גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקבלן שמזהיר: "המחסור בפועלים יביא לזינוק בתשומות הבנייה"

פיני יעקובי, יו"ר ובעלים משותף של קבוצת התשתיות האחים יעקובי (YSB), אומר כי המחסור בפועלים "עוצר פרויקטים, ועלות העבודה תושפע ותעלה משמעותית" ● על המלחמה הוא אומר: "ניקח את האסון הנורא שקרה, ונעשה בעוטף עזה פי 100 יותר טוב - לא שיקום, שדרוג"

פיני יעקובי / צילום: בני דויטש
פיני יעקובי / צילום: בני דויטש

"90% מהתוצאה מגיעים מהאמונה בתחילת הדרך. כך אני פועל במישור העסקי, וזאת התפיסה שמנחה אותי לאורך השנים. כך צריך לראות גם את מה שנדרש לבצע בעוטף עזה עכשיו. יש פה הזדמנות אדירה, אני ממש נרגש ממנה. אחרי הדבר הנורא שעברנו ב־7 באוקטובר, צריכים לבנות את האזור הזה נכון, וזה אפשרי". 

פיני יעקובי, יו"ר קבוצת אחים יעקובי (YSB) ובעלים משותף לצד אחיו אמיר, אינו מרבה להתראיין, בעיקר בשנים האחרונות. המאורעות הקשים בעוטף ב-7 באוקטובר, המלחמה שפרצה בעקבות כך וגם הסיטואציה המורכבת שאליה נקלע הענף מיד אחר כך, בשל איסור כניסת פועלים פלסטינים לישראל, הביאו את יעקובי לדבר כמי שעומד בראש חברת תשתיות גדולה המעורבת כמעט בכל פרויקט תשתית גדול בישראל, כולל הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. 

למרות הטילים: ביקושים גבוהים לדירות חדשות בשלומי ובקריית שמונה. אלה המחירים
פרשנות | תוכנית הדיור החדשה: בשורה קטנה למילואימניקים ואכזבה למשקיעים
שוק היוקרה נחתך ב־2023: אלה העסקאות ששמרו על זוהרו

"הכוח שלנו כמדינה מתבטא בהשקעה גם בדרום וגם בצפון", הוא אומר. "המדינה לא מסתכמת בשטח שבין גדרה לחדרה. צריך להנגיש את הדרום ואת הצפון בצורה מלאה, מבחינה תשתיתית, בלי שבמשרד האוצר יעשו חישובים לגבי שאלת הכלכליות. הרעיונות והתכנונים, מצד תקומה וכל הגורמים המעורבים - אני מאמין שהם יביאו ליצירה יפה ולתוצאה טובה".

 

איך צריך להיראות השיקום של חבל הארץ הזה, בעיניך?
"אני פחות אוהב את השימוש במילה שיקום. שדרוג זו מילה נכונה יותר. בואו ניקח את הדבר הזה, ונעשה משהו פי 100 יותר טוב. צריך לנצל את הסיטואציה בצורה חיובית, לבנות את היישובים טוב יותר ובצורה חזקה וחכמה יותר, להביא הרבה תעשייה, תעסוקה, להקים עוד פארקים, ולתת לזוגות צעירים הזדמנות לאיכות חיים שונה דווקא שם, במחירים סבירים. המדינה צריכה לגרום לכך שאנשים ירצו לבוא לאזור, והם לא יבואו אם לא יהיה חינוך טוב, תעסוקה מתאימה, תחבורה טובה - ומעל לכול ביטחון ושקט".

קבוצת אחים יעקובי משלבת כיום בין תשתיות לטכנולוגיה, ובין היתר מקימה פרויקטים, מערכות אלקטרומכניות, מערכות שליטה ובקרה ומערכות בקרה והגנת סייבר.

היא פועלת גם בתחום הסביבה הירוקה, שבמסגרתו אף החלה לאחרונה בקמת פרויקט חדש בתחומי המועצה האזורית אשכול - הקמת אתר לטיפול בפסולת אורגנית באתר הפסולת דיה הסמוך לקיבוץ גבולות. עלות ההקמה של הפרויקט מוערכת על ידי החברה בכ־300 מיליון שקל - אם כי העבודות במקום נפסקו בשל מאורעות 7 באוקטובר.

"התחלנו בעבודות העפר רגע לפני המלחמה, וזה די נעצר כרגע", מספר יעקובי. "מדובר בפרויקט אדיר מבחינה סביבתית, שיאפשר הפקת חשמל מהפסולת האורגנית המצטברת באתר, וייצור של קומפוסט נקי ברמה גבוהה. זה פרויקט חשוב סביבתית ותעשייתית, ואני מקווה שיהיו עוד כאלו במדינה. ברגע שנוכל, נמשיך שם בעבודות".

 

המחסור בידיים עובדות: "התשומות יעלו בהתאם"

ענף התשתיות הוא אחד הנפגעים העיקריים מהמחסור בידיים עובדות שאיתו מתמודד ענף הנדל"ן והתשתיות מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", שכן רבים מכ־100 אלף הפועלים הפלסטינים שהועסקו בישראל לפני פרוץ המלחמה, עבדו בעבודות תשתית.

"רואים את זה בכל הממשקים של עבודות התשתית", מספר יעקובי. "קבלני משנה לא מצליחים להביא עובדים, וגם עובדים של הקבוצה מיהודה ושומרון, שהיו עם אישורים, לא מגיעים יותר. זה עוצר פרויקטים, ועלות העבודה תושפע ותעלה משמעותית כשיגיעו עוד עובדים זרים. זה מצב חריג מאוד.

"בעבר, גם אם נעצרה כניסה של פועלים מהשטחים, זה היה לשבוע, לשבועיים ולא יותר. היום אף אחד לא יודע להגיד מתי זה ייגמר, וכולם צריכים להבין שהתשומות יעלו בהתאם".

יש התעניינות של ישראלים בעבודות בענף הבנייה?
"כן, בהחלט מרגישים את זה, אפילו מהחבר'ה של הבן שלי, שמשרת בסיירת גבעתי ועניינו אותם בעבודה אצלנו. לדעתי כל נושא העבודה בשטח, להרגיש את האדמה, לבנות, יהפוך למשהו הרבה יותר מבוקש מבעבר אצל החבר'ה הצעירים שלנו. אנחנו צריכים לבנות את הארץ, וצפויים לנו פרויקטים גדולים מאוד, לאומיים. כניסת ישראלים לענף שלנו הוא צורך לאומי, כדי שלא נצטרך יותר להסתמך על אחרים. רק כך נוכל לעשות את זה - בסיוע עובדים זרים, ואולי גם חלק מהפלסטינים, אם יחליטו להחזיר אותם בעתיד".

"המטרו דורש כמות אדירה של מהנדסים"

הפרויקט התשתיתי המדובר ביותר בשנים האחרונות בישראל, וככל הנראה הגדול ביותר בהיסטוריה של המדינה, הוא פרויקט מטרו גוש דן המתוכנן להימתח על פני 145 ק"מ ולעלות 150 מיליארד שקל לפחות.

ברקע נשמעות לאחרונה לא מעט אמרות על עיכוב הפרויקט ועל דחיית מועד הפעלתו - שהיה במקור שנת 2030, אך נראה שיידחה לכל הפחות בכמה שנים - וליעקובי זווית ראייה נוספת שעשויה להדאיג את הקברניטים: מחסור בעובדים מיומנים, ולאו דווקא פועלים.

"גם המטרו בגוש דן וגם המטרו בירושלים שהחלו לדבר עליו לאחרונה, הם פרויקטים חשובים מאוד", הוא אומר. "אבל אין פה מספיק מהנדסים לפרויקטים האלו - מבחינת התכנון, הניהול, הפיקוח ואחר כך גם הביצוע. מדובר בכמות אדירה של מהנדסים, ואני לא יודע איך יביאו אותם. אני מניח שגם כאן לא תהיה ברירה ויצטרכו לגייס תמיכה חיצונית של מהנדסים ממדינות זרות. בכל מקרה, זה עלול להשפיע מאוד על לוחות הזמנים של הפרויקטים הללו.

"בעיה נוספת היא הפוליטיקה והרגולציה. עם השנים גידלנו כאן מפלצת רגולציה, והיא יוצרת מצב שבו רוב העיכוב הוא בכלל לא בביצוע, אלא בדרך לשם. כמו שאנחנו רואים את 'הביחד' עכשיו סביב המלחמה, כך צריך להתגבש גם סביב הפרויקטים האלה, כי הם יביאו אותנו לדור הבא של חברה מערבית מפותחת עם תחבורה ציבורית זמינה. יש לנו כאן חברות שכבר צברו ניסיון, 'התגלחו' על התחום, ואם יתכננו וייבנו את זה נכון, יכול להיות כאן משהו מדהים. אנחנו רק צריכים לוודא שהרגולציה לא הורגת את התכנון בדרך".

זה גם יכול לתת לכם דחיפה.
"המטרו טומן בחובו פוטנציאל ענק לכל החברות שעוסקות בתחום, ולכל המדינה. תהיה מספיק עבודה לכולם, לא צריך לדאוג מהבחינה הזאת - רק צריך לדאוג שזה יקרה.

בהקשר שלנו, יש כאן עניין עצום מבחינת המערכות הטכנולוגיות שישמשו את הפרויקט, בעיקר בתחום ניהול התנועה. זה תחום מתפתח, שאנחנו רוצים לפרוץ איתו גם לחו"ל השנה". 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35