גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיליארדים על הנייר: סמוטריץ' כלל בתקציב את כספי הרשות הפלסטינית שהוקפאו

שלושה מיליארד שקלים מתקציב המדינה החדש נמצאים כרגע על הנייר בלבד, משום שמקורם בכספים המוקפאים של הרשות הפלסטינית ● באוצר מקווים לעגן זאת בחקיקה על בסיס תקדים משפטי שמתיר שימוש ישראלי בכספי טרור, אך נתניהו מהסס בגלל הרגישות מול ממשל ביידן

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לאחר אישור תקציב המדינה החדש בממשלה לפני שבועיים, במשרד האוצר התגאו שהצליחו לעמוד ביעד שהציבו לעצמם ואומץ גם על ידי נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון - להביא להתאמות תקציביות של 20 מיליארד שקל לפחות למימון עלויות המלחמה והשיקום.

לפני אישור תקציב המדינה: מספר 2 באגף התקציבים פורש
האוצר תכנן לבטל את מס הרכישה ואז חזר בו. איזה הקלות בכל זאת יקבלו הקבלנים?
ביטול הטבות לחשמליות תמורת מטרונית בצפון: מאחורי הקלעים של תקציב התחבורה

או במונחים אחרים, לקצץ בהוצאות הממשלה ולהגדיל את הכנסותיה בהיקף של 1% תוצר. אולם, מבדיקת גלובס עולה כי לפחות שלושה מיליארדי שקלים מתוך סך ההתכנסות שאישרה הממשלה נמצאים כרגע על הנייר בלבד וספק אם יתממשו.

המיליארדים שבמחלוקת הם כספי מסים של הרשות הפלסטינית שישראל מקפיאה. לאורך השנים צברה ישראל סכום של כ־3 מיליארד שקל, שקוזז מכספי הרשות - כנגד סכום מקביל ששילמה הרשות לאסירים ביטחוניים ולמשפחותיהם. חוק ההקפאה שחוקק ב־2018 מתיר למדינה להחזיק את הכספים, אבל לא לעשות בהם שימוש. התכנון המקורי היה להשלים את החקיקה כך שניתן יהיה להשתמש בסכום שנצבר, אבל זה מעולם לא קרה.

הקפאת הכספים נמשכת כבר שנים. החידוש הוא שכעת שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', החליט להכניס את הכספים כמקור לתקציב המדינה. למעשה, מדובר במקור מרכזי למדי בתוכנית הכלכלית של האוצר: כ־15% מתוך ההתאמות שהציגו.

לראייתו של סמוטריץ', ניתן בצעד כזה להסב כספי טרור לטובת שיקום העוטף מהפגיעות שספג במתקפה של חמאס ב־7 באוקטובר. אלא שהצדקה מוסרית לבדה לא תספיק כדי להפיל את המכשול החוקי.

מה אומר החוק?

הקשיים שעומדים בדרכו של סמוטריץ' מתחילים בירושלים, ממשיכים לפריז ומגיעים עד לוושינגטון. ראשית, לפי מספר מקורות, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מהסס בעניין הפשרת כספי הרשות הפלסטינית לשימוש ישראלי. הסיבה לכך היא הנפיצות של הסוגיה מול הממשל האמריקאי.

בשבוע שעבר אישר הקבינט את "המתווה הנורבגי", לפיו מעתה תקפיא ישראל בנוסף 275 מיליון שקל מכספי הרשות הפלסטינית בכל חודש, בשווי הכספים שהרשות מעבירה לעזה. הכספים יועברו למשמורת בידי צד ג', נורבגיה.

לאחר החלטת הקבינט, הדגישו נתניהו וסמוטריץ' שהמהלך נעשה בגיבוי אמריקאי. משרד ראש הממשלה הודיע שארצות הברית "מכבדת את החלטת הקבינט המדיני־ביטחוני שהורה לעצור את העברת כספי עזה לידי הרשות הפלסטינית. לא יעבור הכסף או תמורתו בשום סיטואציה, אלא באישור שר האוצר של ישראל, גם לא באמצעות גורם שלישי. ארה"ב ערבה לקיום המתווה". סמוטריץ' כתב פוסט בפייסבוק ובו כתב: "שום שקל לא יעבור לעזה! והפעם עם גיבוי אמריקאי למדיניות שאני מוביל מהיום הראשון ועם הסמכה שלי מראש לעצור את כל הכספים לרש"פ אם שקל אחד יעבור לעזה".

אולם, לנתניהו וסמוטריץ' אין כל גיבוי מנשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, לקחת את הכספים המוקפאים של הרשות כמקור לתקציב המדינה. לפי גורמים ישראלים המעורבים במשרד האוצר, הבעיה היא כלל אינה מקצועית או משפטית.

לאורך השנים עסק בית המשפט בתביעות שהגישו נפגעי פעולה איבה בישראל כנגד הרשות הפלסטינית. קיימת החלטה של בית המשפט המחוזי, שמתוקפת גם בעליון, לפיה ניתן לשלם לנפגעי הטרור פיצויים מתוך כספי הרשות המוקפאים. עשרות מיליוני שקלים כבר שולמו באופן כזה. עתה, הכוונה היא לקבע את החלטת בית המשפט בחקיקה, שתרחיב את השימוש בכספים גם לתקציב המדינה. לא נדרשת אפילו חקיקה ראשית. תוספת לחוק ההקפאה תספיק.

ואומנם, שימוש בכספים לתקציב המדינה הוא מסובך יותר מתשלום פיצויים ישירים לנפגעים. את המגבלה הזו מקווים באוצר לעקוף באמצעות חקיקה שתקבע כי הכסף ישמש כמקור תקציבי לתוכניות שרלוונטיות לפיצוי הנפגעים, כמו למשל, מימון מנהלת תקומה. לצורך העניין, שלושה מיליארד שקלים יכולים לכסות את כל תקציב מנהלת תקומה לשנת 2024, ולהשאיר עודף של 400 מיליון שקל.

אפילו החשש מתגובת ארצות הברית לא לחלוטין ברור. שהרי, החוק האמריקאי עצמו מחמיר ביותר בכל הנוגע לכספי טרור. עד כדי כך, שכאשר עלה הרעיון שארה"ב תשמש במקום נורבגיה כמדינת צד ג' שתחזיק בידיה את הכספים המוקפאים, נפלה היוזמה כיוון שהאמריקאים לא יכולים לגעת בכספים הנגועים בטרור.

אם כך, מדוע 21 שנים לאחר שהחלה הרשות לשלם משכורות למחבלים שיושבים בכלא הישראלי ועד 12 אלף שקל בחודש למשפחות "שהידים", עוד לא השתמשה ישראל בכספי הרשות לצרכיה? מסורתית, האמריקאים העדיפו להגיע להסכם עם הרשות, שתפסיק לשלם למחבלים. ושנית, יש החוששים מתסבוכת משפטית אל מול הסכמי פריז, שנחתמו בין ישראל לאש"ף ב־1994 וקבעו הסדרים כלכליים בין שני הצדדים.

איך להתכווץ עוד?

במשרד האוצר מודעים לסיכויי ההיתכנות הלא־גבוהים של העמדת כספי הרשות הפלסטינית לפקודת תקציב המדינה החדש של 2024. מאחורי הקלעים, מכינים במשרד תוכניות גיבוי למקרה שהיוזמה תיפול. על מנת שלא לחרוג מיעד הגירעון של התקציב, 6.6% תוצר, יצטרכו באוצר לכווץ שלושה מיליארד שקלים מאזורים אחרים של התקציב.

קל זה לא יהיה, אחרי שכבר קוצצו רוחבית בשיעור של 5% תקציבי משרדי הממשלה, שזועמים על האוצר ומערימים התנגדויות עוד לפני בקשה לקיצוץ נוסף. גם בצד ההכנסה אין דרך פשוטה להביא שלושה מיליארד שקלים ברגע האחרון. לשם המחשה, ההצעה המקורית של הנגיד לממשלה, להעלות את המע"מ ל־18% כבר במחצית השנייה של 2024 ולא רק ב־2025, הייתה מספקת את הסכום הנדרש. ועל ביטול מיליארדי השקלים שנותרו זמינים בכספים הקואליציוניים, אף אחד אפילו לא מדבר ברצינות.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

עימותים אלימים גם באירופה: המחאה נגד ישראל מתרחבת לקמפוסים ביבשת

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צולל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה