גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מודי'ס תכריע מחר: האם דירוג האשראי של ישראל יירד?

מודי'ס צפויה לפרסם מחר בערב את החלטת הדירוג שלה למדינת ישראל ● ישנן שלוש אפשרויות: הורדת הדירוג, השארתו ברמה הנוכחית של A1 או הפחתת התחזית בלבד - לשלילית ● עם זאת, להערכות האנליסטים, סטטוס הדירוג של ישראל צפוי להיפגע ● מה תהיה ההשפעה על הציבור?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דוברות הכנסת, shutterstock
עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דוברות הכנסת, shutterstock

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס צפויה לפרסם מחר (שישי) בשעות הערב המאוחרות האם החליטה להוריד את הדירוג של מדינת ישראל, או להותירו על רמתו הגבוהה הנוכחית - A1. זאת, לאחר שעם פרוץ המלחמה בעזה הכניסה חברת הדירוג את ישראל ל"רשימת מעקב שלילי". אפשרות ביניים היא שמודי'ס תפחית רק את תחזית הדירוג, מרמה יציבה לשלילית. תרחיש שכזה ייחשב לרע במיעוטו מבחינת משרד האוצר.

אנליסטים רבים בשווקים העריכו באחרונה כי מרבית הסיכויים שסטטוס הדירוג של ישראל ייפגע, כלומר יירד או שיספוג הפחתת תחזית.

למדינה חסרים 33 מיליארד שקל ממסים, והציבור ישלם אותם 

איך נקבע דירוג האשראי של המדינה?

בשגרה, חברות הדירוג מפרסמות את החלטות הדירוג שלהן פעמיים בשנה, במועדים שנקבעים מראש. מודי'ס הייתה אמורה לפרסם את הדירוג של ישראל כבר לפני שלושה חודשים. באותם ימים חששו במשרד האוצר מהיתכנות להורדת תחזית הדירוג העתידי בלבד, על רקע המהפכה המשפטית של הממשלה. ואז, ימים לפני ההכרעה, פרצה המלחמה וטרפה את הקלפים.

במודי'ס החליטו לדחות את ההחלטה ולהמתין להתבהרות תמונת המצב. במקביל, הכניסו את ישראל ל"מעקב שלילי" - מעין שימוע שבסופו החלטה האם להוריד את הדירוג הישראלי ל־A2. גם סוכנויות הדירוג המתחרות, פיץ' ו־S&P, הודיעו שהן בוחנות הורדת דירוג לישראל.

לפי המתודולוגיה של מודי'ס, הציון של ישראל משוקלל מ־4 מרכיבים. הראשון שבהם הוא איתנות כלכלית, שבו ישראל מצטיינת לפי הסקירה המיוחדת שפירסמו במודי'ס בתחילת המלחמה. לפי מדד זה לבד, אמור היה הדירוג שלנו בכלל לקפוץ בשלב אחד ל־AA3 ולהעלות את ישראל לליגה של הונג קונג, בריטניה וקטאר.

אבל הדירוג של ישראל נלחץ כלפי מטה על ידי המרכיב השני בנוסחה: חוסן הממשל והמוסדות, שחלש בשתי דרגות ממהחוסן הכלכלי. המרכיב השלישי הוא היציבות הפיננסית, והאחרון הוא הנעלם הגדול - הרגישות לאירועי סיכון, המושפע ישירות מהמלחמה המתנהלת בחזית.

מהם הסיכונים שהכי מטרידים את מודי'ס?

במודי'ס מודעים היטב ליכולת המוכחת של ישראל להתאושש כלכלית מזעזועים במהירות יחסית. בחברה ציינו בתחילת המלחמה שהתרחיש המסוכן ביותר עבור הדירוג הוא "הסלמה של הסכסוך הצבאי באופן משמעותי או התפשטות מעבר לגבולות ישראל". ארבעה חודשים לתוך המלחמה, תרחיש הבלהות של מלחמה כללית במזרח התיכון לא התממש.

סיכון אחר שהדגישה מודי'ס כבר בתחילת המערכה כסיבה פוטנציאלית להורדת הדירוג הוא "אם נסיק שהעימות הצבאי הנוכחי עלול להחליש באופן מהותי את המוסדות בישראל, ובפרט האפקטיביות של קביעת המדיניות שלה". במילים פשוטות, במודי'ס דאגו מהשתוללות תקציבית בעקבות המלחמה, בסגנון השנים של אחרי מלחמת יום הכיפורים.

הגורמים הישראלים עמם שוחחו מודי'ס באחרונה ניסו להוכיח להם שלהוצאה הביטחונית החריגה יש גיבוי תקציבי. התקווה היא שצעדים שאישרה הממשלה כחלק מתקציב המדינה החדש, כמו התאמות בסך 16 מיליארד שקל ב־2024, העלאת המע"מ באחוז מ־2025 והטלת מס נסועה על רכב חשמלי מ־2026, ירצו את חברת הדירוג.

אם במודי'ס ישתכנעו שמה שאושר בממשלה הוא אכן מה שיבוצע בפועל, עשוי להיות סיכוי טוב להסרת איום הדירוג. אבל כאן הבעיה חוזרת לאמון במוסדות הממשל מצד מודי'ס, שגם הייתה המבקרת החריפה ביותר של הממשלה מבין חברות הדירוג בעמדתה כלפי החקיקה המשפטית. בסוכנות מכירים את הפוליטיקה הישראלית ומבינים שלא תמיד כל תוכנית כלכלית שמסוכמת בממשלה מתבצעת בשטח, במיוחד כאלה שמתוכננות לשנים הבאות.

 

איך תשפיע הורדת הדירוג על יכולת הגיוס של ישראל?

יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, ניסה להרגיע את הרוחות בראיון לגלובס לפני כשבעיים. "חשוב להגיד שאנחנו יודעים שבפועל הדירוג כבר ירד, אם מסתכלים על התמחור של ישראל בשוק", הוא מסביר. "רואים את זה בתשואות על האג"ח הישראלי בזירה הבינלאומית ואפילו בשוק המקומי. רואים את המרווח של ישראל מעל האג"ח של ארה"ב בכ־30 נקודות בסיס. זה דבר שלא נראה כבר הרבה מאוד זמן. כלומר, השוק כבר מתמחר הורדת דירוג בפועל, כך שהודעת הדירוג היא לא ממש דרמה".

כץ סבור כי הורדת דירוג תשפיע על המדדים של ישראל רק בטווח הקצר. "נראה כנראה שינוי מתון, אבל אני לא חושב שמשהו משמעותי או מתמשך".

אם השוק כבר מתמחר הורדת דירוג, מה זה בכלל משנה האם הדירוג ירד או ישאר?
"זאת באמת שאלה טובה. בכל זאת, דירוג האשראי תופס תקשורת ועושה כותרות. יש כאן ניתוח רשמי שמראה שמצבנו כבר לא טוב כפי שהיה. יכול להיות שיש לזה השלכה גם בקרן האג"ח הבינלאומית, ויש חברות שיש להן מגבלות. אבל בגדול, לדעתי המשמעות היא מינורית ביותר", מסביר כץ.

למרבה האירוניה, ייתכן שלישראל יש רק מה להרוויח מהאירוע. אם הדירוג ירד -ת ההשפעה תהיה זניחה. ואם לא ירד - ההשלכה החיובית דווקא תורגש. "בגלל שהשוק כבר מתמחר הורדת דירוג, זה יחשב כהפתעה ויכול להיות שנראה את השקל קצת מתחזק".

מה תהיה ההשפעה על הציבור?

הנפקת איגרות חוב ממשלתיות היא הדרך המרכזית של המדינה לממן את חובותיה. גובה הריבית שהאוצר משלם משמעותי ביתר שאת בתקופה הנוכחית, בה הממשלה נדרשת להוציא סכומים גבוהים שלא תיכננה מראש בענייני המלחמה. וברגע שהחוב של ישראל מתייקר, כל אחד מהאזרחים מרגיש את זה בכיס.

"לכולנו יש קרן פנסיה, השתלמות, ולפעמים גם קרנות נאמנות", הסביר דודי רזניק, אסטרטג ריביות בבנק לאומי. "כאשר מחיר החוב של ישראל עולה, זה אומר שהמחיר של איגרת החוב יורד, כי יש קשר ההפוך בין תשואה למחיר. לכן, אם נבדוק למשל את ביצועי קרן ההשתלמות שלנו לחודש אוקטובר, ככל הנראה נבחין בירידה. בין אם ירידה מתונה או חדה, כל אחד לפי המסלול שהוא בחר, כמעט בכל מסלול ישנה השקעה באגרות חוב ממשלתיות. כך זה בעצם משפיע ישירות על האחזקות שיורדות".

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; טסלה מזנקת ב-10% במסחר המוקדם

עליות בחוזים העתידיים בוול סטריט ● השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76
שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

סגנו של סינוואר: "משלחת חמאס תיפגש היום בקהיר עם המתווכות"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר