גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האבזור נדיב, העיצוב נאה אבל המחיר של הרכב הזה מנצח

בתוך פחות מחודשיים נמכר הקרוס–אובר של GEELY במאות יחידות ● האבזור נדיב והעיצוב נאה, אך בעיקר המחיר מנצח ● האם ההייפ הצרכני מוצדק?

זיקר X 2024 / צילום: יח''צ
זיקר X 2024 / צילום: יח''צ

שני נתונים תקדימיים בולטים במסירות הרכב החדש לינואר-פברואר שפורסמו השבוע. הראשון הוא שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים, שעומד על כ-24% מכלל המכירות בישראל. הנתון השני, שקשור לראשון, הוא שכלי הרכב מתוצרת סין הפכו לראשונה למובילי המכירות בשוק הרכב הישראלי בחלוקה למקורות הייבוא. הם עקפו את הקוריאנים, שהיו המובילים המסורתיים בעשור החולף.

בעלי רכב חשמלי? החוק שיחייב אתכם בתשלום על כל ק״מ יוצא לדרך
השבוע בענף הרכב | הסנקציות החדשות על כלי רכב מסין, וההשלכה על ישראל 

מותגי רכב סינים תפסו שבעה מתוך עשרת המקומות הראשונים בטבלת מכירות הרכב החשמלי מתחילת השנה, ומתוכם בולט המותג Zeekr של Geely, שהצליח לעקוף את טסלה והתברג במקום התשיעי ובמקום הראשון במסירות בפלח החשמלי בפברואר. זהו הישג מרשים עבור המותג, שנחת כאן רק לפני חודשיים ורוב הלקוחות אפילו עוד לא למדו לבטא כהלכה את שמו.

לחלק גדול מההצלחה המהירה של המותג אחראי הקרוס--אובר הקומפקטי Zeekr X, שנכנס לשוק עם מחיר חדירה שובר-סגמנטים ועם שאיפות להתחרות בפלח הפרמיום. האם ההייפ הצרכני מוצדק?

עיצוב חיצוני

ל-X יש עיצוב חיצוני עדכני, הרמוני וידידותי לעין. הוא ארוך בכ-16 סנטימטרים מהסמארט 1, שניצב על אותה פלטפורמה, והוא גם די רחב וגבוה. אבל מידותיו עדיין צנועות בהשוואה לרכב קרוס־אובר "משפחתיים". העיצוב מחצין אלמנטים אופנתיים של רכבי פנאי כמו עמוד גג אחורי מושחר, שיוצר אפקט חזותי של "גג צף", וקשתות גלגלים מודגשות. אלה עוטפות חישוקי 19 אינץ' מאסיביים שגורמים ל-X להיראות קצת כמו רכב צעצוע.

החרטום מושחז ואלגנטי עם פנסים דקים ואנכיים, וגם הזנב מצליח להקנות לרכב אופי ייחודי בזכות דלת אחורית אנכית עם שמשה קמורה, שתחתיה גופי תאורה דקיקים. העיצוב הכולל נראה אירופאי ודי ניכר שהוא תוכנן בשוודיה, לא הרחק מהמטה של החברה-האחות וולבו.

 

פנים הרכב

המגע הסקנדינבי לא פסח גם על תא הנוסעים. התא מדבר בשפת עיצוב שקטה ומינימליסטית עם צבעים בהירים וקרירים, משטחי דיפון סימטריים הזורמים זה לתוך זה, צורות גיאומטריות בסיסיות דוגמת קונסול מרכזי אליפטי, וסביבה לחלוטין נטולת מתגים.

את עיצוב הפנים נוסח דירת סטודיו בסטוקהולם משלימה תאורת רקע רכה, פריטי עיצוב קטנים וחכמים נוסח איקאה, כמו כיס לטעינה אלחוטית של טלפונים וחומרי דיפון ידידותיים לסביבה. יש אפילו צג דיגיטלי סמוי, שמוטמע בחלק החיצוני של עמוד הגג ומציג למתבונן מבחוץ את מצב הטעינה. רמת הגימור והחומרים לא מחצינים יוקרה כמו מרצדס או לקסוס, או אפילו כמו בת הדודה סמארט, אבל היא בהחלט מרגישה יותר מושקעת מאשר בכלי רכב "עממיים".

כך גם רמת האבזור התקנית, הנדיבה גם במונחים של מותגי פרמיום. אפילו גרסת הבסיס מצוידת בחישוקי 19 אינץ', מושבים קדמיים חשמליים, דלת אחורית חשמלית, מערכת בטיחות אקטיבית עם כ-20 פונקציות שונות וכו'. הגרסה הבכירה מספקת גם מערכת קול היי־אנד, עיסוי במושבים הקדמיים ועוד.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש "דיגיטלית" למהדרין ועתידה לקטב את הלקוחות: בני דור ה-Z, שנולדו עם מסך ביד, יקבלו בטבעיות את השימוש בתפריטי מגע שעל מסך ה-14.8 אינץ' אפילו לצורך פעולות אלמנטריות, כמו כיוון מראות ושליטה במערכות האקלים והבטיחות. עבורם גם מציע הרכב מוזרויות כמו "מצב חיית מחמד ברכב", שמאפשר להשאיר את הכלב ברכב עם מערכת אקלים המותאמת לנוחותו, או רמקולים שמאפשרים להשמיע לעוברי אורח קולות של בעלי חיים כמו צהלות סוס. סוג של הומור סיני-סקנדינבי.

מנגד בני הדור האנלוגי עתידים לבהות בתפריטים כשדעתם מוסחת מהכביש בניסיון להבין כיצד להפעיל פונקציות בסיסיות. זה כנראה לא רכב אידיאלי לפנסיונרים המבוססים, שמהווים בישראל פלח חשוב.

מרווח הפנים מכובד ביחס לממדים החיצוניים עם שפע של מרחב רגליים, כתפיים וראש לארבעה מבוגרים ותנוחת ישיבה גבוהה יחסית בדומה לרכבי קרוס־אובר "אמיתיים".

תא מטען

תא המטען מסתפק בנפח של 362 ליטר, כמה עשרות ליטרים פחות משל "בן הדוד" ג'ילי גיאומטרי ומה-ATTO של BYD. אבל הוא נוח לשימוש הודות לדלת חשמלית מנגנון החשמלי ולפתח הטענה רחב, וניתן להעמיס מטענים ארוכים.

מנוע

ה-X חולק הרכב את מערכת ההנעה שלו עם סמארט 1 ועם וולבו EX30 החדשה. הוא מיובא בשתי גרסאות. לבכירה שני מנועים, הנעה כפולה והספק של לא פחות מ־428 כ"ס, המגובה במומנט של 55 קג"מ. גם הגרסה "החלשה" בה נסענו מספקת הרבה יותר מהצרכים והשאיפות של רוב הנהגים. עם מנוע בודד בהספק 272 כ"ס ומומנט של 34 קג"מ הרכב, ששוקל כ-1.9 טון, מאיץ מאפס ל-100 ב-5.6 שניות וספק אם למישהו יהיו תלונות. מצבי התכנות הרגועים מותאמים לנסיעה עירונית ובין-עירונית רגועה, ולמרות תגובת דוושה ראשונית עצלה, יש מספיק רזרבות להאצות מהירות בכל שיפוע. מצב הספורט משחרר יותר ריגושים.

הסוללה בקיבולת של 66 קילוואט אמורה לספק עד 445 ק"מ ב־WLTP אולם נראה שבקיץ הישראלי, עם מיזוג, אפשר לצפות לנתון נמוך יותר ב-10%־20% בהתאם לתנאים.

על הכביש

על הכביש המכונית עושה שימוש בשלדה, שפגשנו כבר בסמארט 1. נראה, שבזיקר X היא מכוילת יותר לטובה רכות ונוחות ופחות לטובת התנהגות כביש מלוטשת; ההיגוי מעט פחות מושחז, נטיית הגוף בפניות הדוקות מוחשית יותר והיא פחות מעודדת את הנהג "לתקוף" כבישים מפותלים והדוקים. עבור רוב הנהגים היא פשרה די מוצלחת בין נוחות להתנהגות.

מחיר

המחיר של זיקר X בישראל מתחיל ב-185 אלף שקל, קרוב לטווח העליון של מתחרים סינים פופולריים ללא יומרות פרמיום או ביצועים דומים. הגרסה החזקה והיותר מאובזרת יקרה ב-20 אלף שקל בלבד, וזה בהחלט פיתוי ללקוחות רבים. אבל ספק אם כדאי להפקיד רכב, שמסוגל להאיץ מהר יותר מפורשה קאררה, בידי נהג צעיר או לחלופין נהג מבוגר, שרגיל לג'יפונים תמימים. זו כניסה מרשימה מאוד עבור מותג צעיר ואלמוני עם שאיפות גבוהות. 5.6 שניות

חלק מהמתחרות

BYD ATTO3

176 אלף שקל עולה גרסת האבזור הבכירה של ATTO3, שהוא הרכב הנמכר ביותר בפלח. המנוע מייצר 204 כ"ס, התאוצה ל־100 קמ"ש 7.3 שניות והטווח עד 420 ק"מ.

BYD ATTO3 / צילום: יח''צ

סמארט #1 פרו פלוס

190 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של סמארט #1. העיצוב יותר עירוני ופחות קרוס־אובר. מנוע עם 272 כ"ס מאיץ ל־100 קמ"ש ב־6.7 שניות והטווח עד 420 ק"מ.

סמארט #1 פרו פלוס / צילום: יח''צ

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

איראן נחלה כישלון חרוץ בתקיפת ישראל, אך האם זה יבלום את הביקוש לכטב"מים שלה?

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין