גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האוצר מתכוון לגבות מהבנקים מס רווחים של 9%. כמה זה יעלה להם

חרף התנגדות נגיד בנק ישראל, באוצר מתכננים להעלות את המס על רווחי הבנקים, צעד שיכניס למדינה כ-1.4 מיליארד שקל בשנה ● כמה זה יעלה לבנקים ואיך זה ישפיע על הציבור?

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שבועיים לתוך שנת 2024 ונראה שחוסר ההסכמות בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, שליוו חלקים ניכרים משנת 2023 ימשיכו ללוות את הצמרת הכלכלית של ישראל. הפעם במוקד עומדת העלאת המס על רווחי הבנקים שאמנם נמצאת על השולחן חודשים ארוכים, אך החל מסוף השבוע הועלתה על הכתב ועושה דרכה לתקציב החדש, למרות התנגדות בנק ישראל.

בלעדי | הדיל שיטלטל את ענף הבנקים והביטוח
ההצעה להגדלת המס על רווחי הבנקים: זה הסכום שייכנס לקופת המדינה

על פי הצעת מחליטים שצורפה לקובץ השינויים בתקציב שפורסמה במוצאי שבת, המס על הרווח של הבנקים יגדל בשנים 2024 ו-2025 ל-26%, לעומת מס של 17% שמוטל עליהם כיום (כתחליף למע"מ). באוצר צופים כי העלאת שיעור המס תביא לתוספת הכנסות בסך של כ-1.4 מיליארד שקל בכל אחת מהשנתיים הקרובות, כאשר בשנת 2024 מדובר על החלק היחסי מסכום זה החל ממועד תחילת החוק.

סמוטריץ' העלה את ההצעה לראשונה כבר במאי שעבר אך בשל הסתייגות מצד בנק ישראל מהיוזמה לצד בכירים באוצר שהעריכו שהיא לא תשיג את המטרה הסופית שלה, היא לא קודמה עד לשבוע האחרון. אז החל המהלך לקרום אור וגידים כששר האוצר הנחה את אנשי מס הכנסה לגבש תכנית.

בבנק ישראל הבינו לאן נושבת הרוח ואחרי שהנגיד הטווה את רוח הדברים בשיחות סגורות פרסמו הבהרה חריגה. "מס ייעודי על רווחי סקטור ספציפי נוגד את העקרונות של מדיניות מיסוי, מייצר אי-ודאות ועלול להרתיע משקיעים. הדברים בוודאי נכונים למקרה בו המס מוטל רק על חלק מהחברות בסקטור מסוים. ככל שנוקטים בצעד כזה אגב צורך תקציבי, יש לכל הפחות לוודא שהוא חל על כלל הסקטור הפיננסי; הוא מידתי ועקבי עם צעדים אחרים בתחום המיסוי של הממשלה; וכן שהוא תחום בזמן", ציינו בבנק ישראל.

המסר הנוקב של בנק ישראל מגיע על רקע אי הזמנתו של הנגיד לישיבה שנערכה ביום שלישי שעבר לקראת אישור התקציב בה נטלו חלק ראש הממשלה ובכירי האוצר. זאת למרות שמעבר לתפקידו כראש בנק ישראל, הוא משמש גם כיועץ כלכלי לממשלה. ככל הידוע בישיבה לא עלה לדיון נושא המס על הבנקים, אך עצם השארתו של הנגיד, ששלח לא מעט אזהרות לאחרונה לגבי הצורך בתקציב שיעסוק רק בהשלכות המלחמה על הכלכלה ולא יעסוק בנושאים שאין להם השפעה ישירה על המצב הנוכחי, יש בה כדי ללמד על פערי התפיסות בין האוצר לבין בנק ישראל.

לאומי והפועלים יישאו במרבית תוצאות המהלך

באוצר מעריכים כאמור כי הגדלת המס על רווחי הבנקים תביא לתוספת הכנסות של 1.4 מיליארד שקל. כמובן שהבנקים צפויים להיפגע ממנה אך בשוק מעריכים כי לא מדובר במכה דרמטית לאור הרווחים הגבוהים והתשואה להון שהם מציגים ברבעונים האחרונים. המס הסטטוטורי שמשלמים הבנקים מורכב ממס חברות, ממס שכר וממס רווח, כך שההתמקדות של האוצר במס רווח משפיעה רק על חלק מהמס שהם משלמים. עם זאת, בסופו של דבר המס הסטטוטורי יעלה בין 4% ל-5% כך שבמקום 35% הוא יעמוד על 39% או 40%.

 

הרווח הנקי המצרפי של המערכת הבנקאית הסתכם בשנת 2022 בכ-24 מיליארד שקל, עליה של כ-30% ביחס לשנת 2021. עד לסוף הרבעון השלישי של 2023 הסתכם הרווח הנקי של המערכת הבנקאית בכ-20 מיליארד שקל, וזאת אף לאחר שהבנקים הפרישו להפסדי אשראי בגין השפעות המלחמה שפרצה באוקטובר 2023. בהתאם, התשואה להון במערכת הבנקאית עלתה מסביבה של כ-8% בעשור שבין 2010-2020 לכ-14% בשנת 2021 וכ-16% בשנת 2022, ויש אינדיקציות לכך שהיא תסתכם באחוז גבוה אף יותר בשנת 2023.

לכן ההערכות בשוק הן כי מבין חמשת הבנקים הגדולים לאומי והפועלים יספגו את מרבית העלאת המס, כיוון שהרווחים שלהם הינם הגדולים ביותר. כך, העלאת המס תעלה ללאומי ב-423 מיליון שקל, לפועלים 401 מיליון שקל, למזרחי טפחות 267 מיליון, דיסקונט 199 והבינלאומי 110 מיליון.

"כשהמס גבוה עדיף להרוויח פחות"

כעת נשאלת השאלה כיצד יתמודדו הבנקים עם הפגיעה הזו ברווחים. כאן יש לציין כי גם הציבור הרחב צפוי להיפגע מהמהלך, מאחר שברוב הבנקים הגדולים הציבור מחזיק בשיעורים ניכרים מהמניות באמצעות קרנות הפנסיה וקרנות הנאמנות, ולכן הוא נהנה מחלוקת הדיבידנדים של הבנקים.

החשש העיקרי הוא שהבנקים ינסו לפצות את עצמם על אבדם הרווחים כפי שעשו בעבר, זאת בין היתר בצמצום הריביות על הפיקדונות ובקיזוז העמלות שניתנות בפועל (לא בתעריפי הספר הרשמיים) או בריביות שנגבות על ההלוואות.

אולם יש גם מי ששוללים צעדים כאלו מכל וכל. "העלאת המס לא טובה לבנקים אבל כל עוד היא לא תהיה מעתה ועד עולם ההשפעה תהיה מוגבלת ולא דרמטית", אומר אלון גלזר, סמנכ"ל בלידר שוקי הון. "בנוסף, אין סיכוי שהם יגלגלו את השפעת העלאת המס לצרכנים, אלא להיפך. לדעתי סביר יותר שהם יעדיפו שנה-שנתיים עם שורה תחתונה חלשה וכשהעלאת המס תפוג הם יחזרו להרוויח יותר".

מדוע?
גלזר: "ראשית, ישראל בתקופה קשה שלא מתאימה 'להוציא עיניים' עם רווחים גבוהים. מעבר לכך, הם כבר החלו ברבעונים האחרונים להפריש הון גדול להפסדי אשראי כך שהרווחים קטנו ועדיף להם שהמס הגבוה משולם בתקופה של רווחים קטנים יותר. כלומר עדיף להם בשנים בהן המס גבוה להרוויח פחות ובעוד שנתיים שלוש, כשהמצב יירגע והם לא יצטרכו להפריש, הם יוכלו לחזור להרוויח יותר והמס יהיה נמוך יותר. ולבסוף, באווירה שנוצרה כאן תראו מה קורה למי שמרוויח הרבה - אם הוא ימשיך להרוויח יקחו לו יותר".

הבנקים טוענים כי כבר תרמו את חלקם במאמץ המלחמתי

הבנקים עוד לא הרימו ידיים וכבר בסוף השבוע שלח איגוד הבנקים מכתב נגד העלאת המס ליועצים המשפטיים של משרד האוצר ורשות המסים, עליו כותבו גם שר האוצר, שר המשפטים והנגיד. גם באיגוד, כמו הנגיד, התייחסו לסוגיית המשקיעים הזרים.

"בחינת ההשלכות של הטלת מס על ענף הבנקאות מחייבת גם בחינה מעמיקה של ההשלכות של המהלך על נכונותם של משקיעים זרים להשקיע במניות של סקטור שהופך למטרה לרגולציה בעייתית ולמדיניות מיסוי ייחודית. אין מדובר רק במשקיעים זרים. רוב מניות הבנקים מוחזקות בידי הציבור ובחסכונות ארוכי הטווח שלו. סימון הבנקים כסקטור הנתון לחקיקה בעייתית עלול לפגוע באטרקטיביות של ההשקעה במניות הבנקים ובאופן זה יפגע בציבור כולו. הירידה במדד הבנקים בעקבות הפרסומים על עצם הכוונה לשקול מס כזה מחדדת את הבעייתיות הזו במהלך הנשקל" .

עוד הם ציינו כי איגוד הבנקים מבין כי המלחמה מחייבת שינוי בסדר העדיפויות ובכלל זה הגדלת הכנסות הממשלה ממיסים. "הבנקים אף מוכנים לשאת בנטל כפי שעשו, מיד אחרי פרוץ המלחמה ובחודשים האחרונים. זאת באמצעות סיוע רחב בשווי של מיליארדי שקלים לאלה שאכן נדרשו לכך וכי היקף ההטבות של המערכת הבנקאית ללקוחותיה בקשר עם מלחמת חרבות ברזל עומד על למעלה מ-2 מיליארד שקל... אלא שמכאן ועד הטלת מס מפלה, רק על הבנקים, כיוון שמדובר במטרה קלה ופופוליסטית, הדרך ארוכה", נכתב.

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

גבול ישראל-לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

אחרי כמעט יומיים ללא התרעות בצפון - אזעקות בגליל העליון

הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב