גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלה המרוויחים והמפסידים מרפורמת היבוא החדשה

במסגרת הרפורמה שמקדמים בממשלה, ישראל תכיר בתקינה האירופית וכך תקל על יבוא של מוצרים לארץ ● המהלך נועד להרחיב את המגוון ברשתות השיווק, לצמצם את התלות ביצרנים ולהגביר את התחרות - אולם ייקח זמן עד שכל השינויים ייכנסו לתוקף

על-פי המשרדים המעורבים, יעד התוכנית הוא לחסוך 10,000 שקל לשנה בממוצע לכל משק בית / צילום: סלים איהב
על-פי המשרדים המעורבים, יעד התוכנית הוא לחסוך 10,000 שקל לשנה בממוצע לכל משק בית / צילום: סלים איהב

ארבעה תזכירי חוק חשובים פורסמו ביום חמישי האחרון: שניים של משרד הבריאות, אחד של משרד הכלכלה ואחד של משרד האנרגיה. מטרתם של ארבעת החוקים אחת: לפתוח את ישראל ליבוא חופשי על-פי תקינה אירופית, ובכך להגדיל משמעותית את התחרות ולהפחית את פערי המחירים בין ישראל ל-OECD. על-פי המשרדים המעורבים, יעד התוכנית הוא לחסוך 10,000 שקל לשנה בממוצע לכל משק בית. האם זה אפשרי, במה זה שונה מחוקים קודמים שעברו, ומתי נרגיש את ההשפעה על המדפים? גלובס עושה סדר.

הגירעון כבר על 5.6%: האם המדינה תעמוד ביעד השנתי של התקציב החדש? 
ראיון | המומחה שמסביר: כך נראה העתיד של יחסי ישראל-ארה"ב

מה השתנה, ואילו מוצרים יושפעו?

הפתיחה ליבוא נעשית בשני מישורים: האחד - הכרה ישירה ברגולציה האירופית, כך שכל מוצר שמשווק כחוק באירופה יוכל להיות מיובא לישראל. השני - ביטול הדרישה למסמכי יצרן, שאפשרה ליצרנים בחו"ל לתת ליבואן מסוים מעמד של "יבואן בלעדי", שרק הוא יכול לייבא כחוק. מדובר במוצרי מזון; במוצרי היגיינה ("תמרוקים") כמו שמפו ומשחות שיניים; ובמוצרי חשמל שתחת אחריות משרד האנרגיה.

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בלי דרישה למסמכי יצרן, יוכלו יבואנים קטנים ורשתות שיווק לפנות למגוון רב יותר של יצרנים ולהרחיב את המוצרים הזמינים בישראל, ובכך "לקדם הקלה משמעותית על יבוא מזון המשווק באיחוד האירופי", לפי משרד הבריאות. עוד נקבע כי מוצרים בסיכון גבוה במיוחד כן ידרשו מסמכי יצרן.

 

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר המייצגת את היבואנים בישראל, אומר כי "חשוב להדגיש שגם לפי הטיוטה המוצעת נותרות דרישות מחמירות ומגבילות, כמו למשל הדרישה לסימון מוצרי מזון עם מדבקות אדומות, דרישה שהתועלת שלה מוטלת בספק, ושהעלות המצטברת שלה והפגיעה שהיא מייצרת להיצע ולתחרות היא רבה". 

מתי נראה שינוי ברשתות השיווק?

תזכירי החוק פתוחים להערות הציבור עד 21.3.24. לאחר מכן יוגשו לכנסת כהצעת חוק ממשלתית. בכוונת הממשלה להעביר את הרפורמה בקריאה ראשונה עד סוף המושב הנוכחי, ובמשרד הכלכלה אומרים כי הרפורמה אמורה להיכנס לתוקף כבר בספטמבר. אך ההערכה היא שההליך צפוי לקחת יותר זמן, בעקבות בדיקות ליסטריה שיעברו לאחריות היבואנים; משרד הבריאות יידרש לבנות מערך אכיפה לכך, והצפי הוא שהתוכנית תיכנס לתוקף רק בשנת 2026. במקביל, היבואנים יצטרכו להתרגל לשיטה חדשה, במסגרתה הם ייאלצו לנהל בעצמם את הסיכונים ולשאת באחריות. כך, בשורה התחתונה, שינוי משמעותי במחירי המוצרים של המדפים לא צפוי להירשם בזמן הקרוב.

שר הבריאות, אוריאל בוסו / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מי ירוויח בשוק החדש, ומי יפסיד?

גורם המעורה בנושא אומר כי "הצרכנים ירוויחו בחיסכון בעלויות, כי התחרות תגבר, ובמובן הזה יהיה יותר כוח לקמעונאים וליבואנים קטנים מול היצרנים הגדולים והיבואנים הרשמיים". זאת, כאמור, מכיוון שהרפורמה תבטל את המעמד של יבואן בלעדי בחוק הישראלי, כך שיבואנים גדולים שביססו את המודל העסקי שלהם על עסקאות יבוא בבלעדיות, ייאלצו להתמודד עתה עם עוד תחרות. גם יצרנים ישראלים ייאלצו להתמודד עם תחרות רבה יותר מצד מגוון המוצרים הזמין בחו"ל. מצד שני, הוחלט שגם היצרנים הישראלים יעברו לציות לרגולציה האירופית, זאת כדי לאפשר להם תחרות הוגנת מול היבואנים.

מה יידרש מהיבואנים?

"באיחוד האירופי, אם אני מביא מוצר מצפון גרמניה דרך כל מערב אירופה והים התיכון לאי סנטוריני ביוון, זה כמו להעביר מוצר מפתח תקווה לתל אביב. לא נדרש כלום, והמפיץ לא יודע כלום, מלבד ניהול סיכונים בסיסי", מסביר אותו גורם. "אנחנו נדרוש יותר מזה. קודם כל, אישור שהמוצר נמכר באירופה, ושהוא נמכר כדין בעזרת הצהרה של הספק שלו. מעבר לזה, צריך לעמוד ברגולציה האירופית. היבואן צריך לבצע ניהול סיכונים מסודר. למשל לבדוק אם יש סלמונלה או ליסטריה. זו הפשרה שהגיעו אליה עם משרד הבריאות: היבואן הישראלי ייקח אחריות נרחבת יותר על ניהול סיכונים, בניגוד למפיץ בסנטוריני, אבל הורדנו לו כל חובת הקשר עם היצרן".

ואכן, מעתה יבואנים יידרשו לאחריות גדולה הרבה יותר, אומר לגלובס מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. "הם יידרשו ליצור תוכנית מפורטת לניהול סיכונים בהתאם למוצר הספציפי שאותו הם מביאים".

מדוע משרד הבריאות שינה גישה?

משרד הבריאות הביע הסתייגות בעבר ביחס לרפורמות דומות, אך כיום, נראה שגם הוא מודה כי גישתו השתנתה. בר סימן טוב אומר לגלובס כי "ראש שירות המזון הארצי, פנינה אורנה שנידור, הביאה רוח שינוי. גם אני והשר רוצים לעשות את השינוי הזה, הגיעה העת. לא מאוד מעניין בעיניי למה רצינו לשנות, אני מתעניין יותר באיך הופכים את ישראל למעצמת פודטק, ולא איך יושבים על כל גבינת קממבר מפולין. שים לב שבעבר כל סחורה רגישה הייתה נבדקת בנמל, ועכשיו לא".

מה ההבדל בין הרפורמה הנוכחית לקודמות?

על-פי תזכירי החוק של משרד הבריאות, הרפורמה הנוכחית היא המשך ישיר של זו שעברה באוגוסט 2021. הרפורמה ההיא החלה להתאים את הרגולציה הישראלית לזו האירופית בארבעה תחומים, אך הדבר לא הספיק כדי לאפשר יבוא בפועל.

"לפתור 99% מהבעיה לא פותר כלום" מסביר גורם המעורה בפרטים, "כי מספיק שיש רגולציה עודפת מחוץ לתקינה האירופית, ואי-אפשר לייבא כלום. הוויכוח המהותי הוכרע כבר בספטמבר: משרד הבריאות רצה להמשיך ולאמץ בהדרגה את התקינה, בעוד שמשרד הכלכלה והאוצר רצו להכיר בה באופן מלא". כעת, כאמור, משרד הבריאות שינה גישה.

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר