גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנאמנים של מירי רגב: כך איישה שרת התחבורה את תפקידי המפתח בממלכה שלה

קצת יותר משנה לאחר כניסתה השנייה של מירי רגב לתפקיד שרת התחבורה כבר שולטים מקורביה במרבית חברות התשתית שתחת משרדה ● מי הבכירים שעזבו, כיצד נבחרו מחליפיהם ולאן יוביל מכבש הלחצים המופעל בימים אלה על חברת נת"ע

מירי רגב, שרת התחבורה, בפתיחת הקו האדום / צילום: יוסי כהן
מירי רגב, שרת התחבורה, בפתיחת הקו האדום / צילום: יוסי כהן

מעט יותר משנה מאז שמונתה לשרת התחבורה, מרבית חברות התשתית תחת משרדה של מירי רגב כבר נשלטות על ידי אנשיה. גלובס סוקר את המהלכים להשתלטות עליהן והמשמעויות לתחבורה ולמשק.

בינואר 2023 התאספו באודיטוריום קטן המנכ"לים ויושבי הראש של החברות הממשלתיות הכפופות למשרד, הנהלת המשרד, מוזמנים ועיתונאים, לטקס חילופי שרות במשרד התחבורה. השרה הקודמת, מרב מיכאלי, לא הוזמנה, ולמעשה, הייתה זו הצגת יחיד של מירי רגב.

בעלי רכב חשמלי? החוק שיחייב אתכם בתשלום על כל ק״מ יוצא לדרך
מירי רגב הכחישה, ראש העירייה נלחם, וראשון לציון קיבלה בינתיים רק שלט ולא תקציב לרכבת
ממטרו ועד רכבת קלה: כך כיפופי הידיים בין המדינה לעיריות תוקעים מיזמי תחבורה 

דרוכים ומכווצים ישבו בכירי הענף בכיסאותיהם כשרגב התחילה לדבר על מדיניותה, ואת האוויר בחדר אפשר היה לחתוך בסכין כשהשמיעה את האמירה שכבר הפכה מטבע לשון: "באנו למשול", היא אמרה; "לא הפקידות תחליט, אלא אנחנו", נזפה בקהל שומעיה - הפקידים. ומשילות, הסבירה בהזדמנות אחרת, היא לא רק אידיאולוגיה - היא גם מינויים.

יושבי האולם התייחסו ברצינות לדברים, אלא שרבים מהם לא האמינו כמה מהירה, יסודית ומסחררת תוכנית הפעולה שהוצגה בגלוי. כל כך מסחררת, שרבים מקהל שומעיה כבר לא נמצאים בשירות הציבורי, לאחר שבתוך שנה אחת איישה רגב במקורביה ובאנשי אמונה את תפקידי המפתח בענף התחבורה.

חולשת על רוב המינויים

את היסודות הניחה רגב עוד בקדנציה הקודמת שלה במשרד, אז מינתה את משה שמעוני ליו"ר חברת רכבת ישראל ואת יגאל עמדי לתפקיד יו"ר נתיבי ישראל. אך מאז היא כבר חולשת על מרבית המינויים בחברות הממשלתיות שאחראיות על ניהול פרויקטי תחבורה בכ-30 מיליארד שקל בשנה, ועל הנותרות היא תרצה להשתלט, כך אומרים גורמים בענף.

"אין עוד משרד שבו כל כך הרבה כסף נשפך החוצה לשוק כמו במשרד התחבורה, ואין עוד מקום שבו אפשר למנות כל כך הרבה אנשים", אמר לגלובס גורם בענף. "במקרה הקיצוני זה פתח לשחיתות, כמו שקרה בנתיבי ישראל, ובמקרים אחרים אנשים לא מתאימים מנהלים הרבה כסף ציבורי".

יגאל עמדי, יו''ר נתיבי ישראל / צילום: יח''צ

ראשון העוזבים היה מנכ"ל רשות שדות התעופה שמונה בתקופת הממשלה הקודמת, חגי טופולנסקי, לאחר שמועצת הרשות יחד עם ועד העובדים הבהירו לו שכללי המשחק השתנו. המועצה, שכפופה ישירות למשרד ללא מעורבות רשות החברות, הודיעה על פתיחת הליך לסיום כהונתו מבלי להסביר מדוע, ובתגובה טופולנסקי התפטר. "ראיתי איך פוליטיקה, איומים, שיקולים זרים ותהליכים לא תקינים גוברים על ביצועים, ערכים, טובת הציבור והכלל", אמר אז. השבוע התהליך הושלם, ובמקומו מינתה המועצה את עופר מלכה למנכ"ל. מלכה שימש מנכ"ל משרד התחבורה בקדנציה הקודמת של רגב, והוא נוהג להגן על מדיניותה בראיונות לתקשורת.

עופר מלכה, מנכ''ל רשות שדות התעופה / צילום: איל יצהר

נראה שהדוגמה הקיצונית ביותר למהלך מצויה בחברת נתיבי ישראל הממשלתית, שאחראית על הוצאה של 7 מיליארד שקל מדי שנה. שם לא רק הדירקטוריון כפוף כמעט במלואו ליו"ר יגאל עמדי, איש הליכוד, שתועד לצד רגב באירוע פריימריז; גם המנכ"ל המוערך ניסים פרץ התיישר לחלוטין עם הדירקטוריון, ומעבר להנהלת החברה - נעשים מאמצים למנות מקורבים ואנשים לא מתאימים לתפקיד שומרי הסף של החברה.

כך, לתפקיד היועץ המשפטי של החברה בחר הדירקטוריון בעו"ד אלעד ברדוגו, שהציג עצמו כפוקד קולות לליכוד. במחאה על כך התפטרה חברת דירקטוריון, רשות החברות התערבה והליך המינוי בוטל, תוך ביקורת חריפה על החברה. לאחר מכן, כממלאת מקום מונתה עו"ד עינב אבוחצירא, שדורגה בעשירייה השלישית מבין המועמדים לתפקיד, כשהוקפצה מעל הממונים עליה, והיא גם בתו של יו"ר סניף ליכוד לשעבר. גם על מינוי זה יצא קצפה של רשות החברות, ללא הועיל.

ניסים פרץ, מנכ''ל נתיבי ישראל / צילום: תמר מצפי

לתפקיד מבקר הפנים מונה מקסים בוסקילה, ששימש עד לפני כמה חודשים יו"ר ועדת הביקורת של הדירקטוריון - האחראית על תפקיד המבקר. טענות רבות הועלו כנגד מינויו ופורסמו בתחקיר גלובס, לאחר שתנאי סף שונה במכרז, לפי טענות כדי שיתאים למידותיו. אגב, כשכיהן כחבר דירקטוריון, אישר הדירקטוריון את מינוי אבוחצירא, מ"מ היועצת המשפטית, ואילו היא בתפקידה נדרשה לספק חוות דעת על ניגוד עניינים אפשרי במינויו.

יו''ר רכבת ישראל, משה שמעוני / צילום: אילן בשור

ברכבת ישראל, שאחראית על פיתוח מסילות בעלות של כ-50 מיליארד שקל, התחוללה מהפכה. רגב סימנה את המנכ"ל המוערך מיכאל מייקסנר, ופתחה נגדו במאבק, כשאנשיה ניסו להיפטר ממנו עוד בקדנציה הקודמת שלה, ובאופן חריג.

לכאורה, מי שמנהל את החברה הוא הדירקטוריון, והוא המוסמך להחליט על סיום כהונת מנכ"ל, אלא שלגלובס נודע שמנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, בתפקידו הקודם כראש המטה של רגב, פעל רבות להדחת מייקסנר. בסופו של דבר עזב מייקסנר, והדירקטוריון בראשות שמעוני בחר במשה זאנה כמנכ"ל החברה.

משה בן זקן / צילום: תמונה פרטית

העבודות בשבת נדחו

כדי להבין עד כמה החברה "מגויסת", מספיק לראות את שהתרחש בסוף השבוע שעבר: עבודות לחיבור גשר בתוואי מסילת הרכבת החדשה בין מודיעין לראשון לציון אמורות היו להתבצע במהלך השבת, משום שהגשר עובר מעל כביש 1 העמוס, ועדיף לא לסגור את הכביש ביום חול. באופן מפתיע, העבודות נדחו ברגע האחרון, ונעשתה במקום רק סקירה בטיחותית.

בפעם הקודמת שהעבודות נדחו זה קרה בגלל לחצים מצד ח"כים חרדים. ואולם ברכבת התעקשו שכל העבודות שתוכננו בוצעו, וכי מלכתחילה לא תוכננו עבודות לחיבור הגשר, אף שהמשטרה נכחה במקום לסגירת הכביש, והקבלנים הוזמנו לעבוד. ההתגייסות של הרכבת לשמש שחקנית במגרש הפוליטי בנושאי דת ומדינה היא חריגה ביחס לחברה ממשלתית המדווחת לבורסה.

מנכ''ל רכבת ישראל, משה שיקו זאנה / צילום: שבתאי טל

אגב, זאנה שימש קודם לכן כמנכ"ל נמל אשדוד, ועזב לאחר שהדירקטוריון, שאותו האשים במניעים זרים, ניסה להדיחו, ולמעלה משנה וחצי אין מנכ"ל קבוע לנמל. ועדת האיתור שהדירקטוריון הקים לא הצליחה להמליץ על שום מועמד; שניים פרשו באופן מפתיע מההליך ושניים, ובהם מ"מ המנכ"ל, קיבלו ציונים נמוכים מדי.

המאמץ המסתמן הבא מושקע בחברת נת"ע - אחד המעוזים האחרונים בקרב החברות הכפופות למשרד שנותר עצמאי לחלוטין. יו"ר הדירקטוריון, עו"ד מיה ליקוורניק, נבחרה על ידי מיכאלי, והדירקטוריון תחתיה עצמאי בהחלטותיו. המנכ"ל הנוכחי ידוע כמי שלא סוכר פיו גם מול רגב ואנשיה, ולקראת עזיבתו בחודש מאי הדירקטוריון מקים ועדת איתור למנכ"ל הבא. חברת נת"ע אחראית על תקציב הפרויקטים הגדול ביותר במשק, ותחת ניהולה קווי הרכבת הקלה בעלות של 30 מיליארד שקלים, ובהמשך גם פרויקט המטרו בעלות של 150 מיליארד שקל.

רגב וגם ינקי קווינט, מ"מ מנהל רשות החברות החדש, סבורים שצריך להוציא את המטרו מנת"ע לחברה חדשה. זאת למרות החלטות ממשלה שהתקבלו רק לאחרונה.

בענף רואים בדיונים על הקמת חברה חדשה ניסיון ליצור מנוף לחץ על הדירקטוריון העצמאי בבחירת המנכ"ל. העימות צפוי להיות משמעותי, שכן המנכ"ל שיבחר הדירקטוריון עדיין מצריך את אישור רשות החברות ומשרד התחבורה. אבל אלה כבר מאותתים שלבחירת המנכ"ל עשויה להיות השלכה על עתיד החברה: האם תנהל את הפרויקט הגדול ביותר בעולם המערבי בשנים הקרובות, או שתגסוס עד לסיום הפרויקטים שלה בסוף העשור הנוכחי.

גורמים בענף מסבירים כיצד במקום להיכנס לקבלת החלטות אסטרטגיות על מדיניות, צמרת המשרד עוסקת במינויים שיאפשרו תחתם, על פי טענות, מינויים נוספים, לאו דווקא של האנשים המתאימים ביותר, אלא של אלו שיהיו הנאמנים ביותר.

מנמל אשדוד נמסר: "בהליך האיתור הראשון, אכן שני מועמדים הסירו את מועמדותם ולכן ועדת האיתור סברה שלא נכון לבחור מקרב השניים שנותרו. דירקטוריון החברה אישר החלטה זו שהתקבלה בתיאום עם רשות החברות הממשלתית. מיד לאחר סיום ההליך, החלה החברה בתהליך איתור נוסף. מספר מועמדים וחבר ועדה גויסו לשירות מילואים החל מ-8 באוקטובר ולכן לא ניתן היה להמשיך בתהליך. בתחילת השבוע הבא ימשיך הליך האיתור, אשר אמור להסתיים תוך כחודש ימים".

מרכבת ישראל נמסר: "מנכ"ל רכבת ישראל היוצא לא הודח בשום שלב, הוא ביקש לסיים את תפקידו וכך היה. בסופ"ש המדובר תוכננה ובוצעה עבודת בטיחות מצילת חיים על מקטע גשר הרכבת מעל כביש מספר אחד. בשום שלב לא תוכנן חיבור של הגשר במהלך השבת. רכבת ישראל פועלים להשלמתו של חיבור הגשר על פי לוח הזמנים ובהתאם לתנאים מאז 7 באוקטובר. הפרויקט צפוי לפעול מסחרית כמתוכנן בשנת 2027".

מנתיבי ישראל נמסר: "כתבה זו הוזמנה מייד לאחר הגשת מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים נגד מערכת העיתון, בגין התנהלותו של אסף זגריזק. יצירת כתבה כמענה לפנייה משפטית הינה בזויה וככל שתפורסם הכתבה, החברה תנקוט הליכים משפטיים נגד העיתון בגין פרסום לשון הרע". נציין כי המכתב שנשלח למערכת גלובס הוא בעניין אי-הכנסת תגובה במלואה לכתבה שפורסמה. מלשכת שרת התחבורה מירי רגב לא התקבלה תגובה.

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

את עקרונות הניהול הוא למד מהכדורגל בשכונה. היום יש לו אלפי עובדים בעולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב