גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מובילאיי מול צים: איזו מניה יותר אטרקטיבית להשקעה?

חברת הטכנולוגיות לרכב מובילאיי הפתיעה עם אזהרת רווח קשה ונענשה בחומרה ● לעומתה מניית צים נהנית ממומנטום חיובי בשל מתקפות החות'ים ● אולם בשוק מעריכים כי החגיגה הימית עלולה להסתיים בהפסד כואב, ואילו בשבבים לרכב יש פוטנציאל רווחים

פרופ' אמנון שעשוע, נשיא ומנכ''ל מובילאיי ואלי גליקמן, מנכ''ל צים / צילומים: איתי רפפורט, מובילאיי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
פרופ' אמנון שעשוע, נשיא ומנכ''ל מובילאיי ואלי גליקמן, מנכ''ל צים / צילומים: איתי רפפורט, מובילאיי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי מניות ישראליות בלטו בשבוע שעבר בוול סטריט: מניית חברת הספנות צים השלימה עלייה של כמעט 50% (והכפילה את ערכה מתחילת חודש דצמבר האחרון), ומנגד מניית מפתחת החיישנים לרכב מובילאיי מחקה ביום חמישי כרבע מערכה.

מחקה רבע משוויה: החברה הישראלית שרשמה את היום ״הגרוע בתולדותיה״
מנהלי ההשקעות הגדולים נזהרים מהבורסה בת"א: "הבור התקציבי עמוק ממנהרות חמאס"
זאת המניה בוול סטריט שהשורטיסים הפסידו עליה 12 מיליארד דולר ב-2023 

ועדיין, מי שהשקיע בשנה האחרונה במניית צים, שאותה מנהל אלי גליקמן, איבד כ־15% מהשקעתו, בעוד מי שהשקיע במובילאיי שמוביל פרופ' אמנון שעשוע, רשם תשואה שלילית של 3% בלבד. זאת ועוד: גם אחרי הנפילה היומית במניה, מובילאיי היא החברה בעלת השווי הגבוה בישראל - כ־24.6 מיליארד דולר, בשעה שצים נסחרת כעת בשווי 1.75 מיליארד דולר "בלבד" - מרחק של 80% מהשיא שרשמה לפני שנתיים.

המזל משחק לצים, אבל האופק מעונן

לצים היו לכאורה סיבות לעלייה במניה בשנה האחרונה: החברה שבשליטת עידן עופר נסחרת עמוק מתחת למזומן (יש לה כ־3 מיליארד דולר בקופה), והיא חידשה את צי הספינות שלה כך שיהיו מונעות בגז טבעי ולכן זולות יותר לתפעול. אבל זה לא הרשים את המשקיעים שהסתכלו על העתיד - והם ראו את מחירי התובלה בעולם צונחים בשנה שעברה, את הגידול בהיצע הספינות בשנים האחרונות, כשמנגד הביקוש נמצא בירידה. וכשהעתיד נראה רע, גם אין הווה.

אלא שבחודש האחרון, בדומה לימים שלאחר הקורונה, המזל פתאום האיר לה שוב פנים, לפחות באופן זמני. בתקופת המגפה הוביל שילוב של שיבושים בשרשרת האספקה עם גאות בביקוש לשינוע ימי, לזינוק במחירי התובלה. הזינוק הנוכחי במניית צים מגיע בעקבות מתקפות החות'ים על כלי שיט במיצר באב אל־מנדב, שער הכניסה לים האדום.

מדובר בנקודה קריטית במעבר הסחורות העולמי, כאשר בתעלת סואץ מתבצעים 12% מכלל הסחר העולמי ו־30% מתנועת המכולות הבינלאומית, או כ־30 אלף ספינות בשנה.

כעת נוצר מחסור בפועל בספינות, כיוון שהן נאלצות להקיף את כל יבשת אפריקה מדרום ולהאריך את המסע שלהן בשלושה שבועות, ובהתאם מחירי התובלה הימית שוב מזנקים, עובדה שממנה נהנית גם צים (שככל הידוע הכפילה את מחירי המכולות). 

אלא שזו כנראה נחמה לטווח קצר, שכן מומחים מעריכים שמדובר בעניין זמני. צים נסחרת כעת במחיר מניה של 14.6 דולר, כמעט כפול ממחיר היעד הממוצע של האנליסטים (שעומד על 8.3 דולר למניה בלבד). לפי אתר יאהו פייננס, אין אף אנליסט שנותן המלצת "קנייה" למניית צים. 

אנליסט בכיר בשוק ההון אומר לגלובס כי מדובר ב"תעשייה קשה שנכנסה ב־2008 למשבר ויצאה ממנו רק בקורונה. הענף היה נראה רע מאוד לפני הקורונה, עם היצע גדול בהרבה מהביקוש, וזה גם מה שצפוי אחרי המלחמה, כשמחירי התובלה יירדו". 

הזינוק במחירי התובלה הוא בינתיים בחוזים לטווח קצר, חוזי הספוט. צים מתחילה כעת במו"מ מול הלקוחות שלה, בניסיון לקבע לשנה הקרובה מחירי תובלה גבוהים ככל הניתן, אבל האינטרס של הלקוחות שלה הפוך - להמתין ולראות האם המחירים יירדו. 

יואב בורגן, אנליסט בכיר בבית ההשקעות פסגות, מסכים כי "פוטנציאל ה'דאונסייד' במניה גבוה משמעותית מפוטנציאל ה'אפסייד', ההשקעה בצים מסוכנת, אפילו מפחידה. המניה הפכה להימור על המצב הגיאופוליטי, ולשחק על האיום החות'י זה מסוכן. הניסיון מלמד שלא צריך הרבה בשביל להוציא את האוויר מהבלון הזה". 

לדבריו "הרבעונים הבאים של צים הולכים להיות קשים, התחזיות שלה לקדימה לא טובות ומהר מאוד להערכתי היא תציג הפסדים משמעותיים. גם התנודתיות במניה גבוהה הרבה יותר מאצל המתחרות".

מובילאיי: תחזית קשה, והשאלה היא מה הלאה

במקרה של מובילאיי הסיפור שונה לגמרי. המניה התרסקה כאמור ביום חמישי לאחר שהחברה דיווחה, במפתיע, על הצטברות גדולה של מלאים בידי הלקוחות שלה, ספקיות ליצרניות הרכב בעולם. לטענתה מדובר על כ־6-7 מיליון יחידות מוצר, ולכן ההזמנות שלה בשנה הקרובה יירדו בכמה מיליונים ל־31 עד 33 מיליון יחידות. לפיך היא צופה שההכנסות שלה ברבעון הראשון יפלו ב־50% לכ־229 מיליון דולר, ובשנה כולה יירדו ב־9% לעומת 2023, לרמה של 1.86 עד 1.93 מיליארד דולר. מדובר בפספוס של 27% מתחת לצפי האנליסטים.

בתגובה, אנליסטים החלו לחתוך את מחירי היעד למובילאיי, כשבבנק אוף אמריקה אפילו ממליצים על מכירת המניה (המלצת "תשואת חסר"). רגע לפני אזהרת הרווח החמורה, מובילאיי עדיין קיבלה מהם המלצות חיוביות למדי, עם אפסייד של יותר מ־60% על מחיר השוק טרם הנפילה. כלומר, הפוטנציאל בתחום עדיין קיים.

"השאלה החשובה היא האם מדובר בבעיה ספציפית של מובילאיי, או בבעיה רוחבית בענף. אזהרת הרווח הייתה קשוחה, בהחלט ירידה מאוד משמעותית בהיקף ההכנסות ביחס לציפיות", אומר שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של בית ההשקעות פסגות. "אבל החברות האחרות טרם דיווחו ולכן צריך לעקוב ולראות מה יקרה אצלן.

"הלקוחות של מובילאיי צברו מלאים כהפקת לקחים מימי הקורונה. הן לא רצו להיתפס בלי שבבים, וכעת יש להן עודף. אם זה אירוע כלל ענפי, אז תהיה התאמת מלאים ברבעון הראשון, אולי גם בשני, ונחזור לקצבי צמיחה. אם מדובר בבעיה רק של מובילאיי - יהיה לה מאתגר קדימה".

כרמי גם מדגיש את בעיית התמחור של מובילאיי, שנסחרת כחברת צמיחה בעוד שהמתחרות שלה כבר לא. "שאר חברות השבבים לרכב נסחרות במכפילים הרבה יותר מתונים, כך שהשוק מצפה לשנה חלשה, כך שגם מובילאיי יכולה להמשיך לרדת.

"הבעיה הגדולה מבחינתה תהיה אם מדובר בשינוי שוק, והיא מתחילה לאבד נתחי שוק לחברות אחרות. תחום שבבי הרכב בכלל ועזרי נהיגה (ADAS) בפרט מגלם פוטנציאל צמיחה יפה לשנים הקרובות, ולכן סביר להניח שנראה יותר חברות מנסות להיכנס לשם".

בין החברות הבולטות שמנסות להיכנס לתחום נמצאות קוואלקום וגם אנבידיה. קוואלקום עדיין מוטה מדי למכשירי מובייל ואצל אנבידיה מדובר עדיין בחלק קטן מאוד מהפעילות, אבל "לא מן הנמנע שגם חברות שבבי רכב אחרות ינסו להתקדם לכיוון הזה, ככל שיילך ויצמח", מציין כרמי.

עם זאת הוא מסכם כי "בסך הכול החברה טובה, הביצועים שלה לאורך השנים האחרונות די יפים. היא מוכרת ב־2 מיליארד דולר בשנה ויש פוטנציאל גם לעתיד. אבל יכול להיות שהתמחור יצטרך לעבור חיתוך משמעותי, בהינתן החולשה הנוכחית".

דבר אחד בטוח - ענקית הטכנולוגיה אינטל, שמחזיקה ב־88% ממניות מובילאיי, קיוותה לחלוב הרבה יותר מזומנים מהחברה הישראלית. בעקבות נפילת המניה כעת, יהיה לה קשה יותר למכור מניות של החברה הבת ולייצר לעצמה תזרים ממנה.

עוד כתבות

חזית המדע. מיפוי האקספוזום / צילום: Shutterstock

400 חוקרים השיקו את אחד הפרויקטים השאפתניים של המדע: מיפוי האקספוזום

הפרויקט, שהוכרז במאי השנה באירוע גדול של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, נועד למפות את כל הגורמים שאנחנו נחשפים אליהם לאורך החיים ומשפיעים על הבריאות שלנו - מחיבוק ועד חומרי הדברה ● האם טכנולוגיות חדשות יאפשרו להשלים את המשימה? שלוש חוקרות של התחום מסבירות למה הפרויקט מלהיב כל כך ומספרות על ההישגים שכבר הגענו אליהם

מאפים וסלטים ב–Benno / צילום: אורנה בן חיים

פסטות בטאבון וקינוחים מוגזמים: מסעדת השף החלומית במושב שלא הכרתם

יקב בוטיק עם בלנד ייחודי, סדנת קרמיקה משעשעת, הרצאה בשפת הסימנים ותפריט עם נגיעות מקורדון בלו ● מצאנו חמלה לנפש ביישובים סביב נתב"ג ● חגית אברון תופרת יום

תיקון והתנצלות

קובי זריהן בשיחה עם עו''ד רונית סיטון זלקינד / צילום: שיר הלוי

הממונה על הגנת הצרכן: "יש לי רק 8 מפקחים על 650 אלף עסקים"

קובי זריהן הסביר באירוע של משרד עוה"ד פירון מדוע הרשות לא פרסמה הקלות לקמעונאיות המזון במהלך המערכה נגד איראן ● יאיר אבידן, המפקח על הבנקים לשעבר, וד"ר שלומית וגמן-רטנר, ראש רשות איסור הלבנת הון ומימון טרור לשעבר, מצטרפים למרכז הפינטק הישראלי ● אירועים ומינויים

חדשות ההייטק / צילום: ap, Michael Perez

החברה הישראלית שתספק נחילי רחפנים חמושים לארה"ב

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק • והפעם: Base44 של היזם מאור שלמה נמכרה לוויקס ב-80 מיליון דולר בעסקה יוצאת דופן, ענקית המחשוב שמאמינה בחברת הקוונטום הישראלית, חברת הרחפנים הישראלית, אקסטנד, זכתה במכרז לאספקת נחילי רחפנים חמושים משוטטים שפרסם משרד ההגנה האמריקאי בהיקף של 10 מיליון דולר, וגם סערה סביב מתכנת הודי שמואשם בהונאה סדרתית ● חדשות ההייטק

טלי גוטליב, מהרן פרוזנפר / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, תמר מצפי

סמוטריץ' רוצה מישהו מבחוץ לאגף התקציבים. איך יגיבו העובדים?

סמוטריץ' רוצה מישהו מבחוץ לאגף התקציבים ● הדיון בבג"ץ שלא היה אמור להתקיים ● ומחיר ההתחייבויות שמשרד החינוך שכח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ג'אקו 7 / צילום: יח''צ

מהפך: זה הרכב הנמכר ביותר בישראל מתחילת השנה

הדגם הנמכר ביותר ביותר במחצית החולפת היה הקרוס־אובר ג'אקו 7 עם מנועי בנזין ופלאג־אין, כאשר הדגמים הנמכרים ביותר אחריו היו שייכים למותגים יונדאי וטויוטה ● X7, הקרוס־אובר פרימיום החדש של זיקר, נחת בישראל ● ובמדיה האיראנית מדווחים כי ישראל תקפה מפעל רכב באיראן, במהלך מבצע "עם כלביא" ● השבוע בענף הרכב

הבכיר הבינלאומי שאיראן הגדירה כ"סוכן מוסד"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן טוענים כי ראש ארגון סבא"א הוא סוכן מוסד, באיראן גם מאשימים זוג צרפתי בריגול בשביל המוסד, וכך פגעה המלחמה באיחוד האמירויות • כותרות העיתונים בעולם

דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ סוחט ניצחון דחוק: הסנאט אישר את "החוק הגדול היפה" שלו במחיר כבד

החקיקה שמוביל הנשיא פוערת גירעון ענק בתקציב האמריקאי: עד 5 טריליון דולר בעשור הקרוב ● במרכזה עומדים קיצוצי מסים, לצד הקצאות למניעת הגירה והוצאות ביטחון ● הפוליטיקאים ממשיכים מסורת של 40 שנה, ומשתמטים מטיפול במשבר הפיננסי הגדול ביותר מאז ומעולם

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: יוסי זמיר

כשמנכ"ל משרד השיכון והבינוי מציע לרכוש דירות שנפגעו מהטילים האיראניים - למה הוא מתכוון

יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בישר בכנס חיפה של מרכז הנדל"ן, כי נשקלת האפשרות שהמדינה תרכוש דירות שנהרסו במלחמה ● לגלובס נודע כי מטרת המהלך היא לספק מענה נקודתי לדיירים שדירתם נהרסה, ולא ירצו להצטרף להליך התחדשות עירונית בבניין שלהם ● יש לציין כי מהלך כזה טרם נעשה על ידי המדינה עד היום

יירוט טיל מעזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

תבעו את הקבלן על איחור במסירת דירה, ובית המשפט קבע: מלחמת "חרבות ברזל" היא כוח עליון

בית המשפט המחוזי דחה ערעור של רוכשי דירה על איחור במסירה, וקבע כי הנחיות פיקוד העורף והשלכות המלחמה מהוות נסיבות בלתי צפויות, שמצדיקות את הדחייה בקיום החוזה

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המהפכה בדיני החוזים יוצאת לדרך: כך היא תעבוד

ועדת החוקה אישרה את הצעת החוק שהוביל היו"ר שמחה רוטמן לביטול הפסיקה המאפשרת לבתי משפט לפרש חוזים בהתאם לכוונת הצדדים ● במקומה, הצדדים לחוזה הם שיקבעו כיצד לפרשו, זולת מספר החרגות ● בענף חלוקים לגבי ההשלכות ונערכים לשינוי דרמטי

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

האקזיט של המשקיעים הזרים על מניית הבורסה בת"א, ומדוע הגופים המקומיים נעדרים ממנו

שתי קרנות השקעה זרות מכרו בימים האחרונים מניות הבורסה ב־650 מיליון שקל, ובתשואה של יותר מפי 10 על השקעתן

גל קרובינר, מנכ''ל פאגאיה / צילום: יח''צ פאגאיה

מנכ"ל פאגאיה רוצה לבנות חברת פינטק של עשרות מיליארדי דולרים

שלוש שנים לאחר הדרמה שנלוותה להנפקת פאגאיה בנאסד"ק, מציגה החברה לראשונה רווח נקי ● גל קרובינר, מנכ"ל ואחד ממייסדי החברה, מסמן יעד שאפתני: "להוכיח שאפשר לבנות חברת פינטק של עשרות מיליארדי דולרים מישראל" ● ההמלצה שלו ליזמים צעירים: "להשקיע בבחירת השותפים, ולהבין שזה כמעט כמו נישואים"

קיבוץ ניר עם, 2021 / צילום: אייל פישר

עם טכנולוגיה גרמנית: מפעל מחזור סוללות הרכב הגדול בישראל ייפתח בקיבוץ ניר עם

בהשקעה של 50 מיליון שקל: חברת BRI, יחד עם קבוצת סמלת, קבוצת דן תחבורה, קבוצת מאיר, קרן מוביליטק קפיטל ומשפחת נוסבאום החלו להקים בקיבוץ ניר עם מפעל למחזור סוללות של רכבים ואוטובוסים חשמליים ● המפעל נבנה בטכנולוגיה גרמנית, ועובדים מגרמניה הוזמנו כדי להשתתף בבניה

קרן מור בקמפיין קופת חולים לאומית / צילום: צילום מסך יוטיוב

זו קופה, לא חופה: כוכבה שולחת את קופ"ח לאומית למקום הראשון באהדה

המקום השני באהדה שייך למתחרה, קופת חולים מאוחדת, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת למותג המזגנים טורנדו, שגם אחראי להשקעה הגבוהה ביותר השבוע, לפי נתוני יפעת בקרת פרסום

ספגטי ארבייטה / צילום: בנצי ארבל

הטברנה שמגישה אוכל איטלקי קלאסי, פשוט ושמח

ב"טברנה רומאנה" אף אחד לא בא להמציא את הגלגל, רק להציע אוכל טעים ומספק שלפעמים אף עולה על הציפיות ● המחירים הם חלק מהפאן

הסכם ממון / אילוסטרציה: Shutterstock, Elnur

האם ניתן להגיש תביעת נזיקין נגד בן או בת זוג שבגדו?

בני זוג רשאים לערוך ביניהם הסכם ממון הכולל ענישה כלכלית על בגידה ● בדרך-כלל הסכם זה מתווסף על רקע ניסיון עגום קודם שבו נחשף חוסר הנאמנות הזוגי של מי מהם ● כמסקנה מפסקי דין בנושא מהעבר, חשוב להגדיר מה ייחשב בעיני בני הזוג "כבגידה" המצדיקה את הפעלת הסנקציה הכלכלית

דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית פוסט ברשת Truth, 26.6.25 / צילום: ap, Michael Perez

חנינה בלי הרשעה: האם הנשיא יכול לחלץ את נתניהו ממשפט?

הקריאה של הנשיא האמריקאי להפסיק את משפט נתניהו העלתה לשיח את האפשרות שהנשיא הרצוג יעניק לו חנינה ● אלא שנתניהו טרם הורשע בדבר, מה שמקשה על כניסה למסלול הזה ● וגם: מה חשב בזמן אמת אהרן ברק על הרעיון?

הדמיית מגדל הספירלה של קבוצת עזריאלי בתל אביב / צילום: KPF

עסקת ענק: משרד עורכי הדין שעובר למגדל הספירלה של עזריאלי

משרד עורכי הדין נשיץ, ברנדס, אמיר, ישכור 11,000 מ"ר במגדל הספירלה של עזריאלי ● על פי הערכות בשוק, המחיר לרמת מעטפת עומד על כ-130 שקל למ"ר, כך שהמשרד ישלם כ-17 מיליון שקל בשנה ● וגם: הריבית עוד לא ירדה - אבל היזמים מתנפלים על המכרזים: יותר מ־130 הצעות לארבעה מגרשים בת"א וביבנה ● חדשות השבוע בנדל"ן