גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסטטיסטיקה מגלה: 10 המניות האלה עשויות להיות הפתעת השנה

למרות שגדולי המשקיעים ממליצים להיצמד למדדים, בשנים האחרונות רכישת מניות שצנחו בעשרות אחוזים הניבה על פי רוב בשנה העוקבת תשואה טובה משמעותית משל מדד ת"א 125 ● מנהל בכיר מסתייג: "קשה להצביע על תבנית ומנהלי ההשקעות לא מחכים לסוף שנה כדי לראות מי סיימה למטה כדי לקנות" ● וגם: מה ההסבר לתופעה, איפה הבעיות בשיטה ומה הסיכונים

רכישת מניות שצנחו בעשרות אחוזים הניבה תשואה טובה משמעותית / איור: גיל ג'יבלי
רכישת מניות שצנחו בעשרות אחוזים הניבה תשואה טובה משמעותית / איור: גיל ג'יבלי

שאלה מרכזית ולא פשוטה בכלל המעסיקה משקיעים בשוק ההון לאורך השנים היא האם יש שיטה שבה ניתן להשיג תשואה גבוהה יותר ממדד הייחוס, קרי "להכות את המדד" באופן עקבי ולאורך שנים?

נתנאל אריאל, פרשנות | החברה הישראלית שרשמה את היום ״הגרוע בתולדותיה״
דרור מרמור, טור סופ"ש | כשבבורסה חוגגים החלטות ריבית, ברור למה הכסף עורק לוול סטריט

מנהלי השקעות וקרנות גידור, מנסים בכל שנה להראות שהביצועים שלהם טובים יותר מאשר מדדי המניות. מנגד, ניצבים משקיעים אגדיים כמו וורן באפט "האורקל מאומהה", וג'ון בוגל, מייסד ענקית ההשקעות וונגארד, שטען כי הסתפקות בתשואת מדד ה־S&P 500 היא הדרך הטובה ביותר להתעשרות.

באפט, שגם הוא מצדד בהשקעות פסיביות מבוססות השקעה במדדים עבור משקיעים שלא מתמחים בהשקעות, אף התערב בשנת 2007 עם מנהלי קרן הגידור פרוטז'ה פרטנרס שאם ישקיע במשך 10 שנים בקרן סל העוקבת אחר ה־S&P 500, הוא ישיג תשואה גבוהה יותר מזו של קרן הגידור לאורך עשור. הוא ניצח באופן חד משמעי.

ובכל זאת, משקיעים רבים מנסים לעמוד באתגר ומחפשים שיטות שונות להשגת תשואה עודפת על המדדים לאורך זמן.

 

אחת מהן, היא התמקדות במניות שהניבו את התשואה החלשה ביותר באותו המדד בשנה הקודמת. הטענה היא שאם תקנו באחוז זהה מעשר המניות עם התשואה החלשה ביותר במדד ת"א 125 בשנה מסוימת, ותחזיקו את כולן לאורך כל השנה הבאה - תשיגו תשואה טובה מהמדד עצמו. לכאורה שיטה פשוטה, אך נקדים ונזהיר שהיא לא חפה מבעיות וכי ההצלחה בה אינה ודאית.

מי שחושב שמצא חוקיות לכאורה בדפוס שכזה בשנים האחרונות, הוא רון שטיינבלט, סמנכ"ל קשרי משקיעים בחברת גלברט כהנא, ומנהל תוכן בערוצי הטלגרם "תשואת יתר". ואכן, על פי בדיקת גלובס השקעה ב־10 המניות המפסידות של מדד ת"א 125 בשנת 2022 (ירידה ממוצעת של 57%), הניבה תשואה חיובית ממוצעת של כ־34% בשנה העוקבת 2023, וזאת לעומת 4% בלבד שהניב מדד ת"א 125.

"היתרון הגדול הוא בסטטיסטיקה"

התיק הורכב ממניותיהן של החברות אופקו, לייבפרסון, ישראל קנדה, דנאל, נכסים ובניין, ג'י סיטי, מיטרוניקס, שיכון ובינוי, פולירם וקמטק. הבולטת ביניהן בשנה האחרונה (2023) הייתה מנייתה של חברת השבבים קמטק בניהולו של רפי עמית, שזינקה ב־231%, כאשר שמונה נוספות עלו בשיעור דו ספרתי של 12% עד 43% ותרמו לתשואה החיובית בתיק.

 

לדברי שטיינבלט, בדיקה של חמש המניות המפסידות או של 20 המפסידות הניבו תוצאות פחות מובהקות. על החשיבות הגדולה של פיזור ההשקעה בין מספר מניות אפשר ללמוד מכך שמניית לייבפרסון, מהגרועות ב־2022, המשיכה למחוק משוויה עוד 61% בשנה העוקבת.

לטענת שטיינבלט, "היתרון הגדול של השיטה הוא בסטטיסטיקה נטו, שמנטרלת רעשי רקע ועיוותים, לשני הכיוונים, שיכולים להתרחש, כמו קורונה, אינפלציה או ריבית". כך הקורונה הפילה את תחום הנפט ב־2020, והחיסון בסוף השנה הרים את מניות הסקטור בחזרה בשנה שאחרי. או ענקיות הטכנולוגיה ב־2022, שנפלו בגלל האינפלציה והעלאות הריבית - ואחר כך תיקנו ב־2023.

רון שטיינבלט, סמנכ''ל קשרי משקיעים בגלברט כהנא תקשורת עסקית / צילום: מיכאל צור

בדיקת ביצועיהן של 10 המניות הגרועות לשנת 2020 (ירידה ממוצעת של 48%) מלמדת על מגמה דומה לזו של השנה האחרונה. בשנת 2021 השיגו המניות הללו תשואה כוללת של כ־51%, טוב יותר מ־31% שהשיג המדד (9 מתוך 10 המניות עלו ביותר מ־10%).

מניות הנפט והגז שהתרסקו בקורונה שנה קודם לכן, תיקנו בחדות כלפי מעלה. כך, קבוצת דלק של יצחק תשובה רשמה קאמבק מרשים ותשואה של 155%, בעוד ניו־מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים), ישראמקו, רציו ובזן עלו ב־89%, 76%, 37% ו־23% בהתאמה. גם מניות נדל"ן מניב כמו ג'י סיטי של חיים כצמן (לשעבר גזית גלוב) והכשרת הישוב של עופר נמרודי טיפסו ב־23% וב־84% בהתאמה.

אזהרה: השיטה לא תעבוד בכל שנה

נדגיש כי שיטת השקעה שכזו, אינה מבטיחה רווחים ויש בה גם סיכונים. מבדיקת נתוני המניות המפסידות של 2021, שהועברו לגלובס על ידי יובל צוק מיחידת המחקר של הבורסה, עולה ש־10 המניות המפסידות באותה שנה איבדו בממוצע 59% בשנה שאחרי. זאת לעומת ירידה של 12% "בלבד" במדד ת"א 125, כאשר 5 מתוכן איבדו יותר מ־80% מערכן. במילים אחרות, בשנה הזו המשקיע היה מפסיד את רוב כספי ההשקעה שלו.

עם זאת, הנתונים שבידי שטיינבלט מציגים תשואה שונה לחלוטין - ירידה של 9% בלבד ב־10 הגרועות של השנה הקודמת, טוב במקצת מתשואת המדד. הפער נובע לדבריו מנתון נוסף שצריך לקחת בחשבון בבחירת המניות הגרועות: רק כאלה שהתחילו וסיימו את השנה כחלק מהמדד, ולא כאלה שנכנסו או יצאו בעדכוני המדדים השנתיים (בפברואר או באוגוסט).

 

זו נקודה בעייתית, שכן אין דרך קלה לוודא זאת ונדרש חיפוש באתר הבורסה אודות השינויים בהרכב המדד לאורך אותה שנה. ניסיון של גלובס לשחזר את הנתונים לשנה הזו בהתאם לאותו קריטריון, העלה שגם לאחר החלפת מספר מניות שלא היו במדד לאורך כל שנת 2021 באלו המפסידות הבאות בתור התוצאה הייתה ירידה של 38% בממוצע.

הנקודה הזו הייתה קריטית לפני שנתיים, ועודנה רלוונטית לרשימה של השנה הקרובה. שכן, מניית בז"א (בית זיקוק אשדוד) הצטרפה לבורסה בספטמבר האחרון, התרסקה ביום המסחר הראשון וסגרה את השנה בנפילה של 49% -המקנה לה את המקום האחרון במדד ת"א 125 בשנה החולפת. עם זאת, היא לא נמצאת ברשימה לשנה הקרובה, כיוון שלא נכללה במדד בתחילת השנה.

"השיטה מאתגרת ברמה הפסיכולוגית"

שטיינבלט נחשף לנושא בעשור הקודם, כשהמגזין בארונ'ס ביצע בדיקה דומה על השוק האמריקאי. "רצינו להפעיל את השיטה גם בשוק המקומי, בדקנו 5 שנים אחורה וראינו שזה עובד", הוא מתאר. "השיטה יכולה ליצור באופן מובנה תשואה עודפת כי זו אסטרטגיה פשוטה לביצוע מבחינה מעשית, אבל קשה ברמה הפסיכולוגית.

"לאנשים קשה לקנות מניות כשהם רואים גרף יורד ועוד יותר קשה שצריך להחזיק אותן במשך שנה שלמה בלי לגעת, גם כשהן יורדות ועולות בעשרות אחוזים לאורך השנה. אין הרבה אנשים שיכולים לעשות את זה. למי שמצליח - הרווח משמעותי".

לדבריו, "למניות שהניבו תשואה נמוכה יש מוטיבציה להילחם על המקום שלהן. ראיתי את זה לא מעט בעבודה עם מניות במדד ת"א 125. סייקל שלילי בענף מסוים נמשך בדרך כלל כשנה עד שנה וחצי. אם המודל העסקי של החברה טוב, אז אחרי שהסנטימנט השלילי חולף היא חוזרת לרווח והמניה מזנקת. במקרה אחר, אם היו ביצועים גרועים ולאחר מכן החליפו הנהלה זה גם יכול לבוא לידי ביטוי בתשואה חיובית".

מנהל השקעות בכיר: "קשה להצביע על תבנית"

יובל באר אבן, מנהל השקעות העמיתים במגדל ביטוח ופיננסים מצנן את ההתלהבות: "קשה להצביע על תבנית. למרות שאנשים אוהבים להסתכל על שנה קלנדרית, השוק וגם גופים מוסדיים לא מחכים לסוף שנה כדי לראות מי סיימה למטה כדי לקנות. מסתכלים לאורך כל השנה האם השווי בבורסה נמוך ביחס להערכות השווי ואם יש הזדמנות קונים.

"בהחלט זה נכון שכדאי לקנות מניה טובה שחטפה חזק. כדאי לקנות עסק בר קיימא, בשוק בריא ולא דועך, שהמשקיעים מכרו בגלל אירוע זמני כמו קורונה או אפילו מיתון שלאחריו החברה חוזרת לצמיחה. אבל יש מניות שדועכות ולא מתאוששות במשך הרבה זמן, כמו למשל טבע מאז 2015".

עם זאת, הוא מסכים שפסיכולוגיה משפיעה על המשקיעים ולכן אומר ש"שווה לבחון" את האסטרטגיה הזו. "השנה הקודמת הסתיימה בעולם בעליות חדות וכעת יש ירידות. מנגד בעיקר בארה"ב, רואים שהסקטורים החלשים של השנה שעברה - הבריאות והצריכה הבסיסית - הם הכי חזקים עכשיו בפתיחת השנה".

האם השיטה תצליח להכות את המדד גם בשנת 2024? אם תרצו לבצע בעצמכם את הניסוי, אלו הן 10 המניות שהחלו וסיימו את שנת 2023 במדד ת"א 125 וסיפקו את הביצועים הגרועים ביותר - תשואה ממוצעת שלילית של 32% לעומת עלייה של 4% במדד עצמו: או.פי.סי אנרגיה (תחנות כוח), דלק רכב, ורידיס (תעשייה ותשתיות), מג'יק (תוכנה), אלקו (חברת החזקות), מלם תים (מחשוב) , פרטנר (תקשורת), איסתא (תיירות), טאואר (שבבים) ואודיוקודס (טכנולוגיה).

עוד כתבות

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות