גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בעמדת נחיתות": המילואימניקים מבקשים עוד הקלות בבחינת ההסמכה לעריכת דין

משרתי מילואים מתלוננים כי המתווה לדחיית בחינת ההסמכה בעריכת דין אינו מספק, אבל הוועדה הבוחנת הבלתי תלויה מתנגדת לתוספות בטענה לשמירה על הרף המקצועי בענף ● השבוע צפויה פגישה בין הנהלת לשכת עורכי הדין, יו"ר הוועדה הבוחנת וקצין מילואים ראשי לבחינת הקלות

מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: ap, Ariel Schalit
מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: ap, Ariel Schalit

בחינת ההסמכה בעריכת דין שהייתה אמורה להתקיים בדצמבר 2023 נדחתה לפברואר 2024, בעקבות המלחמה וגיוס המילואים הנרחב. הבחינה נחשבת קשה, ואחוזי המעבר בה לנבחנים בפעם הראשונה עומדים על כ-70% (ו-50% לכלל הנבחנים). הלימודים לבחינה נמשכים בין שלושה לארבעה חודשים מלאים. בשל התמשכות המלחמה, הוחלט בחודש שעבר כי יתקיים מועד מיוחד ב-17 באפריל, שאליו יוכלו לגשת כלל הנבחנים.

לידיעת המילואימניקים הלומדים ראיית חשבון ועריכת דין: אלה ההטבות שמגיעות לכם
● כל עובד בישראל יתרום 400 שקל משכרו למימון תוכנית הסיוע למילואים. כך זה יעבוד
הלחימה, הפחדים והחיים שנשארו מאחור: מילואימניקים כותבים מעזה

נוסף על כך, הוחלט על מתווה להקלה על משרתי המילואים ואוכלוסיות נוספות שנפגעו מהמצב הביטחוני. המילואימניקים יוכלו, כמו כולם, להיבחן במועד המיוחד באפריל, אבל יוכלו גם לפצל את הבחינה לשני חלקים - פברואר ואפריל או אפריל ויוני, לבחירתם. מי שיבחר שלא לפצל את הבחינה, יוכל לקבל הארכת זמן של 50 דקות. ההערכה היא כי ישנם כ-200 חיילי מילואים וכ-200 מפונים במועד הבחינה הנוכחי.

הגוף האחראי על בחינות ההסמכה הוא הוועדה הבוחנת של לשכת עורכי הדין, שחבריה ממונים על-ידי שר המשפטים. בעוד שלשכת עורכי הדין ושר המשפטים יריב לוין מביעים נכונות לאפשר הקלות נוספות, כולל בהיקף החומר - הוועדה הבוחנת, בראשות השופט בדימוס משה יועד הכהן, מסרבת לאפשר הקלה זו. הסיבה היא הרצון שלא לפגוע ברמת הבחינה וברמת עורכי הדין שיוסמכו כתוצאה מכך. מאחר שהוועדה הבוחנת היא ועדה בלתי תלויה מקצועית - הלשכה ושר המשפטים מקבלים את המלצות חבריה.

 

בשבוע שעבר התקיימה פגישה בין קצין מילואים ראשי ובין ראש לשכת עורכי הדין, עמית בכר, וכ-25 משרתי מילואים, שבה עלה הצורך בהקלות נוספות. ביום שלישי השבוע צפויה פגישה נוספת של ראש הלשכה בכר עם קצין המילואים, יחד עם חברים מהוועדה הבוחנת, כדי להמשיך ולדון בנושא.

"חצי ממה שיש לאחרים"

משרתי מילואים שדיברו עם גלובס הסבירו את הקושי עם המתווה הקיים. אחד מהם משרת במילואים מאז פרוץ המלחמה. הוא לחם בעזה במשך שלושה חודשים, ומתוכנן להשתחרר זמנית בפברואר. לדבריו, "אני בטוח שכל הצדדים רוצים לעשות הכי טוב לחיילי המילואים, אבל מי שיוצא מעזה אחרי שלושה חודשים הוא בעמדת נחיתות. היכולת שלי לעבור את הבחינה נמוכה לעומת מי שלא היה מגויס".

הקושי נובע, לדבריו, משני היבטים: ראשית, משך הזמן ללמידה. בניגוד לנבחנים שיכולים ללמוד ארבעה חודשים, הוא צפוי להשתחרר זמנית בפברואר, כך שייוותרו לו חודשיים למבחן באפריל. "זה 50% ממה שיש לאחרים. תוסיפו לזה את הקושי של אנשים שהיו 100 ימים בלחימה. אנשים חוזרים בטראומה".

קושי נוסף הוא משך הזמן שנאלצים להמתין בבית ודחיית הכניסה לשוק העבודה. הנבחנים לא זכאים לדמי אבטלה בחודשיים האחרונים לפני הבחינה. לדברי אותו מילואימניק, "המשמעות של פיצול המבחן בין אפריל ליוני היא עוד זמן לשבת בבית, בלי יכולת לקבל דמי אבטלה. אנשים בחוסר ודאות גדול גם כלכלית".

הוא מוסיף כי הוא מבין את החשיבות של הבחינה למקצועיות עורכי הדין, אבל שצריך להתגמש במקרה הזה. "אני חושב שהקלה בחומר הלימוד או פקטור יעזרו. ראש הלשכה אמר שזה לא בידיים שלו, שיש ועדת בחינות".

 

מילואימניק אחר, בן 30 מאוגדה 98, גויס גם הוא ב-7 באוקטובר. לדבריו, "ללשכה יש רצון טוב, אבל לא ניתן לנו מענה להקלות בגוף הבחינה. הצענו כמה הקלות - פקטור צנוע, שמגלם את הלמידה במצב הנוכחי, או הקלות בהיקף החומר. הוועדה חוששת מתקדים מסוכן, להסמיך אנשים עם פחות חומר.

"ניסיתי לשקף שפיצול הבחינה הוא לאנשים שסיימו את המילואים, אבל יש מילואימניקים שממשיכים, ולהם הפיצול לא נותן מענה. אם אני מגיע לחלק הראשון, לא אוכל לדעת אם אוכל להגיע לחלק השני".

אותו חייל הצליח לקבל שחרור למספר שבועות כדי להיבחן בפברואר. "אני במצב טוב לעומת אחרים. אני חייב לגשת לבחינה המלאה לצערי, כי אני לא יכול לדעת מה יהיה בהמשך. הצבא לא יכול להתחייב שאוכל לעשות באפריל את החלק הנוסף. מצער אותי שהוועדה הבוחנת לא מבינה את גודל האירוע. נשמע שהלשכה ויתר המערכות במקום הנכון".

הקלה שכן התקבלה בעקבות דרישה היא תוספת זמן. לדברי המילואימניקים, מדובר בהקלה נחוצה אבל במענה חלקי בלבד, כי עדיין צריך ללמוד את כל היקף החומר הנרחב.

שומרת סף של איכות

כיום כאמור עומד בראש הוועדה הבוחנת שופט בית המשפט המחוזי בדימוס משה יועד הכהן, ושני שופטי מחוזי בדימוס מכהנים כשופטים עמיתים - דניאל טפרברג וקובי ורדי.

מהמגזר הציבורי חברים בוועדה עורכי הדין עדי אברונין ולימור פלד מהפרקליטות; מהאקדמיה ד"ר דניאלה אסרף כהן, סגנית דיקנית בית הספר למשפטים במכללת נתניה, ופרופ' מוחמד ותד, דיקן בית הספר למשפטים במכללה האקדמית צפת; ומהשוק הפרטי עורכי הדין אהרון שפרבר ואורלי טננבאום.

הוועדה עמדה עד כה על כך שהיקף חומר הבחינה לא יצומצם, בשל הפגיעה ברמת ההסמכה. הם מוכנים להקלות, אבל לא במחיר של צמצום החומר או העלאת ציון באופן גורף.

עו"ד טל רון, שותפה במשרד פרל כהן ובצוות שאחראי על המתמחים, מסכימה עם עמדת הוועדה הבוחנת. "חשוב לטובת המקצוע לשמור על סטנדרט מקצועי ראוי. פגיעה מהותית ברמה של הבחינה יכולה לעשות נזק למתמחים, למשרדים ולציבור. צריך להקל בפרוצדורה אבל לא לפגוע ברמה המקצועית של הבחינות. זה ישפיע על רמת עורכי הדין בעתיד".

בלשכת עורכי הדין אומרים כי העמדה העקרונית היא בעד הקלות, אך "הוועדה הבוחנת יותר סלקטיבית בעניין ההקלות. נדגיש כי הוועדה היא מקצועית ועצמאית. פנינו לוועדה כבר בחודש אוקטובר וביקשנו את מלוא ההתחשבות. לאחר פניות נוספות הוחלט על המתווה של הפיצול.

"המתווה לא מושלם, ואנחנו קשובים לשטח. רק ביום ראשון קיימנו פגישות עם קצין מילואים ראשי ועם מתמחים שמשרתים במילואים ועתידים לגשת לבחינה. אנחנו עדיין בעד צמצום החומר, ונוסיף עוד מועד בחינה בהמשך. אנחנו ממשיכים לפנות לוועדה המקצועית, ונקדם את ההקלות הנדרשות. אנחנו נתמוך לוגיסטית וכלכלית בכל הצעה שתאושר על-ידי הוועדה הבוחנת".

שר המשפטים יריב לוין, שצריך לחתום על התקנות לשינוי המצב, תומך בהקלות נוספות, אך נמנע עד כה מלכפות את עמדתו, בשל מעמדה של הוועדה המקצועית הבלתי תלויה. 

עוד כתבות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה ● מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם ● עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי