גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יותר אנשים יצביעו השנה במדינה הזו מאשר בארה"ב, אינדונזיה, מקסיקו ודרום אפריקה, ביחד

מודי הוא כוכב עליון, מבית ומחוץ. הוא יצר כוח לאומני־דתי אטרקטיבי עם תוכנית פעולה כלכלית המעמידה את הודו במקום החמישי בעולם. האופוזיציה מתלכדת, וזה יעזור לה, אבל הוא עדיין מועמד להאריך את עשר שנות כהונתו ● העולם הולך לבחירות, פרויקט מיוחד

נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו / צילום: Associated Press, Ajit Solanki
נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו / צילום: Associated Press, Ajit Solanki

 

סמוך ליום השנה העשירי לעלייתו לשלטון, בחודש אפריל, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי יעמוד לבחירה חוזרת. כמעט מיליארד בעלי זכות בחירה ייקראו אל הקלפיות ב־28 המדינות של האיחוד ההודי וב־8 טריטוריות. אלה מספרים שהדעת מתקשה לתפוס. גם אם רק שני שלישים של בעלי הזכות יצביעו (כפי שקרה ב־2019), עדיין יותר בני אדם יצביעו בהודו לבדה ממה שיצביעו בבחירות הממשמשות ובאות בארה"ב, באינדונזיה, במקסיקו ובדרום אפריקה גם יחד.

 

כל כך מסובך הוא תהליך ההצבעה עד שוועדת הבחירות המרכזית עורכת אותו בחלקים. ב־2019, הפתקים של השבוע הראשון חיכו חמישה שבועות לספירתם. ברוב העולם, המתנה כה ארוכה היתה מעוררת חשדות של זיופים. לא בהודו. היא התחילה לבחור את ממשלותיה לפני קצת יותר מ־70 שנה, וספקות על כשרות ההצבעה מעולם לא עלו.

אין זאת אומרת שהדמוקרטיה ההודית עולה לה כפורחת. למען האמת, בעשר שנות שלטונה של מפלגת העם של בהאראט (BJP) התחולל כרסום הדרגתי וברור של החירויות הדמוקרטיות. זרועות אכיפת החוק מופעלות ללא הרף נגד יריבים פוליטיים. אנשים נעצרים, מוחזקים בכלא לאורך זמן ומועמדים למשפט על דעות פוליטיות. בשבוע שעבר הושעו 140 חברי פרלמנט של האופוזיציה בגלל הפרעת הדיונים במליאה.

עם זאת מועט הספק שנרנדרה מודי הוא הפוליטיקאי הפופולרי ביותר אשר נראה בהודו לפחות זה 50 שנה, ואולי מאז ומעולם. הסקרים מעמידים פעם אחר פעם את הפופולריות שלו על 70 עד 80 אחוז.

מפלגתו, שהיא לאומנית דתית, אמנם אינה משתווה לשיעור הזה, אבל הסקרים חוזים לה ניצחון ברור. סקר אחד שהתפרסם בשבוע שעבר חזה לה רוב מוחלט בלוק סאבהא (הבית התחתון של הפרלמנט), אם כי גם הראה שייצוגה של האופוזיציה יגדל מאוד. בשתי הבחירות הקודמות, מפלגת הקונגרס, שהנהיגה את הודו ב־50 מ־67 שנותיה הראשונות, לא קיבלה די מושבים לקבל מעמד רשמי של האופוזיציה הראשית. זה עומד להשתנות.

הרצועה ההינדית

האופוזיציה עושה ניסיון להציג חזית מאוחדת. בשיטת הבחירות ההודית, המועתקת מזו הבריטית, כל ציר נבחר ממחוז בחירה נפרד, ודי לו אם הוא או היא מגיעים למקום הראשון, אפילו בהפרש קטנטן ובלי רוב. פילוג בשורות האופוזיציה מחזק אפוא את סיכוייהם של מועמדי הממשלה להגיע ראשונים. מפלגת העם של מודי חזרה וניצחה אף כי מעולם לא הגיעה אל 50% ברוב מחוזות הבחירה. ב־2014 למשל היא קיבלה רק 33% מן הקולות.

גם כך, אחדות האופוזיציה כנראה לא תספיק. מודי ומפלגתו עומדים על בסיס מוצק להפליא: תמיכתם המסיבית של מאות מיליונים בצפון הודו, השייכים לדת ההינדו ומדברים בלשון ההינדית.

לא כל ההינדו דוברים הינדית. בדרום הם מדברים בלשונות מקומיות, והזהות הלשונית והתרבותית משתקפת היטב בדפוסי ההצבעה שלהם. אבל הרוב הגדול של ההודים מתגוררים בצפון, במה שמכנים "הרצועה ההינדית". בהודו יש גם 200 מיליון מוסלמים (הערכה לא מוסמכת). היסטורית הם הצביעו בעד מפלגת הקונגרס, אבל הקירבה הזו פחתה בשנים האחרונות.

מחלק התה, שומר הלילה

מודי שייך למפלגה שמייסדיה היו בני הכת הגבוהה ביותר במדרג הכתות ההודי, הברהמינים. אבל הוא עצמו בא מדלת העם, וזה חלק ניכר של קסמו הפוליטי. בבחירות קודמות, כאשר האופוזיציה לגלגה עליו שהוא בא מרקע של "מחלקי תה", הוא מייד הוסיף לשמו את התואר "מחלק התה"; כאשר קראו לו בלגלוג "שומר הלילה", הוא עודד את תומכיו לאמץ את התואר הזה כאות כבוד, מפני שמיליוני הודים מתפרנסים משמירת לילה.

מודי יצר תמהיל אטרקטיבי של לאומנות הינדואית, עם משקע אנטי־מוסלמי סמיך, ושל תוכנית לפיתוח כלכלי וטכנולוגי מסיבי. הוא שכנע את בני ארצו, שהוא העמיד את הודו בעמדת זינוק בין־לאומית יוצאת מגדר הרגיל. הוא גם מנחיל גאווה פטריוטית להמוני הודו. רכב חלל הודי לא־מאויש נחת השנה על הירח, הראשון של ארץ כלשהי שנגע בקרקע הקוטב הדרומי של הירח, והודו יצאה מגדרה מעונג.

אבל דווקא הימים האלה מבטאים חולשות הודיות בזירה האזורית והבין־לאומית. אף כי איראן והחות'ים מאיימים במישרין על נתיבי השיט החיוניים ביותר של הודו, שתיקה נכלמת צנחה על הדיפלומטיה ההודית. רק השבוע משהו זז קצת, כאשר ארבע אניות של הצי ההודי נשלחו אל הים הערבי לפקוח עין.

להודו יש דאגות חמורות מיידיות נוספות בזירה הבין־לאומית, בייחוד יחסיה האיומים עם פקיסטן ויחסיה המתוחים מאוד עם סין. הדאגות האלה הביאו את הודו עוד לפני 30 שנה ויותר לכונן קשרים אסטרטגיים קרובים עם ישראל. הקשרים עומדים לפי שעה במבחן מלחמת עזה, אבל המלחמה מעוררת התנגדות ניכרת מצד השמאל ההודי וכמובן מצד המיעוט המוסלמי הגדול.

כאחד האלים

מעמדו הציבורי של מודי עבר שינויים דרמטיים ב־20 השנה האחרונות. הוא היה לפנים מוקצה מחמת מיאוס, בגלל תפקידו בטבח של מוסלמים כאשר היה ראש הממשלה של מדינת גוג'ראט, במערב הודו. באותם הימים הוא נודה בעולם, וארה"ב והאיחוד האירופי אסרו את כניסתו.

כיום הוא נהנה ממעמד של כוכב עליון, מבית ומחוץ. מבית, פולחן אישיות נרקם סביבו כמעט עד כדי האלהה (הוא מושווה עם אלי דת ההינדו). מחוץ, ראשי מדינות מתחרים על חסדיו. הוא אולי היחיד בעולם הנהנה מכבוד מלכים בירושלים ובטהראן, בוושינגטון ובמוסקבה.

הוא האיץ את קצב הרפורמות הכלכליות בהודו, וכלכלתה עומדת כיום במקום החמישי בעולם (על פי חישוב התמ"ג הנומינלי). הוא מקווה להפוך אותה למעצמת על בייצור מוליכים למחצה, שהשוק העולמי צמא להם. אבל הפרופיל הדיפלומטי של הודו רחוק מלהשתוות לפרופיל הכלכלי. חמש השנים הבאות אולי יעניקו למודי את ההזדמנות לאזן את השניים.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם