גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קשרים נפגעו, יותר מדענים רוצים לעזוב: הממצאים המטרידים של סקר חוקרים

האקדמיה הישראלית הצעירה ופורום הפרופסוריות באוניברסיטאות סקרו יותר מ־1,000 חברי סגל בכירים וגילו שכבר עכשיו ניכרת פגיעה בשיתופי פעולה בינלאומיים, והצפי לעתיד לא אופטימי ● אילו חוקרים נפגעו הכי הרבה ומה הממשלה יכולה לעשות כדי לסייע

ממצאי הסקר: יותר מדענים רוצים לעזוב / איור: גיל ג'יבלי
ממצאי הסקר: יותר מדענים רוצים לעזוב / איור: גיל ג'יבלי

חוץ מהאירוויזיון, מדע הוא אולי תחום העיסוק שבו השפעות הפוליטיקה הבינלאומית ניכרות באופן הברור והמהיר ביותר. כבר ראינו את השפעתה של הפוליטיקה הישראלית על יחסי הכוחות באוניברסיטאות המובילות בארה"ב.

ראיון | מסע ההסברה של בכירי טיקטוק בישראל: "האלגוריתם לא לוקח צד בעמדות פוליטיות" 
החברה הישראלית שעשויה לפרוץ דרך לדור חדש של טיפולי אלצהיימר 
מצרים רוכשת מל"טים מטורקיה, ופוטין שולח מהנדסי טילים למעצר 

שיתוף פעולה בינלאומי הוא חלק בלתי נפרד מהמדע. חוקרים תלויים בחוות הדעת של עמיתיהם בעולם כדי להתקדם. אבל כשבעולם האקדמי יש קולות שלתפיסתם נכון ומוסרי "להעניש" חוקרים על העמדות של מדינת המוצא שלהם (כפי שקרה בעבר בחרם ה־BDS), הרי שמחכות לנו כנראה צרות באחת הזירות החשובות לאיתנות הכלכלה הישראלית.

 

סקר שערכו בדצמבר האחרון האקדמיה הישראלית הצעירה (הפועלת בגיבוי האקדמיה הלאומית למדעים) ואפיק באקדמיה - פורום הפרופסוריות באוניברסיטאות בישראל, וממצאיו מוצגים כעת, מראה שהתהליך השלילי בעיצומו. הסקר, שהשתתפו בו 1,015 חברי סגל בכיר מכל האוניברסיטאות בישראל, מגלה שחוקרים צעירים רבים כבר חווים פגיעה ניכרת בקשרים הבינלאומיים: בביקורים הדדיים, בעבודות המחקר המשותפות וביכולת לגייס ולשמר סטודנטים בינלאומיים. החוקרים לא אופטימים לקראת העתיד. הם צופים פגיעה ניכרת בפרמטרים רבים נוספים, וביניהם היכולת לזכות במענקי מחקר, לפרסם ממצאים בכתבי העת המקצועיים בעולם ולקיים שיתופי פעולה עם חוקרים לא ישראלים.

איומים מהקולגות

"ברגע שקרו האירועים כבר היה לנו ברור שהקשרים האקדמיים של ישראל נפגעו וייפגעו", אומרת פרופ' מירי ימיני, חברת האקדמיה הצעירה הישראלית ופרופסור לסוציולוגיה של החינוך בטכניון, שהובילה את הסקר. "כבר בשבועות הראשונים שמעתי על מישהי ששלחה מאמר לפרסום בתחום הרפואי ואמרו לה 'המאמר הוא על אוכלוסייה ישראלית, וזה לא הזמן לפרסם מאמרים כאלה'. עורך כתב העת כתב לה את זה באופן מפורש.

פרופ' מירי ימיני / צילום: תמונה פרטית

"גם אצלי היו כמה מקרים. הזמנתי מומחים מכל העולם לקורס בינלאומי שאני עורכת, וכאשר החלה המלחמה ביקשתי שיופיעו בקורס באופן וירטואלי. אחת מהם - וחשוב לציין שזו הייתה רק אחת - אמרה שהיא לא יכולה לשתף פעולה בקורס שנערך תחת הלוגו של הטכניון. היא אמרה 'אני אוהבת אותך, אבל אני מקבלת איומים מהקולגות שלי בבריטניה'".

ימיני מבהירה שהמקרים המפורשים הם מעטים, ורוב הפגיעה היא מאחורי הקלעים. "אם בעוד כמה שנים נמדוד ירידה של 5%-10% בפעילות האקדמית, יהיה לנו קשה מאוד לדעת למה לייחס אותה. בעיקר כשזה מגיע בתקופה שבה ישנו גם קיצוץ בתקציב או איום בקיצוץ בתקציב האקדמיה, תקופה שבה ממילא החוקרים כולם גם חווים אתגרים רגשיים ולוגיסטיים לא קלים".

לפי הסקר, הפגיעה בדיסציפלינות מחקר שונות אינה שווה. "אנחנו רואים פגיעה חמורה יותר בתחומי הרוח והחברה לעומת המדעים המדויקים, ההנדסה והרפואה", אומרת ימיני. "מלכתחילה אנחנו נכנסים למצב הזה עם אי־שוויון בין התחומים. במדעי הטבע חוקרים רבים נמצאים בטופ של תחומם, ובמדעי החברה והרוח - פחות. אלה תחומים שתלויים יותר בשפה, וכשהמחקר מבוצע על אוכלוסייה ישראלית, הוא מוגדר מלכתחילה כנישתי יותר.

"זה לא אומר שאנחנו יכולים לוותר על התחומים האלה. הפגיעה עלולה להתבטא מאוחר יותר בחינוך, בעבודה סוציאלית, בבריאות הנפש ובכל התחומים שכל כך חשובים לחוסן ולהתאוששות של המדינה".

ואם התחושה הייתה שככל שחולף הזמן מאירועי 7 באוקטובר יש מגמת שיפור מול זירת המחקר הבינלאומית, ימיני מבהירה שזה לא המצב.

חוקרות נפגעות יותר

נוסף על הפגיעה בקשרים הבינלאומיים, החוקרים מדווחים, כצפוי, על פגיעה כלכלית, רגשית ופגיעה בחיי היומיום. הפגיעה הקשה ביותר היא כמובן הפגיעה הישירה מהמלחמה, והיא אינה ייחודית לאקדמיה. 11% דיווחו שחברי קבוצות המחקר שלהם נפגעו ישירות מהרג, פציעה או חטיפה של אנשים הקרובים להם.

בתחומים הרגשיים, הכלכליים וחיי היומיום, הפגיעה בחוקרים הצעירים, ובמיוחד אלה ללא משרה קבועה, היא הגדולה ביותר. זה גם לא מפתיע, אבל זה דור החוקרים שאמור לשאת את האקדמיה אל תוך העשורים הבאים.

בקרב חוקרים בשלבים מוקדמים בקריירה, לא רק שהדרישות המקצועיות קשוחות יותר וחוסר הוודאות רב, הם לעתים קרובות מטופלים בילדים קטנים, ולפעמים גם בהורים מבוגרים במקביל. וישנו גם אי־שוויון מגדרי - חוקרות צעירות נפגעו יותר מחוקרים. ההבדלים ניכרים בשלושת המדדים שנבדקו: כלכלי, רגשי וחיי היום יום. "מדע טוב מצריך פניות רגשית ונפשית", אומרת ימיני. "אי-אפשר לעשות מדע טוב כשיש לך רבע שעה בין לבין, או אפילו שעתיים".

על הרקע הזה, מה קרה לרצון לעזוב את ישראל? הסקר מציג ממצא מעניין: בסוף 2022, עמד רצון החוקרים לעזוב (בסולם של 0-10) על 0.9, במרץ 2023 (אחרי הכרזת יריב לוין על הרפורמה המשפטית ותחילת המחאה נגדה) הוא כבר עלה ל־3.4, ועכשיו הוא עומד על 3.3. החוקרים נשאלו גם מה הייתה רמת הרצון שלהם לעזוב לפני 7.10, והציון הממוצע היה 2.92. כלומר, הרצון לעזוב עלה בעקבות הרפורמה, דעך קצת ושוב עלה, אבל לא יותר מאשר בעקבות יוזמות החקיקה.

עם זאת, כשנשאלו אם היו מוכנים לקבל כעת משרה באוניברסיטת עילית לו הייתה מוצעת להם, התשובה הייתה גבוהה יותר, בסביבות 4. זה מעניין משום שאוניברסיטאות העילית היו אלה שהתפרסמו במיוחד בקריאות האנטי-ישראליות ולפעמים אף אנטישמיות המתאפשרות בקמפוסים שלהן. נראה שכאשר משקללים את ההזדמנות הגלומה במשרה כזאת - יוקרה, משאבים, קשרים והאפשרות לעשות מדע ברמה הגבוהה ביותר ולזכות עליו בהכרה בקלות רבה יותר, זו הצעה משתלמת. חלק מהחוקרים גם מעוניינים להביא בהמשך את כל הנכסים הללו חזרה לישראל.

עורכי הסקר לא הסתפקו במיפוי המצב והציעו גם כמה פעולות סיוע אפשריות, וביקשו מהמשיבים לדרג אותן. הסיוע המבוקש ביותר היה מימון לקליטת סטודנטים לתארים מתקדמים (כולל תמריצים לסטודנטים בינלאומיים). כמו כן ביקשו משתתפי הסקר מימון להזמנת אורחים מחו"ל, מימון לפרסום מאמרים בכתבי עת כדי שהם יהיו פתוחים לכולם לקריאה (כתבי עת גובים כסף רב לקריאת המאמר), מימון מחקרים המשתמשים בידע הייחודי של ישראל והכשרה להתמודדות עם תגובות עוינות ולהסברה בזירה הבינלאומית. הצעות כמו פתיחת תארים משותפים עם מוסדות בחו"ל והכשרה בתחום רשתות חברתיות דורגו במקומות נמוכים יותר.

"מדע טוב דורש גם כסף"

"יש גם זווית אופטימית", אומרת ימיני. "אני גדלתי באוקראינה, ושם היה ברור שיהודים צריכים להיות הכי טובים. דוד שלי היה חייב להיות התלמיד הכי טוב בעיר, כי בלימודי רפואה היה מקום רק ליהודי אחד. אני מאמינה שלפחות חלק מהחוקרים ייקחו את האתגר למקום של להיות עוד יותר טובים, כל כך טובים ששום תירוץ לא יספיק כדי לדחות אותנו. לי, כמי שנחשפה בעבר לאנטישמיות, ברור שככה עובד העולם, ועכשיו כולנו נכנסים למצב התודעה הזה. אבל אנחנו חייבים רוח גבית מהממשלה והרגולציה, כי מדע טוב דורש גם כסף".

האם יכול להיות שנקבל חיזוק מסטודנטים יהודים שבורחים מהאנטישמיות בחלק מהקמפוסים?
"אי אפשר לבנות על זה. אי אפשר לעשות מדע שהוא אתני, וממילא ההורים שלהם לא בהכרח ישושו לשלוח אותם ללמוד במדינה שיש בה מלחמה פעילה".

עוד כתבות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח