גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבניין האייקוני שנבנה בעקבות ניסיון ההתנקשות בקיסר צרפת

בניין האופרה גרנייה בפריז תוכנן ברוח האדריכלות של הרנסאנס והבארוק ● את הפסלים, ציורי הקיר, הפסיפסים ושטיחי הקיר שמקשטים אותו יצרו עילית האמנים במאה ה־19

חזית בניין האופרה גרנייה / צילום: ויקיפדיה
חזית בניין האופרה גרנייה / צילום: ויקיפדיה

 

שרר הוא סופר ומרצה על מוזיקה קלאסית. שימש כמבקר המוזיקה של וול סטריט ג'ורנל וכיום הוא כותב בכתב העת The Magazine Antiques

בלב פריז, מעל גג בניין מהמאה ה־19, מתנשא פסל מונומנטלי בדמותו של אפולו המחזיק בנבל מוזהב. שמו הרשמי הוא "האקדמיה הלאומית למוזיקה", אך הוא מוכר זה זמן רב בשם "בניין האופרה של פריז" או "ארמון גרנייה".

WSJ | 'הבוז': הרומן הטרגי של ז'אן לוק גודאר
WSJ | "המגילה השנייה": סאגה מודרנית על הקמתה של ישראל

את ארמון גרנייה, בן כמעט 150 שנה, תיכנן האדריכל הצרפתי בן המאה ה־19 שארל גרנייה (1825-1898), שכינה אותו "אדריכלות האיור". התקרה, הפסלים, ציורי הקיר, הפסיפסים ושטיחי הקיר - כל אלה עוצבו כרקע לאופרות שעלו באולם.

בניין האופרה הוקם על רקע ניסיון התנקשות בקיסר. ב־1858, האופרה של פריז שכנה ברחוב לה פלטייה, סמוך לסמטה אפלה.

המיקום הגרוע זימן פורענויות: ב־14 בינואר, כשנפוליאון השלישי ורעייתו, הקיסרית אז'ני דה מונטיז'ו, הגיעו למקום, מתנקש ממוצא איטלקי בשם פליצ'ה אורסיני, שהתחבא בסמטה ההיא, זרק לרחוב שלוש פצצות שהרגו עשרות אנשים.

נפוליאון ואז'ני לא נפגעו. למחרת הורה הקיסר על הקמת בניין אופרה חדש במקום מבודד, כך שלמתנקשים אורבים לא תהיה גישה אליו.

ההצפה ששינתה את התוכניות

המכרז לבחירת המתכנן נפתח בדצמבר 1860, והוגשו לו 171 הצעות. שארל גרנייה (1825-1898), בנו של נפח, שלמד בביה"ס לאמנויות היפות בפריז וזכה בפרס רומא באדריכלות ב־1848, נבחר להוביל את הפרויקט.

הבנייה החלה ביולי 1861 במקום שנקרא כיום כיכר האופרה, והיא השתבשה בגלל זרם תת־קרקעי שהציף את היסודות; שיבוש שאילץ את גרנייה לשנות את תוכניותיו: הוא הקים את התיאטרון על מיכל בטון שהכיל את המים.

למרות שהאדריכלות המפוארת שלו מבוססת על סגנונות הרנסאנס והבארוק, לגרנייה היו פתרונות חדשניים לזמנו: שלד המבנה היה עשוי מברזל חסין אש.

עד סוף 1863 גרנייה בחר את האמנים והפסלים שיעצבו את חלל הפנים, בעיקר את התקרות והקירות, ביניהם הציירים פול ז'אק אמי בודרי, ז'יל אז'ן לנפבו ואיזידור פילס, והפסלים אמה מילה וז'אן־בטיסט קארפו, בוגרי בית הספר לאמנויות היפות בפריז וזוכי פרס רומא.

מלחמת צרפת־פרוסיה ב־1870 עצרה את בניית בית האופרה. המלחמה נגמרה בתבוסת צרפת ובגלותו של נפוליאון השלישי. כשהאופרה לה פלטייה נשרפה ב־1873, הממשלה מצאה את המימון הנדרש כדי לסיים את בניית האופרה של גרנייה.

ב־15 בינואר 1875 משכן האופרה החדש נחנך על ידי נשיא צרפת פטריס דה מק־מהון. בגלל טעות אדמיניסטרטיבית, גרנייה נאלץ לשלם 120 פרנקים כדי להשתתף בטקס הפתיחה, שכלל סצינות מהאופרה של ג'אקומו מאיירבר "ההוגנוטים" ומ"היהודייה", האופרה של ז'אק פרומנטל הלוי.

 

המפגע האסתטי שעורר סקנדל

לאורך שדרת האופרה, הנפרשת דרומה מהלובר, ניתן לראות את בניין האופרה במלוא הדרו. שני העמודים בחזיתו נועדו להדהד את העמודים בחזית המזרחית של הלובר, אותם תיכנן האדריכל קלוד פראו ב-1670.

גרנייה שכנע את מתכנן פריז, ז'ורז'-אז'ן אוסמן, לא לשתול עצים לאורך השדרה, כדי שהמבקר יוכל לראות את חזית המבנה בשלמותה.

כשמסתכלים על המבנה, העיניים נעות מקומת הקרקע ומעלה, לקשתות המחפות על הדלתות, העמודים המסיביים, המרפסות ושורת החלונות העגולים, שבכל אחד מהם ניצב פסל מברונזה בדמות מלחין חשוב בצרפת במאה ה־19: רוסיני, אובר, בטהובן, מוצרט, ספונטיני, מאיירבר והלוי.

על הגג, העטוף בכרכוב מקושט במסיכות טרגדיה וקומדיה, מונחת הכיפה הירוקה של האודיטוריום. בפסגתה ניצב פסל אפולו שיצר הפסל הצרפתי אמה מילה ומשני צדדיו פסלי ברונזה מוזהבים שיצר הפסל הצרפתי שארל גומרי.

את קשתות הכניסה הראשית מקשטים פסלים, שכל אחד מהם מייצג סוגה אמנותית אחרת. המפורסם מביניהם הוא "הריקוד" שיצר ז'אן־בטיסט קארפו; פסל המשלב גופות של נשים וגברים עירומים, שעורר תגובות נזעמות בקרב המבקרים.

במבואת הכניסה פזורים פסלי שיש עצומים בדמותם של המלחינים כריסטוף ויליבלד גלוק, גאורג פרידריך הנדל, ז'אן־בטיסט לולי וז'אן־פיליפ ראמו, שנחשבו לאבות האופרה בצרפת במאה ה־19.

גרם המדרגות המתפתל מעלה מושך את העין לארבעה ציורי התקרה הגדולים של איזידור פיס, שגווני האדום והצהוב שלהם זוהרים באור של אלף נורות ליבון.

מעקה העמודים מעיד על חיבתו של גרנייה לחיפויים צבעוניים, ושלובים בו גרניט ורוד, שיש ורוד, שהם, סקליולה ופסיפסים.

בזמנו של גרנייה, המרפסות והמדרגות היו חללים שלא רק ששווה לראות אותם אלא גם להיראות בהם. וכך הוא כתב: "האורות המנצנצים, הלבוש המהודר, הפרצופים המחייכים, אמירות השלום; כולם תורמים לאווירה החגיגית, וכולם נהנים ממנה מבלי להבין עד כמה האדריכלות אחראית לאפקט הקסום הזה".

כשנכנסים לאולם הראשי נדהמים מהקישוטים בארגמן וזהב. שמונה עמודים קורינתיים תומכים בקומה העליונה של האולם, ממנה תלויה נברשת ברונזה במשקל 6 וחצי טונות. היא התפרסמה הודות ל"פנטום האופרה", הרומן הגותי של גסטון לרו, שעלילתו מתרחשת בבניין הזה.

לאחר שגומעים את סגנון הנאו־בארוקי של גרנייה בכל החללים, נתקלים בפרט חריג ובולט: התקרה שצייר מארק שאגאל ב־1964, שהמבקרים בזמנו ראו בה מפגע אסתטי. התקרה של שאגאל עשויה קנבס והיא מכסה את הציור של ז'יל אז'ן לנפבו, "המוזות ושעות היום והלילה".

גרנייה תיכנן שעבודת האמנות של לנפבו, שצוירה על לוחות נחושת עמידים בפני אש, תסכם את כל היצירות האלגוריות האחרות במבנה. מצער שבמהלך שחזור בניין האופרה, שהושלם ב־2007, התקרה של לנפבו לא חזרה למקומה הראוי. לשאגאל מגיע הכבוד שלו, אבל לא כאן.

עוד כתבות

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה מעורבת בוול סטריט; AMD צוללת ב-6%, סופר מיקרו ב-16%

הנאסד"ק יורד ב-0.4% ● AMD וסופר מיקרו צוללות בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט יורדים במעל ל-1% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"