיבה לכך היא משקל גדול במיוחד של שתי מניות הטכנולוגיה המובילות, אמזון וטסלה, האחראיות יחד על נתח מצרפי של למעלה מ־40% משווי סקטור צריכת המותרות ומקרן הסל XLY (תעודת סל פופולרית להשקעה בסקטור, ח"ש)".

אביבית מנה קליל, מנכ''לית משותפת באופנהיימר / צילום: אמנדה סורודוי

כשביקשנו ממנה־קליל לציין את המניות המומלצות עליה לקראת השנה החדשה, היא ציינה את וולמארט . מניית ענקית הקמעונות עלתה רק ב־9% השנה - פחות מחצי מעליית מדד S&P 500 - אבל מנכ"לית אופנהיימר ישראל מאמינה שהיא המניה המועדפת עליה. "זו רשת קמעונאות בינלאומית צומחת ורווחית. היא נהנית מהתרחבות הפריסה הגלובלית שלה ומתמודדת יפה עם אתגרי המאקרו".

 

המומלצת הישראלית שצנחה השנה בבורסה

מנה־קליל מאמינה כי המניה שעשויה להיות המנצחת הגדולה של 2024 היא מניית טאואר  הישראלית. מניית יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק ירדה בכ־30% מתחילת 2023. היא סבלה מחולשה לאחר פיצוץ עסקה אפשרית עם אינטל . בפברואר 2022 אינטל ביקשה לרכוש את טאואר לפי שווי של 5.4 מיליארד דולר, אבל עם הזמן התבררו קשיים רגולטוריים בעסקה וכיום טאואר נסחרת לפי שווי של "רק" 3.3 מיליארד דולר. מנה־קליל טוענת כי היא עשויה להיות הפתעת השנה: "המניה של טאואר נסחרת בתמחור חסר עמוק מול הזדמנויות צמיחה רבות ואינה חשופה לקהל רחב של משקיעים בישראל ובחו"ל".

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית