גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איתן יוחננוף התאכזב מהבנקים עד שיום אחד "הם באו אליי על ארבע, כולם"

כשאיתן יוחננוף נשאל על הטבילה הראשונה שלו בעסק המשפחתי הוא נזכר: "בזמן מלחמת יום כיפור הייתי ילד. אבא שלי נעדר הרבה זמן, אז למדתי לעשות מסחר בעצמי" ● היום הרשת שבראשה הוא עומד מונה 42 סניפים ● בשיחה עם ערן גפן הוא מספר על המעבר מסיטונאות לקמעונאות, העסקה הסולידית עם מגה והדפוסים החדשים של הצרכנים בעת מלחמה ● חצי שעה של השראה

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם איתן יוחננוף / צילום: איל יצהר, מנחם רייס
חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם איתן יוחננוף / צילום: איל יצהר, מנחם רייס

 

חצי שעה של השראה עם ערן גפן · איתן יוחננוף | מטנדר אחד לרשת של מיליארדים

 

ערן גפן, מנכ"ל G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי, בשיחה עם איתן יוחננוף, מנכ"ל ובעלי רשת המזון יוחננוף 

בשיחה עם איתן יוחננוף הוא סיפר לי סיפור שנשאר איתי. כשהיה ילד בבית הספר היסודי, חבורת נערים מהשכונה הרביצה לו. כשהוא שב הביתה בדמעות, אמא שלו לא נתנה לו להיכנס. היא התעקשה שהוא ירד ויחזיר להם. וכך עשה. השיעור הזה ועוד רבים שעוברים במשפחתו לאורך שלושה דורות הם שמכתיבים לו היום את סגנון הניהול - הרבה יותר מתיאוריות שלומדים באוניברסיטה - כשהוא עומד בראש רשת המזון יוחננוף.

שלום איתן, מה שלומך?
"טוב, תודה".

איך אתה מגדיר את יוחננוף?
"יוחננוף היא רשת מזון ישראלית שמונה 42 סניפים. היא חצתה את רף 4 מיליארד השקלים במכירות. 30% ממניות החברה בידי הציבור ו-70% מוחזקות בידי המשפחה".

הקצין שחקר את מלחמת יום הכיפורים מגלה: זה מה שקרה לנו ב-7 באוקטובר
● "המפעל עובד בחוסר יעילות, אבל אם דפוס בארי לא יחזור, הקיבוץ לא יחזור"  

אתם גם בעלי הנדל"ן של הסניפים. בכמה אחוזים?
"בערך 20%".

איך הכול התחיל בעצם?
"אבא שלי מרדכי עלה בשנות הארבעים מבוכרה שבאוזבקיסטן. בצעירותו הוא עבד אצל 'האחים פוזיילוב' כמלטש יהלומים. די מהר הוא הבין שהוא מחובר למסחר. הוא רכש סחורה במפעלים ויצא עם האוטו שלו למכור אותה למכולות. בשלב מאוחר יותר היו לו נהגים עם רכבים שסיפקו את הסחורה למכולות ומינימרקטים. זה היה מבנה השוק אז, בשנות השבעים והשמונים. אימא שלי אילנה, ילידת לוב שגדלה במעברות, הייתה צמודה אליו ועזרה לו".

 

מה הזיכרון המוקדם ביותר שלך מתחילת הדרך של העסק?
"הזיכרון הכי חזק שלי הוא מתקופת מלחמת יום כיפור. אבא שלי נעדר שבועות ובזמן הזה אימא שלי החזיקה את העסק. כילד הייתי משחק בקרטונים של האריזות. בחופשים עבדתי. לזכות אבא שלי ייאמר, וזה משהו שאני גם מעביר לילדיי, שהוא לימד אותי מסחר מהו. הוא היה אומר לי 'קח את ספר המוצרים שלנו ולך תמכור'. אם הפסדתי כסף כי מכרתי מתחת למחיר הקנייה, הוא אף פעם לא גער בי, אלא רק אמר 'לא נורא, אתה תלמד בפעם הבאה'. כולנו עבדנו מהבוקר עד הלילה. המילה 'קשה' לא קיימת בלקסיקון שלנו".

אבא שלך עדיין מעורב?
"הוא בן 80 ולגמרי מעורב. יש אנשים שהולכים לרב, אני הולך לאבא שלי. הוא הנכס המשמעותי ביותר שלנו, עם הידע, הניסיון והכישרון שלו".

מתי פתחתם את יוחננוף הראשון?
"ב-1991. אני מדבר איתך על שנים שבהן לא יכולת למדוד, אלא לפי העין. כשרציתי לבדוק סוחר שאני עובד איתו, הייתי לוקח טונה פוסידון במשקל 110 גרם ומציע לו אותה ב-10 אגורות פחות. אם הוא לא לקח אותה, זה הוכיח לי שני דברים: או שאין לו כסף או שהוא לא מכיר את השוק. ואם זה כך - אין טעם להשקיע בו. זה טריק שאבא שלי לימד אותנו.

"אבל הבנו אז מה הבעיה עם סיטונאות: ככל שאתה גדל - אתה מייצר יותר ויותר, אך הכסף שלך יושב יותר ויותר אצל הלקוחות שלך. כלומר, ככל שאתה גדל, הכסף הופך לקטן יותר, וגם הסיכון גדל. אז אמרנו שנלך על קמעונאות, שם הכסף בקופות יום־יום".

ומה עשיתם?
"ב-1992 הגענו לאזור התעשייה ברחובות, קנינו שטח גדול, והעברנו לשם את הסחורות שלנו. בשטח מאחור העמסנו למשאיות שיצאו לסיטונאים ומקדימה מכרנו ללקוחות במחירי סיטונאות. וכשאנשים גילו את זה, זה היה אש בשדה קוצים. צריך להבין שבשנות התשעים לא היו חנויות כאלה, זה היה ייחודי".

מה היו אז האתגרים?
"לא היו אז טכנולוגיות וכלים ניהוליים. היה קשה מאוד לנהל מערכת גדולה. עד אז אנחנו קנינו את הסחורה, קלטנו ומכרנו אותה".

תן לי דוגמה לטעות גדולה שעשיתם ולמדתם ממנה.
"אינסוף טעויות. היה מקרה שבו החנות עבדה מסביב לשעון בזמן החגים. מחוסר זמן לא הפקדנו את הכסף והוא נערם בכספת. פרצו אותה וגנבו ממנה סכום עתק. אמרתי לעצמי: איזה מטומטם, איך לא השתמשתי בברינקס? את התחום שלנו לא לומדים בבית הספר. זה ידע סודי, והוא נלמד רק בכיתות רגליים ובניסוי וטעייה".

"תבחר את הקרב שלך"

מה היה השלב הבא?
"ב-2016 רשת מגה קרסה, והייתה לנו הזדמנות לשים את היד על סניפים גדולים. לא בלענו את כולם, רק את המקומות שרצינו".

רציתם עוד?
"זה לא מתאים לדנ"א שלנו. אנחנו מאוד בסיסיים וממוקדים".

בסוף הייתם די סולידיים: רכשתם תשעה סניפים מתוך עשרות.
"שפכנו המון כסף, כמעט מיליארד שקלים. אני מזכיר שרכשנו את החנויות של מגה, רוקנו ובנינו אותן מחדש. במקביל בעלי הנכסים גבו את השכירות שלהם.

"בזמן מסוים הבשילו לי ההשקעות האדירות בחנויות וגם הבשילו לי שלושה־ארבעה נכסים ענקיים, ופתאום מצאתי את עצמי מזרים סכומי כסף אדירים, ואז איזה בנק אחד החליט שהוא מרים דגל.

"אמרתי לאבא שלי: תראה מה זה, כל היום הבנקים מרוויחים מאיתנו, וכשקצת קשה הם דורכים לי על הרגל. בתגובה הוא שאל אותי: מה בנוגע למתחם מבקיעים? תבין, מדובר ב-300 דונם עם 160 אלף מטר בנוי. אמרתי לו שאני יכול למכור את המתחם, אבל אני לא מעוניין. עבדתי עליו שנים. נלחמתי מלחמת עולם כדי להוציא אותו לפועל. הוא אמר לי: אני ממליץ לך למכור".

הוא בעצם אמר "תבחר את הקרב שלך".
"כן. בלב כבד מכרתי את המתחם. לא הרווחתי, כי מכרתי אותו בגרוש. ומה קרה? נכנס לי סכום עתק ובשנייה אחת מחקתי את הבנקים. פתאום קלטתי את הערך של זה: יום אחרי הם באו על ארבע כולם".

ערן גפן / צילום: מנחם רייס

"הלקוח מעדיף תוצרת הארץ"

האם לדעתך השוק נהיה תחרותי יותר עם השנים?
"ענף המזון קשיח מאוד בצריכה שלו. רף החדירה שלו קטלני. הוא כמעט לא שייך למי שלא יודע אותו. זה תחום סיזיפי, עתיר מימון ועם שולי רווח נמוכים מאוד. גם מי שבא עם הרבה כסף - בתוך כמה חודשים הוא נותר בלי כסף".

מי השחקנים המרכזיים?
"הכי גדולים הם שופרסל, עם נתח שוק של 15%-20%. אחריהם רמי לוי עם 10%. הבאים אחריהם הם אנחנו ואושר עד. אחרינו קרפור".

לשופרסל יש פריסה רחבה. הם מרגישים לי כמו אוגדת הנדסה בצבא, עם לוגיסטיקה גדולה ומשומנת. רמי לוי הוא גאון שיווק עם חושים חדים. הוא מבין את נפש הצרכן הישראלי. הוא מוביל את הדגל של המחירים הנמוכים ויחסית הוא עומד במשימה. מה החוזקה שלכם?
"אנחנו הגוף הכי מעניין בתחום הקמעונאות, קודם כל בגלל קונספט החנויות שלנו ומבני העסק. אנחנו גם החברה היחידה שעוסקת רק בדיסקאונט. לנו יש חנויות ענקיות שמתעסקות עם מה שנקרא מאסט, מוצרים שצריך. אני אומר לך עוד דבר על יוחננוף: לא מעניין אותנו לעשות את הרעש ששאר רשתות המזון עושות. המיקוד שלנו הוא בחוויה של הלקוח".

איך המלחמה משפיעה על הצרכן הישראלי?
"בעתות משבר אנו רואים שהלקוחות משנים את דפוסי הצריכה שלהם ושהיקף הקניות עולה. מצב הרוח הלאומי נותן את אותותיו: ציבור הצרכנים מבלה פחות בחוץ, ומנתב את כספו למצרכים ביתיים".

אילו אתגרים עסקיים יש?
"לספק את הצריכה המשתנה, בהתאם למצב החירום ודרישת הלקוחות, תוך בלימת התייקרות המוצרים, וכמובן לדאוג לאספקה שוטפת של מוצרים, שעלולים להיות חסרים בעקבות המלחמה. צריך להיות רשת איתנה וחזקה כדי לאזן בין הצרכים השונים.

"אתן לך עוד דוגמה: אנחנו ערים להלך הרוח של הלקוחות הישראלים - הם מעדיפים לצרוך כעת פירות וירקות תוצרת הארץ. היום אנחנו עם 100% תוצרת חקלאית ישראלית. ההחלטה הזאת מצטרפת לתמיכה ארוכת השנים שלנו בחקלאות הישראלית. עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שהיעדר יבוא פירות וירקות עלול להוביל להתייקרות. אנחנו עושים הכול כדי שזה לא יקרה".

עוד כתבות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה