גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממלזיה ועד סומליה: נתיב הסחר הסודי של מדינות עוינות עם ישראל

רוב הישראלים יופתעו לגלות שישראל מנהלת במשך שנים קשרי מסחר עם מדינות שאין איתן יחסים דיפלומטים ● בין המדינות מלזיה שמשמשת כמעוז חמאס, אפגניסטן בשליטת הטליבאן, סומליה בשליטת א-שבאב ● מאז מלחמת חרבות ברזל מדינות רבות הטילו סנקציות על היצוא לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי. צילומים: shutterstock, AP
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי. צילומים: shutterstock, AP

ראש ממשלת מלזיה אנואר אברהים, הודיע בשבוע שעבר על החלטתו לאסור על חברות ואוניות שרשומות בישראל לעגון בנמלי המדינה. הצעד שמסיים 21 שנים שבהן חברת צים יכלה לעגון בנמלי מלזיה ששוכנת על מיצר מלאקה, נתיב השיט השני הכי עמוס בעולם, אינו דבר של מה בכך, אבל זהו ניסיון להסתיר מציאות שלא נוחה לאברהים: יצוא סחורות ממלזיה לישראל בעשרות מיליוני דולר מדי שנה.

סטארט-אפ קטן מאילת הכריז על פתרון יבשתי לבעיית החות'ים. האם הוא משתלם?
איש המודיעין שמתריע: "כלי השיט הבלתי מאוישים של החות'ים הם נשק להמונים, שיהפוך אותם לצי טרור"

המדינה המזרח אסיאתית היא מוקד פעילות של חמאס, מעצם היותה כזו שמושפעת מתנועת האחים המוסלמים - מה שמוביל לקשר קרוב עם נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן. הנוכחות של חמאס באה לידי ביטוי בשני היבטים עיקריים: הראשונה, היא פעילות של גדודי עז א־דין אל־קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, שמקיימים אימונים שוטפים במדינה. ב־2018, לדוגמה, חוסל בבירה קואלה לומפור, ד"ר חאלד אל־באש, מהנדס בכיר של ארגון הטרור. בה בעת, מלזיה מהווה מוקד משיכה לבכירי חמאס, שמשתמשים בה גם לצבירת נכסים - במסגרת ניסיונות גיוס ההון עבור ארגון הטרור.

למרות כל אלו, ממדינה זו הגיעו בשנה שעברה לישראל, למשל, סחורות כמו מכונות וציוד חשמלי בסך כ־6.1 מיליון דולר, מוצרים כימיים בכ־1.2 מיליון דולר, גומי בכמיליון דולר, ואף ירקות, שורשים ופקעות למאכל ב־74 אלף דולר, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בסך הכל, היקף הסחורות שנכנסו לישראל ממלזיה ב־2022 עמד על כ־10.6 מיליון דולר. זה סכום נאה, אבל ב־2014 הוא היה גבוה הרבה יותר: כ־50.6 מיליון דולר.

יבוא גם מסומליה ואינדונזיה

מלזיה היא לא המדינה היחידה שעוינת את מדינת ישראל, או שלא מנהלת עמה יחסים דיפלומטיים, וקשרי המסחר עמה מתקיימים באופן רציף לאורך שנים. מספרים מרשימים הרבה יותר מגיעים מהמדינה המוסלמית המאוכלסת ביותר בעולם וזו ששוכנת בצד המערבי של מיצר מלאקה, אינדונזיה. בשנה שעברה, בין השאר, התבצעו איתה שתי עסקאות יבוא בסך כ־15.5 מיליון דולר, אחת של שמנים ואחת של בדים. בד בבד, הייתה סחורת הנעלה בסך כ־10 מיליון דולר, וריהוט בכ־7 אלף דולר. בסך הכל, רק בשנת 2022 יובאו מאינדונזיה סחורות בסך כ־77.1 מיליון דולר. השיא ביבוא מאינדונזיה התרחש ב־2021: 92.1 מיליון דולר.

ישנן מדינות שהיבוא מהן מדהים אף יותר ממלזיה ומאינדונזיה. כך, למשל, מתגלה כי השתלטות הטליבאן המחודשת ב־2021 הביאה להפסקת יבוא הסחורות מאפגניסטן, אף שהוא לא היה גדול. ב־2017, היבוא מאפגניסטן עמד על 2,000 דולר בלבד, וכלל שטיחים. ב־2019, התבצע יבוא של זרעי שמנים, גרעינים, פירות, צמחים, קש ומספוא בסך של כ־244 אלף דולר. בשנה לאחר מכן, היה יבוא אחרון מאפגניסטן, מאותו תחום, בסך 64 אלף דולר. בניגוד לאפגניסטן, הייצוא ממדינת הגרעין פקיסטן לישראל ממשיך לפרוח - כשבשנת 2022 הגיע היבוא לשיא של כ־3.62 מיליון דולר. בין הסחורות: טקסטיל, צעצועים ואפילו סוכר. זו הפעם השנייה בעשור החולף, שנחצה רף 3 מיליון דולר סחורות, כשהפעם הקודמת הייתה ב־2016.

קשרי הסחר האלה אינם מתרחשים רק עם מדינות אסיאתיות, אלא גם עם אפריקאיות. במהלך מתקפות החות'ים נגד יעדים בעלי קשר ישראלי, משתפי פעולה סומלים ניסו להשתלט על המכלית סנטרל פארק, שנמצאת בבעלות חברת Clumvez Shipping אשר מנוהלת על ידי זודיאק מריטיים שבבעלות אייל עופר. ככלל, סומליה זו מדינה שמרוסקת משחיתות ומטרור, בעיקר של ארגון אל־שבאב שמסונף לאל־קאעידה. סביר להניח שמרבית הישראלים יופתעו לגלות כי ישראל מייבאת סחורות מסומליה. אמנם שנת 2014 הייתה יוצאת דופן עם יבוא זרעי שמנים, גרעינים פירות וצמחים בסך כ־162 אלף דולר, ומאז הייתה הפסקה של כמה שנים. אך, בשלוש השנים האחרונות יש יבוא קבוע מהמדינה של בעלי חיים, דגים, סרטנים ורכיכות, שהגיע לשיא של 13 אלף דולר ב־2022.

מדינה ערבית אפריקאית אחרת שלא מנהלת יחסים עם ישראל, ובניגוד לסומליה הסחר איתה התקיים מדי שנה בעשור החולף היא טוניסיה. עם זאת, במהלך השנים האחרונות הסחר התרסק מסחורות בשווי כ־2.48 מיליון דולר ב־2015 וכ־2 מיליון דולר ב־2018 שהתבססו על עסקאות שמנים משמעותיות, לכמעט אפס ב־2022.

 

איך הסחורות מגיעות לישראל?

אז כיצד כל הסחר הזה מתרחש? ראשית, פקודת המסחר עם האויב אוסרת אך ורק על מסחר ישיר עם לבנון, סוריה, עיראק ואיראן. עם זאת, גלובס איתר סחורות שמגיעות גם ממדינות אלו. במקומות מסויימים בישראל ניתן לרכוש ערכות להכנת חורשט סבזי מתוצרת חברת "קמצ'ין" האיראנית, היושבת ומייצאת את מוצריה לעולם מטהרן. אדרבה, פחיות קוקה קולה קטנות מתוצרת העיר אירביל, עיראק, התגלגלו לאחרונה לשוק הישראלי.

אמנם, ככל הנראה, סוחרים מאיראן ומעיראק לא מנהלים קשרים ישירים עם סוחרים ישראלים והסחורות מגיעות, בין השאר, דרך טורקיה, אבל מקביליהם ממדינות אחרות שבאופן רשמי אינן מכירות בישראל ואף עוינות אותו כלפי חוץ - יותר משמחים למכור את מרכולתם עבור דולרים כחול־לבן. כך, מגיעים לשווקי ישראל אותם המוצרים שכל ישראלי משתמש בהם, לרוב מבלי לדעת שמקור המוצרים הוא במדינות שכנראה לעולם לא יוכל לבקר בהן.

התהליך במקרה של המדינות שלא מנהלות יחסים עם ישראל, בדומה לכל עסקה, מתחיל עם משא ומתן על תנאי העסקה המסחריים, שלאחריו יוצא לדרך הדיון על פרטי מימוש העסקה. עתה נדרש לתכנן בקפידה את נתיב הכסף, החשבוניות והשינוע. תהליך שנשמע טכני, אבל כל החלטה שתילקח פה קריטית. טעות קטנה אחת והמשלוח עשוי להיות מחולט על ידי השלטונות, והסוחר המקומי עלול לשלם על כך ביוקר. זה משחק מסוכן עבור הסוחר המקומי, שהרי לפחות על הנייר - לישראל מותר לקנות, אבל לו אסור לייצא. בשלב זה נכנס לתמונה המשלח הבינלאומי. הוא משרטט את נתיב ההובלה לפי צרכים, ולוקח בחשבון את מכלול השיקולים. בהם, לאיזו מדינה שלישית תובל הסחורה? האם להחליף מכולות בנמל הביניים? ומה ייכתב על שטרי המטען והחשבוניות?

למרבה הפליאה, או שלא, נהלי השטעון (קרי, יבוא ומיד יצוא - ללא שחרור מלא) הם, ברוב המקרים, מקלים מאוד. בתחילה, חברת הספנות מנפיקה שטר מטען בין, לדוגמה, פקיסטן לסינגפור. ברגע שהמשלוח מגיע לשם - המשך הליך ההובלה מתפצל לשני צירים: ניירת ומכולה. במקרה שבו המשלוח ממשיך להיות מובל באמצעות אותה חברת ספנות, שלה שייכת המכולה, לישראל, עושים בוקינג על אונייה אחרת ומנפיקים שטר מטען חדש. בתרחיש אחר, שבו צריך להחליף מכולה בגלל שחברת הספנות שהובילה את המכולה מנמל הטעינה המקורי אינה פוקדת את נמלי ישראל, מרוקנים את הסחורה, טוענים מחדש לתוך מכולה אחרת - ושולחים.

בחלק מהמדינות זה תהליך פחות מורכב, עד כדי כך שחברות הספנות בעצמן מפרסמות מחירוני הובלה ימית מנמלי טעינה במדינות שאינן מקיימות קשרים דיפלומטיים רשמיים עם ישראל, כמו אינדונזיה, עם הסעיף במחירון שכותרתו: "שטר מטען פוליטי". לבחירתו של יבואן לייבא מפקיסטן על חשבון אפשרות אחרת כמו סין יש השפעות כלכליות. המעבר דרך סינגפור מוסיף כ־600-500 דולר לכל מטר רבוע של סחורה - ומאריך את שרשרת האספקה בחודש וחצי. אולם, הסחורה מפקיסטן היא כל־כך זולה יותר, שיש מי שבוחר בה על חשבון האפשרות הסינית.

כשהסחורה כבר בים הפתוח, המשלח הישראלי ומקבילו מחו"ל עוקבים אחר הסחורה, ואילו הרוכש הישראלי משרטט עם הסוחר מהמדינה העוינת את נתיב העברת הכסף. זו סוגיה משמעותית בגלל שאי אפשר להעביר כספים ישירות מישראל לבנקים, למשל, בפקיסטן, כי אלו יחולטו. לכן, נדרש פתרון יצירתי, ומנעד האפשרויות מגוון: הקמת חברת קש שעוסקת בהנפקת חשבוניות ובהוצאת כסף, או חשבון Shore־Off, קרי הקמת חשבון במדינה כמו ארה"ב במטרה לדלג דרכו את הכסף, או קיזוז חוב של הסוחר המקומי לספק, במדינה שכן מקיימת קשרים דיפלומטיים תקינים עם ישראל. כלומר, מצב שבו הסוחר המקומי אומר לרוכש הישראלי "אני חייב לספק שלי בסין 100 אלף דולר, תעביר לו את הכסף - ואני אקזז מתוך שווי העסקה".

אפשרות נוספת בסחר עם המדינות שלא מנהלות יחסים עם ישראל היא "Free Zone", מתחמים של דיוטי פרי לסחורות שקיימים בעמאן, בירת ירדן, ובמיוחד בג'בל עלי - הנמל המרכזי של איחוד האמירויות. השיקולים של מדינות שמתפעלות פרי זון הם מגוונים. מחסן לוגיסטי שנמצא באזור, יצירת משרות (135 אלף משרות שנוצרו באיחוד האמירויות בזכות הפרי זון של ג'בל עלי) והיקף מסחר אדיר: סחורות בסך כ־104.2 מיליארד דולר בשנה שעוברים בפרי זון של ג'בל עלי שהפך ל"האב" של המזרח התיכון.

מלחמת חרבות ברזל עלולה לתת את אותותיה גם על כדאיות ההזמנות ממדינות אלו, בשל הימנעות ענקיות הספנות ממעבר בים האדום. אלעד ברשאן, משלח בינלאומי ועמיל מכס, מייסד־שותף SlickChain , פלטפורמת שילוח רכבים בינלאומית דיגיטלית, מסביר כי כבר בתחילת המלחמה הטילו אותן חברות היטל מלחמה בסך 100-50 דולר למכולה. בהתחשב בכך שאוניית מכולות עשויה לשאת כ־8,000 מכולות, מדובר על כ־800-400 אלף דולר תוספת לכל אונייה - מה שעשוי לפגוע בכדאיות הכלכלית של שימוש במדינות הללו. "בנתיב האווירי", מוסיף ברשאן, "חברות תעופה שכבר טסות לישראל דורשות מחיר כפול בשביל הובלה מיידית. כך, נוצר עומס אף גדול יותר על הספינות".

עוד כתבות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

אנתוני בלינקן / צילום: Associated Press, Evelyn Hockstein

שר החוץ האמריקני: ההצעה שעומדת בפני חמאס "נדיבה בצורה יוצאת דופן"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • החות'ים תקפו ספינת מכולות שעשתה את דרכה לסעודיה, ככל הנראה בשל קשריה עם ישראל • עדכונים בולטים

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?