גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבטחת המיליארדים לסמי שמעון וההשפעה על היטל השבחה של עיריית אשקלון

ביהמ"ש העליון קבע כי יכין חקל לא תשלם לעיריית אשקלון היטל השבחה בסך 5.5 מיליון שקל בעבור קרקע חקלאית שחכרה מרשות מרמ"י ● הקרקע הייתה בליבה של מחלוקת בין סמי שמעון, הבעלים המנוח של יכין חקל, למדינה, סביב  ההבטחה בעל פה שנתן אריאל שרון לפיה יוכל שמעון להשאיר בידיו את קרקע גם לאחר ההפשרה ולשנות את ייעודה

בנין עירית אשקלון / צילום: בר - אל
בנין עירית אשקלון / צילום: בר - אל

יכין חקל לא תשלם לעיריית אשקלון היטל השבחה בסך 5.5 מיליון שקלים שהעירייה דרשה ממנה בעבור קרקע חקלאית שחכרה מרשות מקרקעי ישראל ואשר ייעודה שונה למגורים - כך קבע ביהמ"ש העליון לאחרונה, לאחר שקיבל את עמדת יכין חקל כי כיוון שאינה יכולה ליהנות משינוי הייעוד של הקרקע אינה אמורה לשלם היטל השבחה.

לא רק דירות: הזדמנויות ההשקעה שלא הכרתם בענף הנדל"ן
ראיון | לאחר שמכר נכסים ואת המטוס הפרטי, חיים כצמן יוצא מהמשבר

מדובר באותה קרקע שעמדה בעבר בלב מחלוקת ארוכת שנים בין המדינה לעיזבונו של סמי שמעון סביב השאלה האם יכין חקל זכאית להשאיר בידה את הקרקע גם לאחר שתופשר, על בסיס הבטחה שנתן אריאל שרון שכיהן בזמנו כשר הבינוי והשיכון, לסמי שמעון, לפיה יתאפשר לו להפשיר את הקרקעות לבנייה ולהשאירן ברשותו. המחלוקת הסתיימה בדצמבר 2020 כשבית המשפט העליון דחה את ערעור עיזבונו של סמי שמעון, חברת יכין חקל וחברות שונות שקשורות בה, וקבע כי לא ניתן להפשיר את הקרקעות החקלאיות הנמצאות בידי החברות, ששווין נאמד במיליארדי שקלים. ביהמ"ש קבע כי ההבטחה, שלא אוזכרה בשום מסמך כתוב, ניתנה שלא בסמכות.

כעת הגיע לסיומו פרק נוסף בסאגה, שסבב סביב השאלה האם יכין חקל צריכה לשלם היטל השבחה על הקרקע החקלאית לאחר שהקרקע הופשרה ויכין חקל נאצלה להשיבה למדינה.

מחלוקת סביב הבטחה בעל פה שנתן אריאל שרון

ב־1992 רכש איש העסקים סמי שמעון מהמדינה את החברה הממשלתית הקורסת יכין חק"ל. רגע לפני הרכישה הוא ישב עם אריאל שרון, אז שר הבינוי והשיכון ש"המתיק את העסקה" לכאורה עם הבטחות ששוות מיליארדים, בנוגע לאפשרות להמשיך את החכירה גם לאחר הפשרת הקרקע החקלאית שהחברה חוכרת. לאורך השנים טענו שמעון ואנשיו, כי ההחלטה לרכוש את החברה נפלה לאחר שב-1991 הוא קיבל התחייבות מאריאל שרון, שבאותו זמן כיהן כשר הבינוי והשיכון וכיו"ר מועצת מקרקעי ישראל, שכל חוזי החכירה של הקרקעות שברשות החברה יחודשו על פי תנאי החכירה הישנים. אלה איפשרו לו זכות ליזום הפשרת הקרקע למגורים באופן חופשי. בחוזים החדשים יותר האפשרות הזו כבר לא ניתנה, משום שאלה קבעו, שכשהקרקעות יגיעו לסטטוס של הפשרה, החוכר ישיבן לרמ"י שתציע אותן למכירה במסגרת מכרזים חדשים.

שורשי הסיפור בשנת 1954, אז חכרה יכין חקל בע"מ מרשות מקרקעי ישראל שטח של כ-231 דונם באשקלון לשימוש חקלאי, לתקופה בת 49 שנים. בדצמבר 1998 פורסמה למתן תוקף תוכנית מתאר מקומית אשר שינתה את ייעוד הקרקע משטח בייעוד חקלאי לשטח בייעוד מגורים, בנייני ציבור, שטח ציבורי פתוח ודרכים. באוגוסט 2005 התקשרה יכין חקל בהסכם מכר למכירת זכויותיה בקרקע לצד שלישי בנאמנות, תמורת מיליון דולר, סכום אשר הופחת בהמשך ל-684,665 דולר, אך ההסכם לא הושלם ברישום. 

הסכם החכירה הוארך עד 2009, אך בין המדינה לסמי שמעון נוצרה מחלוקת סביב ההבטחה בעל פה שנתן אריאל שרון. מחלוקת זו הסתיימה כאמור בקביעה ביהמ"ש כי יכין חקל אינה יכולה להשאיר בידיה את הקרקעות לאחר הפשרתן, חרף הבטחת המיליארדים של שרון לסמי שמעון.

בשעה שהמחלוקת בנוגע להפשרה מתנהלת בבתי המשפט, בדצמבר 2016, פורסמה למתן תוקף תמ"ל 1022 "אשקלון - אגמים מזרח" (2016), אשר חלה על הקרקע, ועניינה הקמת רובע מגורים חדש בדרומה של אשקלון. בעקבות אישור התכנית דרשה רמ"י מיכין חקל את השבת הקרקע, ובינואר 2018 חתמו השתיים על הסכם להשבת המקרקעין תוך פיצוי חקל בסך כ-8.8 מיליון שקל, לפי השווי החקלאי של הקרקע.

על מנת להסב את זכותה לפיצוי לרוכש הקרקע, פנתה יכין חקל להשלים את העברת הזכויות על שם רוכש הקרקע במרשם המקרקעין, ולשם כך נדרשה לאישור הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אשקלון בדבר היעדר חובות. בעקבות זאת, הודיעה הוועדה ליכין חקל כי היא חבה בהיטל השבחה בגין תכנית 106, והוציאה לחברה שומת השבחה בסך 5.5 מיליון שקלים.

יכין חקל ערערה על השומות בפני ועדת הערר לפיצויים ולהיטל השבחה מחוז דרום בטענה כי היא אינה חייבת בהיטל השבחה שכן על פי תנאי החכירה היא לא יכולה ליהנות משינוי הייעוד. רמ"י הצטרפה לעמדתה של יכין חקל.

במרץ 2021 התקבל הערר. הוועדה ציינה שלפי הסכם החכירה, החכרת הקרקע נעשתה למטרת עיבוד חקלאי בלבד, ולפיכך יכין חקל לא הייתה יכולה ליהנות מההשבחה. הוועדה הפנתה להסדר שקבוע בסעיף 21 לתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה, שלפיו, בעיקרם של דברים, חוכר לדורות בקרקע בייעוד חקלאי ששונה ייעודה, אשר אינו יכול לנצל את הקרקע בייעודה החדש, לא יישא בתשלום היטל השבחה; במקרים אלה יחול הסכם בדבר התשלומים בין רמ"י לבין הרשויות המקומיות. ועדת הערר ציינה כי הוראה זו נכנסה לתוקף ביום 1.1.1999, לאחר מועד אישורה של התכנית המשביחה, ואולם פרשנות של התיקון מעלה כי מדובר בתיקון מבהיר שלא שינה את הדין הקיים.

עיריית אשקלון לא קיבלה פרשנות זו והגישה ערר לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע. ואולם, גם כאן העירייה הפסידה לאחר שבית המשפט קבע כי אין לחייב בהיטל השבחה מי שמבחינה כלכלית אינו נהנה מהשבחת המקרקעין, גם מקום שבו מדובר פורמלית ב"חוכר לדורות", ובפרט, חוכר חקלאי לדורות. נקבע, כי יישום הגישה הכלכלית-מהותית מעלה שיכין חקל אינה יכולה לעשות שימוש בקרקע בייעודה החדש. זאת, בשים לב לתניות שנקבעו בהסכם המכר ולהסכם החכירה המקורי.

חוכר לדורות בעיבוד חקלאי אינו חב בהיטל השבחה

גם על החלטה זו ערערה עיריית אשקלון לביהמ"ש העליון. העירייה טענה, כי המקרה מעורר שאלה עקרונית, והיא האם תיקון מס' 48 הוא תיקון מבהיר בלבד או שמא הוא שינה את המצב המשפטי. לטענת העירייה התיקון שינה את הדין הקיים ביחס לחבותו של חוכר לדורות לשימוש חקלאי. נטען, כי הפרשנות שלפיה התיקון לסעיף 21 היה תיקון מבהיר, משמעה כי ככל שנגבו היטלי השבחה מחוכר לדורות לשימוש חקלאי בלבד בעבר, הדבר נעשה בניגוד לדין. עוד נטען, כי בית המשפט לעניינים מינהליים שגה בקביעה שלפיה בנסיבות העניין יכין חקל לא התעשרה כתוצאה מהתכנית המשביחה, וכן שגה בניתוח הסכם המכר.

יכין חקל ורמ"י טענו כי דין בקשת הערעור של העירייה להידחות, וכי הפרשנות הראויה למונח "חוכר לדורות" היא פרשנות מהותית-כלכלית, אשר אינה נצמדת בהכרח למובנו הקנייני של הביטוי. לשיטת רמ"י, חוכר לדורות לשימוש חקלאי בלבד לא נהנה, ולא יכול היה ליהנות, מעליית ערך קרקע עקב אישור תכנית משביחה. אשר לתיקון מס' 48, עמדת רמ"י היא כי מדובר בתיקון מבהיר, וזאת בשים לב לדברי ההסבר להצעת החוק, לתכלית דיני היטלי ההשבחה, ואף לשכל הישר.

שופטי ביהמ"ש העליון - ממלא מקום הנשיא עוזי פוגלמן, השופט דוד מינץ והשופטת גילה כנפי-שטייניץ, קבעו כי הבקשה מעוררת שאלה עקרונית שעניינה חבותו בהיטל השבחה של חוכר לדורות למטרות עיבוד חקלאי בלבד, בנסיבות שבהן התכנית המשביחה אושרה עובר לתיקון מס' 48. ולכן הוחלט לדון בבקשת הערעור של העירייה.

ואולם, הדבר לא סייע לעיריית אשקלון שכן שופטי העליון קבעו כי פרשנות בית המשפט לעניינים מינהליים מקובלת עליהם, ובהתאם יש לדחות את הערעור. נקבע, כי על פי גישה כלכלית-מהותית חוכר לדורות לעיבוד חקלאי בלבד אינו חב בהיטל השבחה, אף בנסיבות שבהן התכנית המשביחה אושרה עובר לתיקון מס' 48, שכן הוא הבהיר את המצב המשפטי ולא שינה אותו.

עו"ד שרית נעמן-שאג, שייצגה את יכין חקל, מסרה כי "הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אשקלון טענה כי יכין חק"ל אמנם מכרה קרקע חקלאית, אך בעקבות טענותיה בהליך מקביל לפיו ניתנה לה הבטחה שלטונית, כי ביחס לקרקעות שלה לא תתבצע השבה לרמ"י והיא תהיה זכאית ליהנות מהזכויות לאחר שינוי הייעוד, למעשה מדובר במכירה אשר יש בצידה 'תקווה' ועל כן הייתה כוונה להתעשר.

"בית המשפט קבע כעובדה, כי יכין חקל היא חוכר לדורות לשימוש חקלאי והיא אינה יכולה לנצל את הקרקע על פי ייעודה החדש (קביעה אשר קיבלה משנה תוקף במסגרת פסק דינו של בית המשפט העליון ב-ע"א 5566-18 עזבון המנוח סמי שמעון ז"ל נגד רשות מקרקעי ישראל) ולכן, קיבל את עמדת רמ"י לפיה לבעלי זכויות החכירה לא קיימת אפשרות ליהנות מהקרקע בייעוד החדש וחלות הוראות רמ"י בהתייחס להחזרת קרקע ששונה ייעודה".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35