גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד שבילי אופניים, פחות חניה: התוכנית התחבורתית בת"א נחשפת

מערך התחבורה בתל אביב שינה בשנים האחרונות כיוון: מתעדוף של רכב פרטי לתעדוף של תחבורה ציבורית והליכה ● אופיר כהן, מנהל הרשות לתחבורה ותנועה בעיר, מספר כיצד מתכוונת העירייה להשלים את המהפך בקדנציה הקרובה

נתיב תחבורה ציבורית ברחוב אלנבי, בתל אביב / צילום: איל יצהר
נתיב תחבורה ציבורית ברחוב אלנבי, בתל אביב / צילום: איל יצהר

עם סיום מערכת הבחירות לרשויות המקומיות, בעיריית תל אביב נערכים להמשיך בתוכנית התחבורתית של העיר בקדנציה הקרובה ושנחשפת כאן: בתוך חמש שנים בעירייה מבטיחים לסלול עוד 46 ק"מ של נתיבי העדפה לאוטובוסים ו־67 ק"מ לשבילי אופניים, וכן לסגור רחובות נוספים לכלי רכב פרטיים.

אופיר כהן, מנהל הרשות לתחבורה, תנועה וחניה בעירייה, מסביר בראיון לגלובס מדוע אין על השולחן תוכניות להקמת חניונים ציבוריים תת־קרקעיים, מדבר על הקצב של נת"ע בעבודות על הקמת הרכבת הקלה, ומסביר למה הוא תומך בהחלת אגרות גודש ומה אומרים לו יזמים שמעוניינים לבנות בלי חניות.

בשנים האחרונות תל אביב מתבלטת במעבר שלה מעיר הנסמכת על רכב פרטי וחניונים רבים לעיר שמסתמכת יותר ויותר על אמצעים חלופיים. במסגרת זאת כמה חניונים בעיר נהפכו לפארקים ולמרחבים ציבוריים, מדרכות הורחבו, רחובות נסגרו לתנועת כלי רכב, נתיבי תחבורה ציבורית הוקמו ושבילי אופניים נמתחו וכל אלו על חשבון חניות ציבוריות.

על העירייה נמתחה ביקורת על היקף העבודות בעיר ועל הכלים החשמליים שמאיימים על הסדר הציבורי ותחושת הביטחון של הולכי הרגל.

כהן: "אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך שהחל לפני חמש שנים ויסתיים בעוד חמש שנים, ובמהלך העשור הזה העיר הופכת לעיר שנוח, קל, מהיר, זמין, זול ובטוח להסתובב בה ולהגיע אליה, באמצעים חלופיים לרכב הפרטי, לפי החזון של ראש העירייה רון חולדאי.

"יצרנו קפיצת מדרגה, אבל רק בחלק מאמצעי התחבורה ובחלק מהמקומות ובחמש השנים הקרובות תוכניותינו יבשילו יחד עם פרויקטים לאומיים שמקודמים, כך שנגיע לנגישות מערב אירופאית בסוף העשור עם מערכת תחבורה ציבורית איכותית, היררכית, מקושרת, מהירה וזמינה".

התחבורה הציבורית עוד לא באמצע הדרך

עם זאת, כהן מודה שבתחבורה הציבורית "אנחנו באמצע הדרך". אמנם הקו האדום של הרכבת הקלה נפתח אבל העבודות להקמת יתר הקווים הביאו להסטת קווי האוטובוס. לדבריו, "ל־80% ממשתמשי התחבורה הציבורית בעיר זזו הקווים בשנים האחרונות. יש שינויים גדולים ברשת התחבורה, והעדפה מלאה לתחבורה הציבורית. אנחנו עובדים עם משרד התחבורה על יצירת מערכת היררכית תאפשר קפיצת מדרגה".

התחבורה הציבורית היא באחריות משרד התחבורה והקמת הנת"צים באחריותכם, מה התכנית העדכנית כוללת?
"יש לנו 74 ק"מ של נתיבים ובכוונתנו להרחיב אותה ל־120 ק"מ בתוך 5 שנים, כך שתהיה כאן רשת מלאה של העדפה בכל הרחובות הראשיים בעיר".

לדבריו, גם בתחום תחבורת האופניים צפויה עליית מדרגה: "אנחנו רוצים לעלות מ־183 ק"מ של נתיבים לאופניים ל־250 ק"מ שייצרו רשת רציפה ומקושרת. אנחנו עושים גרסה מעודכנת לתוכנית שלנו כי למדנו לא מעט לגבי המקומות שבהם צריך לייצר שביל דו סטרי או חד סטרי, איפה אפשר להסתדר עם מיתון תנועה לכלי הרכב הפרטיים ואיפה אפשר לנצל הזדמנויות בעקבות העבודות על הרכבת הקלה.

"אנחנו נשדרג בשנים הקרובות את הרשת בדגש על מזרח העיר: יגאל אלון יהיה ציר מרכזי ואליו יחוברו שבילים נוספים כולל הגשרים באיילון ולרבות לה גוורדיה. יהיו פרויקטים גם ברחובות קינג ג'ורג, העלייה, קרליבך ורבים נוספים. תושבי העיר והמבקרים קפצו על האוכף והתחילו לרכוב במספרים גבוהים אבל יש לנו עוד עבודה כדי להפריד באופן מלא בין הרוכבים להולכי הרגל".

בפריז הוציאו את הקורקינטים השיתופיים מהעיר. תלכו בעקבות המגמה הזו?
"אנחנו מאמינים שיש בעיר מקום לכלים חשמליים זעירים שיתופיים. אפשר לראות גם שכמות הנוסעים בהם רבה - כ־30 אלף מתושבי העיר משתמשים בהם. אנחנו מעדיפים רכיבה פעילה על אופניים כי זה יותר נעים, נוח ומותאם לקצב העירוני, אבל מאפשרים כלים חשמליים תחת רגולציה מאוד אדוקה. אפשר לראות שהיקף התאונות בירידה והמשילות והסדר הציבורי ישופרו".

מתי תתחילו לאכוף באמצעות מצלמות?
"התקנו כבר 50 מצלמות ונפרוס עוד 50 בחודשים הקרובים. החל מה־1.8 נאכוף ביתר שאת כל רכיבה לא חוקית על המדרכות בעקבות תקנות של משרד התחבורה שמחייבות התקנת לוחיות רישוי ובכפוף לכך שהמדינה לא תשנה את לוחות הזמנים.

"כל סמכויות האכיפה שלנו הן על המדרכות בלבד. בנושא של האצלת סמכויות מצד המדינה לפקחינו נדרשת עוד עבודה, למשל ביכולת לאכוף מהירות רכיבה שמהווה חלק גדול מרכיבה בריונית כשהמהירות המותרת היא 25 קמ"ש אבל כלים פרוצים מגיעים להרבה יותר מזה".

לממש הזדמנויות ברחובות שנסגרים

מעבר לכך, לדבריו של כהן העירייה תמשיך במגמה של סגירת רחובות לכלי רכב פרטיים. לדבריו, "אנחנו נייצר הרבה רחובות כמו שוק לוינסקי, שדרת הקריה ופארק המסילה. נעשה זאת בקרב מוסדות החינוך ורחובות מסחריים בעלי פוטנציאל וגם נממש הזדמנויות ברחובות שנסגרים בין כה לעבודות על הרכבת הקלה".

אחת התכניות המשמעותיות בתחום תקודם בנווה שאנן שנהפכה לשכונה מתחדשת. "זו שכונה שמתעצבת ונבנית לגובה ויש הרבה מרחב שנשפר אותו לטובת הליכתיות. מהלך דומה יבוצע בשכונת פלורנטין וברחוב קינג ג'ורג'. עבודות כאלו יתקיימו בהגנה, בסבידור, בשלום ובמרכז הירידים. בכל מתחם כזה מקודמים 5־15 פרויקטים בתכנון מפורט והם יבוצעו בשלוש השנים הקרובות".

אתם מקימים חניון תת קרקעי רובוטי בבוגרשוב, יהיו חניונים נוספים כאלו?
"החניון הזה ייפתח בחודשים הקרובים. חניה ציבורית תת־קרקעית היא דבר יקר. זה חניון שעלה עשרות מיליוני שקלים והוא משרת שימושים ציבוריים ויש לנו שם גן ילדים שבנינו בזכותו. אבל בניית חניון ציבורי היא לא מעשה שכיח במרכז העיר ואין על השולחן תוכניות שמקדמת חניונים נוספים כאלו". 

מה מבחינת צמצום חניות ציבוריות - זו מגמה שתמשיך?
"זו טעות נפוצה לחשוב שאנחנו דוגלים בצמצום חניות. אנחנו תומכים באלטרנטיבות שפעמים רבות באות על חשבון מקומות חניה. סך הכל מצאי החניות בעיר לא קטן, וברמה מסוימת - גדל, כי יש בנייה מסיבית עם חניונים שמשרתים את מי שזקוק לרכב פרטי.

"אנחנו נאלצים לצמצם חניות ב'כחול־לבן' כדי לייצר פתרונות לתחבורה ציבורית, לאופניים ולהולכי רגל. כל התוכנית שדיברתי עליה לחומש הקרוב תצמצם 3%־4% ממצאי החניות ב'כחול־לבן'. אין ספק שיש מחסור כי הביקוש לחניה הוא גבוה".

אחד האמצעים לרסן את הביקוש הוא העלאת תעריפי החניה ועשיתם ניסוי כזה, יש ממנו תובנות?
"בעקבות המלחמה אין לנו תובנות חד משמעיות ועוד לא ברור אם נעשה זאת במקומות נוספים. נחכה שתקום מועצת עיר ונציג מדיניות חניה".

הגיעה העת להקמת רשות מטרופולינית

יש התנגשות עם יזמים בהתחדשות עירונית ובמיוחד בלב העיר סביב תקני החניה?
"האמת שלהפך. טיפין טיפין מגיעים יזמים ומדברים על תקן אפס ורואים בנייה פרטית בלב העיר שמתבצעת ללא חפירת מרתפים. יש לזה אולי חיסרון לבעלי דירות שרוצים רכב, אבל הרבה יתרונות בהיבט של יוקר מחיה, מורכבות הביצוע ליזם ואפשרות ליצור ריאות ירוקות בתוך מגרשים פרטיים.

"אנחנו רואים מגמה של יזמים שמתעניינים בכך וגם מבצעים. לעומת זאת, בעולם המגדלים היקפי החניה למשרדים הם בד"כ גדולים. התקנים הולכים ומופחתים אבל עדיין רואים היצע חניה נדיב מאד ביחס לאזורי הביקוש ואני לא בטוח שהתפוסה שלהם תמיד מלאה.

"צריך לזכור גם שהתקנים מופחתים בעיקר בתב"עות החדשות ולכן יש לנו עדיין תקני חניה נדיבים בחלקים נרחבים של העיר. בתב"עות החדשות זה כבר נראה אחרת, אבל את התוצאות נראה רק בעוד כמה שנים".

היום לעירייה אין יכולת להזיז תחנת אוטובוס. איך תקדמו שינויים עם כל כך מעט סמכויות לשלטון המקומי?
"אין לנו סמכות להזזה של סככות תחבורה ציבורית ובטח לא קווים ונתיבים - הכל בסמכות משרד התחבורה. למזלנו אנחנו ברמת תקשורת טובה ומייצרים שינויים איתם, אבל אין ספק שנכון להאציל סמכויות על רשויות שרוצות ומסוגלות לקדם תחבורה ציבורית. זה הרבה יותר יעיל ומדויק.

"אנחנו סבורים שהגיעה העת להכריע ולייצר רשות תחבורה מטרופולינית שתנהל את התנועה ויש לנו היכולות, ולא רק לת"א, גם פוליטית וגם מקצועית להתאגד ולקבל סמכויות תמרור וניהול תנועה וגם תפעול של תח"צ.

"אם תהיה כאן עבודה נמרצת, אבל היא לא תבוא לידי ביטוי גם בערים הסמוכות - זה יהיה פחות טוב למבקרים ולתושבים. צריך ליצר סטנדרטיזציה של איכות בגוש דן, אחרת אנחנו ממשיכים במציאות מאולצת".

לפי החוק, אגרות גודש אמורות להיכנס לתוקף בתוך כשנה, מה עמדתך המקצועית על המהלך?
"אנחנו משתפים פעולה עם המדינה ומיישרים קו עם ההחלטות. אין ספק שבעולם בריא שבו מערכת תחבורה אלטרנטיבית מספיק טובה לרכב הפרטי - לא צריך לייצר מקלות לצד גזרים. אבל האתגרים שעומדים על הפרק הם לא עירוניים אלא מטרופוליניים ואין ספק שאם מטרופולין ת"א היה מנוהל בפיתוח תשתיות הסעת המונים בצורה מספקת אז אגרות גודש לא היו נדרשות. במציאות החמקמקה של רוב ערי גוש דן שבהם אין פתרונות תחבורה מספקים יכול להיות שהמדינה לא טועה בזה שצריך להכתיב אגרות גודש למי שנכנס לאזורי הביקוש".

השנים הקרובות - בסימן סיום העבודות

בהרבה שיתופי ציבור שלכם עולות טענות של תושבים שהעיר הפכה לאתר בנייה.
"הציבור צודק שיש הרבה מאוד עבודות. חלקן עבודות תשתית נדרשות כמו מסופי אוטובוסים, רכבות קלות, שבילי אופניים וכד' וחלקן עבודות לבנייה פרטית.

"אנחנו רואים בעולם התשתיות נקודת מפנה כי היקף העבודות יגיע לשיא ואז נראה הקלה הולכת וגוברת של העבודות. בבניה הפרטית ההיקפים גדולים אבל אין לנו שליטה ברמת הרגולציה על יזמים פרטיים שמעוניינים לפתח את המגרש הפרטי שלהם. יש יכולת לנהל אותו אבל לא למנוע בנייה.

"זו עיר שצומחת לגובה ומשפרת את התשתיות שלה. חמש השנים הקרובות יהיו בסימן של סיום עבודות התשתית, לפחות עד למטרו בעתיד".

יש הערכות עירונית לקראת המטרו?
"מבוצעים קידוחים של חברת נת"ע ואנחנו מקווים שזה יקרה בלוחות הזמנים שהמדינה הגדירה. שימושי הקרקע הולכים לשם והיזמים והתב"עות מדברים עם המטרו, אבל זה הליך שייקח עשור או שניים עד להשלמתו, במקרה הטוב".

בינתיים בבן יהודה ובארלוזורוב עדיין מחכים שחברת חשמל תגיע לחבר את עבודות הרק"ל לחשמל. הקצב מטריד אתכם?
"הקצב של ביצוע העבודות אינו מספק והמרחב הציבורי לא מספיק מוקפד. אנחנו בשיח עם נת"ע כדי לייצר רצף עבודה, וכדי לשפר את קצב עבודה ואיכות המרחב הציבורי בזמן העבודות. זה שיח מתמשך ואנחנו מקווים לתוצאות טובות יותר".

החזון: עיר דלת רכבים פרטיים

לסיכום הראיון כהן ביקש להדגיש כמה דברים. "אנחנו לא מאמינים בפתרונות טכנולוגיים פופולריים כמו רכב אוטונומי. הפתרונות הם בארגז הכלים הקלאסי של הרחבת מדרכות, נטיעת עצים, מרחבים מוטי הליכה, אזורי שהייה, שיפור זמני נסיעה בתחבורה ציבורית. שם עיקר המאמץ.

"אנחנו רואים שיפור בשירות והאוטובוסים בתל אביב מלאים היכן שיש שירות טוב. תושבי מרכז העיר נהנים מתחבורה ציבורית טובה ומסתדרים ללא כלי רכב, והחזון של עיר דלת רכב מתחיל להראות לתושבים יותר אטרקטיבי, וזה יתפשט לכל חלקי העיר".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים