גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכנסות המסים על רכב חשמלי היו בשיא ב-2023. אבל לאוצר זה לא מספיק

הצעת התקציב 2024 כוללת צעדי מיסוי על כלי רכב חשמליים, בהם על הנסועה והטעינה ● באוצר מסבירים זאת בכך שהם מכניסים פחות כסף למדינה, בשל מיסוי מופחת ● אולם לפי הנתונים, חרף החדירה המואצת של החשמליים בשנה החולפת, ההכנסות ממיסי רכב דווקא שברו שיאים

הטענת כלי רכב חשמליים בישראל / צילום: Shutterstock
הטענת כלי רכב חשמליים בישראל / צילום: Shutterstock

בשבוע שעבר פורסמה טיוטת הצעת התקציב של משרד האוצר לשנת 2024, שכוללת שורה ארוכה של צעדי מיסוי שנועדו לייקר את כלי הרכב החשמליים ואת השימוש השוטף בהם. מה מציעים באוצר? הנה תקציר: העלאות חדות נוספות של מס הקנייה על רכב חשמלי החל מינואר 2025; ייקור אגרת הרישוי על רכב חשמלי באלפי שקלים; הטלת מס נסועה על רכב חשמלי (15 אגורות על כל קילומטר) החל מתחילת 2026; והכנות לקראת הטלת "מס טעינה" על החשמל המשמש לטעינה ביתית. 

בדיקת גלובס | גלגלי הכסף: כך משתלטים המיליארדרים של יבוא הרכב על עוד ועוד עסקים בישראל
סין בחרה צד במלחמה - האם זה יגרום לישראלים לקנות פחות רכבים סיניים? 

באוצר מנמקים את אותן העלאות מס בפגיעה העתידית של כלי הרכב הללו בהכנסות המדינה ממיסוי רכב, ובעיקר בהכנסות המדינה ממס הבלו על הדלק. ההצעה להטיל מס נסועה אפילו כונתה במפורש בהצעת התקציב "חלף בלו". אמנם ההצעות נעטפו במלל "סביבתי" הכרחי, אבל המסר בין השורות היה ברור: "החשמליות שנהנות מהטבות מס מאיימות על מקורות ההכנסה העשירים של בלו הדלק. חייבים לעצור את האיום הזה אפילו במחיר של התכחשות להתחייבויות הבינלאומיות של ישראל למעבר לתחבורה נטולת זיהום". 

אלא שכמה ימים לפני כן פרסם האוצר את דוח הכנסות המדינה השנתי ל־2023 והתמונה העולה ממנו שונה מאד - למרות ההאטה הכלכלית והירידה הכוללת בהכנסות המדינה, גביית מיסי הרכב דווקא שברה, שוב, את השיא של כל הזמנים (בדומה לנתונים שפורסמו לשנת 2022, ששברו אז את השיא).

זינוק בהכנסות מבלו דלק, למרות החשמליות

נפתח בהכנסות מבלו דלק, שלטענת האוצר, המעבר המואץ לרכב חשמלי מאיים לפגוע בהן ומחייב הטלת מס נסועה על רכב חשמלי בשיעור של אלפי שקלים בשנה החל מ־2026.

ב־2023 מספר כלי הרכב החשמליים על כבישי ישראל אכן כמעט הכפיל את עצמו והסתכם בכ־100 אלף כלי רכב, אבל ההכנסות המדינה מבלו דלק דווקא רשמו עלייה ריאלית של כ־4% בהשוואה ל־2022 והסתכמו בכ־23.1 מיליארד שקל, שיא של כל הזמנים.

 

איך אפשר להסביר את זה? די פשוט. על כבישי ישראל נעים כיום כ־3.4 מיליון כלי רכב, כאשר 97% מהם הם רכבי בנזין ודיזל. כלומר, ההשפעה של מכירות כלי הרכב החשמליים על התמונה הכוללת של צריכת הדלק ועל ההכנסות מבלו דלק בישראל היא עדיין זניחה ותמשיך להיות כך בשנים הקרובות.

אפילו אם מצבת כלי הרכב החשמליים תמשיך לצמוח ותעמוד על 400 אלף כלי רכב בתחילת 2026 - וספק רב אם זה יקרה לאור גזירות המס החדשות - ההשפעה על בלו דלק עדיין לא תצדיק את הטלת מס הנסועה, שאמור להכניס למדינה כ־1.3 מיליארד שקל בשנה. בשורה התחתונה, די ברור שמס הנסועה לא נועד "לפצות" על ירידה בהכנסות הבלו, אלא להתווסף עליהן.

מס הקנייה על רכב ממשיך לצמוח

הסעיף השני בחשיבותו "בחליבה" משוק הרכב הוא ההכנסות ממס קנייה על יבוא רכב חדש. באוצר מציינים כי ב־2023 כלי הרכב החשמליים ורכבי הפלאג־אין היוו 29% מסך הייבוא של רכבי נוסעים.

כלומר, יובאו הרבה יותר כלי רכב שמס הקנייה עליהם מופחת - מה שאמור היה לדחוף את ההכנסות בסעיף הזה כלפי מטה. זאת במיוחד לאור העובדה שהצמיחה של שוק הרכב הייתה מזערית.

אלא שהכנסות בסעיף "מס קנייה יבוא" דווקא עלו בשנה שעברה ב־6% והסתכמו ב־23.2 מיליארד שקל. מתוך אלה כ־55% במקורב מהווים הכנסות ממיסי יבוא רכב (והשאר סיגריות, אלכוהול וכו'). כלומר, הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב הסתכמו בשנה שעברה בכ־‏12.76 מיליארד שקל, לא כולל מע"מ, עלייה של כ־3% לעומת 2022 (נתון מקורב).

אמנם ההכנסות הללו כוללות הקדמת גבייה של כ־1.9 מיליארד שקל ב־2023 בשל הקדמת הייבוא ושחרור ממכס של עשרות אלפי כלי רכב חשמליים ופלאג־אין בדצמבר לקראת העלאת מס הקנייה עליהם בינואר 2024. אבל גם בשנה שעברה הייתה בדצמבר הקדמה בשיעור דומה, כך שעדיין מדובר בעלייה.

הסיבה לסתירה היא שהמחיר הממוצע של כלי הרכב החדשים ,שנמכרו בישראל ב־2023, המשיך לדהור מעלה, בין השאר בשל רכישות כלי רכב ירוקים ויקרים יותר, וסחב איתו את ההכנסות השקליות ממס קנייה. כלומר נמכרו יותר כלי רכב ירוקים - אבל יקרים יותר. עובדה זו לבדה סותרת את טענת האוצר שחייבים להמשיך ולהעלות משמעותית את מס הקנייה על רכב חשמלי.

עוד כמה מיליארדים "בסעיפים צדדיים"

כעת מגיעים עוד כמה סעיפי מיסוי רכב "קטנים", שהם כבר מזמן לא קטנים. ההכנסות מאגרות רכב למשל, שמהוות במקורב כ־70% מכלל ההכנסות בסעיף הכללי של "הכנסות מאגרות", הסתכמו בשנה החולפת ב־5.4 מיליארד שקל במקורב, עלייה של כ־2% לעומת 2022.

לאלה יש להוסיף גם את סעיף ההכנסות הדי־יציבות של "מס שווי שימוש רכב", שמשלמים כ־300 אלף מקבלי רכב צמוד בישראל. הסעיף הזה מסתכם בגבייה של כ־5 מיליארד שקל בשנה במקורב וגם ב־2023. אמנם כלי רכב חשמליים נהנים מהפחתה מכובדת של כ־1,200 שקל משווי השימוש החודשי, אבל הם יקרים יותר (גובה שווי השימוש נקבע על פי מחיר המחירון של הרכב), וממילא החדירה שלהם לציי הרכב בישראל עדיין נמוכה יחסית. כלומר, ספק אם נרשמה ירידה משמעותית בהכנסות מהסעיף הזה ב־2023 כתוצאה ממעבר מרכבי בנזין לחשמל. אחרון (ולא) חביב הוא סעיף ההכנסות ממע"מ ודלק, שהכניס למדינה עוד כ־4 מיליארד שקל, בקטנה.

הנימוק לגל הנוכחי של גזירות מס: "כי אפשר"

בשורה התחתונה הגענו לגבייה של כ־50 מיליארד שקל במקורב משוק הרכב בשנה שעברה, עלייה של כ־‏10% לעומת 2022. וזאת, למרות החדירה המואצת של כלי הרכב החשמליים וכאמור בשנה של משבר במשק, שבה כלל הכנסות המדינה ממסים צנחו בכ־8%. כלומר, משקל ההכנסות ממיסוי על הנהגים מכלל הכנסות המדינה עלה בחדות.

הנתונים האלה מספקים הסבר מה הנימוק לגל הנוכחי של גזירות מס, שמוטלים על הפלח הירוק והידידותי ביותר לסביבה, ולכיס, של שוק הרכב. הנימוק הוא "כי אפשר". ענף הרכב הישראלי היה ועודנו מעיין נובע של הכנסות מיסוי, שמקורו במיליוני בעלי רכב כנועים, ששוכנעו כי רכב הוא מוצר מותרות אנטי־חברתי ואנטי־סביבתי, שהשימוש בו ראוי לקנס. ובכל פעם שנוצר גירעון בתקציב, ה"מעיין" הזה אמור למלא אותו.

ומה לגבי ההתחייבויות הבינלאומית של ישראל להפחתת הפליטה מתחבורה ולמעבר מלא לרכב חשמלי עד סוף העשור, שאותם הציגו נציגי הממשלה בוועידת האקלים של האו"ם רק לפני חודשיים? לא לדאוג. ההתחממות הגלובלית תחכה.

עוד כתבות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות הגנה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א ביומד מזנק בכ-2%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.3% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

קוקה קולה / צילום: יח''צ

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין