גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכיר במשרד הכלכלה חושף: חברת ענק נוספת בדרך לישראל

לאחר שאינטל אישרה כי תקים בישראל מפעל בהשקעה של 25 מיליארד דולר, מנהל רשות ההשקעות במשרד הכלכלה שלומי אטיאס חוגג את ההישג, שכלל העלאה של המס שהיא תשלם ל-7.5% ● ומבטיח: "בקרוב יגיעו עוד חברות. הביקוש למענקים גדול מההיצע"

מפעל אינטל החדש שיוקם בקריית גת / הדמיה: אינטל
מפעל אינטל החדש שיוקם בקריית גת / הדמיה: אינטל

מזה שנים שאינטל נהנית משיעור מס חברות נמוך במיוחד. כזה שאפילו לא מתקרב למס החברות הרשמי בישראל: 23% על הרווח השנתי. אינטל, מחלוצות תעשיית השבבים בעולם ומי שהייתה במשך שנים יעד לחיזור מצד ראשי המדינה שביקשו שהיא תקים ותרחיב את פעילותה בארץ, הקימה את מפעלי הייצור הגדולים שלה בקרית גת שבדרום, מקום שמוגדר כאזור עדיפות א' והקנה למפעליה שם את הזכות למס חברות בהיקף של 5% מאז שנת 2011.

פרשנות | התעלומה החדשה בים הערבי: מה איראן והחות'ים רוצים מהודו, שסבלנותה פוקעת 
הוא עזב את צ'ק פוינט בטריקת דלק, היום החברה שלו שווה פי 5 ממנה 

כעת, מתגאה מנהל רשות ההשקעות במשרד הכלכלה, שלומי אטיאס, כי במסגרת עסקת ההקמה והשדרוג של המפעל החדש בקרית גת, עליו הוכרז ביום שלישי השבוע בתקציב של 25 מיליארד דולר, יעלה מס החברות על פעילות הענקית הבינלאומית ל- 7.5%. "השוונו את אינטל לכל חברה אחרת, קטנה או גדולה, שהיתה מקימה חברה באזורי פיתוח א', למס של 7.5% - לכן מדובר בשיפור לעומת המצב עד כה", הוא אומר בראיון גלובס. רשות ההשקעות בראשותו אחראית להחליט על מתן מענקים עבור חברות המבקשות זאת - היא הנושאת ונותנת הבלעדית לפי החוק, אם כי במקרים של מענקי ענק כפי זה שהובטח לאינטל, מעורב בהחלטה גם משרד האוצר.

התחייבות לרכש גומלין

על פי ההודעה של אינטל, הממשלה תעניק לה 3.2 מיליארד דולר עד שנת 2028, מתוך השקעה כוללת של 25 מיליארד דולר בהקמת מפעל שבבים חדש בקרית גת ובשדרוגו. את העלייה במדרגת המס ל- 7.5% מסך הרווחים, תספוג אינטל קרית גת החל משנת 2026 ועד 2035 לפחות.

 

עד שנת 2011, אז שונה חוק עידוד השקעות הון, שילמו מפעלי אינטל בישראל מס חברות של 12%. גם מרכזי הפיתוח של אינטל בחיפה, פתח תקווה וירושלים משלמים מס חברות בשיעור דומה. "תצורת המס, כגבייה מרווחי החברה בשיטת 'קוסט פלוס' (דיווח על רווח מלאכותי שנוצר מכל אחד מהעובדים - א"ג) מכתיבה מסים גבוהים מלכתחילה, וגם ממוצע עלות השכר אליו התחייבה אינטל עומד על 35,300 שקל בחודש - עלות גבוהה מהממוצע, שמכתיבה הכנסות גבוהות ממסים על השכר. במקביל, אינטל התחייבה לרכש גומלין בהיקף אדיר של 60 מיליארד שקל, שעלול להרים את הכלכלה הישראלית".

 

12 אלף עובדים

אינטל התחייבה להשקיע מיליארדים, אבל גם המדינה העלתה את שיעור המענק לשיא של כל הזמנים: 12.8% מסך ההשקעה.
"אכן, מדובר במענק בגובה של 11.5 מיליארד שקל, מתוך סך השקעה של 90 מיליארד שקל - אבל צריך לזכור שהטבת המס שלהם הושוותה לשאר החברות. התועלת המשקית של הקמת המפעל החדש עומדת על 33.5 מיליארד שקל, ולאחר קיצוץ המענק אנחנו עדיין עומדים על תועלת למשק של 22 מיליארד שקל עד שנת 2035 - לא דבר שיש לזלזל בו. את העמידה ביעדים והתרומה של אינטל למשק נוכל לבחון למעשה עד 2035, ואז נוכל לאשר שכל ההבטחות אכן קוימו".

כחלק ממתן המענק הממשלתי, אינטל התחייבה להגדיל את מצבת העובדים שלה. אלא שבפועל, מצבת העובדים שלה מתייצבת על 12,000 איש כבר שנים, ללא גדילה. גם התכניות לבניית מרכז פיתוח חדש בחיפה עם תוספת של אלף עובדים נגנזו. לדברי אטיאס, "המענק ניתן לפעילות הייצור בלבד, ולא נוגע למרכזי הפיתוח. בבחינה של מספר העובדים המועסקים בתחום הזה, אינטל עמדה ביעדים שלה: במסגרת המענק שהיא קיבלה ב־2018 היא הבטיחה להעסיק כ־3,700 עובדים בקרית גת, ועמדה ביעד הזה. בשנת 2020 אושרה תוספת מענק, ואינטל התחייבה להעלות את מספר המועסקים ל-5,000 איש, אלא שהיא החליטה שלא ליטול אותו ובמקום זאת נכנסה לתהליך של שינוי אסטרטגי וטכנולוגי. כחלק מההסכם החדש, היא התחייבה להעלות את מספר המועסקים בקרית גת ל־5,200 איש עד שנת 2035. בינתיים היא יכולה להסתפק בהעסקה של לפחות 4,500 עובדים עד אז".

השבבים הכי מתקדמים

ההכרזה של אינטל על שדרוג המפעל הגיעה בעיצומה של המלחמה בעזה, כחצי שנה לאחר הכרזה בנושא שהוציא משרד האוצר, עוד כשהמשא ומתן היה ככל הנראה רק בתחילתו. אטיאס לא נפגע לדבריו מההצהרה של משרד האוצר, שנעשתה עוד בטרם הושלמה העבודה ברשות שהוא מנהל, הכפופה למשרד הכלכלה. "זו היתה הכרזה עקרונית של הממשלה, לא משהו שאנחנו יכולנו לעשות באותו הזמן, אלא רק לאחר שאנחנו מסיימים את כל הבדיקות שאנחנו עושים בעצמנו ובאמצעות חברות ייעוץ שאנחנו שוכרים, ועוברים את התהליך בדיקת הכדאיות הכלכלית והמשקית כולו על פי חוק עידוד השקעות הון. כך, שההודעה ההיא היתה הצהרתית - ואלו כעת אנחנו מדברים על תהליך שעבר את אישור מנהלת ההשקעות במשרד הכלכלה".

שלומי אטיאס, מנהל רשות ההשקעות במשרד הכלכלה / צילום: שלומי אמסלם

מול אילו מדינות התחרינו על המפעל הבא של אינטל?
"אינטל הצהירה שתשקיע במקביל לישראל גם בגרמניה וארה"ב, אבל אנחנו יודעים שהיו בדיקות עם מדינות נוספות שרצו מאוד שהמפעל הזה יקום אצלן ואני שמח שבסוף אינטל העולמית בחרה להקים את אותו בקרית גת. היה לה חשוב גם שפעילות הייצור תהיה קרובה לפיתוח - ויש לה לא מעט משני אלה בישראל. קיבלנו הבטחה שהייצור יכלול את השבבים המתקדמים ביותר בחברה ובאמצעים החדישים ביותר שלה".

כבר שנים רבות שאנחנו מדינת "אינטל" - לא נכנסה לכאן אף חברה נוספת שהחליטה לפתוח מפעל גדול.
"היא לא לבד. ישנה חברה בינלאומית גדולה שמקימה פעילות חדשה בישראל, עם השקעה לא מבוטלת, שתיחשף בשנה הבאה. ישנן חברות מהתחום של אינטל ישראל שרוצות להתרחב כאן, לא אתן שמות, אבל יש הרבה חברות שכבר פעילות כאן ומתוך אמון בתוצאות שהן משיגות הן מבינות שהן רוצות להתרחב. יש בישראל לא מעט חברות בשווי מיליארדי דולרים שהשקיעו כאן מאות מיליוני דולרים כל אחת, וחלקן מגיעות אלינו ומבקשות מענקים. הביקוש למענקים גדול יותר מההיצע שיש לנו".

גם במלחמה?
"לא ראינו בקשות למענקים שירדו או בוטלו בעקבות המלחמה. סך הכל בשנת 2023 אישרנו מענקים בסך 800 מיליון שקל, ונאלצנו לדחות בקשות בהיקף 150 מיליון שקל משיקולי תעדוף".

אתה חושש מיוזמה להעלות את מס החברות כדי להשלים את הבור התקציבי?
"אני מקווה שזה לא יקרה. החוק מגביר את ההשקעות בישראל - וכל השקעה של שקל מביאה לכך שגורמים פרטיים מוסיפים עוד ארבעה שקלים משלהם. אנחנו חייבים להביא לפה תעשייה מתקדמת כדי להעלות את הפריון.

עוד כתבות

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות